AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Skrevet 11. februar 2023 Hvilke erfaringer har dere rundt dette? Når personen ikke har vært voldelig som rusfri er det vel stor sannsynlighet for at det skal gå fint hvis han klarer å slutte å ruse seg? Han var rusfri i starten av forholdet og jeg visste ikke at han hadde et problem med dette før det gikk galt. Det har egentlig vært slutt mellom oss en liten stund nå, men vi har ikke kuttet kontakten. Han er helt knust og han er så lei seg for at hans problemer har gått ut over meg. Han lover at han aldri skal miste kontrollen igjen, og jeg savner virkelig det fine vi hadde sammen før. Ønsker heller ikke å svikte han nå som han trenger meg mest. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han med å lykkes? Anonymkode: a502a...295
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 Jeg tenker at du ikke svikter han ved å ikke inngå et forhold, heller tilby vennskap..han har jo vært voldelig mot deg. Ergo innerst inne har han ikke problem med å bryte dine grenser og krenke deg fysisk. Hvorfor er det å svikte han ved å ikke ta han tilbake? Han har jo sviktet deg ved å være fysisk voldelig mot deg, som antakelig er svakere fysisk, dette er med viten og vilje uansett hvor rusa han er. Anonymkode: 80295...1fe 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 Problemet er at han trenger deg. Det er det folk som manipulerer og som ikke har kontroll gir deg inntrykk av. At du ikke vil svikte ham er et tydelig tegn på at du er medavhrngig. Å bruke vold kan godt være utløst av rus, men det kan fort bli til psykisk vold når de ikke får medisinen sin. Det er vanvittig krevende å være sammen med noen som er på avvenning. Du bør ikke være den han trenger- du bør være den han ønsker fordi du er du og ikke en pleier og psykolog. Anonymkode: 7a96f...0b1 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at du ikke svikter han ved å ikke inngå et forhold, heller tilby vennskap..han har jo vært voldelig mot deg. Ergo innerst inne har han ikke problem med å bryte dine grenser og krenke deg fysisk. Hvorfor er det å svikte han ved å ikke ta han tilbake? Han har jo sviktet deg ved å være fysisk voldelig mot deg, som antakelig er svakere fysisk, dette er med viten og vilje uansett hvor rusa han er. Anonymkode: 80295...1fe Han var ikke seg selv når de episodene skjedde. Jeg savner den han var før han fikk problemer med rus igjen. Han var en veldig fin fyr med gode egenskaper før det bikket over. Anonymkode: a502a...295
Andro Skrevet 11. februar 2023 #5 Skrevet 11. februar 2023 Nei, det er bare forløperen til mer etablert vold. Ført i rusa tilstand, og så skjer det også når de ikke er rusa. Det har aldri noen sinne skjedd at vold skyldes rus. Vold skyldes personens syn på vold. Det er det samme i rusa og nykter tilstand, selv om de fleste klarer å gjemme det bedre en stund i nykter tilstand enn når de ruser seg. Etter hvert blir det verre. Aksepter aldri vold. Gå. 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at han trenger deg. Det er det folk som manipulerer og som ikke har kontroll gir deg inntrykk av. At du ikke vil svikte ham er et tydelig tegn på at du er medavhrngig. Å bruke vold kan godt være utløst av rus, men det kan fort bli til psykisk vold når de ikke får medisinen sin. Det er vanvittig krevende å være sammen med noen som er på avvenning. Du bør ikke være den han trenger- du bør være den han ønsker fordi du er du og ikke en pleier og psykolog. Anonymkode: 7a96f...0b1 Medavhengig? Hva mener du med det? Han har forøvrig hatt flere perioder uten rus og er et helt annet menneske da. Tror det er vanskelig å bli rusfri igjen uten støtte. Han er ikke en typisk narkoman og har ikke ruset seg i flere år strekk. Kunne aldri falt meg inn at han hadde et rusproblem når jeg ble kjent med han. Anonymkode: a502a...295
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #7 Skrevet 11. februar 2023 Vil råde deg sterkt til å gå. Det er vanskeligere å «holde igjen» og skjule den man er når man er rusa, derfor volden kom først når han hadde inntatt rus. Med tiden vil han ikke klare å holde maska når han er edru heller. Han er voldelig, han har brukt vold mot deg. Skremt deg, skadet deg. Du som han egentlig bør være aller godest mot. Du fortjener bedre! Ta deg selv på alvor, TS!❤️ Blokker han og slett han. Med tiden kommer du deg videre og du kommer til å takke deg selv for alltid hvis du går. Du står ved et viktig veiskille nå. Tenk på tryggheten din! Anonymkode: 99017...554 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #8 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vil råde deg sterkt til å gå. Det er vanskeligere å «holde igjen» og skjule den man er når man er rusa, derfor volden kom først når han hadde inntatt rus. Med tiden vil han ikke klare å holde maska når han er edru heller. Han er voldelig, han har brukt vold mot deg. Skremt deg, skadet deg. Du som han egentlig bør være aller godest mot. Du fortjener bedre! Ta deg selv på alvor, TS!❤️ Blokker han og slett han. Med tiden kommer du deg videre og du kommer til å takke deg selv for alltid hvis du går. Du står ved et viktig veiskille nå. Tenk på tryggheten din! Anonymkode: 99017...554 Hvordan kan du være så sikker på det? Var i utgangspunktet veldig sikker på at det var riktig å gå. Men har blitt veldig usikker etter flere samtaler med han. Savner så sykt det vi hadde sammen i starten. Har lyst å finne tilbake til det og den han var før. Er veldig hardt å bryte helt og ikke være villig til å tilgi. Anonymkode: a502a...295
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #9 Skrevet 11. februar 2023 BARE NEI! Folk som er voldelig når de er rusa er tikkende bomber også når de er edru. Det er masse folk som ruser seg på både alkohol, hasj og alt verre. Bare et fåtall av er voldelig. Rus forsterker både gode og dårlige sider hos folk, men rus skaper ikke sider med noen som ikke er der. Han er potensielt farlig, så bare dropp det! Anonymkode: 742b0...437 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #10 Skrevet 11. februar 2023 Tro meg han var ikke rusfri når du møtte han. Det er bare noe han har sagt for å bagatellisere avhengigheten sin. Eksen min var voldelig i rus og ikke i rus. Han var voldelig også den lengste perioden han klarte å holde seg unna rus, men klarte aldri å slutte helt. Du kan ikke regne med at typen din klarer å slutte heller eller at han i det hele tatt ikke er voldelig. Du kan dø om du gir han flere sjanser Hilsen en som går i terapi på 8året pga en sånn eks, burde gått første gang han slo men trodde på han når han lovte å endre seg og ble fanget. Ville ikke gi opp når jeg hadde kjempet så hardt og lidd så mye, da ville jeg ha premien også den dagen vi skulle få det bra. Det skjedde aldri og den ekte premien var å gå fra han og bli fri og trygg Hadde jeg gått før hadde jeg kanskje ikke blitt like traumatisert og ødelagt som jeg fortsatt er... Anonymkode: a3ac2...8b7 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #11 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eksen min var voldelig i rus og ikke i rus. Litt tydelig formulering ser jeg. Jeg mener at han var voldelig både når han ruset seg og når han ikke ruset seg og prøvde å bli rusfri. Jeg skyldte på rusen selv og trodde ikke han kunne være sånn på ekte men volden var en del av den han var og ikke bare den rusen gjorde han til Anonymkode: a3ac2...8b7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #12 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Tro meg han var ikke rusfri når du møtte han. Det er bare noe han har sagt for å bagatellisere avhengigheten sin. Eksen min var voldelig i rus og ikke i rus. Han var voldelig også den lengste perioden han klarte å holde seg unna rus, men klarte aldri å slutte helt. Du kan ikke regne med at typen din klarer å slutte heller eller at han i det hele tatt ikke er voldelig. Du kan dø om du gir han flere sjanser Hilsen en som går i terapi på 8året pga en sånn eks, burde gått første gang han slo men trodde på han når han lovte å endre seg og ble fanget. Ville ikke gi opp når jeg hadde kjempet så hardt og lidd så mye, da ville jeg ha premien også den dagen vi skulle få det bra. Det skjedde aldri og den ekte premien var å gå fra han og bli fri og trygg Hadde jeg gått før hadde jeg kanskje ikke blitt like traumatisert og ødelagt som jeg fortsatt er... Anonymkode: a3ac2...8b7 Jeg så overhodet ingen tegn til at han ruset seg i starten. Han var rolig, empatisk, i godt humør og trygg på seg selv. Han var i full jobb og hadde tilsynelatende alt på stell. Hvorfor tror du at han lyger om det? Blir jo litt feil å dømme alle i lignende situasjon bare fordi det var tilfellet med din eks. Trist å høre at utfallet ble så fælt for deg. Men det betyr ikke at det skjer med alle andre ❤️ Anonymkode: a502a...295
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #13 Skrevet 12. februar 2023 Den edru mannen og den rusede mannen er én og samme person. Du savner den edru mannen. Men han har et rusproblem. Hvis du skal være sammen med han, så blir du sammen med både den edru og den rusede versjonen av han. Anonymkode: 5ce01...9c1 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Den edru mannen og den rusede mannen er én og samme person. Du savner den edru mannen. Men han har et rusproblem. Hvis du skal være sammen med han, så blir du sammen med både den edru og den rusede versjonen av han. Anonymkode: 5ce01...9c1 Her er snakk om mer enn bare alkohol. Er ikke enig i at det er samme person. Han var ikke seg selv. Sannsynligvis var han i en form for psykose. Anonymkode: a502a...295
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #15 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er snakk om mer enn bare alkohol. Er ikke enig i at det er samme person. Han var ikke seg selv. Sannsynligvis var han i en form for psykose. Anonymkode: a502a...295 Jeg skjønte at det var snakk om mer enn alkohol. Selvsagt er det samme person! Det er jo "Arne" uansett om han er edru eller ruset. De oppfører seg forskjellig, men de er i samme kropp. Blir TS sammen med edru "Arne" så er hun også sammen med den rusede "Arne" Om jeg går på byn og drikker meg drita full, så er jeg fortsatt kona til mannen min. Jeg er mor til ungene mine. Jeg er ikke en annen person selv om jeg sjangler og snøvler og er frekk når en taper sa stygge ting til venninna mi. Anonymkode: 5ce01...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #16 Skrevet 12. februar 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Hvilke erfaringer har dere rundt dette? Når personen ikke har vært voldelig som rusfri er det vel stor sannsynlighet for at det skal gå fint hvis han klarer å slutte å ruse seg? Han var rusfri i starten av forholdet og jeg visste ikke at han hadde et problem med dette før det gikk galt. Det har egentlig vært slutt mellom oss en liten stund nå, men vi har ikke kuttet kontakten. Han er helt knust og han er så lei seg for at hans problemer har gått ut over meg. Han lover at han aldri skal miste kontrollen igjen, og jeg savner virkelig det fine vi hadde sammen før. Ønsker heller ikke å svikte han nå som han trenger meg mest. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han med å lykkes? Anonymkode: a502a...295 Her hører jeg bare HAN HAN HAN snu om og få rett fokus ditt liv : Deg deg deg Anonymkode: f997a...334 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #17 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg skjønte at det var snakk om mer enn alkohol. Selvsagt er det samme person! Det er jo "Arne" uansett om han er edru eller ruset. De oppfører seg forskjellig, men de er i samme kropp. Blir TS sammen med edru "Arne" så er hun også sammen med den rusede "Arne" Om jeg går på byn og drikker meg drita full, så er jeg fortsatt kona til mannen min. Jeg er mor til ungene mine. Jeg er ikke en annen person selv om jeg sjangler og snøvler og er frekk når en taper sa stygge ting til venninna mi. Anonymkode: 5ce01...9c1 Jeg forstår hva du mener, men poenget mitt er at han aldri har gjort meg noe når han ikke er ruset. Og dersom han klarer å slutte med det, så tror jeg at det kan gå fint. Poenget med innlegget var jo å høre erfaringer fra andre som har stått i det samme og hvordan det gikk. Ønsker ikke synsing fra folk som ikke har peiling eller som tror jeg er dum og naiv. Anonymkode: a502a...295
Ellah Skrevet 12. februar 2023 #18 Skrevet 12. februar 2023 Nei, det kuttet en periode, men så startet det igjen. Det psykiske tok seg opp, mens det fysiske ble sjeldnere. Det eneste positive med han rusfri var at de aller verste voldsepisodene uteble. Etterhvert kjedet han seg såpass at han begynte å ruse seg igjen også. Det var selvsagt min skyld, da det var min jobb og underholde han. Mulig det er annerledes med din fyr, men selv ville jeg aldri igjen stolt på en som blir voldelig, eller ruser seg! Det finnes så mange bra menn der ute som ikke gjør dette, så hvorfor ta sjansen? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #19 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg forstår hva du mener, men poenget mitt er at han aldri har gjort meg noe når han ikke er ruset. Og dersom han klarer å slutte med det, så tror jeg at det kan gå fint. Poenget med innlegget var jo å høre erfaringer fra andre som har stått i det samme og hvordan det gikk. Ønsker ikke synsing fra folk som ikke har peiling eller som tror jeg er dum og naiv. Anonymkode: a502a...295 Jeg har erfaring med alkoholisme, og der har de jeg har relasjoner til klart å være edru lenge. Noen flere år. Men alle har gått tilbake til rusen igjen og igjen. Anonymkode: 5ce01...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #20 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Medavhengig? Hva mener du med det? Han har forøvrig hatt flere perioder uten rus og er et helt annet menneske da. Tror det er vanskelig å bli rusfri igjen uten støtte. Han er ikke en typisk narkoman og har ikke ruset seg i flere år strekk. Kunne aldri falt meg inn at han hadde et rusproblem når jeg ble kjent med han. Anonymkode: a502a...295 Det syns ikke på alle at de er rusavhengige. Du har forestillinger som gjør at jeg tror du ikke ser problemet. Å være medavhengig er å tilrettelegge misbruk og å være manipulert. Anonymkode: 7a96f...0b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå