Gå til innhold

Jobbløse, fattige og andre lavstatusmennesker,osv. Har dere spørsmål dere synes er spesielt ubehagelige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en som "har tapt i alt" og føler enormt skam over det. Synes mange slike "small talk" spørsmål er ubehagelige. "Hva jobber du som?" er ikke gøy når man nærmer seg 40 og knapt har vært i arbeidslivet. I enkelte tilfeller har jeg også løyet bare for å slippe å si jeg er i en prosess hvor jeg trolig ender med uføretrygd.  Har heller ingen venner, aldri hatt kjæreste, osv. Og likte ikke spørsmål av typen "hva skal du i helgen?" når jeg hver gang måtte svart, kjede meg hjemme om jeg skulle vært ærlig. 

Har du spørsmål du synes du er veldig ubehagelige? Spørsmål hvor du kanskje også lyver eller bevisst ikke teller hele sannheten. 

Anonymkode: 59b04...e41

• Liker 2
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med tapt i alt? Og hva har du gjort til nå? I og med at du sier at du knapt nok har vært i jobb og er i en prosess som mest sannsynlig ender med uføretrygd, altså.

Anonymkode: 981f7...e4b

• Liker 2
Skrevet

Det virker som du nedvurderer deg selv. Ved å ha fokus på hva du interesserer deg for, følger med på nyhetsbildet & være interessert i andre, så håper jeg at du opplever samtaler som mer givende. 

• Liker 5
Skrevet

Det handler om hvordan du velger å se på spørsmålene, dine holdninger. Det utstråler hvordan du også blir tolket av andre. Og ut i fra hva du skriver, virker du ikke lett å snakke til.

Hva skal du i helgen? Ha det kjedelig hjemme = Du har bestemt deg for være negativ, for at livet ditt er surt og at det kommer til å være dårlig. Høres veldig gøy ut å bli kjent med. De fleste mennesker ønsker å møte positive mennesker, hva de sliter med ønsker ikke ukjente å ta del i. Det er familie og gode venner som ønsker å vite når du har det vondt. Å møte mennesker som en ikke kjenner så godt som uttrykker mye negativitet er energikrevende og slitsomt, og dermed vil folk unngå deg. For hvem orker egentlig å være med slike mennesker? vi vil være med de som dytter oss opp og gir oss energi.

Hvis du prøver å svare noe liknende som dette derimot: "Ingen planer, alle muligheter åpne" = Svært positivt, viser at du ikke har lagt planer, og er åpen for å være med på noe. Det innleder også den andre partens muligheter til å kunne invitere deg med på ting. Og slik møter en mennesker. Det betyr ikke automatisk at de kommer til å invitere, men da er i hvert fall mulighetene der.

De fleste mennesker ønsker å være rundt positive mennesker, ikke mennesker som synes livet er dritt, og gir uttrykk for det i ny og ne. Jeg sier ikke at livet ikke kan være surt og fælt, for mange er det utrolig urettferdig. Men ved å bli kjent og møte mennesker ønsker en å være rundt positive mennesker. Da må du endre holdningene dine. Du snakker nok negativt om jobb, helger o.l for det er sårt tema for deg. Men andre mennesker oppfatter ikke sårheten din, de oppfatter kun hvordan du fremlegger det.

Anonymkode: 9823e...3d8

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det handler om hvordan du velger å se på spørsmålene, dine holdninger. Det utstråler hvordan du også blir tolket av andre. Og ut i fra hva du skriver, virker du ikke lett å snakke til.

Hva skal du i helgen? Ha det kjedelig hjemme = Du har bestemt deg for være negativ, for at livet ditt er surt og at det kommer til å være dårlig. Høres veldig gøy ut å bli kjent med. De fleste mennesker ønsker å møte positive mennesker, hva de sliter med ønsker ikke ukjente å ta del i. Det er familie og gode venner som ønsker å vite når du har det vondt. Å møte mennesker som en ikke kjenner så godt som uttrykker mye negativitet er energikrevende og slitsomt, og dermed vil folk unngå deg. For hvem orker egentlig å være med slike mennesker? vi vil være med de som dytter oss opp og gir oss energi.

