Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er Apotektekniker og trives veldig godt med det, men jeg vil likevel utdanne meg til noe mer. Har vurdert sykepleie, men nå tror jeg at det å bli optiker er bedre for meg. Hva ville du ha valgt? Bli sykepleier eller optiker?

Anonymkode: 3d9c0...731

Skrevet

Optiker pga bedre arbeidstider, og har inntrykk av at det er mye mindre stressende. Vet ikke forskjell i lønn, men ville sjekket opp det. Forutsatt at du vil begge deler like mye da. 

Anonymkode: 651cb...2bf

• Liker 2
Skrevet

Sykepleier. 

Anonymkode: beda6...7ce

Skrevet

Hvorfor ikke farmasøyt?

Skrevet
Knirke skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke farmasøyt?

Tenkte det samme :)

Utfra interesse ville jeg valgt optiker, men vet ikke hvor lett det er å få jobb som optiker. Sykepleier er nok lettere å få jobb. Men jeg ville kanskje heller slengt inn et 3.valg og valgt vernepleier isteden, dersom farmasøyt ikke er interessant

Anonymkode: 15d88...f40

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utfra interesse ville jeg valgt optiker, men vet ikke hvor lett det er å få jobb som optiker. Sykepleier er nok lettere å få jobb. Men jeg ville kanskje heller slengt inn et 3.valg og valgt vernepleier isteden, dersom farmasøyt ikke er interessant

Ja, hvis TS har nok i snitt til å komme inn så anbefales farmasi på det sterkeste. 

Anonymkode: 4555f...b7a

Skrevet

Ikke sykepleier i alle fall. 

Anonymkode: e2dfc...c6a

Skrevet
16 minutter siden, Knirke said:

Hvorfor ikke farmasøyt?

13 minutter siden, AnonymBruker said:

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hvis TS har nok i snitt til å komme inn så anbefales farmasi på det sterkeste. 

Anonymkode: 4555f...b7a

Har 5,5 i snitt fra Vg4 påbygg til generell studiekompetanse etter uæyrkeskompetanse, men en bachelor i farmasi krever jo vel i tillegg til generell studiekomoetanse også realfagene Matematikk R1 og Kjemi 1, i tillegg til enten Kjemi 2, Fysikk 1 eller Biologi 1, hvis jeg ikke tar helt feil. Og det er fag som jeg da ikke har. For hvis det er slik, så synes jeg det vil ta mye tid og penger for å ta disse opp som privatist.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har 5,5 i snitt fra Vg4 påbygg til generell studiekompetanse etter uæyrkeskompetanse, men en bachelor i farmasi krever jo vel i tillegg til generell studiekomoetanse også realfagene Matematikk R1 og Kjemi 1, i tillegg til enten Kjemi 2, Fysikk 1 eller Biologi 1, hvis jeg ikke tar helt feil. Og det er fag som jeg da ikke har. For hvis det er slik, så synes jeg det vil ta mye tid og penger for å ta disse opp som privatist.

Ser den. Det hadde ikke jeg heller orket ;)

Skrevet

Definitivt sykepleier!

Anonymkode: 93f0d...f7f

Skrevet

Farmasøyter tjener ganske dårlig. Medianlønn på 657k med master..

Anonymkode: b7ef9...7cd

• Liker 1
Skrevet

10 hours ago, AnonymBruker said:

Stortrives godt som Apotektekniker, og skulle gjerne ha jobbet med det en god stund fremover, men jeg finner meg nødt til å ta en høyere utdanning ettersom at rundt 345 000 i året ikke er tilstrekkelig lenger. Vil helst ha en jobb innen helse, der jeg samtidig styrer litt selv og har en fleksibel hverdag, slik at jeg kan i tillegg jobbe som apotektekniker på deltid, for det er det jeg brenner for. Derfor tenker jeg egentlig at mellom sykepleie og optometri, så vil nok det å bli optiker være det beste i dette tilfellet. Men vernepleier regner jeg også med er et godt alternativ, ideelt så kunne man jo ha bygget på med videreutdanning innen ledelse og administrasjon på både vernepleie og optometri slik at man får en litt høyere stilling der man kanskje bestemmer litt over arbeidstidene selv. Men er litt usikker på hvordan det er å skaffe seg lederstillinger med bakgrunn i vernepleie da?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Farmasøyter tjener ganske dårlig. Medianlønn på 657k med master..

