Gå til innhold

Ta fastende blodprøve når man ikke har fastet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen tok en fastende blodprøve av meg da jeg ikke hadde fastet og de dårlige kolesterolene var over referasneveridene. Kan det at jeg ikke hadde fastet påvirket kolesterolet?

Tidligere hadde jeg perfekte verdier.

Anonymkode: 120f4...8da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen tok jo ikke en fastende blodprøve av deg når du ikke hadde fastet. Hvis det er en blodprøve som skal tas fastende, så vil det selvfølgelig kunne påvirke prøven.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta prøven på nytt fastende. Svarene du har fått nå er ikke gyldige.

Anonymkode: 04bae...d36

• Liker 2
Skrevet

Bare triglyserider som må være fastende. De andre verdiene: LDL og HDL er riktig.

Anonymkode: 4fd0e...56f

Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Legen tok jo ikke en fastende blodprøve av deg når du ikke hadde fastet. Hvis det er en blodprøve som skal tas fastende, så vil det selvfølgelig kunne påvirke prøven.

For en rar ting å si. Jeg ser hva slags test jeg har fått og jeg vet at jeg hadde spist.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Bare triglyserider som må være fastende. De andre verdiene: LDL og HDL er riktig.

Anonymkode: 4fd0e...56f

Takk for svar! :)

Nå er saken litt annerledes enn jeg la det frem i HI, for jeg ønsket konkrete svar på det jeg lurte på.

Jeg tok blodprøve for et år siden, helt fine verdier. Så fikk jeg en vikarlege som tok fastende blodprøve ikkefastende og jeg fikk høye verdier. Hun satte meg på medisiner for å få ned kolesterolet, jeg er ung. Jeg har ikke tatt disse medisinene. Nå fikk jeg tatt ny prøve igjen og verdiene er like de som var første gangen. 

Skrevet

Men hvordan kan legen ta fastende blodprøver når du hadde spist?

Anonymkode: e6634...987

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke alltid leger vet hva de holder på med. Kanskje lurt å få en second opinion fra en mer kompetent lege.

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fastlegen tok en fastende blodprøve av meg da jeg ikke hadde fastet og de dårlige kolesterolene var over referasneveridene. Kan det at jeg ikke hadde fastet påvirket kolesterolet?

Tidligere hadde jeg perfekte verdier.

Fastende blodprøve er ikke en egen type blodprøve. Fastende blodprøve betyr at du skal la være spise først. Det er en beskrivelse av blodprøven. Om du spiste så er det ikke en fastende blodprøve. Det står selvsagt fastende i papirene om det var det du ble fortalt å ta. Papirene vet ikke at du ikke fastet

Endret av Bieter
Skrevet

Jeg har av og til i forbindelse med legetimer tatt blodprøver som ideelt sett skulle vært fastende, uten at jeg er det. Da har beskjeden vært at dersom det er forhøyede verdier så tar vi nye prøver, denne gang helt fastende, for å få et mer korrekt bilde. Til nå har prøvene alltid vært innafor, da.

Anonymkode: fba63...798

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For en rar ting å si. Jeg ser hva slags test jeg har fått og jeg vet at jeg hadde spist.

Nå er saken litt annerledes enn jeg la det frem i HI, for jeg ønsket konkrete svar på det jeg lurte på.

For en rar ting å gjøre, skrive noe som egentlig var annerledes. Du skrev jo at du hadde tatt en fastende blodprøve, men at du ikke hadde fastet - ergo så er ikke mitt svar noe rart i det hele tatt 🤣

• Nyttig 3
Skrevet
Mezzosoprena skrev (42 minutter siden):

For en rar ting å gjøre, skrive noe som egentlig var annerledes. Du skrev jo at du hadde tatt en fastende blodprøve, men at du ikke hadde fastet - ergo så er ikke mitt svar noe rart i det hele tatt 🤣

Jeg tror ikke TS vet hva fastende blodprøve er 😅

Anonymkode: e6634...987

• Nyttig 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (2 timer siden):

Dette blir jo bare pirking. Det er ikke så vanskelig å forstå ts.

Legen har trodd TS var fastende da hun tok visse blodprøver, men så har ts åpenbart ikke vært det. Her har det vært en kommunikasjonssvikt og en blodprøve som ble tatt som skulle vært fastende var ikke det. 

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...