Gå til innhold

Hvorfor finnes ikke hvitost uten løpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor må all ost ha løpe (som er fra dyr) i seg?

Ost er kjempegodt det, men jeg liker ikke tanken på løpe....visuelt sett er det "æsj" for meg, selv om en jo ikke kan se det.

De fleste bare spiser og tenker ikke mer på det.,men jeg tenker veldig over alt maten er laget av.

Noen som vet om det er mulig å lage ost uten animalsk løpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norbo ost, hva er det? Er det smøreost eller fast ost som man kan bruke ostehøvel på?

Er det lett-hvitost?

Kan man få kjøpt den i alle butikker?

På bøgda?

Skrevet

Hvis du liker cheddar, så lages Pilgrim's Choice Extra Mature Cheddar med vegetabilsk løpe og er passende for lacto-vegetarianerer. Vi kjøper den på Coop Mega.

Skrevet

Utrolig at slikt ikke finnes i Norge...etter å ha lest i linkene ser det stusselig ut på det lille, grå markedet i Norge.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Løpe er da ikke noe verre enn andre ting som kommer fra dyr. Og dersom man først ønsker å unngå animalske produkter synes jeg det blir litt rart å klage på at vanlig ost inneholder løpe, når det er en viktig forutsetning for å i det hele tatt lage ost. Det blir litt som å klage på at biffen inneholder døde kyr... Hva med å bare instille seg på at man må gi slipp på enkelte ting man liker, dersom man skal leve etter slike prinsipper?

Skrevet
Løpe er da ikke noe verre enn andre ting som kommer fra dyr. Og dersom man først ønsker å unngå animalske produkter synes jeg det blir litt rart å klage på at vanlig ost inneholder løpe, når det er en viktig forutsetning for å i det hele tatt lage ost. Det blir litt som å klage på at biffen inneholder døde kyr... Hva med å bare instille seg på at man må gi slipp på enkelte ting man liker, dersom man skal leve etter slike prinsipper?

Du misforstår hvertfall totalt meg, det er helt sikkert..det er ikke det at det er så ille med dyr at jeg etterspør andre oster..ikke er jeg vegetarianer heller!

Vi er en broket og mangfoldig gruppe skjønner du...ikke alle har samme bakgrunn for å etterspørre det de gjør.

Noen kan tåle å spise løpe-oster med animalsk løpe...men likevel kan de be om, og savne , andre tilbud! Kan du forstå det, du?!

Det kalles også et marked: variert tilbud til en variert befolkning.

Skrevet
Løpe er da ikke noe verre enn andre ting som kommer fra dyr.

For en del vegetarianer er nok løpe fra klavemager verre enn melk, jo.

I tillegg er det folk som reagerer på løpe, så å etterspørre løpe-frie oster er ikke verre enn å etterspørre glutenfrie brødprodukter.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Men dersom det ikke er mulig å lage slik ost uten løpe, så må man vel nesten bare godta det? Samme hva grunnen til at man ikke kan/vil spise det måtte være.

Gjest Catwoman
Skrevet

Det er fult mulig å lage ost med mikrobiell løpe (vegetabilsk løpe) - det benyttes bare ikke så ofte. Er ikke helt sikker på årsaken, men tror det har noe med pris å gjøre.

Skrevet

Ja. Norbo er iallfall veldig dyrt, og jeg ser den ikke en gang i store matbutikker som Maxi og Obs... På en rema 1000 derimot, pleier jeg å handle den. Rart med det, de som har så dårlig utvalg ellers.... Sikkert fordi det handler en del muslimer der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...