AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Skrevet 11. februar 2023 Jeg pleide å være veldig slank (undervektig til tider i følge bmi). Var veldig flink med kosthold. Ble uplanlagt gravid. Var veldig kvalm og måtte spise mye tørre kjeks og «tomme kalorier» gjennom døgnet, hvis ikke bare kastet jeg opp. Gikk opp 9 kg i graviditeten, mest på slutten. Skal nevnes også at barnefar gikk fra meg ca halvveis i svangerskapet, det var en tung tid, så når kvalmen ikke var like ille så begynte jeg å trøstespise mye dårlig mat og godteri. Formen var elendig (bekkenløsning så jeg kunne knapt røre meg). Ble en veldig tøff fødsel som varte i nesten tre døgn. Men fikk et friskt barn ❤️ Etter noen uker fikk barnet kolikk, og har slitt ekstremt med søvnen. Vi har vært på masse utredninger osv, sliter fortsatt med våkenetter nå etter 2,5 år. Lille går i barnehage nå, men det er så ekstremt krevende å være alene med så lite nettverk. Har fått avlastning 1 helg i måneden, da bare ligger jeg i sengen. Klarer ikke røre meg omtrent. Jeg er helt zombie til tider. Det går nå stort sett i ferdigmat, mye pizza osv. Lille får varm økologisk mat i barnehagen hver dag. Jeg spiser dårlig mat og haugevis med godteri når h*n har lagt seg. Orker ikke lage mat og «trenger» rask energi hele tiden føler jeg. Jeg har siden fødsel gått opp 12 kg(!) og bikket overvektig på BMI-skalaen. Mesteparten har lagt seg på magen. Typisk for stress og søvnmangel sier legen min. Jeg hater meg selv for at jeg har blitt såpass stor og at jeg ikke klarer å finne motivasjonen til å bli flinkere. Men jeg har ingen krefter, jeg er helt tappet. Er våken HELE natten fortsatt 3-4 ganger i uken, får av og til sovet et time før jeg henter i barnehagen. Skjønner ikke hvordan dette skal gå… klare å bli sunn på konstant søvnmangel 😢 Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men kanskje høre om noen som har opplevd lignende? Hvordan kom du ut av det? Hvordan fant du motivasjon? Anonymkode: d5189...894 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 Ja det har jeg! Hadde som deg dårlig form under svangerskapet og det var akkurat som om kroppen ville ha igjen alt den hadde tapt etter at ungen var ute. I tillegg har jeg også et barn som sov ekstremt! lite de første 4 årene 🙃 klarte å ta meg sammen først når barnet sov, da var 5 år.. du er ekstremt tøff! Å stå i dette alene og med lite nettverk er ikke lett! Bruk den tiden du har på å gjøre noe som gir deg energi, om du så ligger hele helgen i senga så tenker jeg det er helt greit. Kanskje klarer du gå ut å få litt frisk luft om det er vær til det. Klapp deg selv på skulderen og tenk for en jobb du gjør! Kanskje du skal prøve å fokusere på å bytte ut snop med frukt f.eks? Eller grønnsaker og dip? Anonymkode: 937f1...180 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 Har du råd til matkasse? Etter fire år alene er jeg og utslitt, og det er i hvert fall mitt forsøk på sunn mat. Jeg har ikke gått opp i vekt, men sliter veldig med kostholdet. Jeg spiser ikke nok protein og ordentlig mat, derfor spiser jeg skrap hele tida. Du er en tøffing da 💪💪 Anonymkode: 2621a...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 Ja, enda jeg ammet som fy. Så gikk jeg opp 25 kg. Tok meg mange år å bli normalvektig. Anonymkode: 426dc...dfa 2
solsolsol Skrevet 12. februar 2023 #5 Skrevet 12. februar 2023 Etter en av ungene var jeg på før-gravid vekt da jeg kom hjem fra sykehuset, men gikk opp 12 kilo det første halvåret. Helt uten noen av dine utfordringer. Husker bare at jeg var intenst sulten HELE tiden. Men kiloene forsvant igjen av seg selv før ungen var ett.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #6 Skrevet 12. februar 2023 Bytt ut pizza med Fjordland? Er i hvert fall litt sunnere, og like enkelt å lage Anonymkode: 0394e...de0
Amatariel Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 Det er ikke unormalt å legge på seg etter fødsel. Her ble jeg mer sulten når jeg ammet, så spiste mer. Permisjonstiden gikk til mye kafèbesøk og slappe av i sofaen med noe snacks Ble lite trilleturer en lang periode også da jeg hadde rygg- og bekkensmerter. Så ja, gikk opp mange kilo første året etter svangerskapet.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #8 Skrevet 14. februar 2023 Jeg har 2 barn med litt under 2 år mellom. Da første var født raste kiloene av før de bygde seg sakte men sikkert opp igjen. Stabiliserte seg på høygravid-vekt fram til jeg boble gravid på nytt. Gikk like mye opp den graviditeten, litt ned etter fødsel før jeg gikk opp igjen til høygravid-vekt. Der lå jeg et år før jeg sakte men sikkert begynte å gå ned igjen, men veier fremdeles 20 kg mer enn før jeg ble gravid med første. det som hjelper for meg er å ha det travelt på dagen så jeg ikke rekker å spise for mye tull og være sammen med noen på kvelden så jeg ikke kan sitte og spise alt jeg finner av godteri og kaker. Har ikke klart å finne motivasjon og overskudd, men i hverdagen er det ikke så mye rom for den spisinga. Anonymkode: 77cda...83d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå