Gå til innhold

Nybygg på landet eller oppussingsobjekt i byen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har mulighet til å få et ganske nøkternt boliglån, og har funnet ut at enten må vi kjøpe noe kjempegammelt og lite (med budkrig som jeg oftest taper) eller nytt og større (alene på markedet). Problemet er at for å kjøpe sistnevnte må vi ofre beliggenheten vi er vant med; ca 10 min til sentrum, 5 min til trening og buss flere ganger i timen. Der nybygget ligger er det 35 min til bysentrum, og jeg blir avhengig av bil (i alle fall halve veien, må ikke kjøre inn i sentrum). Det er ingen forskjell i tid til familie og noen venner. Skal sies at vi ofte bruker bilen selv her vi bor nå, men det er jo kortere kjøreturer.

Jeg føler også at hvis vi kjøper oppussingsprosjekt så må jeg gi opp drømmen om barn, for jeg tror ikke jeg takler begge samtidig. Og en to roms holder ikke til det.

Hva hadde du gjort? Det er ingen mulighet for å øke inntekt, og ved å kjøpe noe gammelt vil vi ikke ha råd til oppussing på noen år. 

Har noen flyttet lengre unna og levd greit med det? Alternativet er nok å fortsette å leie og hvis vi må ha større leilighet vil det bli dyrere enn å betale på et rimelig lån + boutgifter. 

Anonymkode: af863...997

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det å ha alt i nærheten skal ødelegge din livskvalitet med å bo i en råtten leilighet i byen enn å flytte bare 30 min til noe større ,nytt og mye bedre?? Da er du dum. Du svarer jo på ditt eget spørsmål. Har du bil og må uansett kjøre så hadde jeg ikke engang vurdert å kjøpe oppussingsobjekt. 

Jeg selv var i den situasjonen, bodde i Oslo sentrum i nedslitt og dyr leilighet  , ingen hage, ingen plass, husleia øker og øker. Tilslutt flytta vi 30 min utenfor oslo i nytt bygg. Kjører med bil til oslo hvis jeg må eller tar tog og buss. Du lever bare engang så lev heller med litt kvalitet i livet

Anonymkode: 6c3b8...a0a

• Liker 3
Skrevet

Oppussingsobjekt i byen! Klart du kan ha barn i en toroms, mange har det. I tillegg vil en sentrumsnær leilighet som regel øke mer enn en usentral bolig, og dere kan kjøpe dere oppover.

Anonymkode: 3cd91...34f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så det å ha alt i nærheten skal ødelegge din livskvalitet med å bo i en råtten leilighet i byen enn å flytte bare 30 min til noe større ,nytt og mye bedre?? Da er du dum. Du svarer jo på ditt eget spørsmål. Har du bil og må uansett kjøre så hadde jeg ikke engang vurdert å kjøpe oppussingsobjekt. 

Jeg selv var i den situasjonen, bodde i Oslo sentrum i nedslitt og dyr leilighet  , ingen hage, ingen plass, husleia øker og øker. Tilslutt flytta vi 30 min utenfor oslo i nytt bygg. Kjører med bil til oslo hvis jeg må eller tar tog og buss. Du lever bare engang så lev heller med litt kvalitet i livet

Jeg heller jo mot nybygget mest, men ulempen der er den jeg er mest redd for. Du trenger ikke kalle meg dum for det. Jeg har litt dårlig erfaring med bygd fra barndommen og vil derfor mye inn til byen. Grunnen til at jeg spør er fordi avgjørelsen må gjøres ganske snart. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oppussingsobjekt i byen! Klart du kan ha barn i en toroms, mange har det. I tillegg vil en sentrumsnær leilighet som regel øke mer enn en usentral bolig, og dere kan kjøpe dere oppover.

Anonymkode: 3cd91...34f

De vi har råd til er maks 50-60 kvm. De på rundt 90kvm går mange hundre tusen over prisantydning og blir derfor utelukket. Flesteparten av de har standard fra 60-tallet. I tillegg vil ikke boligprisene her øke noe særlig mer, og har heller ikke gjort det de siste årene. Er redd for at den verdien vi kan spare opp ved å nedbetale lån til bolig vil bli spist opp av oppussing i en sentral bolig. 

Skrevet

Oppussing kan øke verdien på boligen hvis du gjør litt selv. Slik som legge gulv og male vegger. Samt er smart med pengene, altså bruke pengene der det har mest effekt og gir mest verdiøkning. Hva er det som må pusses opp i en slik leilighet?? Blir ikke så dyrt å pusse opp 50-60 kvm. Btw. Ikke bruk mye penger på badet. Der blir gjerne alle badene pusset opp samtidig av borettslaget/sameiet når det trenges. Selv om du akkurat har revet hele badet og brukt 300 000 på det.. så der ville jeg bare gjort overfladiske ting som maling eller puss og byttet ut møblene hvis de er skikkelig ille.

Anonymkode: bb401...03c

• Liker 1
Skrevet

Nybygg på landet 100% !

Anonymkode: a2491...0af

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg heller jo mot nybygget mest, men ulempen der er den jeg er mest redd for. Du trenger ikke kalle meg dum for det. Jeg har litt dårlig erfaring med bygd fra barndommen og vil derfor mye inn til byen. Grunnen til at jeg spør er fordi avgjørelsen må gjøres ganske snart. 

De vi har råd til er maks 50-60 kvm. De på rundt 90kvm går mange hundre tusen over prisantydning og blir derfor utelukket. Flesteparten av de har standard fra 60-tallet. I tillegg vil ikke boligprisene her øke noe særlig mer, og har heller ikke gjort det de siste årene. Er redd for at den verdien vi kan spare opp ved å nedbetale lån til bolig vil bli spist opp av oppussing i en sentral bolig. 

Jeg mente ikke at du var dum, men tankegangen er dum.  Bygd betyr ikke nødvendigvis dårlig. Du har lillestrøm, fetsund,gjerdrum osv som er ganske fine småbyer. Ingenting er verre enn å kjøre litt. Du kommer uansett til å flytt til noe større hvis du har planer om kids og det blir bare dyrere og dyrere…

• Liker 1
Skrevet

Er 30 minutter utenfor byen virkelig «landet»? Det er flere steder i Oslo hvor man bruker mer enn 30 min til sentrum.

Vi flyttet 40 min fra byen, til en typisk pendlerby. Veldig fornøyd. Fikk mye mer for pengene, har hage, stillhet rundt oss og en trygg og god oppvekst for naboene. Vi har butikk i gåavstand, men bruker ofte bilen likevel. 

Anonymkode: 1f8ce...7f2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er 30 minutter utenfor byen virkelig «landet»? Det er flere steder i Oslo hvor man bruker mer enn 30 min til sentrum.

Vi flyttet 40 min fra byen, til en typisk pendlerby. Veldig fornøyd. Fikk mye mer for pengene, har hage, stillhet rundt oss og en trygg og god oppvekst for naboene. Vi har butikk i gåavstand, men bruker ofte bilen likevel. 

Jeg bor i pendlerbyen Gjerdrum. Hva med deg? Koselig by

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg bor i pendlerbyen Gjerdrum. Hva med deg? Koselig by

Jeg bor i Son :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Bor ikke i Oslo-området, men 30 min virker mer og mer overkommelig 😊

• Liker 1
Skrevet

Vi flyttet utenfor byen, her fikk vi mye mer for pengene, etablert barnevennlig strøk, god plass til masse barn, alt vi trenger i nærheten, kjapp direktebuss inn til Oslo, perfekt pendlersted. Trives, men... vi angrer egentlig på at vi ikke kjøpte noe i Oslo som hadde steget mer i verdi også kunne vi ha kjøpt litt og litt større etterhvert. Vi skulle gjerne ha flyttet tilbake til Oslo men prisene der blir jo bare villere og villere, mens her står prisene mer stille. 

Så kommer an på hva du vil. Vil du bo i byen og det er viktig for deg, så kjøp noe stygt og lite og jobb dere oppover. 

Anonymkode: 5fb7d...ace

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi flyttet utenfor byen, her fikk vi mye mer for pengene, etablert barnevennlig strøk, god plass til masse barn, alt vi trenger i nærheten, kjapp direktebuss inn til Oslo, perfekt pendlersted. Trives, men... vi angrer egentlig på at vi ikke kjøpte noe i Oslo som hadde steget mer i verdi også kunne vi ha kjøpt litt og litt større etterhvert. Vi skulle gjerne ha flyttet tilbake til Oslo men prisene der blir jo bare villere og villere, mens her står prisene mer stille. 

Så kommer an på hva du vil. Vil du bo i byen og det er viktig for deg, så kjøp noe stygt og lite og jobb dere oppover. 

Hvor flyttet dere?

Anonymkode: c1c96...758

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke mye sjanse for å jobbe seg oppover i denne byen med vår inntekt. Med den oppussingen som kreves over tid vil vi i beste fall gå i null etter mange år. Jeg skjønner at å jobbe seg opp i Oslo eller en høyere prisklasse er mulig, men her er det nokså håpløst for oss. Hadde det vært en mulighet ville det vært med i vurderingen. 

Tror vi har landet litt på at kjøringen skal gå greit. Nå gjenstår det å se hvordan turområdene er for hunden. 

Skrevet

Vanskelig å si noe om synes jeg, når du ikke skriver noe om hvor på landet det er. Er det 30 minutter til nærmeste butikk som ligger i en bygd på 3 000 mennesker, eller er det 30 minutter unna sentrum av en by på 60 000 med butikker, barnehager osv i nærheten av huset "på landet"?

Anonymkode: 5ceca...fc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vanskelig å si noe om synes jeg, når du ikke skriver noe om hvor på landet det er. Er det 30 minutter til nærmeste butikk som ligger i en bygd på 3 000 mennesker, eller er det 30 minutter unna sentrum av en by på 60 000 med butikker, barnehager osv i nærheten av huset "på landet"?

Anonymkode: 5ceca...fc2

30 min til by med ca 100 000. 15 min til mindre sentrum og en nærbutikk 5 min å gå. Barnehage og skole «på landet». Veldig lite samfunn, men lett å komme seg til venner 15-45 min unna. 

Skrevet

Oppussingsprosjekt = tidsklemma, neglisjering av barn /m påfølgende adferdsproblemer, null sex og til slutt skillsmisse

Nybygg = fred, harmoni og familieidyll

Anonymkode: e974f...01d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oppussingsprosjekt = tidsklemma, neglisjering av barn /m påfølgende adferdsproblemer, null sex og til slutt skillsmisse

Nybygg = fred, harmoni og familieidyll

Anonymkode: e974f...01d

Litt dette jeg tenkte på med oppussingsprosjekt også. Er nok mest redd for å ikke bli godt tatt imot på bygda. 

Skrevet

Vi har samme dilemma og vi bor i byen nå. Ønsker noe større, men da går veldig mye av lønna til bolig hvis vi bor her. Men jeg gruer meg til hverdagslogistikken med å flytte ut av byen.. og det å være så avhengig av bil. Har nesten alltid bodd sånn at man kan gå til sentrum, og vantrivdes ganske greit de årene jeg bodde 20 min med buss utenfor sentrum.

Så jeg hadde valgt byen.

Anonymkode: baf4d...11c

• Liker 1
Skrevet

For min del så er lokasjon viktigst. Jeg må bo et sted som jeg trives. Nå har jeg uheldig erfaring med bygd som bosted, så er nok litt farget av det. Men jeg ville aldri anbefalt noen å flytte til en liten bygd og få barn der, med mindre det er noe du har veldig lyst til og tror du kan trives med.

Anonymkode: aab92...bb9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...