AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Skrevet 11. februar 2023 Jobber i skolen og kjenner at å gå på jobb 5 dager i uken begynner tære på meg. Har et lite barn hjemme og en mann som jobber mye. Det er barnets første barnehageår og i perioder har vi hatt mye sykdom. Denne helgen har jeg spydd over 20 ganger på 24 timer, rett etter at barnet spydde dag og natt i to dager. I jula var vi syke i tur og orden med en hissig influensa. Er bare så utslitt. Nakken har låst seg, blitt avhengig av Paracet. Vurderer sterkt å gå ned til 80% stilling. Dere som tok det valget, kan man få det bare for en periode? F.eks 2-3 måneder? Eller blir det for et år av gangen? Tror hvis jeg bare en kort periode kunne kutte ned en dag så hadde jeg kommet meg litt. Kanskje noen vet om mulighetene? Anonymkode: ab6b3...a78
Gjest Abendstern Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 Jeg gikk ned i 8å% og gikk tilbake i 100% senere. Jeg ville drøftet dette med rektor var jeg deg.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 Abendstern skrev (Akkurat nå): Jeg gikk ned i 8å% og gikk tilbake i 100% senere. Jeg ville drøftet dette med rektor var jeg deg. Hvor lenge var du i 80%? Anonymkode: ab6b3...a78
Gjest Abendstern Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge var du i 80%? Anonymkode: ab6b3...a78 Ca 6 måneder
anonymLala Skrevet 11. februar 2023 #5 Skrevet 11. februar 2023 Søk om ulønnetvpermisjon 20% for et år?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Skrevet 11. februar 2023 Abendstern skrev (2 minutter siden): Ca 6 måneder Ja så bra. Er noe sånn jeg ønsker meg Anonymkode: ab6b3...a78 1
Gjest Abendstern Skrevet 11. februar 2023 #7 Skrevet 11. februar 2023 anonymLala skrev (Akkurat nå): Søk om ulønnetvpermisjon 20% for et år? Tror det var det jeg gjorde for noen år siden.
anonymLala Skrevet 11. februar 2023 #8 Skrevet 11. februar 2023 Just now, Abendstern said: Tror det var det jeg gjorde for noen år siden. Jeg har gjort det i flere år nå, et år sv gangen. Tar ekstravakter når formen tillater det, men veldig godt å kunne ha litt flere fridager. Om jeg hadde hatt barn ville det ikke vært et spørsmål en gang.
Gjest Abendstern Skrevet 11. februar 2023 #9 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja så bra. Er noe sånn jeg ønsker meg Anonymkode: ab6b3...a78 Da ville jeg gjort det😊👍
Gjest Abendstern Skrevet 11. februar 2023 #10 Skrevet 11. februar 2023 anonymLala skrev (Akkurat nå): Jeg har gjort det i flere år nå, et år sv gangen. Tar ekstravakter når formen tillater det, men veldig godt å kunne ha litt flere fridager. Om jeg hadde hatt barn ville det ikke vært et spørsmål en gang. Høres lurt ut 😊 Jeg gjorde det i en periode da jobben og privatlivet var tøft.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #11 Skrevet 11. februar 2023 Jeg jobbet 80% frem til yngstemann fylte 8 år. Har aldri angret, det var godt å ha mer tid til ungene mens de var små. Anonymkode: 81d7e...77e
Andro Skrevet 11. februar 2023 #12 Skrevet 11. februar 2023 Drøft det med arbeidsgiveren din. De fleste kan gå ned en valgfri periode. Ikke gjør det for lenge. Det går ut over rettighetene dine om du blir syk, og du mister pensjonspoeng. Ikke søk permisjon fordi du kjenner på helseplager; vurder heller sykmelding. Da taper du ingenting. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #13 Skrevet 11. februar 2023 Jeg vet ikke hvordan "reglene" er som lærer men jeg vil tro det er bedre å søke om % permisjon en periode enn å endre stillingsprosent. Jeg jobber bare 60% akkurat nå (pga vi ikke har bhgplass og jeg er da hjemme med barnet 2 dager i uken) men jeg har en 100% stilling. Jeg søkte om 40% permisjon fra jobben fra x til x dato. Jeg jobber i privat næringsliv så hos oss er sånt opp til arbeidsgiver men tror de fleste sier ja til slikt når man har barn under en viss alder, er vel noe lov om at det skal være gode grunner for å si nei hvis man har barn under 3 år? Hvorfor jobber mannen så mye forresten? Er det ikke mer aktuelt at han går ned til 100% stilling? Det kan jo være dumt å ha lavere stillingsprosent eller gradert ulønnet perm med tanke på sykerettigheter, pensjonssparing ++. Så det er jo egentlig mer rettferdig at begge jobber 100% enn at en må ned i 80 fordi den andre jobber 120... Med mindre mannen kompanserer deg økonomisk for det da. Anonymkode: e335a...5db 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #14 Skrevet 11. februar 2023 Hvis du har uttalte helseplager som gjør jobb vanskelig kan du jo også snakke med fastlegen og høre om det er aktuelt med gradert sykemelding en periode. Nå synes ikke jeg at "sliten fordi mannen jobber mye så jeg må gjøre mest hjemme" er grunn til sykemelding (ikke spesifikt mot deg men ser det i mange tråder) men nakkesmerter hver dag synes jeg du skal gå til legen med. Anonymkode: e335a...5db 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #15 Skrevet 11. februar 2023 Prøv deg først med en 20 % sykemelding som det høres ut som du trenger pga sykdom. Det kan du ha opp til et år om legen mener det er riktig. Så kan du vurdere mulighetene etter det. Anonymkode: 29f9c...be9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #16 Skrevet 11. februar 2023 Du skal selvfølgelig ikke gå ned i stillingsprosent, du skal gå til legen og få behandling for helseplagene dine, kan hende du da også vil få sykemelding. Det er helsevesenet som skal hjelpe deg med dette, ikke du selv/arbeidsgiver. Anonymkode: 79a3e...1b1 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #17 Skrevet 11. februar 2023 Søk om ulønnet permisjon. Har selv gjort det i flere år da barna var mindre. Nå er de 5 og 7 og vurderer å gjøre det igjen. Anonymkode: 6fe6e...e67
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #18 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Søk om ulønnet permisjon. Har selv gjort det i flere år da barna var mindre. Nå er de 5 og 7 og vurderer å gjøre det igjen. Anonymkode: 6fe6e...e67 For et katastrofalt dårlig råd. Ts har så store helseproblemer at det går utover jobben hennes. Da skal man til legen, ikke ta ulønnet (!) permisjon. Anonymkode: 79a3e...1b1 1
Bombasi Skrevet 11. februar 2023 #19 Skrevet 11. februar 2023 Hvis ønsket om stillingsreduksjon kommer som følge av helsa, så bør du ikke gå ned i stillingsprosent sånn uten videre. Du bør være sykemeldt denne prosenten.
Fremmed fugl Skrevet 11. februar 2023 #20 Skrevet 11. februar 2023 Nei, er ikke lurt å gå fra massevis fritid, til mer massevis fritid. Lærer deg å bli lat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå