AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Skrevet 11. februar 2023 Jeg har i løpet av mitt liv aldri sykemeldt meg. Har alltid vært stabil på jobb. Siden i sommer har jeg ikke hatt ene eneste fraværsdag. Nå merker jeg at jeg er nærme en solid smell, og trenger en pause. Sliter mye med fysiske ting som hodepine grunnet stress. Så har jeg noen spørsmål i forhold til dette å få en sykemelding. MÅ man bruke 3 egenmeldingsdager før man blir sykemeldt? Hvis jeg f.eks melder meg vanlig syk første dagen, må jeg ha sykemelding klar den 4. dagen jeg er borte? Og rent praktisk; hvordan får arbeidsgiveren min sykemeldingen? Sender fastlegen denne til arbeidsgiver uten at jeg trenger å gjøre noe? Og når jeg skaffer sykemeldingen, kan jeg bare ringe fastlegen min og få sykemelding, eller må jeg ha et fysisk oppmøte? Hva er sjansen for at legen ikke gir meg en sykemelding når jeg forklarer situasjonen? Anonymkode: 821e3...c17
saltvann Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 Man må ikke bruke egenmelding først nei. Du sende sykemeldingen til arbeidsgiver gjennom nav sine sider mener jeg det er. Du må møte opp hos fastlegen din for å få en sykemelding. Det kan ikke vi svare på. Jeg tenker du får deg en sykemelding på 2 uker, men noen fastleger er vanskelige, så spørs hvordan din fastlege er og hvordan din helse påvirker ditt arbeidsforhold.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 Du sykemelder deg ikke, legen sykemelder deg om hen mener det er grunnlag for det. Du må møte opp. Du må ikke bruke egenmelding først, bare bestill legetime så bruker du egenmelding om du ikke klarer å gå på jobb frem til legetimen (kommer an på ventetiden hos legen). Det er nok ganske ulikt hvor strenge leger er på sykemelding, og de har også fått strengere retningslinjer for å sykemelde. Alternativene er ferie eller ubetalt permisjon om arbeidsgiver går med på det. Anonymkode: 3e893...358 6
Daria Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 Du må selvfølgelig møte opp hos legen, som gjør en vurdering av om du skal sykemeldes, det er ikke noe du kan bestille pr telefon fordi du føler at du trenger en pause. 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #5 Skrevet 11. februar 2023 Daria skrev (3 timer siden): Du må selvfølgelig møte opp hos legen, som gjør en vurdering av om du skal sykemeldes, det er ikke noe du kan bestille pr telefon fordi du føler at du trenger en pause. Hva når det ikke er ledige timer i overskuelig fremtid? Prøvde å bestille time på nettet. Og hvis jeg får time først etter jeg har hatt 3 egenmeldingsdager, hva skjer da? Anonymkode: 821e3...c17
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva når det ikke er ledige timer i overskuelig fremtid? Prøvde å bestille time på nettet. Og hvis jeg får time først etter jeg har hatt 3 egenmeldingsdager, hva skjer da? Anonymkode: 821e3...c17 Du får akuttime for dette. Men det er opp til legen å vurdere om grunnlaget for sykemelding er til stede. Anonymkode: 9bc46...1eb 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #7 Skrevet 11. februar 2023 Her på jobben er alle sykemeldt for alt mulig rart hele tiden. Bør ikke være så vanskelig. Bare smør tjukt på. Anonymkode: 93e2a...d13 5
Whistler Skrevet 11. februar 2023 #8 Skrevet 11. februar 2023 Be om en akuttime. Legen sender sykemelding elektronisk. Du får sykemeldingen som oppgave fra nav.no på sms og må logge inn for å sende den videre til arbeidsgiver. Legen kan sykmelde deg fra den dagen du bestiller time om det er lang ventetid, men om han ikke sykemelder deg må du bruke egenmeldingsdager...
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #9 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva når det ikke er ledige timer i overskuelig fremtid? Prøvde å bestille time på nettet. Og hvis jeg får time først etter jeg har hatt 3 egenmeldingsdager, hva skjer da? Anonymkode: 821e3...c17 Det er lurest å ringe i sånne tilfeller, du får akuttime Og du trenger ikke å bruke egenmeldingsdagene først. Anonymkode: c73b3...432
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #10 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er lurest å ringe i sånne tilfeller, du får akuttime Og du trenger ikke å bruke egenmeldingsdagene først. Anonymkode: c73b3...432 Så jeg må ringe fastlege på første dag jeg melder meg syk for å ikke ta av egenmeldingene? Jeg lurer også på hvor stor sannsynligheten er for å bli nektet en sykemelding..? Anonymkode: 821e3...c17
Dishwalla Skrevet 12. februar 2023 #11 Skrevet 12. februar 2023 Det første du bør gjøre er å snakke med din leder og sjekke ut om det er mulig med noe tilrettelegging. Kanskje et par egenmeldingsdager knyttet til en frihelg er nok til at du kommer deg litt? Kanskje kan du få litt lettere oppgaver en periode. Hvis ikke dette er mulig kontakter du lege og får en grundig legeundersøkelse og en vurdering om sykmelding er aktuelt. 1
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 12. februar 2023 #12 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så jeg må ringe fastlege på første dag jeg melder meg syk for å ikke ta av egenmeldingene? Jeg lurer også på hvor stor sannsynligheten er for å bli nektet en sykemelding..? Anonymkode: 821e3...c17 Virker som om du er redd for å bruke egenmelding, hvorfor? Er man syk så er man syk, da bruker man det man har, men sånn som du spekulerer her virker du jo lei bare.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #13 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så jeg må ringe fastlege på første dag jeg melder meg syk for å ikke ta av egenmeldingene? Jeg lurer også på hvor stor sannsynligheten er for å bli nektet en sykemelding..? Anonymkode: 821e3...c17 Du må ringe lege samme dag du er hjemme fra jobb pga. sykdom, ja. Om legen ikke har tid til å ta deg inn på en time, kan de sette opp time på et senere tidspunkt og tilbakedatere sykmeldingen til første dag du ringte. Du har en helt gyldig grunn til sykmelding, kan ikke tro noen lege vil ha problemer med å sykmelde deg. Anonymkode: c73b3...432
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Skrevet 12. februar 2023 Beklager at jeg ikke svarer direkte på det du spør om. Men har du forsøkt dialog med leder og HR? Jeg var helt på felgen en stund, mye privat kombinert med en krevende jobb. Opplevde en enorm støtte. Arbeidsoppgaver ble tilpasset, og de betalte for en jeg kunne prate med. Og det var ingen spørsmål om jeg var lite produktiv enkelte dager. Så i stedet for å ta en pause som sikkert ville blitt brukt til å grue meg til jeg kom tilbake, der enda mer jobb ventet, så fikset vi grunnen til at jeg var utslitt. Og i stedet for å miste en arbeidstaker 100% brukte de litt tid og penger på å beholde meg. Anonymkode: e404a...b40 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #15 Skrevet 12. februar 2023 IneT skrev (3 timer siden): Virker som om du er redd for å bruke egenmelding, hvorfor? Er man syk så er man syk, da bruker man det man har, men sånn som du spekulerer her virker du jo lei bare. Det kan sikkert se sånn ut utifra det jeg skriver, men bildet er mer komplekst enn som så. Det er en belastning over tid. Jeg er ikke bare lei. Jobber med mennesker og det er lite muligheter for tilrettelegging. Har opplevd vold/trusler og skrevet tonnevis av avvik, men ingenting skjer. Anonymkode: 821e3...c17
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #16 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan sikkert se sånn ut utifra det jeg skriver, men bildet er mer komplekst enn som så. Det er en belastning over tid. Jeg er ikke bare lei. Jobber med mennesker og det er lite muligheter for tilrettelegging. Har opplevd vold/trusler og skrevet tonnevis av avvik, men ingenting skjer. Anonymkode: 821e3...c17 Problemet er gjerne at din følelse av å være utslitt kan bli forsterket gjennom en sykemelding. For du vil få tid til å tenke på hva du skal tilbake til. Jeg har gått på den feilen både gjennom feriedager, og sorg, at det å ta pause fra nå gjøre at alt forsterkes. Anonymkode: e404a...b40 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #17 Skrevet 12. februar 2023 Kommer veldig an på legen din og og hens holdning og profesjonelle blikk på denne type problemstillinger. Samt om hen kjenner deg godt eller ikke og om du har kjente tilleggsbelastninger eller ikke. Du må bare prøve, ingen kan svare på spørsmålene dine om sannsynlighet osv. Anonymkode: a5b97...b4a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #18 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Problemet er gjerne at din følelse av å være utslitt kan bli forsterket gjennom en sykemelding. For du vil få tid til å tenke på hva du skal tilbake til. Jeg har gått på den feilen både gjennom feriedager, og sorg, at det å ta pause fra nå gjøre at alt forsterkes. Anonymkode: e404a...b40 Jeg vet hva som er best for meg. Noen ganger er et avbrekk det man trenger. Avstand til arbeidsplassen. Anonymkode: 821e3...c17
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #19 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet hva som er best for meg. Noen ganger er et avbrekk det man trenger. Avstand til arbeidsplassen. Anonymkode: 821e3...c17 Du jobber med vold og trusler. Har skrevet tonnevis med avvik. Ingenting skjer. Du er derfor utslitt, nær utbrent. Men et avbrekk fra jobb, da er du klar for å stå i dette videre. Hvor lenge? Anonymkode: e404a...b40 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #20 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du jobber med vold og trusler. Har skrevet tonnevis med avvik. Ingenting skjer. Du er derfor utslitt, nær utbrent. Men et avbrekk fra jobb, da er du klar for å stå i dette videre. Hvor lenge? Anonymkode: e404a...b40 Hvor lenge kan man jo ikke vite. Det får jo legen vurdere. Går jeg på jobb igjen nå, kommer jeg til å yte dårligere fordi jeg ikke er i mental balanse. Er det bra? Anonymkode: 821e3...c17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå