Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått opp snart 10kg og er i uke 24. Er det alt for mye? Hvor mye kan jeg beregne å gå opp i svangerskapet når jeg allerede er opp 10kg.. Normalvektig før svangerskapet (63kg 180høy).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hvorfor vekten er økt?

Det er forskjell på «spiser oftere fordi veldig kvalm», «aner ikke helt hvorfor» og «megadilla på riskrem og vaniljesaus». 

Sistnevnte kan man gjøre noe med. 

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

Det spørs hvorfor vekten er økt?

Det er forskjell på «spiser oftere fordi veldig kvalm», «aner ikke helt hvorfor» og «megadilla på riskrem og vaniljesaus». 

Sistnevnte kan man gjøre noe med. 

Jeg har nok spist mye godis, men ikke mye mer en før svangerskapet. Før svangerskapet så «tålte» jeg det, men kanskje kroppen lagrer det eller reagerer annerledes på det nå?

Skrevet

Noen legger på seg mye i starten og andre i slutten. Noen legger på seg litt hele tiden. Jeg stresset også sinnsykt med vekten. Syns det var sååå ubehagelig. Hvis du spiser næringsrik mat og trener jevnlig, så ville jeg bare latt det gå sin gang. Husk at mye av vekten er vann også. Jeg la på meg 30 kilo til slutt. Var veldig tynn da jeg ble gravid. Jordmor sa til meg at de som er tynne ved start ofte kan legge på seg litt mer enn gjennomsnittet. 20 kilo forsvant bare noen uker etter fødsel. De resterende 10 forsvant i løpet av det første året. 

Anonymkode: 5bd97...2b4

Skrevet

Jeg er i uke 17 og har gått opp 10 kilo 😅 jordmor sa til meg at det var helt innenfor normalen. Vi som var slanke før svangerskapet går ofte litt ekstra opp 😊

Anonymkode: 3bcbb...ec1

• Liker 1
Skrevet

Vekta av svangerskapet øker også ganske mye rundt der du er nå - foster, morkake og livmor vokser, det blir mer fostervann og sånt. Jeg ville ikke stressa, noen går opp ganske i rykk og napp. Jeg la på meg mye i andre og lite i tredje trimester igjen. Forsøk å spise sånn normalt sunt, det er viktigere at du får i deg bra næring enn at du går opp så lite som mulig. 

Anonymkode: b58e0...b9b

Skrevet

Sålenge du ikke er veldig hoven i ankler og føtter, så er det normalt og greit. Da er det ikke væskeansamling i kroppen som gir vekten.

Prøv å spise sunt og næringsrikt for babyens skyld. Ikke for vekten din.

10-20 kg opp er normalt. Noen mer også uten at noe er galt. Du er jo ganske smal som utgangspunkt.

Anonymkode: 1a279...e77

Skrevet

Jeg hadde normal BMI og fikk høre opp til 12 kilo var greit. Hadde lagt på meg 8 rundt uke 27-28. Så tenkte jeg lå fint an. Men så ballet kiloene på, og endte opp over 20 kilo pluss. Nå hadde jeg ekstremt mye vann i kroppen så det var nok grunnen jeg la på meg, det meste var borte allerede etter en måned. 

Ville kuttet ut søtsakene om du spiser det på daglig basis. Det er ikke sunt verken for deg eller babyen i magen. Fokuser på å spise sunn og næringsrik mat i ukedagene og heller spis noe godt i helgene.

Anonymkode: 37119...14b

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snappie skrev (2 timer siden):

Jeg har nok spist mye godis, men ikke mye mer en før svangerskapet. Før svangerskapet så «tålte» jeg det, men kanskje kroppen lagrer det eller reagerer annerledes på det nå?k

Ja. Kroppen lagrer fett alt den kan nå i svangerskapet, for at man skal ha mye å gå på når man senere skal lage morsmelk. Morsmelk drar store mengder kalorier av kroppen, og da er det viktig for overlevelsen til barnet at mor har et oppspart lager å ta av. Biologisk er vi skapt sånn.

Jeg var sterkt undervektig (veide 10 kg for lite ifht høyden) før jeg ble gravid, og hadde alltid vært syltynn. Men jeg la på meg hele 16 kg i svangerskapet. Kroppen fungerer helt annerledes enn før når man har svangerskapshormoner i kroppen. Halvparten av kiloene forsvant imidlertid allerede mens jeg lå på fødeavdelingen, men de siste 8 kiloene forsvant i en takt på 1 kg pr mnd de neste åtte månedene med amming.

Endret av Million
Skrevet

Jeg er også 24 uker, gått opp 11 kg :) Jordmor sa at siden jeg hadde BMI på 19.5 før graviditeten så var det helt normalt, men at jeg ikke burde gå over 20 kg da det er litt regler under fødsel da, blant annet at man ikke får lov å bade i badekar. 

Anonymkode: 75499...8fd

Skrevet

Jeg er også i uke 24 og har gått opp 10 kg😅 til sammenlikning gikk jeg opp 11 kg totalt med førstefødte, men da jeg tok opp dette med jordmor på kontroll denne uka sa hun at jeg ikke trengte å bekymre meg, da jeg var normalvektig/på kanten til undervektig før jeg ble gravid (54 kg og 168 cm). Jeg la heller ikke på meg så mye i tredje trimester med førstemann, så kan jo hende det stagnerer litt :) 

Anonymkode: 2fd07...ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...