Anonymkode: b7ef9...7cd

650k med master er dårlig? Tror heller folk må slutte med den oppfatningen om at mastergrad må tjene minimum 1 mil 

Anonymkode: 135a7...4f8

• Liker 2
Skrevet

Optiker, med tanke på at du tror det vil være best for deg 💯

Anonymkode: 5012a...548

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 12.22):

Kjemi 1, fysikk 1 og biologi 1 er muntlige fag, så dette er ikke så veldig stress egentlig om man forbereder seg litt. Men om man skal velge mellom fysikk 1 og biologi 1 er nok biologi klart enklere. Kjemi 1 er egentlig ganske grunnleggende Kjemi 2 ville jeg nok ligget unna om det ikke er et krav (da må man ha både en skriftlig og en muntlig eksamen). R1 er kun en skriftlig eksamen , det kan være tungt nok om man ikke har vært borti den type matematikk før. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville nok gått for optiker. Høyere lønn, større sjanse for fast jobb, slipper turnus.

Og om du ser litt i media, så ser man at sykepleiere rømmer fra yrket grunnet dårlig lønn og ekstremt arbeidspress.

Men, hvis du ikke har barn, og synes det er greit jobbe mye helg og natt, og ikke ha fri julaften og andre helligdager, så vil sykepleier kunne gi en del ekstra tillegg!

Anonymkode: 80369...103

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, William_S said:

Kjemi 1, fysikk 1 og biologi 1 er muntlige fag, så dette er ikke så veldig stress egentlig om man forbereder seg litt. Men om man skal velge mellom fysikk 1 og biologi 1 er nok biologi klart enklere. Kjemi 1 er egentlig ganske grunnleggende Kjemi 2 ville jeg nok ligget unna om det ikke er et krav (da må man ha både en skriftlig og en muntlig eksamen). R1 er kun en skriftlig eksamen , det kan være tungt nok om man ikke har vært borti den type matematikk før. 

Takk! Setter stor pris på at du forklarer litt hvordan hvert enkelt fag er, for jeg har ikke peiling i det hele tatt 😅 Skal vurdere om jeg har både tid, penger og lyst til å ta de opp. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ville nok gått for optiker. Høyere lønn, større sjanse for fast jobb, slipper turnus.

Og om du ser litt i media, så ser man at sykepleiere rømmer fra yrket grunnet dårlig lønn og ekstremt arbeidspress.

Men, hvis du ikke har barn, og synes det er greit jobbe mye helg og natt, og ikke ha fri julaften og andre helligdager, så vil sykepleier kunne gi en del ekstra tillegg!

Anonymkode: 80369...103

Ja, er nok derfor jeg har egentlig gått litt bort ifra å bli sykepleier, og heller bli optiker. I tillegg til at det er mer praktisk generelt mtp. lønn, tid/fritid, osv. Så synes jeg at å studere optometri for å bli optiker virker mer interessant ettersom at jeg er interessert i å utføre undersøkelser selv, samt at en optiker har mulighet å styre litt selv. At selv om at man jobber for en arbeidsgiver og ikke driver egen praksis, så er man litt "fri" til å ta valg i jobben man gjør ettersom at optikere har rekvisisjonsrett på ulike legemidler i tillegg til at de har henvisningsrett direkte til øyelege. Så er man ikke så avhengig av en lege eller overordnet i hverdagen som forteller hva du skal gjøre liksom, slik som en sykepleier ofte må forholde seg til, hvis du skjønner hva jeg prøver å fortelle? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

650k med master er dårlig? Tror heller folk må slutte med den oppfatningen om at mastergrad må tjene minimum 1 mil 

Anonymkode: 135a7...4f8

Jeg skjønner jo på en måte at man kan føle at det ikke er så mye, når jeg for eksempel, har 700k i året uten å ha en master. 

Anonymkode: 220e8...52d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...