Hvis du prøver å svare noe liknende som dette derimot: "Ingen planer, alle muligheter åpne" = Svært positivt, viser at du ikke har lagt planer, og er åpen for å være med på noe. Det innleder også den andre partens muligheter til å kunne invitere deg med på ting. Og slik møter en mennesker. Det betyr ikke automatisk at de kommer til å invitere, men da er i hvert fall mulighetene der.

De fleste mennesker ønsker å være rundt positive mennesker, ikke mennesker som synes livet er dritt, og gir uttrykk for det i ny og ne. Jeg sier ikke at livet ikke kan være surt og fælt, for mange er det utrolig urettferdig. Men ved å bli kjent og møte mennesker ønsker en å være rundt positive mennesker. Da må du endre holdningene dine. Du snakker nok negativt om jobb, helger o.l for det er sårt tema for deg. Men andre mennesker oppfatter ikke sårheten din, de oppfatter kun hvordan du fremlegger det.

Fikk det ikke tydelignok frem: Mennesker som ikke er dine nære venner vet ikke hva sårbarhetene dine er. De fleste mennesker bryr seg rett og slett ikke om du verken har jobb, eller hva du holder på med i helgene ( kun du, din familie og nære venner som bryr seg). De fleste mennesker bryr seg KUN om hva slags energi du utstråler. For en ønsker å være rundt positive mennesker, som gjerne liker å holde på med de samme hobbyer, eller liknende. Og det er din jobb å utstråle positive vibber.

Og til slutt vær nå litt grei med deg selv! De fleste som tenker slik du gjør, er ofte ikke snille med seg selv.

• Liker 13
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (4 minutter siden):

Lavstatusmennesker?

Grusomt uttrykk, mye brukt på KG.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Ser ut til at du må jobbe med dine egne holdninger til deg selv. Helgen kan bli helt nydelig for alle, også deg men du må selv ønske det.  

Kan være at den holdningen din ødelegger mer for relasjonene til andre enn noe annet ved deg. 

Anonymkode: 584a7...5c3

• Liker 5
Skrevet

Jeg går til psykolog så jeg jobber med selvfølelsen. 

TS

Skrevet

Samboeren min er langtidssykemeldt i påvente av en operasjon som har blitt utsatt i snart tre år pga covid, og han pleier å finne på nye yrker hver gang han må småprate med feks en taxisjåfør eller andre vilkårlige fremmede. Noen ganger er han veterinærassistent, andre ganger jobber han på byggeplass eller som selger eller bryllupsplanlegger. Blir mer og mer oppfinnsom etterhvert som tiden går.

"Lavstatusmenneske" er et forferdelig ord, kan ikke se for meg at andre enn ekstremkapitalister og evt nynazister kan synes det er et greit ord å bruke om andre mennesker?

Anonymkode: 93d50...957

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Beklager for bruken av ordet lavstatusmenneske. Var ikke meningen å såre noen, men ser i ettertid at det var lite hyggelig ord å bruke. Handler kun om hvordan jeg føler meg og ikke hvordan jeg ser andre. 

TS

• Liker 3
  • Hjerte 13
Skrevet

Jeg er uføretrygdet og fattig, tross høy utdanning og tidligere jobb, fordi jeg ikke ble trodd på at jeg var fysisk syk og dessverre havnet mellom stoler i systemet, som gjorde at jeg havnet med så lite å leve for da jeg omsider ble trodd og uføretrygdet.

Men jeg er da for pokker ikke noe dårligere menneske enn de som er heldige å være friske eller som har mer penger enn meg! De har en sikkerhet i livet som jeg skulle ønske jeg hadde, men det gjør meg ikke til et mindre verd menneske å ikke ha det de har.

Dessuten, jeg jobber hver dag for å tenke langsiktig med egen helse. Selv om jeg måtte bli uføretrygdet og ikke kan jobbe noe nå, så betyr ikke det nødvendigvis at jeg må være arbeidsufør resten av livet. Ergo jobber jeg hver dag for å ta gode valg for meg selv, passe på egen helse innen de rammene jeg har, og ta vare på egen psykisk helse i tillegg til den fysiske helsen. Det innebærer bl.a. å ikke bruke stygge uttrykk om meg selv eller andre som sliter...

Nå skal jeg ta på meg regnklær som ikke lenger er tett og gå meg en tur i drittværet og bli gjennomvåt, fordi det er bra for meg å bevege meg. Og jeg er priveligert, jeg kan komme hjem, ta på meg tørre klær, ev. ta en varm dusj, jeg kan sette meg med en kopp te og lese en god bok fra biblioteket.

Anonymkode: 99b73...a12

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager for bruken av ordet lavstatusmenneske. Var ikke meningen å såre noen, men ser i ettertid at det var lite hyggelig ord å bruke. Handler kun om hvordan jeg føler meg og ikke hvordan jeg ser andre. 

TS

Ikke bruk sånne uttrykk om deg selv, det er ikke bra for deg :klem3:

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg har stor forståelse for at trådstarter føler det er vanskelig å utlevere seg selv når man ikke har hatt et a4 liv som de fleste andre. Nå er det vel sånn også at vi dømmer folk etter status og rikdom. Nå driter jeg en lang marsj i nettopp dette, så lenge man bidrar med positivitet og felles interesser. Må nesten spørre hvorfor du ikke har jobb og venner eller kjæreste, for alle har jo et potensiale, også du. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Ah, jeg syns også det er litt slitsomt med hva skal du gjøre i helgen. Gleder meg som regel til å gjøre ingenting, men folk som spør vil gjerne at det skal være litt mer kjøtt på beinet som vi kan drøvtygge på🤷‍♀️

Anonymkode: 4a6da...845

Skrevet

Du har enorm verdi bare ved å eksistere. I denne verden vi lever i er man opptatt av ytre status, og verdslige titler, for å være verdifull, være "noen". Men dette er kun midlertidige ytre ego identifikasjoner. En ego maske er ikke konstant. Ikke fysisk Kropp/utseende, eller titler heller. Sjelen din, bevisstheten din er konstant. Dermed er dette det eneste som virkelig er sant ved deg. Den er konstant verdifull og har ubegrenset potensiale. Våre tanker om oss selv begrenser oss. Miljøet man vokser opp i former våre ego masker, historien vi dermed forteller oss selv. Du kunne hatt en helt annen histore om deg selv, dersom du hadde vokst opp et helt annet sted. Du er egentlig ingenting av dette. Folk som identifiserer seg for mye med det ytre, som status og utseende, lever i en illusjon. Disse er de mest ulykkelige menneskene. For alt de identifiserer seg med, er midlertidig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I lille Norge så kan man dessverre falle lett utenfor i samfunnet.

Hvorfor skjer dette? Jo, vi har et veldferdsystemet og helsevesen som funger dårlig for mange. Man blir ikke trodd eller hørt på, bare kjører systemet og byråkratiet mot mennesker.

Det burde ikke vært mulig i et så lite land å falle utenfor, men skjer med mange hvert år. Systemene våre fungerer dårlig, det jobber også mange dårlige mennesker i disse systemene. I nav for eks, som spyr ut milliarder på tiltak og andre ting. Et datasystemet som koster over 1 milliard! Men å hjelpe mennesker med noen kr i sosialhjelp....neida...da skal du kanskje tynes 100%. Behandles som dritt.

Anonymkode: 76da1...5d8

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I lille Norge så kan man dessverre falle lett utenfor i samfunnet.

Hvorfor skjer dette? Jo, vi har et veldferdsystemet og helsevesen som funger dårlig for mange. Man blir ikke trodd eller hørt på, bare kjører systemet og byråkratiet mot mennesker.

Det burde ikke vært mulig i et så lite land å falle utenfor, men skjer med mange hvert år. Systemene våre fungerer dårlig, det jobber også mange dårlige mennesker i disse systemene. I nav for eks, som spyr ut milliarder på tiltak og andre ting. Et datasystemet som koster over 1 milliard! Men å hjelpe mennesker med noen kr i sosialhjelp....neida...da skal du kanskje tynes 100%. Behandles som dritt.

Anonymkode: 76da1...5d8

Enig.

NAV behandler folk gjennomgående som dritt.

• Liker 1
Skrevet

Spør noen meg hva jeg skal gjøre i helga, svarer jeg kun at jeg skal kose meg hjemme. 

Anonymkode: 3d6bf...9b7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er lavstatus mennesker? De uten jobb. Som leier bolig? Fattig? Er det lavstatus ? 

Anonymkode: 2b160...06d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...