Far til 2 Skrevet 22. desember 2005 #1 Skrevet 22. desember 2005 Likestillingsmenister Karita Bekkemellem går inn for felles omsorg som utgangspunkt ved samlivsbrudd. Fra tidligere vet vi at Venstre og FrP har samme mening. Hva tror dere blir omsorgsløsningen for de barna som opplever samlivsbrudd om 4-6 år ? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1184157.ece
Shea Skrevet 22. desember 2005 #2 Skrevet 22. desember 2005 Vikitg å legge merke til at det er som et utgangspungt ved sammlivsbrudd. For det er uten tvil i mange brudd ikke ønskelig eller fornuftig at det er felles omsorg. Det går begge veier kvinner og menn. Burde være en upartisk avgjørelse i saker hvor noen ikke blir enige. Om 4-6 år tror jeg desverre det vil fortsatt være ganske likt som i dag.
Far til 2 Skrevet 22. desember 2005 Forfatter #3 Skrevet 22. desember 2005 Vikitg å legge merke til at det er som et utgangspungt ved sammlivsbrudd. For det er uten tvil i mange brudd ikke ønskelig eller fornuftig at det er felles omsorg. Det går begge veier kvinner og menn. Burde være en upartisk avgjørelse i saker hvor noen ikke blir enige. Om 4-6 år tror jeg desverre det vil fortsatt være ganske likt som i dag. ← At felles omsorg blir utgangspunktet er det samme som alle vi som ønsker en slik løsning har snakket varmt for i mange år. Felles omsorg vil aldri kunne gjennomføres 100%. Men det blir nå gitt signaler til alle menn om at de er ønsket i en omsorgsrolle. Dette er også signaler om at aleneforeldre bør ha avlastning til personlig fritid, mulighet for utdannelse og karriere. Det viktigste er imidlertid at barnas behov for kontakt med den andre forelderen blir helt sentralt ved samlivsbrudd. Dette synes jeg er et godt stykke arbeid av Karita Bekkemellem og Ap.
Shea Skrevet 22. desember 2005 #4 Skrevet 22. desember 2005 Ja forslaget er bra bare det blir handehvet riktig og alle faktorer rundt blir tatt i betrakting. Å det med personlig fritid.... gifte har kanskje ikke så mye personlig (alt etter hva du legger i det) fritid som enslige i mange tilfeller som jeg kjenner til. Jeg kjenner likt med enslige og gifte.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #5 Skrevet 22. desember 2005 Da håper jeg inderlig at foreldrene ved delt omsorg blir pålagt å bo i nærheten av hverandre slik at ungene ikke må bruke for mye av barndommen på pendlerreiser. Og at dersom en av foreldrene likevel flytter langt unna, at den "straffes" med at omsorgen overføres i sin helhet til den andre forelderen. Eller? Uansett, så blir det feil for noen.
Far til 2 Skrevet 22. desember 2005 Forfatter #6 Skrevet 22. desember 2005 Da håper jeg inderlig at foreldrene ved delt omsorg blir pålagt å bo i nærheten av hverandre slik at ungene ikke må bruke for mye av barndommen på pendlerreiser. Og at dersom en av foreldrene likevel flytter langt unna, at den "straffes" med at omsorgen overføres i sin helhet til den andre forelderen. Eller? Uansett, så blir det feil for noen. ← Jeg er enig med deg. Så lenge felles omsorg blir utgangspunktet vil det kunne medføre at samværet likevel ikke blir likt om en av foreldrene flytter. Da blir sansynligvis barnet boende i sitt etablerte miljø med den ene av foreldrene. Men når du avslutter med at det blir feil for noen forstår jeg deg ikke. Utgangspunktet gir så godt som bare fordeler for alle parter. Ingen grunn til å være trist da.
Gjest Embla s Skrevet 22. desember 2005 #7 Skrevet 22. desember 2005 Far til 2, mener du at delt omsorg (altså at barnet bor annenhver uke hos mor og far) gir så godt som bare fordeler for alle parter? Regner du barna som en part da? (og argumentet om at foreldrene skal få mer fri syns jeg er helt meningsløst. Med normal samværsordning har bostedsforeldren "fri" annenhver helg og en ettermiddag/kveld i uken. Å argumentere med at foreldrene skal ha fri til å realisere seg selv, syns jeg blir litt uetisk i dette spørsmålet). Jeg er personlig veldig for delt omsorg der det fungerer, men jeg tror det er uhyre mange faktorer som skal klaffe, og jeg er ikke så sikker på om delt omsorg er for foreldrenes skyld eller for barnets..
Far til 2 Skrevet 22. desember 2005 Forfatter #8 Skrevet 22. desember 2005 Far til 2, mener du at delt omsorg (altså at barnet bor annenhver uke hos mor og far) gir så godt som bare fordeler for alle parter? Regner du barna som en part da? ← Jeg mener felles omsorg SOM UTGANGSPUNKT ved samlivsbrudd gir så godt som bare fordeler. På denne måten blir barnas behov ivaretatt på en langt bedre måte enn i dag ettersom flertallet bestemmer så lenge begge foreldrene er egnet til omsorg. Fortsatt er det fritt frem for å velge andre løsninger, men det er ikke lenger sånn at en av foreldrene kan lage konflikt for deretter å bruke konflikten som et argument for at vedkommende skal ha omsorgen alene. Hvis barnet ikke ønsker en slik løsning eller hvis en av foreldrene ønsker å trekke seg fra dette ansvaret kan det fortsatt velges alternativer. Men utgangspunktet er at begge foreldrene får signaler om at det forventes at de begge stiller opp som to likeverdige individer til å ivareta barnets behov. (og argumentet om at foreldrene skal få mer fri syns jeg er helt meningsløst. Med normal samværsordning har bostedsforeldren "fri" annenhver helg og en ettermiddag/kveld i uken. Å argumentere med at foreldrene skal ha fri til å realisere seg selv, syns jeg blir litt uetisk i dette spørsmålet). ← Det er kansje uetisk for noen. Men det er nå en gang slik at mange aleneforeldre sliter med å få fritid nok til å lade batteriene. Dermed blir det begrenset overskudd til barna. De fleste av oss har vel også fått med seg at mange aleneforeldre klager over økonimien. Nå blir det mer tid til både skolegang og arbeid/karriere. Dette gir et kjærkomment økonomisk tilskudd når situasjonen er så håpløs som det antydes fra tid til annen. Samværsforeldre klager også på tid til å ivareta barna og/eller bidragets størrelse. Nå får disse samværsforeldrene nye signaler om at det forventes at de stiller opp som likeverdige foreldre. Og de får mindre grunn til å klage på bidragets størrelse fordi de er med på å velge en løsning sammen med barnet og den andre forelderen. Dessuten forteller det samværsforelder hvor mye det koster å ha barn, dvs mindre grunn til å klage og mindre konflikt med bostedsforelder. Jeg er personlig veldig for delt omsorg der det fungerer, men jeg tror det er uhyre mange faktorer som skal klaffe, og jeg er ikke så sikker på om delt omsorg er for foreldrenes skyld eller for barnets.. ← Nå blir det neppe slik at felles omsorg blir alternativet der barnet ikke ønsker en slik ordning. Det er bare ment som et utgangspunkt for vidre debatt for hvilken løsning som passer hver enkelt forelder og får å signalisere at de i utgangspunktet er likeverdige. Men maktovergrep som f.eks. at bostedsforeldre tar barnet og flytter blir mindre sansynlig. At bostedsforelder pakker sakene og flytter langt blir også mindre sansynlig. Dette kommer barnet tilgode. Fortsatt vil veldig mange velge andre alternativer ettersom det ikke vil passe for alle. I starten er det til og med mulig at de fleste vil velge som i dag. Men dette vil nødvendigvis fluktere noe over tid. Og ettersom jeg er av den overbevisning at de fleste konflikter baserer seg på omsorgsløsningen, vil det bli mindre konflikter som igjen er positivt for barnet. En annen viktig ting er at barnets behov blir ivaretatt på best mulig måte og at det lærer at omsorg ikke er avhengig av kjønn, men at det forventes at både gutter og jenter stiller opp som likeverdige den dagen de selv blir voksne og får barn.
Gjest Gjesta Skrevet 23. desember 2005 #9 Skrevet 23. desember 2005 At foreldre skal ha fri fra sitt barn er det mest egoistiske man kan greie å hoste opp som kommentar, det er så usaklig at jeg blir helt stum. Har man satt barn til verden får man jaggu ta ansvaret for dem også. Fri fra barnet sitt?? Hvor mange som lever med barn i et ekteskap har fri perioder fra barna sine??
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #10 Skrevet 23. desember 2005 At foreldre skal ha fri fra sitt barn er det mest egoistiske man kan greie å hoste opp som kommentar, det er så usaklig at jeg blir helt stum. Har man satt barn til verden får man jaggu ta ansvaret for dem også. Fri fra barnet sitt?? Hvor mange som lever med barn i et ekteskap har fri perioder fra barna sine?? ← Er du alene om omsorgen for barn er det slettes ikke egoistisk å ha noen kvelder helger uten barna. Jeg vet om jenter i denne situasjonen som aldri har avlastning og det er ikke det beste for barna med utslitte mødre. De som lever i parforhold kan jo avlaste hverandre slik at det er muligheter for kinoturer o.l.
Far til 2 Skrevet 23. desember 2005 Forfatter #11 Skrevet 23. desember 2005 At foreldre skal ha fri fra sitt barn er det mest egoistiske man kan greie å hoste opp som kommentar, det er så usaklig at jeg blir helt stum. Har man satt barn til verden får man jaggu ta ansvaret for dem også. Fri fra barnet sitt?? Hvor mange som lever med barn i et ekteskap har fri perioder fra barna sine?? ← Jeg aksepterer at noen er av den mening. Samtidig er det liten tvil om at det er en reell påkjenning å ha omsorgen alene til enhver tid. Spesielt når faren av forskjellige årsaker er mer eller mindre fraværende. Og uten nettverk blir det enda tyngre. Eksempler på dette er når bostedsforelder er syk, for dette skjer mer eller mindre for alle en gang iblandt. Hvor ofte har vi ikke hørt om fedre som ikke stiller opp og dermed gir mor en merbelastning. Belastningen er natyrligvis høyest når barnet er lite, men belastningen er der uansett. Dessuten er det ikke snakk om at bostedsforelder ikke tar ansvar for barnet. I de tilfellene der samværsforelder er fraværende stiller bostedsforelder opp 100% i de aller fleste tilfellene. I de tilfellene der foreldrene kansje praktiserer 40/60 eller tilsvarende, er det veldig vanskelig for bostedsforelder å ta seg utdannelse eller karriere som krever arbeid utover kl.16.00. Dette blir vesentlig bedre med felles omsorg som utgangspunkt. Også barna vil ha glede av uthvilte foreldre når disse gjør noe annet enn å vaske klær, lage mat og se på TV hver kveld. Dessuten er konfliktene mellom foreldrene svært ofte basert på samvær/omsorgs avtaler. Og til slutt. Det er altså ikke snakk om at alle barn nå skal praktisere felles omsorg. Det er snakk om at de skal få en bedre mulighet til det om det er det de ønsker, og å gi signaler om at begge foreldrene er ønsket under barnas oppvekst.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #12 Skrevet 23. desember 2005 Jeg synes hennes forslag er fornuftig. Det er på høy overmoden tid å få far mer inn i bildet. Barna har godt av å være mer sammen med far. Mange mødre er så overbeskyttende og tror de har enerett på barna. Men det har de ikke: far har rett på 50% eller hele (hvis han er best skikket).
tingeling Skrevet 23. desember 2005 #13 Skrevet 23. desember 2005 Synes det er flott! Selvsagt krever det at foreldrene bor nærheten av hverandre slik at barna kan gå på en skole etc, men som utgangspunkt er det helt supert! På tide at dette skjer! Tingeling
Far til 2 Skrevet 27. desember 2005 Forfatter #14 Skrevet 27. desember 2005 Jeg ser at det er stadig flere kvinner som forsvarer barns rett til samvær med begge foreldrene. Dette er vel det største fremskrittet barn og samværsforeldre har hatt, samtidig med at stadig flere kvinner velger felles omsorg der barna ønsker et slikt alternativ. Om vi skal komme lenger med å ivareta barns behov for samvær må både barn, mødre og fedre alliere seg for å motarbeide et mindretall som fortsatt ønsker å frata et fleretall en slik mulighet. Om jeg ikke husker helt feil har også Karita Bekkemellem opplevd skilsmisse som barn, og vet hva det vil si å savne den ene forelderen. At enkelte andre mener at felles omsorg ikke bør være et alternativ, kan ikke være en årsak til å frata alle de barn som ønsker det en slik mulighet. Frem til nå har det i hovedsak vært barn og fedre som har sett et slikt behov. At stadig flere kvinner tar til orde for å ivareta flertallet ved et samlivsbrudd er stort og viser at "de kvinner som nå tar bladet fra munnen" for å endre praksis vil bli en modell for det som vil skje om ikke altfor lenge. Og etterhvert vil barnas ønske om fleksible ordninger bli viktigere enn foreldrenes interne konflikt. Selv om det skjer tilbakeslag fra tid til annen synes det som om vi stadig er på vei forover. Og det går stadig fortere takket være dere kvinner.
Gjest Piper Skrevet 27. desember 2005 #15 Skrevet 27. desember 2005 At foreldre skal ha fri fra sitt barn er det mest egoistiske man kan greie å hoste opp som kommentar, det er så usaklig at jeg blir helt stum. Har man satt barn til verden får man jaggu ta ansvaret for dem også. Fri fra barnet sitt?? Hvor mange som lever med barn i et ekteskap har fri perioder fra barna sine?? ← Lever man sammen med en annen voksen, har man muligheter til å ta seg en helgetur om man ønsker det. Eller gå på byen noen timer, uten å måtte skaffe barnevakt. Så det er nok lettere når man er to, og det er merkelig at du som har vært alene ikke klarer å se det.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #16 Skrevet 27. desember 2005 fordelene ved delt omsorg er ikke noe å skryte av med tanke på de argumentene hun bruker på linken,da får jeg håpe at de ulempene hun nevner ved delt omsorg veier tyngst. Og at barnet blir hørt og tatt hensyn til. For ulempene bar ganske alvorlige. Så gjenstår det å se hva som skjer, er det foreldres rett til samvær eller er det barnets rett til samvær som styrer. Blir det foreldres rett til samvær så blir endel unger kjørt over så lett som bare det fordi mor og far har det for travelt med å krige enn å følge med på om barnet virkelig har det bra.
Far til 2 Skrevet 27. desember 2005 Forfatter #17 Skrevet 27. desember 2005 fordelene ved delt omsorg er ikke noe å skryte av med tanke på de argumentene hun bruker på linken,da får jeg håpe at de ulempene hun nevner ved delt omsorg veier tyngst. Og at barnet blir hørt og tatt hensyn til. For ulempene bar ganske alvorlige. Så gjenstår det å se hva som skjer, er det foreldres rett til samvær eller er det barnets rett til samvær som styrer. Blir det foreldres rett til samvær så blir endel unger kjørt over så lett som bare det fordi mor og far har det for travelt med å krige enn å følge med på om barnet virkelig har det bra. ← Jeg forstår deg dithen at du er imot felles omsorg for enhver pris om f.eks. mor er imot det. Men jeg forstår ikke argumentasjonen din om at det å være aleneforelder altid vil være barnets beste, - selv om det bare er aleneforelderen som ønsker begrenset samvær. Hvis både barnet og den andre forelderen ønsker felles omsorg må dette være det beste både for barnet og for flertallet av de involverte. At det også gir bostedsforelder mer personlig fritid, større overskudd, bedre mulighet til utdannelse, bedre økonomi, samt mindre konflikt med den andre forelderen kan da ikke være noen ulempe. Dessuten gir det samværsforeldre signaler om at de er ønsket som deltager i barnas oppvekst og det gir mindre rom for økonomiske konflikter. Hvilke ulemper overskygger disse fordelene ??? Et barn vil heller ikke med felles omsorg som utgangspunkt kunne tvinges til en slik løsning om det ikke ønsker det. En av foreldrene vil da kunne sette foten ned og kunne få gjennomslag for at barnet blir boende hos bare den ene forelderen. I tillegg vil både barnehage og skole se hva som skjer og ha mulighettil å gripe inn. Men med dagens eneomsorg kan barnet nektes felles omsorg selv om det gir klart uttrykk for at dette er ønskelig. Det er bl.a. denne typen overgrep vi kan unngå med felles omsorg som utgangspunkt. Med et nytt lovverk vil sikkert mange velge en løsning på linje med det som er vanlig i dag. Men vi kan ikke nekte barnet en alternativ omsorgsløsning dersom dette er ønskelig, slik dagens lovverk oppmuntrer til, bare fordi det ikke passer alle. Jeg er overbevist om at dette er en stor seier for de barna som i dag savner sin samværsforelder mer enn det foreldrene ønsker å innse.
Gjest Sexy Sadie Skrevet 3. januar 2006 #18 Skrevet 3. januar 2006 Vel... Fagfolk går i mot og advarer i mot å ha det som førsteregel ved samlivsbrudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå