Gå til innhold

"Alle" klager på Norge, mens jeg har aldri vært så takknemlig for å bo her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er klar over at vår generasjon står overfor nye utfordringer. Vanskelig arbeidsmarked, økende boligpriser, økende matvarepriser, inflasjon, økende krav til utdanning på masternivå, krigen i Ukraina og atom-trusler, økende sosiale forskjeller..

Jeg er klar over dette. Og jeg hører folk, uavhengig av etnisk bakgrunn, klage på Norge. Det er lov å klage altså, men vet vi egentlig hvor heldige vi er som bor her?

Jeg ble født i fattigdom. Et fattigdom som mest sannsynlig ingen av dere har kjent til. Jeg ble født i et land hvor de aller fleste levde i fattigdom. Men så var jeg fortsatt den heldige som har foreldre med høyere utdanning og som fikk muligheten til å flytte til Norge. Og her sitter jeg i dag, med mastergrad, egen leilighet, bil og stabil jobb. Med all pessimisme som er rundt oss i dag, tenker vi noen gang på hvor heldige vi fortsatt er i forhold til andre land? Er man født i Norge, så er det som å vinne i lotto. 

Anonymkode: bdffa...09f

• Liker 12
  • Hjerte 8
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er klar over at vår generasjon står overfor nye utfordringer. Vanskelig arbeidsmarked, økende boligpriser, økende matvarepriser, inflasjon, økende krav til utdanning på masternivå, krigen i Ukraina og atom-trusler, økende sosiale forskjeller..

Jeg er klar over dette. Og jeg hører folk, uavhengig av etnisk bakgrunn, klage på Norge. Det er lov å klage altså, men vet vi egentlig hvor heldige vi er som bor her?

Jeg ble født i fattigdom. Et fattigdom som mest sannsynlig ingen av dere har kjent til. Jeg ble født i et land hvor de aller fleste levde i fattigdom. Men så var jeg fortsatt den heldige som har foreldre med høyere utdanning og som fikk muligheten til å flytte til Norge. Og her sitter jeg i dag, med mastergrad, egen leilighet, bil og stabil jobb. Med all pessimisme som er rundt oss i dag, tenker vi noen gang på hvor heldige vi fortsatt er i forhold til andre land? Er man født i Norge, så er det som å vinne i lotto. 

Skulle ikke stå *et foran fattigdom 

Skrevet

Jeg er enig med deg. Og folk vil alltid finne noe å klage på. De tenker ikke over hvor heldige vi er som har et offentlig helsevesen vi betaler skatt for å ha. De tenker ikke over at det er gratis å gå på skole, vgs og universitet. De tenker ikke over at man bare tar studielån pga levekostnader, bøker/studiemateriell og eventuell semesteravgift. De tenker ikke over at man har leiekontrakt så man ikke kan bli sparket ut av leiligheten eller huset på dagen, eller miste jobben på dagen, samt at det er krav om minstelønn. Eller at noen fikk kompensasjon fra staten for tapt inntekt etter pandemien. Eller at staten betaler noe av strømregningen. Osv.

• Liker 11
Skrevet

Vi vet ikke hvor godt vi har det. Det er flaut med nordmenn som klager på restauranter, hotellopphold osv... når de er turister i andre land.

Anonymkode: 06149...7d3

• Liker 5
Skrevet

Dersom man ikke er kritisk og "klager" så vil den velstanden veldig raskt forsvinne. Vi er avhengig av "klagerne" for å opprettholde velstanden vi har

Vi ser allerede at ting går nedover på enkelte områder. Som det offentlige helsevesenet som stadig blir kuttet ned. Fordi folk ikke reagerer nok.

Passivitet og fornøydhet er ikke gode egenskaper, de gir rom for at samfunnet kan gå i feil retning som er dårligere for flere.

Det går også an å være takknemlig for det man har, samtidig som man krever en viss standard

Skrevet
Bieter skrev (1 minutt siden):

Dersom man ikke er kritisk og "klager" så vil den velstanden veldig raskt forsvinne. Vi er avhengig av "klagerne" for å opprettholde velstanden vi har

Vi ser allerede at ting går nedover på enkelte områder. Som det offentlige helsevesenet som stadig blir kuttet ned. Fordi folk ikke reagerer nok.

Passivitet og fornøydhet er ikke gode egenskaper, de gir rom for at samfunnet kan gå i feil retning som er dårligere for flere.

Det går også an å være takknemlig for det man har, samtidig som man krever en viss standard

Helt riktig! Og nordmenn har ikke "vunnet i et lotteri", vi har bygd landet.

Anonymkode: d63e2...93d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Delvis enig med deg. Og være født i Norge er som og vinne i Lotto, og vi er veldig heldige som bor her. Vi er litt mindre heldige enn vi var for 10 år siden. Ennå litt mindre heldige enn vi var for 20 år siden. Mye mindre heldige enn vi var for 30 år siden. Økt fattigdom, større forskjeller , dårligere offentlige helsetjenester osv kommer snikende på oss, og hvis vi lukker øynene for det er vi straks ikke så heldige lenger, er vi? Det er viktig og følge med. Det Norge jeg vokste opp i og var ung voksen i får vi aldri tilbake, men kan vi stanse den negative utviklingen så jeg slipper og være redd for og bli gammel her er det fint. 

Anonymkode: 69036...61b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, vi bor i et land som er veldig ressurssterkt fra naturens side, og det er ikke noe vi har bygd, det er kun flaks og som og vinne i Lotto . Tidligere tok en litt bedre vare på det, og i et dugnadssamfunn jobbet vi mer for og styrke felles interesser. Vi bygde med og ta vare på det vi hadde « vunnet». De generasjonene er borte . De eldre i dag som påstår og ha bygd, bygde primært hytter og hus til seg selv. Det at det er akkurat vi som lever nå som får nytte av oljen feks er kun flaks. 

Anonymkode: 69036...61b

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har tenkt litt på det selv i det siste også. Er gravid, og kom over ei amerikansk dame på tik tok som fortalte om hvor mye hun måtte betale for å føde borti der. Og det var et svangerskap og graviditet uten komplikasjoner. Nå er jeg selv innlagt på sykehus i svangerskapet. Får all behandlingen jeg trenger og mat servert flere ganger om dagen. Gratis. Kan bare tenke meg hvor dyrt dette hadde blitt i et annet land....

Gikk også på noen dyre medisiner for noen år siden, men fikk både refusjon og frikort.

Da går det liksom greit at renta har gått opp.

Jeg tror mange tar sånt her for gitt. Tror vel at det er sånn i andre land også.

Anonymkode: 1e258...ffe

• Liker 6
Skrevet

De fleste er nok fornøyd med å bo i Norge, men kommentarfeltene er fulle av søppel. 

Folk i Norge er så vilt godt vant at de er ute av stand til å se det. 

Anonymkode: b52be...1f8

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har tenkt litt på det selv i det siste også. Er gravid, og kom over ei amerikansk dame på tik tok som fortalte om hvor mye hun måtte betale for å føde borti der. Og det var et svangerskap og graviditet uten komplikasjoner. Nå er jeg selv innlagt på sykehus i svangerskapet. Får all behandlingen jeg trenger og mat servert flere ganger om dagen. Gratis. Kan bare tenke meg hvor dyrt dette hadde blitt i et annet land....

Gikk også på noen dyre medisiner for noen år siden, men fikk både refusjon og frikort.

Da går det liksom greit at renta har gått opp.

Jeg tror mange tar sånt her for gitt. Tror vel at det er sånn i andre land også.

Anonymkode: 1e258...ffe

Ja, er vel muligens ingen land det er bedre å få barn i enn Norge. 

Anonymkode: 95254...764

Skrevet

Norge er et fantastisk land å bo i, men vi lever nå over evne og har for gode ordninger. Antall mennesker utenfor arbeidsmarkedet vil ta knekken på velferdssamfunnet. 

Anonymkode: b52be...1f8

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Les hvordan Norge ble rikt. Jeg mener at å finne olje kan sidestilles med å vinne i Lotto. 

Anonymkode: 03230...9d2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har neppe bygd noe som helst. 
Landet har store naturressurser som vi er så heldige å kan høste av. 
De fleste idag tenker på hva jeg kan få utav det meste fremfor hva jeg kan bidra med for å bygge landet. 

Anonymkode: a428b...524

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi ser ting fra ulike perspektiv på grunn av erfaringer og livssituasjon. Jeg er enig i at vi godt kan tenke oss litt mer om før vi klager, men det er også viktig å være kritisk til noe. Husk også at ikke alle i Norge har det så bra heller, og det vet vi ved å sammenligne med andre innbyggere her,ikke hvordan de lever i andre land. 

Anonymkode: 03230...9d2

• Liker 2
Skrevet

Tja hva med oljen?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd/besøkt mange land og det er et fantastisk privilegie å bo i Norge, særlig med barn. 

Samtidig er jeg bekymret for at vi stadig raskere roper på andre når vi har et problem og at antall uføre er helt ute av proporsjoner. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror de fleste er klar over at vi har vert heldige som bor i Norge, men man kan ha to tanker i hodet samtidig. Det at det fremdeles er bedre i Norge enn mange andre land betyr ikke at det alltid vill være det. Irak har også mye olje…. Ja vi har vert heldige, men vi må uansett være oppmerksomme for å beholde et bra samfunn. Jeg forstår at misnøye og diskusjoner kan virke malplasert for noen med din bakgrunn da TS. 

• Liker 1
Gjest Agent smith
Skrevet
Bieter skrev (3 timer siden):

Godt poeng. Vi har det bra, men ting kan alltid bli bedre, og det kommer ikke av seg selv 

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (35 minutter siden):

Tja hva med oljen?

Grunnen til at Norge er et bra land å bo i er jo ikke oljen, oljen har gjort Norge til et rikt land men et rikt land er ikke ensbetydende med et bra land å bo i.

Det er vår kultur og våre verdier som har gjort landet bra å bo i, det hjelper ikke med aldri så mye olje hvis befolkningen er analfabeter som lever etter primitiv klan og æreskultur og som i tillegg er underkuet av korrupte religiøse ledere. Likestilling spiller også en stor rolle i dette for hvis kvinner ikke hadde vært likestilt med menn så haddde samfunnet vært mye dårligere for alle.

Hvis Norge skal være et bra land i fremtiden så må befolkningen verne om våre verdier og være veldig forsiktig med hvilke krefter og ideologier man slipper løs, Sverige er et prakteksempel på hvordan det kan gå. 

Anonymkode: ab7ac...ca8

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...