Gå til innhold

nugatti til barn vs cola?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen nekter å spise frokost, han er 8 år, aldri sulten å hver gang jeg lager han mat gir han maten til hunden (kun på morgenen før skolen). Jeg har derfor begynt å gi han brødskive med nugatti, da kan han fort spise 3 skiver før skole. Han får hjemmebaket grovt brød, eller protein rundstykker baket på egg og cottage chees. Samboer blir rasende hver gang jeg gir gutten dette, men jeg vil heller at han møter på skolen god å mett selv om det er med nugatti, enn at han ikke spiser. Når vi kommer til middag så nekter samboer å drikke vann, så han drikker cola, han mener det er helt ok at gutten drikker cola daglig til middag, men jeg ønsker ikke dette og gir gutten vann. selv om både jeg og samboer har feil her så tenker jeg at cola og sukker brus i uken ikke er greit, det er helge kos. Den siste tiden har jeg kjøpt nugatti med mindre sukker for å redusere mengden, men enda er det ett tema hjemme. Bør jeg bare gi opp kampen å la gutten gå uten å spise til skolen, så han kanskje lærer å spise andre ting? Har prøvd havregrøt, gode frokoster sammen osv. Prøver å kompensere så han har sunne matpakker med seg på skolen med leverpostei eller servelat, frukt, grønnsaker, smoothie og muslibar. Jeg synes det er vanskelig, og jeg ønsker ikke at gutten skal gå sulten på skole, har snakket med guttongen om dette og forklart at det er bra med god mat før skolen, han er enig, men det virker som mat byr han imot på morgenen

Anonymkode: df55b...e17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare han ikke blir som nugatti mannen 

Skrevet

Gutten min hadde også en slik periode. Nugatti var det eneste han orket å spise på brødskiva på morgenen. Og jeg syns det var en helt grei løsning, fremfor å sende han på skolen uten mat i magen:) Null dårlig samvittighet over det😁

Brus drikkes kun på helg. Unntak av bursdager osv:) 

• Liker 4
Skrevet

Har du forsøkt bare vanlig brød med ost og skinke? Grov brød og proteinbrød høres jo helt dritt ut. Ville ikke spist jeg heller. Er vel bedre med et litt vanlig brød (steinovnsbakt fra meny er veldig godt) med ost, skinke, agurk og tomat eller lignende? Noe som ser appetittelig ut? Evt, lag horn, pizzasnurrer, ikke det sunneste men bedre enn alternatjvet, Selv jordbær-syltetøy er bedre enn nugatti. Jeg var selv nugatti-barn, anbefaler ingen å gjøre dette med barnet sitt. Fikk utrolige dårlige vaner og det er nesten avhengighets-dannende. Både brus og nugatti hører til helgene. 

Anonymkode: 79132...ef1

• Liker 3
Skrevet

Det er selvsagt greit med nugatti. 

Skrevet

Så lenge barnet spiser ellers hadde jeg ikke stresset med frokost. Nugatti vs cola (daglig) blir som pest eller kolera, fullt av sukker, absolutt null næring og skaper dårlige vaner. Nugatti på brødskiva gjør at barnet spiser, så det er ett pluss for deg. Cola til mat er greit kontra cola som tørstedrikk. Det er sistnevnte som skader tennene mest og fortest. Jeg hadde ikke valgt noen av delene, likevel. 

Anonymkode: 56bb9...36e

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker colaen er verst. Og at din mann ikke kan kjefte på deg for å gi nugatti på hjemmelagde grovbrødskiver når han selv må ha cola hver dag....

Anonymkode: 3e334...088

• Liker 3
Skrevet

Colaen er verst. De streskadene tennene kan få av det er verre. Hva slags kresen mann er det som nekter å drikke vann egentlig? 

Anonymkode: 2a968...88c

Skrevet

Colaen er verst. Den er proppfull av sukker i tillegg til koffein, som et barn ikke skal i ha i seg. At samboeren din må ha det til middag er jo hans problem, men han bør ta seg en god titt i speilet før han kritiserer deg for å smøre nugatti på brødskiva til sønnen. 

Anonymkode: 74210...ad4

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske normalt å ikke orke frokost… tror det er en stor myte at man ikle fungerer uten frokost. Mennesket er skapt for faste. Barna spiser mye mer instinktivt enn oss. Har ei her som også er småspist om morran, stresser ikke med det i det hele tatt. Er sånn hun er. Hun kan spise 1/2 snacks paprika på morran og fungerer uten problem frem til lunsj, selv med gym og alt. 

bare send med barnet noe lettvint mat i sekken og gi lærer beskjed om at han må få spise når han er klar. Absolutt det beste for helsa. Å spise når man er sulten. Vi ødelegger ungene våre ved å tvinge i dem mat når de ikke trenger det. 

men cola…virkelig? Trodde de fleste hadde sluttet med det der nå. Samme som røyking og tv-middager. Skikkelig harry For å si det rett ut når huset er fullt av 1,5 l cola og Pepsi flasker. Æsj. Ser for meg gjengen på 150 kg som vagger rundt på Harry-handel i Sverige… cola har ingenting å gjøre i et normalt sunt kosthold. 

Anonymkode: d8074...47a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har du forsøkt bare vanlig brød med ost og skinke? Grov brød og proteinbrød høres jo helt dritt ut. Ville ikke spist jeg heller. Er vel bedre med et litt vanlig brød (steinovnsbakt fra meny er veldig godt) med ost, skinke, agurk og tomat eller lignende? Noe som ser appetittelig ut? Evt, lag horn, pizzasnurrer, ikke det sunneste men bedre enn alternatjvet, Selv jordbær-syltetøy er bedre enn nugatti. Jeg var selv nugatti-barn, anbefaler ingen å gjøre dette med barnet sitt. Fikk utrolige dårlige vaner og det er nesten avhengighets-dannende. Både brus og nugatti hører til helgene. 

Anonymkode: 79132...ef1

Horn ol lignende har utrolig mye tomme kalorier i seg i seg og kun hvitt mel, da vil han være mye lenger mett på grovbrød, barnet liker brødtypene, men bare ikke på morgenen, butikk kjøpt brød kan jeg ikke helt se som vanlig brød... Han er vokst opp med mitt hjemmebaket brød og protein rundstykker, å han liker ikke kjøpbrød. I helgene når han ikke trenger å spise med en gang han står opp så lager vi ofte eggerøre sammen og han elsker det, men på hverdagen vil han ikke ha det. Kan heller ikke vekke han klokken 5 om morgenen for at han skal sitte våken å bli sulten før skolestart

Skrevet

Har du sammenlignet næringsinnholdet i Nugatti og melkesjokolade?

Anonymkode: c932a...309

Skrevet

Har du prøvd å blande sammen avokado, banan, 100% kakao og litt valnøtter i mixeren? Her i huset elsker ungene det på skiva 😊

Cola er ikke bra 😝 koffein og sukker 🥴

Anonymkode: 665d6...c9b

Skrevet

Hva med et godt syltetøy noen ganger heller? 

Jeg tror at nugatti er mye bedre enn cola.

Er han veldig tynn? Hvis ikke, så hadde jeg tatt sjansen på å ikke gi ham nugatti hver dag. Men hadde dekket på bordet koselig, og tilbudt litt forskjellig pålegg og brødkurven.

Utrolig hvor aåetittvekkende det er når det tilrettelegges for et koselig måltid man sitter sammen ned for å spise. 

Hvis han da ikke spiser noe, får han heller gå sulten. Matpakken er også uten nugatti, så han spiser vel til slutt. 

• Liker 1
Skrevet

Dette kan dere ikke holde på med. Det gjør ingenting om han ikke spiser frokost. Da er han ikke frokostmenneske nå. Mannen er en tulling. Han gir cola fordi han vil ha. Voks opp

Anonymkode: d197e...381

• Liker 2
Skrevet

Må han spise frokost? 

Jeg sluttet med det som 10 åring fordi jeg ble kvalm av maten. Er nå 34. 

Så klart ungen ikke spiser frokost så lenge han veit at han får nugatti. Barn er såpass smarte at de vet at de får vilja si når mor først har begynt å tilby andre ting.

Har selv en 6 åring som snurrer far rundt lillefingeren når hun er der. Sier hun ikke liker det ene etter det andre og ender opp med sjokoladepålegg, pizza, pølser osv hver dag fordi far mener at ungen ikke liker noe.

Hjemme hos meg spiser hun alt jeg tilbyr fordi hun veit at hun ikke får noe annet. 

Så barn klarer fint å manipulere selv om de ikke gjør det bevist.

Anonymkode: dca54...4c0

• Liker 2
Skrevet

Stakkars unge som presses i seg mat uten å være sulten. Foreldrene mine gjorde også det, og det førte til slutt til at jeg ble vrang og sur og ikke ville stå opp og gå på skolen. Det er ikke nødvendig å spise frokost dersom man ikke er sulten. Pakk heller med en ekstra stor lunsj så kan han ta en skive i friminuttet når han kjenner at han trenger litt mat. Barn er som regel veldig flinke til å regulere dette selv. Studier viser også at ved å mase om å spise frokost, spise opp middag osv når barnet ikke er sulten bidrar til at barnet mister sultforståelsen. Noen som kan føre til usunt kosthold i voksen alder, og ofte overvekt. 

Anonymkode: 7ace8...200

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt nugatti på grovt brød tenker jeg er helt greit dersom gutten er normalvektig og aktiv. Mulig jeg hadde begrenset det til en eller to skiver, pluss at det da ikke hadde blitt servert nugatti i helgene. Jeg hadde også prøvd med hjemmelaget syltetøy før nugatti, men tenker uansett at nugatti ikke er krise. 

Cola til middag derimot, hadde vært uaktuelt, og der må mannen din skjerpe seg.

Men mer bekymringsfullt enn både nugatti og cola er at mannen din blir rasende. Snakk om overreaksjon. Og det i tillegg fra en som serverer cola daglig. Er han ustabil ned dårlig sinnekontroll ellers også? Rødt flagg. 

Anonymkode: a3865...83a

Skrevet

Jeg syns også colaen er verre enn nugattien, i og med at det serveres på grovt brød, og antagelig ikke blir samme mengde som brusen heller. 

Ellers så husker jeg godt at jeg fikk med meg frokosten i hånda fordi jeg nektet å spise den hjemme, og ga den til noen hunder i en luftegård på vei til skolen da jeg gikk på barneskolen. Jeg var ikke sulten, men foreldrene mine mente at frokost var veldig viktig. Jeg hadde nok også spist om jeg f.eks. fikk boller til frokost, ikke fordi jeg trengte næring, men fordi jeg likte smaken. Av den grunn serverer jeg barnehagebarna mine frokost, men gjør ikke noe mer med det når de spiser 1,5 teskje av havregrøten (som jeg vet de liker godt) før de går i barnehagen. Særlig fireåringen min orker heller ikke frokost, men spiser til lunsj. 

Det er ikke sikkert det er slik for gutten til TS, men om han er opplagt og har det fint frem til lunsj uten frokost, så tenker jeg nugattiskivene kan komme til å gi ham en vane med å spise søtt når han egentlig ikke er sulten, i stedet for å lytte til kroppen. 

Anonymkode: 24657...663

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 8.12):

Dette kan dere ikke holde på med. Det gjør ingenting om han ikke spiser frokost. Da er han ikke frokostmenneske nå. Mannen er en tulling. Han gir cola fordi han vil ha. Voks opp

Anonymkode: d197e...381

Han må spise frokost, han får ikke gå til lunsj tid uten mat, ingen små kan fungere så lenge uten mat, har begynt med at han smører sin egen frokost før leggetid, egentlig sunn mat, men han lager så mye mat at more her blir ruinert :D Men men han spiser TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...