AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Skrevet 11. februar 2023 Jeg har 3 barn, de to eldste har blondt hår og yngste har rødgyllent hår. Familie og venner kommenterte ofte håret til den yngste til oss foreldrene. Kommentarene går i den retning at hårfargen er kjempe fin, vi må være fornøyde osv., men man leser mellom linjene at de skal overbevise oss om at hårfargen er like fin som resten av ungene våre. Jeg blir utrolig irritert for at dette stadig kommenteres, og blir egentlig ganske fornærmet over at folk ANTAR at jeg er misfornøyd med å få en rødhåret unge. Jeg synes minstemann er kjempe fin, og har aldri syntes håret hennes er stygt. Jeg har aldri egentlig reflektert over hårfargen hennes før eldre tanter og venninner av min mor stadig må påpeke dette... Jeg forstår ikke hvorfor de stadig kommenterer det? Tror de at jeg synes datteren min har en stygg hårfarge? Synes de det siden dette regelmessig blir brakt på banen? Ingen har noensinne (utenom i utlandet) kommentert hårfargen til mine blonde barn. Anonymkode: e7985...06b 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 Fordi vi er vant til blonde folk i Norge. Rødt er mest sjelden og nyyyydelig! Elsker gingers! 😍 Anonymkode: 76ec2...81d 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 kanskje de faktisk mener at det er fint? Litt mer unikt og slående enn blondt hår .. Anonymkode: 1c4cc...c4a 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 Er du sikker på at det er ment sånn? Mitt mellomste barn har også rødt hår, og vi får helt klart mye kommentarer på det. Men alltid av positivt slag. Hun er jo nydelig og håret hennes er jo litt utenom det vanlige 😁 Anonymkode: cae44...6e2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #5 Skrevet 11. februar 2023 Det er veldig unikt og sjeldent med rødblondt hår. Jeg har det selv. Nesten ingen tror det er ekte, til og med frisører har kommentert dette. De kommenterer nok fordi det er spesielt. Jeg gjør det selv når jeg en sjelden gang ser det. Anonymkode: 73070...e48 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du sikker på at det er ment sånn? Mitt mellomste barn har også rødt hår, og vi får helt klart mye kommentarer på det. Men alltid av positivt slag. Hun er jo nydelig og håret hennes er jo litt utenom det vanlige 😁 Anonymkode: cae44...6e2 Kommentarene starter med at håret er nydelig/fint, men avsluttes som regel med at vi må være fornøyde eller takknemlig og lignende. Derfor tolker jeg det som de oppfatter oss som misfornøyde, noe vi ikke er. Hvorfor påpeker folk dette? Anonymkode: e7985...06b 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #7 Skrevet 11. februar 2023 Det er veldig sant, ingen kommenterer hårfargen på mine barn (ikke rødt), mens veldig mange kommenterer min venninnes sønn, som har rødt hår. Hun kommenterer det selv også, mens hun aldri kommenterer hårfargen til de to andre barna sine, som er blonde. Skjønner det er dumt og kanskje også sårt. Anonymkode: b1b43...cca
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #8 Skrevet 11. februar 2023 Jeg og mannen er vanlig kommuneblonde, og jenta vår har ildrødt hår. Hun har fått veldig skryt for håret sitt siden hun var baby, så har aldri hatt noen oppfatning om at noen synes det er stygt eller trist med rødt hår. Anonymkode: be335...b34
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #9 Skrevet 11. februar 2023 Jeg tror du må begynne og konfrontere disse hentydningene til at dere på noe vis skulle være skuffet eller misfornøyd over det rødblonde håret. "Takknemlige? Hva i alle dager mener du?" Anonymkode: 53008...036 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #10 Skrevet 11. februar 2023 På en side er det fint at de roser det fine håret. Opplever du det som gnål kan du jo bare si at du syns det er kjempefint og lurer på om noen av de har misforstått og tror du ikke liker fargen? Bare si det, og se hvordan de reagerer. Anonymkode: 7697c...48b
servitrise&suppe Skrevet 11. februar 2023 #11 Skrevet 11. februar 2023 Tidligere ble nok de med rødt hår ertet på grunn av det, kanskje da de vokste opp? Jeg er helt enig med deg i at de uttrykker seg helt idiotisk og jeg hadde sagt fra også, rett og slett konfrontert dem med uttalelsen om at du bør være fornøyd! Nå er det jo mer status å ha det, men fremdeles myter rundt det,- fordi det er sjelden og medfører gjerne lite pigment i hud også. Uansett er det ikke lenger noen som erter folk for det, tvert i mot. 1
fru Alving Skrevet 11. februar 2023 #12 Skrevet 11. februar 2023 Rødblondt hår er litt uvanlig i Norge, og helt sikkert nydelig. Vi besøkte noen venner som opprinnelig er fra Chile, og akkurat da var besteforeldrene fra Chile der på besøk. Og de besteforeldrene som nok er litt snobbete(ifølge sønnen) var veldig opptatt av mitt barns blonde hår, de var helt forelsket i det. Og jeg merket at sønnen var irritert over det. Så det er nok og litt kulturelt. Tror at når det gjelder barn og utseende så skal man være forsiktig uansett for det er lett at foreldrene blir fornærmet.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #13 Skrevet 11. februar 2023 Cringer over no gamle damer i slekta mi også som sier sånt, men åpenbart en sånn «stakkars barn» som ligger bak. Sier ofte sånn «endrer seg sikkert litt når hen blir eldre» i trøstende tone. Skjønner ikke greia. Anonymkode: 1d092...506 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #14 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Fordi vi er vant til blonde folk i Norge. Rødt er mest sjelden og nyyyydelig! Elsker gingers! 😍 Anonymkode: 76ec2...81d Samme her!! Det året jeg bodde i Irland var jeg omringet av «gingers», og det var helt fantastisk! Anonymkode: 7c623...6aa 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #15 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har 3 barn, de to eldste har blondt hår og yngste har rødgyllent hår. Familie og venner kommenterte ofte håret til den yngste til oss foreldrene. Kommentarene går i den retning at hårfargen er kjempe fin, vi må være fornøyde osv., men man leser mellom linjene at de skal overbevise oss om at hårfargen er like fin som resten av ungene våre. Jeg blir utrolig irritert for at dette stadig kommenteres, og blir egentlig ganske fornærmet over at folk ANTAR at jeg er misfornøyd med å få en rødhåret unge. Jeg synes minstemann er kjempe fin, og har aldri syntes håret hennes er stygt. Jeg har aldri egentlig reflektert over hårfargen hennes før eldre tanter og venninner av min mor stadig må påpeke dette... Jeg forstår ikke hvorfor de stadig kommenterer det? Tror de at jeg synes datteren min har en stygg hårfarge? Synes de det siden dette regelmessig blir brakt på banen? Ingen har noensinne (utenom i utlandet) kommentert hårfargen til mine blonde barn. Anonymkode: e7985...06b Jeg har nesten gult hår (så faller innunder rødblondt) fra naturens side. Bare husk at har en rødt hår så trenger en mer smertestillende enn en med feks blondt/brunt hår Anonymkode: d4dac...f3a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #16 Skrevet 11. februar 2023 Kan være fint på jenter, så skjønner ikke hvorfor de kommenterer hårfargen negativt. Kanskje de synes det er veldig pent? Anonymkode: 16d6b...f30
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #17 Skrevet 11. februar 2023 Er du sikker på at de kommenterer det negativt? Jeg har levd med mitt naturlige røde år og fregner i 53 år og min opplevelse er at veldig mange (damer) er "misunnelige" (i en positiv forstand) på fargen. Rødt er jo en veldig populær farge å farge håret i også, og mange tror ikke at håret mitt er naturlig farge. Oppmerksomheten fra menn er jeg ikke like begeistret for, da den (i voksen alder) utelukkende handler om "du vet. hva de sier om rødhåringer hehe" som sikter til at vi visstnok skal være fyrrige i sengehalmen (like stigmatiserende som at "alle blondiner er dumme-vitser"). Alt i alt, har jeg 90 % positive opplevelser. De resterende 10 % var i barndommen da man gjerne ble ertet (jeg opplevde ikke direkte mobbing) for hårfargen. Men dette var jo på -70 tallet da. Da jeg var barn opplevde jeg sogar å bli stoppet på gaten av "eldre damer" som måtte kommentere den fine hårfargen. Jeg har vært i Afrika et par ganger, og da har jeg opplevd å møte mennesker som ville ta på håret fordi de aldri hadde sett rødt hår i det hele tatt. Noen trodde også jeg var syk pga fregnene. Interessant å oppleve den vinklingen. Jeg har bodd i England og Irland, og der får jeg (selvfølgelig) aldri noen kommentarer på det. Anonymkode: 516cd...bdc
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #18 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har 3 barn, de to eldste har blondt hår og yngste har rødgyllent hår. Familie og venner kommenterte ofte håret til den yngste til oss foreldrene. Kommentarene går i den retning at hårfargen er kjempe fin, vi må være fornøyde osv., men man leser mellom linjene at de skal overbevise oss om at hårfargen er like fin som resten av ungene våre. Jeg blir utrolig irritert for at dette stadig kommenteres, og blir egentlig ganske fornærmet over at folk ANTAR at jeg er misfornøyd med å få en rødhåret unge. Jeg synes minstemann er kjempe fin, og har aldri syntes håret hennes er stygt. Jeg har aldri egentlig reflektert over hårfargen hennes før eldre tanter og venninner av min mor stadig må påpeke dette... Jeg forstår ikke hvorfor de stadig kommenterer det? Tror de at jeg synes datteren min har en stygg hårfarge? Synes de det siden dette regelmessig blir brakt på banen? Ingen har noensinne (utenom i utlandet) kommentert hårfargen til mine blonde barn. Anonymkode: e7985...06b Er det dere, Meghan og Harry? Anonymkode: 533d3...31f 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #19 Skrevet 11. februar 2023 Kanskje de mener det? Flammende rødt og fyldig hår er sjeldent, og det er nydelig. Jeg ønsket meg rødt hår da jeg var liten. Anonymkode: b70ef...881
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #20 Skrevet 12. februar 2023 Har 4 barn, alle er rødhåret i helt forskjellige nyanser, barna er superstolt av håret sitt, de får ofte tilbakemelding at de har nydelig hår, den av ungene som er helt ginger, elsker håret sitt. Tror det er litt tilbake i tid hvor rødt hår faktisk var skjels ord og mange ble mobbet grunnet det, men såklart er man sår på barnets vegne, om du opplever ord negativt, prøv heller å spør hva de mener, kanskje du får gode forklaringer, så du slipper å gruble Anonymkode: ff67d...064
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå