AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Del Skrevet 11. februar 2023 I teorien er det enkelt: spis mindre kalorier enn du bruker, så går vekta ned. Det er imidlertid ikke så enkelt i praksis når livet skal gå sin gang med familie, jobb, venner, trening/gåtur og andre aktiviteter som krever sitt. Jeg sliter skikkelig med å ha nok overskudd og viljestyrke til et kosthold som gjør at jeg går ned i vekt. Er det noen her som "knekte koden" og kan fortelle hvordan du klarte å gå ned? Anonymkode: 9e51c...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I teorien er det enkelt: spis mindre kalorier enn du bruker, så går vekta ned. Det er imidlertid ikke så enkelt i praksis når livet skal gå sin gang med familie, jobb, venner, trening/gåtur og andre aktiviteter som krever sitt. Jeg sliter skikkelig med å ha nok overskudd og viljestyrke til et kosthold som gjør at jeg går ned i vekt. Er det noen her som "knekte koden" og kan fortelle hvordan du klarte å gå ned? Anonymkode: 9e51c...3e8 Problemet er nok at det som fungerer for en, ikke nødvendigvis fungerer for andre. Jeg har aldri vært veldig stor, men jeg har gått ned i vekt flere ganger når jeg har følt behov for det. Mitt tips er å finne aktiviteter du liker å gjøre (ikke nødvendigvis trening) for å ta fokuset vekk fra mat og sult. Planlegge hva du skal spise dagen i forveien. Gjerne preppe maten så du slipper og veie maten osv når du er sulten. For meg var det viktig å ikke ha fristelser i hus. Men samtidig tillatte meg å kose meg litt innimellom. Da kjøpte jeg KUN det jeg skulle unne meg den dagen og ikke mer 😅 Spørs jo hvor mye du skal gå ned men en venninne av meg har gått på Saxenda og hun har gått ned nesten 30 kg 😊 nå er den dessverre ikke på blå resept lenger. Og koster ca 3000,- mnd. Har også kommet en medisin som er enda mer effektiv til samme pris som heter Wegovy. Ellers er det nok slankeoperasjon som gir best resultat på sikt hvis du ser på forskning. Det krever mye å holde vekten etter nedgang på sikt og det er dessverre få som klarer det. Hvis jeg var deg ville jeg hørt med fastlegen som det er noe hjelp å få (dersom du har en bmi over 30) 😊 Lykke til 👍🏼 Anonymkode: 9873a...5b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #3 Del Skrevet 11. februar 2023 Telle kalorier hjalp her. Gikk ned 45 kilo. Anonymkode: 583d4...9ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #4 Del Skrevet 11. februar 2023 Cico, teller alt alltid. Er ikke stress når vanen er lagt. Anonymkode: af1c7...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 11. februar 2023 #5 Del Skrevet 11. februar 2023 Periodisk faste for å unngå snacks på kvelden. Spiste mindre middagsporsjoner. Frokost og lunsj var sunne og gode, men middag var mye. Jeg gikk opp over lang tid, så visste jeg fikk i meg litt for mye og ikke trengte kutte alt. Endret ikke kostholdet nevneverdig. Spiste alt jeg ville ha, men hadde mindre porsjoner om vi hadde pasta, fløtebakte ting, osv. Supper og grønnsaker spiste jeg masse av. For meg var det viktig å finne et kosthold jeg kunne leve med hvor jeg ikke nektet meg noe. Nå har jeg holdt vekta i halvannet år, og spiser litt mer til middag, litt mer snacks (fremdeles kun to ganger i uka, jeg har mer tro på det enn kun helg), og savner ingenting. Jeg har også tro på å endre litt etter litt. Justere ned godteri først, så mindre middag eller bedre kosthold. De fleste sprekker når de gjør alt samtidig. Og sprekker du så er ikke alt ødelagt. Det er bare et måltid, ta deg sammen til neste eller neste dag. Livet skjer, ingen er perfekte, men om du spiser uperfekt et par dager går du fortsatt ned i vekt i det lange løp. Vei deg kun en gang i uka, og godta at platåer vil komme. Du har ikke gjort noe galt, kroppen trenger iblant tid på å miste vekta. Spesielt om det bare er 7-8 kg slik det var for meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Del Skrevet 11. februar 2023 La om livsstilen, spiser sunne råvarer, 2-3 måltider til dagen. Rødt kjøtt, kylling, fisk, smør, olivenolje, grønnsaker, frukt, nøtter, frø, fullfete meieriprodukter bla. Prøver å ikke spise overdrevent med karbohydrater, men elsker surdeigsbrød og speltrundstykker. Om vi har pizza bruker jeg spelt og havremel. Nattfaste på 16-17 timer. Unngår sukker i hverdagen, men spiser gjerne litt kake i selskap. 😊 Drikker veldig sjeldent alkohol. Anonymkode: 5e189...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #7 Del Skrevet 11. februar 2023 Lærte å skille mellom fysisk og psykisk sult, og vente meg helt av med "kosen" mange av oss er/var avhengig av. Droppet snop, snacks og mellommåltid. Alt som er psykisk sult. Spiser frokost, lunsj og middag. Ingen begrensninger på hva, pizza, taco og alt inngår. Men stopper å spise da jeg er passe mett. Nå koser jeg meg med måltidene, kan glede meg til et ekstra godt måltid. Men føler aldri noen cravings eller sult utenom måltidene. Anonymkode: 46ee3...cac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #8 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): I teorien er det enkelt: spis mindre kalorier enn du bruker, så går vekta ned. Det er imidlertid ikke så enkelt i praksis når livet skal gå sin gang med familie, jobb, venner, trening/gåtur og andre aktiviteter som krever sitt. Jeg sliter skikkelig med å ha nok overskudd og viljestyrke til et kosthold som gjør at jeg går ned i vekt. Er det noen her som "knekte koden" og kan fortelle hvordan du klarte å gå ned? Anonymkode: 9e51c...3e8 Klarte det akkurat slik du beskriver. Brukte «viljestyrke»/disiplin til å implementere nye rutiner. Spiste mindre og trente mer. Er ikke noe mer hokus pokus en som så. Anonymkode: 4bcfc...d81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #9 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): I teorien er det enkelt: spis mindre kalorier enn du bruker, så går vekta ned. Det er imidlertid ikke så enkelt i praksis når livet skal gå sin gang med familie, jobb, venner, trening/gåtur og andre aktiviteter som krever sitt. Jeg sliter skikkelig med å ha nok overskudd og viljestyrke til et kosthold som gjør at jeg går ned i vekt. Er det noen her som "knekte koden" og kan fortelle hvordan du klarte å gå ned? Anonymkode: 9e51c...3e8 Gastric bypass og Ozempic. Anonymkode: ab297...402 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 11. februar 2023 #10 Del Skrevet 11. februar 2023 Tror mange undervurderer det psykiske. Spis mindre og bedre er selvsagt nøkkelen. Veldig mange jeg kjenner klarer det fint i perioder, men når livet går i motbakke går man tilbake til gamle mønstre. Jeg tror det er lurt å ikke kun jobbe med kaloritelling,selv om det også er helt avgjørende. Men i tillegg jobbe med å forebygge hva som stresser en. Jeg takler veldig dårlig endringer i hverdagen, skifte bosted, få en sjef man ikke kan fordra, venner flytter. Da må jeg sette meg ned og skrive helt detaljert en plan for uken både med middager og rutiner ellers fordi jeg vet at hverdagen krever nok fra før om ikke kostholdet skal velte lasset 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #11 Del Skrevet 11. februar 2023 Telte ikke kalorier. Kuttet alt sukker. Spiste lite karbohydrater. 4 faste måltider hver dag. Varig endring, ikke kur. Vær obs på karbohydrater i brød,til og med grovbrød. Bytt ut med proteinbrød eller Ryvita knekkebrød. Snacks på lørdag en liten skål popcorn. KOS sjokoladepudding uten sukker, når resten av familien skal ha noe søtt. Eller bær uten sukker og Diplomis uten tilsatt sukker. Vær forsiktig med frukt. OBS: du må tåle at andre rundt deg spiser ting du ikke skal ha! Jobb psykisk med det. Gikk ned de 15 kg jeg skulle ned. Og de kom aldri tilbake. Anonymkode: 0bcbf...6e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #12 Del Skrevet 11. februar 2023 For min del har periodisk faste vært en god hjelp. Mye av mitt problem var småspising på kveldstid, så når jeg slutta med det ble mange kalorier spart. Og så fikk vi en hund slik så jeg går mer tur. Har gått ned 10 kg det siste halve året og skal ned 10 til før jeg når trivselsvekta mi. Anonymkode: da943...aee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #13 Del Skrevet 11. februar 2023 Det kommer jo mye an på grunnen til at man ble overvektig i utgangspunktet. Jeg sverger til små justeringer som gjør at jeg ikke må lene meg på viljestyrke, men heller gjør det enkelt for meg å gjøre bra valg. F.eks har jeg alltid oppkuttede knaskegrønnsaker i kjøleskapet, så det er lett å legge til en neve ved frokost eller lunsj. Lager kjøleskapsgrøt som jeg har til frokost (som jeg også syns er veldig godt, og slipper å tenke på hva jeg skal spise om morgenen). Spiser mye samme mat som før, men legger til mer grønnsaker og passer på at alle måltid inneholder proteiner, da holder jeg meg mett lengre. Går ganske langsomt nedover (1-2 kg i måneden), men til gjengjeld er det justeringer jeg håper å holde på også etter at jeg kommer ned til før-graviditet-vekt. Anonymkode: 057c0...a44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #14 Del Skrevet 11. februar 2023 Har gått ned 8 kilo siden 2.januar. Her er det som virker for meg: Kutte ut sukker - dvs. snop, sjokolade, bakevarer, brus etc. Spise mye mindre karbohydrater og ingen ferdigmat - som Toro-poser, frossenpizza etc. Trimme hver dag - går minimum 5 kilometer hver dag Spise mer kylling, reinkjøtt, fisk og grønnsaker Lager sukkerfri gelè (gjerne av FunLight) som jeg har i kjøleskapet om jeg får lyst på noe søtt Øver meg på å ikke tenke på mat og snop - altså: Endre forholdet mitt til mat og hva jeg bruker det til. Jeg er en av dem som ofte kunne spise følelsene mine og det må jeg jobbe med Lager samme mat til meg og resten av familien, men jeg forsyner meg med mindre potet / ris / pasta og har lite saus på Lager matpakke - mye kylling, egg og salat, til jobb hver dag Anonymkode: 59656...d2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #15 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har gått ned 8 kilo siden 2.januar. Her er det som virker for meg: Kutte ut sukker - dvs. snop, sjokolade, bakevarer, brus etc. Spise mye mindre karbohydrater og ingen ferdigmat - som Toro-poser, frossenpizza etc. Trimme hver dag - går minimum 5 kilometer hver dag Spise mer kylling, reinkjøtt, fisk og grønnsaker Lager sukkerfri gelè (gjerne av FunLight) som jeg har i kjøleskapet om jeg får lyst på noe søtt Øver meg på å ikke tenke på mat og snop - altså: Endre forholdet mitt til mat og hva jeg bruker det til. Jeg er en av dem som ofte kunne spise følelsene mine og det må jeg jobbe med Lager samme mat til meg og resten av familien, men jeg forsyner meg med mindre potet / ris / pasta og har lite saus på Lager matpakke - mye kylling, egg og salat, til jobb hver dag Anonymkode: 59656...d2a Jeg er ikke TS, men kan jeg spørre om du har kuttet ut sukkeret helt? Og teller du kalorier? Jeg skal ned noen få kg, men ikke klart å knekke koden. Men dette var gode tips å ta med seg. Anonymkode: 19241...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #16 Del Skrevet 11. februar 2023 Mysimba, tatt bort alt av søtsuget og matsuget. Da klarte jeg å spise kun det jeg trenger, har ingen interesse for mat når jeg er ikke sulten, selv om det lukter godt, ser bra ut, er favoritt kake osv...Gikk ned 30kg, uten å telle kalorier. Anonymkode: 11a9b...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #17 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke TS, men kan jeg spørre om du har kuttet ut sukkeret helt? Og teller du kalorier? Jeg skal ned noen få kg, men ikke klart å knekke koden. Men dette var gode tips å ta med seg. Anonymkode: 19241...25f Det er altså ingen kode. Oppskriften er den samme for alle normalt friske mennesker. Du må innta mindre energi en hva kroppen+aktivitet+trening bruker. Hvordan du velger å innta energi er helt opp til deg. Men det finnes uendelige tips angående kost selvfølgelig. Om du virkelig sliter, så anbefaler jeg å investere 1 uke til å telle. Last ned MyFitnessPal og loggfør 100% av hva du putter i munnen i 1 hel uke. Regn først ut ditt totale kaloriforbruk. Det er masse enkle kalkulatorer på nett. Anonymkode: 4bcfc...d81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #18 Del Skrevet 11. februar 2023 Begynte med snus. Anonymkode: 19581...bd3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #19 Del Skrevet 11. februar 2023 Pepsi Max. Anonymkode: 99c84...a23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #20 Del Skrevet 11. februar 2023 Er en håpløs snackser, så: - sukkerfritt godteri når jeg bare MÅ ha noe i uka - periodisk faste (jeg spiser aldri frokost uansett, så blitt til «naturlig») - løping/spinning 3 dager i uka, om så bare 20 min - spiser det sunne på tallerkenen først, lasser feks på med salat og spiser det før jeg spiser resten av maten Teller overhodet ikke kalorier, kroppen min går raskt i sparebluss om den får for lite mat. Anonymkode: c8c77...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå