Gå til innhold

Introvert som noen ganger blir lei meg for at jeg er det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig dårlig selvtillit og jeg trives vel egentlig best hjemme. Er aldri den som roper høyest. Samtidig så har jeg en veldig livlig side blandt vennene mine og f.eks i gruppen min innad på jobben.

Men i større forsamlinger så trekker jeg meg automatisk tilbake. Trenger ikke å være store forsamlinger heller egentlig..Det kommer veldig an på humøret mitt. Dette har jo skjedd når jeg kun er med venner og. Jeg trekker meg liksom inn i skallet mitt og blir en som observerer. Og da sliter jeg veldig med å mingle og/eller snakke. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg da blir sittende alene og ikke snakke med noen. Og når jeg da først havner der da klarer jeg ikke å hente meg inn igjen. Bare ser på folk rundt meg og blir egentlig lei meg fordi jeg ikke får det til. Samtidig som jeg vet at jeg ville jo ikke likt å være festens midtpunkt.

Sånn som forrige helg da jeg bare bestemte meg for å dra fra en ganske stor jobbfest ( vi var ca 200 stk). Jeg hadde sittet alene i over 1 time, kjente på motstridende følelser av ensomhet og av at jeg samtidige ikke orker å være sosial. Så jeg gikk. Sendte en sms til en kollega for jeg ville ikke de skulle bli bekymret. Fikk svar 6 timer senere. Ellers var det heller ingen som etterlyste meg. 

Og da blir jeg lei meg for det og! Føler meg så dum som varslet for det.Det var tydeligvis ingen som brydde seg uansett tenker jeg. Samtidig så er jeg inneforstått med å være Viggo-venneløs.

Er så lei av å ha det slik. Som om jeg har to personligheter. En introvert som allikevel blir lei seg av å føle seg utenfor..

Noen som har tips til hvordan jeg kan bedre håndtere disse miksede følelsene?

Anonymkode: 461ac...a46

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du er beskjeden, ikke introvert. Introverte har ingen problemer med normal sosial omgang, de blir bare veldig slitne av det.

Anonymkode: c2c2c...528

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er flytende overganger mellom å være Introvert og ekstrovert. Det er ulike grader av sosialt behov og behov for å være alene. Det høres ut som du har større behov for å være sosial enn du tør. Du kan få hjelp til å bli tryggere i deg selv. 

Anonymkode: d9576...ada

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er flytende overganger mellom å være Introvert og ekstrovert.

På hvilken måte? Ekstroverte får mer energi av å være sosial, introverte mindre. Ikke noe mer hokus pokus enn det. Så er selvsagt mennesker mer sammensatt enn som så, med mange ulike elementer som utgjør personligheten, men akkurat det med introvert/ekstrovert er nok ganske svart/hvitt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er omtrent helt lik, men har lært meg å leve greit med det. Det er bare sånn det er.

Anonymkode: 4bde1...6ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som du er beskjeden, ikke introvert. Introverte har ingen problemer med normal sosial omgang, de blir bare veldig slitne av det.

Ikke helt riktig du. For en introvert kan en fest med 200 stykker lett bli så overveldende at man trekker seg inn i skallet sitt på stedet.

Det virker som mange på kg tror at introverte og ekstroverte oppfører seg helt likt - men så må introverte «lade» etterpå. Det er feil. 

Anonymkode: 7e986...1d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

På hvilken måte? Ekstroverte får mer energi av å være sosial, introverte mindre. Ikke noe mer hokus pokus enn det. Så er selvsagt mennesker mer sammensatt enn som så, med mange ulike elementer som utgjør personligheten, men akkurat det med introvert/ekstrovert er nok ganske svart/hvitt.

Det er ikke sort/hvitt, men ulike grader og ulikt behov for hvor mye man liker og trenger å være sosial. 
veldig få er ekstremt ekstrovert eller ekstremt introvert. De fleste er noe midt i mellom men litt mer av det ene. 

Anonymkode: d9576...ada

Skrevet

Man kan bli utilpass og bli lei seg samme om man er introvert eller ekstrovert. Jeg blir også utilpass i store forsamlinger og ser ikke helt poenget med å skravle med folk jeg aldri skal se igjen, mens min ekstroverte venninne elsker å gå rundt og skravle med folk hun ikke kjenner. Hun kan likevel også føle seg kjempeteit etterpå.

Anonymkode: 2902d...67f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...