Gå til innhold

Hva skjer hvis barn ikke begynner å gå etter 1,5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om barn, men noen i min familie har en datter som ikke har begynt å gå ennå. Hun krabber ikke heller, men hender hun sleper seg litt bortover. Lege/helsestasjon har sagt at alt er fint men jeg lurte bare på hva som skjer hvis barnet fortsatt ikke begynner å gå når hun er 2 år f.eks? De fleste barn går vel når de er rundt 2 år? Er klar over at noen er senere ute enn andre så ikke kall meg masse stygge ting vær så snill.. jeg spør bare fordi jeg lurer. 

Anonymkode: b2ac5...5e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjedde ingenting for vår del. Men datteren min krabbet da, vet ikke om det spiller inn. Vi snakket med både barnehagen og HS og ingen var bekymret. Hun begynte å gå da hun var ett år og ni måneder, og det skjedde veldig plutselig. Hun var/er treig med alt motorisk, men er veldig langt fremme språklig og sosialt. 

Anonymkode: e964b...eea

Skrevet

Ingenting. 

Min gikk da han var 18 mnd, det samme gjorde jeg. Jeg krabbet ikke, men satt på rumpa og "hoppet" fremover. 

Anonymkode: 6b2b0...63d

• Liker 1
Skrevet

Vi ble henvist til sykehus da barnet på ett år fremdeles ikke krabbet. Var rompeaker. Snakk om misbruk av ressurser. Jeg var klar på at jeg ikke var bekymret for barnets utvikling hverken på helsestasjonen eller sykehuset. Turte ikke annet enn å møte opp på sykehuset for vil ikke ha det på meg at jeg nekter barnet nødvendig hjelp.

Søskenet var like sent ute og det var ikke noe galt. På den tiden var det ikke snakk om å få en fysioterapeut eller andre til å se på barnet, men med yngste var det fullt kjør med fysioterapeut og henvisning til sykehuset.

Eldste gikk ved ca 18 måneders alder og yngste ved ca 19. 

Anonymkode: 259fc...587

• Liker 2
Skrevet

Vi fikk tilbud om timer hos fysio for å følge opp :) Men han var forsinket med flere ting. 

Anonymkode: 3a3d1...7cd

Skrevet

Man vil vel prøve å utrede hva som kan være årsaken. Sjekke ut om det kan være fysiske utfordringer som f.eks stramme hælbånd, dårlig balanse, dårlig syn eller generell forsinket utvikling. En tur til fysioterapeut for observasjon f.eks. Noen barn ser bare ikke poenget, og kan krabbe og gå på knærne lenge, fordi det er raskt nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 12.33):

Jeg kan ikke så mye om barn, men noen i min familie har en datter som ikke har begynt å gå ennå. Hun krabber ikke heller, men hender hun sleper seg litt bortover. Lege/helsestasjon har sagt at alt er fint men jeg lurte bare på hva som skjer hvis barnet fortsatt ikke begynner å gå når hun er 2 år f.eks? De fleste barn går vel når de er rundt 2 år? Er klar over at noen er senere ute enn andre så ikke kall meg masse stygge ting vær så snill.. jeg spør bare fordi jeg lurer. 

Mi var 18 mnd før hun gikk, hun snakket rent før hun kunne gå, samme gjorde jeg. Barn er forskjellig, alt til sin tid

Anonymkode: ddf44...53e

Skrevet

Min ene var treg med all motorisk. Det var rett og slett et smilende barn som trivdes med å være i ro og observere verden. Spesielt treigt var det sammenligna med søskena som begge gikk ved 11mnd. 

På kontroll i august snakka helsesykepleier om henvisning til fysioterapi dersom barnet ikke gikk innen oktober. 

Men i midt av august begynte vi innkjøring i barnehage, og på dag to gikk barnet. 😂 

Det fikk fart på alt ved seg i barnehagen, og har vært det travleste barnet vårt 😂

Anonymkode: 24622...341

Skrevet

Blir spist av en gepard, tipper jeg.

Anonymkode: 61cff...4b4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det skjer ingenting spesielt. Man får gjerne en sjekk etterhvert hos fysioterapeut for å undersøke om det er noe underliggende.

Men nært 100% av barna går jo til slutt, og de få som ikke går har jo en underliggende årsak - som oftest er den kjent før de er 1,5 år.

Anonymkode: 88876...3f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min ene var treg med all motorisk. Det var rett og slett et smilende barn som trivdes med å være i ro og observere verden. Spesielt treigt var det sammenligna med søskena som begge gikk ved 11mnd. 

På kontroll i august snakka helsesykepleier om henvisning til fysioterapi dersom barnet ikke gikk innen oktober. 

Men i midt av august begynte vi innkjøring i barnehage, og på dag to gikk barnet. 😂 

Det fikk fart på alt ved seg i barnehagen, og har vært det travleste barnet vårt 😂

Alle barn liker å observere verden, det ligger i deres natur. 

Er så spesielt når mødre som har barn som er litt tregere bare unnskylder det for seg selv med at barnet er en "observatør".

Anonymkode: da3b4...077

• Nyttig 1
Skrevet

Mine var 17 og 19 mnd før de gikk. Begge pratet før de begynte å gå😅

Anonymkode: 4b156...44a

Skrevet

Husker ikke helt når min begynte å gå, men det var sent. Han er nå 13 år og henger ikke på noen måte etter de andre barna i gå-utviklingen sin. Ikke noe å bekymre seg for.

Anonymkode: 3aa9a...663

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 12.33):

Er hun 18 mnd og kan såvidt åle seg frem over gulvet? Da hadde jeg helt klart kontaktet fastlegen og forlangt en vurdering av barnefysioterapeut. Kan hun sitte? Hvordan er øvrig utvikling mtp språk og finmotorikk? 

Anonymkode: 9d8b5...c51

• Liker 2
Skrevet

Det er vel rundt 18 mnd som er grensen for bekymring. Før det kan det skyldes normal treg utvikling, etter det vil helsestasjonen gjerne henvise videre for å se om det kan være noen underliggende grunn til at barnet ikke går. Jeg ville vært bekymret om det gjaldt mitt barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Alle barn liker å observere verden, det ligger i deres natur. 

Er så spesielt når mødre som har barn som er litt tregere bare unnskylder det for seg selv med at barnet er en "observatør".

Anonymkode: da3b4...077

I all verden. Stått opp på feil fot?

Det ene barnet mitt var tregt motorisk, og fullstendig fornøyd med å sitte i ro og se på alt som skjedde rundt seg. De to andre var kjappere, og ville undersøke alt som skjedde rundt seg, de kunne ikke bare sitte i ro og se på.  

Jeg sa ikke at det ene var bedre enn det andre, eller at mine barn var eksepsjonelle.

Jeg sa heller ikke at det trege barnet var en observatør. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er hun 18 mnd og kan såvidt åle seg frem over gulvet? Da hadde jeg helt klart kontaktet fastlegen og forlangt en vurdering av barnefysioterapeut. Kan hun sitte? Hvordan er øvrig utvikling mtp språk og finmotorikk? 

Enig. Hvor gammelt er dette barnet? 
Jeg hadde selv et barn som var utenfor normalen på det grovmotoriske, han ble fulgt opp av fysioterapeut fra 7-8 mnd alder. Da han var ett år gammel slepte han seg bare forover på gulvet etter armene. Så lærte han lykkeligvis å krabbe, men lærte seg ikke å gå, blant annet pga sideulikhet. Det var et forferdelig styr å få ham henvist til sykehuset, og vi endte med å melde saken (helsestasjonen) til fylkeslegen. På sykehuset fant de noe som det gikk an å fikse, og han lærte seg å gå 23 mnd gammel. Nå begynner han snart på ungdomsskolen - han er fremdeles nok litt utenfor normalen motorisk, men klarer seg helt fint i det daglige. Ingen diagnose. 
Så: Ikke bare «gå ut fra» at det ordner seg. Det er stor forskjell på et barn som har lært seg å krabbe og et som ikke har det. Ikke alt løser seg av seg selv! Ikke alt er normalt! Det er vel 18 mnd man sier vanligvis mtp på å gå, noen kan være enda litt senere uten at det nødvendigvis er unormalt. Men det skal være en helhetsvurdering, hvor også andre ting enn det å gå tas i betraktning (sidelikhet, muskeltonus, klarer barnet å krabbe, utvikling på andre områder +++). 

Hvis barnet mitt hadde vært 18 mnd og bare ålte seg fram på gulvet, hadde jeg dratt til barneavdelingen og nektet å dra hjem før noen undersøkte barnet mitt. Det sier jeg som en mamma som slet veldig med å få hjelp til barnet mitt! 

Anonymkode: 132fe...029

• Liker 1
Skrevet

PS: Da jeg kom til helsestasjonen med mitt sideulike 18 mnd gamle barn som ikke kunne stå uten støtte, sa legen at man ikke gjorde noe før barnet ble tre år!!! Mao: Ikke stol blindt på lege/helsestasjon. Få en second opinion hvis noe skurrer. Det ble som sagt fylkeslegesak.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

PS: Da jeg kom til helsestasjonen med mitt sideulike 18 mnd gamle barn som ikke kunne stå uten støtte, sa legen at man ikke gjorde noe før barnet ble tre år!!! Mao: Ikke stol blindt på lege/helsestasjon. Få en second opinion hvis noe skurrer. Det ble som sagt fylkeslegesak.

Min erfaring som trebarnsmor er at helsestasjonen ofte fremstår hjelpeløse på alt som ikke er A4. Viktig å få fastlegen til å henvise til korrekte instanser som f eks barnefysio.

Skrevet

Og som ab...029 så er også min erfaring at det fort kan ta 6-12 måneder før man er forbi utredningsfasen, og har kommet dithen at man til slutt får tilbud om adekvat hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...