Gå til innhold

Kan det være 9a sak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungdommen (ungdomsskolealder) nekter å stå opp og dra på skolen for tiden. Startet med å være motvillig i november, å motvilje blir mer og mer. Sier den bare føler seg dum på skolen og ingen vits å være der.  Har venner. Har prøvd å komme i kontakt med kontaktlærer, hatt to samtaler per tlf, men ingen møter eller plan/oppfølging. Prøvde å opp til flere sendt meldinger til lærer, men lite respons utenom ok eller ingen svar.

Fått ungdommen på skole en til to dager uken i år, men det koster. Er vanskelig når jeg føler det ikke er noe samarbeid fra skolen sin side og lei av å mase.

Kan jeg melde 9a sak nå?  Vet de får mer tidsfrister og forholde seg til da.  Ungdommen blir ikke mobbet såvidt jeg vet, men noen på skolen er det jo som ikke virker.  Å kanskje kan dette ikke bare bli fikset, men akkurat nå føler jeg meg alene i dette som liksom skal være "laget" rundt barnet. 

Anonymkode: 8a57e...47a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke 9a-sak. Men du bør kunne få et møte der dere kan legge en plan sammen

Anonymkode: e7759...cc3

Gjest Abendstern
Skrevet

Er barndet ditt velfungerende utenom skolen? Ingen tegn til angst, asperger etc? 

Skrevet

Ja, det kan være en 9a sak. Ta kontakt med avdelingsleder, rådgiver, rektor eller en annen "over" kontaktlærer på skolen. De har plikt til å kartlegge dersom elever ikke har det greit på skolen. Spør om de har en plan for skolevegring. Be om at det blir laget en tiltaksplan. Hvis du ber om kartlegging og tiltaksplan og det ikke skjer noe innen et par uker, tar du kontakt med Statsforvalteren. 

Anonymkode: 90171...90a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, ikke 9a-sak. Men du bør kunne få et møte der dere kan legge en plan sammen

Anonymkode: e7759...cc3

Har jo prøvd å få kontakt/møte, men det skjer ikke noe. Derfor jeg tenkte at om jeg satt igang en slik sak så må det jo skje noe. Er så lei å mase.. 

Abendstern skrev (3 timer siden):

Er barndet ditt velfungerende utenom skolen? Ingen tegn til angst, asperger etc? 

Er velfungerende. Ingen diagnoser. Dog, lite selvstendig. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det kan være en 9a sak. Ta kontakt med avdelingsleder, rådgiver, rektor eller en annen "over" kontaktlærer på skolen. De har plikt til å kartlegge dersom elever ikke har det greit på skolen. Spør om de har en plan for skolevegring. Be om at det blir laget en tiltaksplan. Hvis du ber om kartlegging og tiltaksplan og det ikke skjer noe innen et par uker, tar du kontakt med Statsforvalteren. 

Anonymkode: 90171...90a

Takk for svar. Skal prøve. Tror ikke vi her hjemme klarer å løse dette alene. 

Ts

Anonymkode: 8a57e...47a

• Hjerte 1
Skrevet

Synes det er rart at skolen ikke har tatt tak i dette. Kontakt rådgiver/elevtjenesten eller rektor om du må. Her må dere få barnet på skolen fortest mulig. Jo lengre han er hjemme, dess verre blir det å få han i gang igjen. 

Anonymkode: d5e7c...b2e

• Liker 1
Skrevet

Kontakt ledelsen! Kontaktlærer høres bare tafatt ut.

Anonymkode: b9628...919

Skrevet

Nå har du prøvd å ta det opp med kontaktlærer, uten hell, da er rektor neste. Da sier du ifra at du ønsker et møte snarest. 

Da sier du ifra at barnet ditt ikke har det trygt og godt på skolen, mulig med påbegynt skolevegring. Rektor er da pliktig til å undersøke. 
Så vurderer du om det bør meldes inn 9a - kanskje vurderer rektor det selv også. 

Hva sier barnet selv? Har det skjedd noe? 

Anonymkode: 52c26...a9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har du prøvd å ta det opp med kontaktlærer, uten hell, da er rektor neste. Da sier du ifra at du ønsker et møte snarest. 

Da sier du ifra at barnet ditt ikke har det trygt og godt på skolen, mulig med påbegynt skolevegring. Rektor er da pliktig til å undersøke. 
Så vurderer du om det bør meldes inn 9a - kanskje vurderer rektor det selv også. 

Hva sier barnet selv? Har det skjedd noe? 

Anonymkode: 52c26...a9f

Bare meld 9a sak. Jeg mener vi gjør det for sjeldent. Barnet vil ikke gå på skolen. Sjansen er stor for at barnet ikke har et godt psykososialt miljø. Dette må skolen undersøke. Utrolig kritikkverdig at du ikke har fått møte med lærer, men her tror jeg du er for tålmodig. Det er bare å gå rett på ledelsen når kontaktlærer ikke responderer. Dette er alvorlig.

Anonymkode: 0d21a...920

• Liker 2
Skrevet

Har barnet ikke klart å være på skolen mer enn 1-2 dager i uken i år? Uten at skolen har tatt kontakt eller gjort noe

Her er jo trivsel på skolen en årsak. Mail til rektor, forklar hva som er skjedd og gi beskjed at du kommer til å melde 9a. 

Gjør det så fort som mulig. Han kan jo ikke ha det sånn.

Anonymkode: 42fae...b22

Skrevet

Ring Statsforvalteren i det fylket du bor hvis du trenger veiledning / det ikke skjer noe fra skolens side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...