Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #1 Skrevet 22. desember 2005 Kikker på prospekt til en boligtomt. Det står at tomta har rammetillatelse for oppføring av slik og slik bolig, og så følger det med en masse tegninger av et hus, utført at et kjent byggefima. Betyr dette at man er forpliktet til å velge det firmaet, og det huset? Da blir det jo som å kjøpe en prosjektert enebolig, ikke en tomt? Ikke kan jeg se at det er oppgitt noen pris på huset som er tegnet på tomta heller. Er dette bare lureri?
Gjest HB Skrevet 22. desember 2005 #2 Skrevet 22. desember 2005 En rammetillatelse sier noe om hva slags bygg du kan sette opp på tomten; hvor stort det kan være, hvor høyt det kan være osv. Altså hvilke rammer du har å forholde deg til. De tegningene du så bør da vise et hus som tilfredsstiller disse rammene, men du er ikke forpliktet å følge dem. Men du må sikkert betal noe får tegningene, så du kan jo be om prisavslag mot å ikke få dem med. Ikke sikkert du får det, men det er jo lov å spørre. Når du skal søke om igangsetting av arbeidene på tomten må du fremlegge tegninger som tilfredsstiller kravene i rammetillatelsen, men det går også an å søke om dispensasjon. Da tar søknaden legger tid og du kan få nei på dispensasjonen. Vil tro det er vanskligst å få gjennomslag for høyere hus, spsielt dersom det ødelegger for naboen. Hjalp det? Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #3 Skrevet 22. desember 2005 Takk for svar! De tegningene du så bør da vise et hus som tilfredsstiller disse rammene, men du er ikke forpliktet å følge dem. Men du må sikkert betal noe får tegningene, så du kan jo be om prisavslag mot å ikke få dem med. Ikke sikkert du får det, men det er jo lov å spørre. ← Mener du at de tegningene bidrar til at tomta koster mer? Er det inkludert i prisantydningen, eller kommer det i tillegg? Vil jeg være forpliktet til å benytte samme byggefirma som har laget tegningene? (At jeg altså bare har frihet til å velge meg et annet av deres hus, som tilfredsstiller rammene?)
Gjest HB Skrevet 22. desember 2005 #4 Skrevet 22. desember 2005 Jeg vil tro at det i den prisen som du har fått oppgitt på tomten så ligger det inne kostnadene til å lage en rammesøknad (papirarbeidet som skal inn til kommunen) og det arkitekten/entreprenøren skal ha for å tegne huset. Altså inkludert i prisantydning. Dersom du ikke skal bruke tegningene, kan du be om et avslag, men kostnaden til rammesøknaden kan du ikke slippe å betale. Dersom ikke det står spesifikt at du må bruke entreprenøren vil jeg mene at du står helt fritt. Og dersom det står noe om det et sted sil jeg likevel si at du kan bruke det i forhandlinger om kjøp av tomten. "Jeg nekter å kjøpe tomten hvis jeg må bruke dere". Hilsen Lille meg
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. desember 2005 #5 Skrevet 22. desember 2005 Du er en engel! Takk skal du ha!
Gjest HB Skrevet 22. desember 2005 #6 Skrevet 22. desember 2005 Bare hyggelig! Håper du får deg en tomt med et hus du liker! Hilsen Lille meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå