Gå til innhold

Rydding av leker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor streng er dere når det kommer til at barn skal rydde opp igjen lekene de er ferdig å leke med? Her i hus så prøver jeg å få til sånn at er man ferdig med noe så skal det ryddes bort før man begynner på noe annet. 

Anonymkode: 8162f...341

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste er snart 5 år og vi skal begynne nå med å få henne til å rydde leker på plass i stuen og på rommet sitt før kvelden. Frem til nå har vi gjort det, men synes 5 år er en fin alder å begynne med dette. 

Anonymkode: a840b...678

Skrevet

Ikke så veldig streng. Lar de selv erfare konsekvensene av rotet sitt, dvs, jeg hjelper ikke når de ikke finner ting i rotet. Påpeker da bare at sånn blir det når man ikke rydder. Det funker, begge jentene her liker egentlig å rydde. 

Anonymkode: a99dd...c08

Skrevet

Ser ikke poenget med å rydde gjennom hele dagen, lar de få leke og kose seg. Men regelen her er at leker skal ryddes bort før tv-tid på kvelden, før kveldsmat,  før lørdagsgodt i helgene og det skal ryddes før vi reiser bort eller før vi får besøk. 

Anonymkode: 9c177...ec1

Skrevet

Her skal de rydde opp lekene på kvelden, ellers varierer det litt. De er 3 og 4 år, og har en del leker i stua. Hvis vi skal ut, rydder vi gjerne samme først. Hvis det da er noe de er midt inni, f.eks. de har bygget noe med duplo som de lekte med, kan det godt få stå, så kan de fortsette på den leken når de kommer inn. Hvis de har papir og tegnesaker utover hele bordet eller duplo over hele stuegulvet, og f.eks. spør om å ta frem leketeltet, sier jeg at de må rydde det andre først. Sier de da at jamen de skal jo bruke duploen i teltet, sier jeg "ok, men den må ryddes til kvelden". 

Anonymkode: d39c4...cbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...