Gjest FrkMjau Skrevet 11. februar 2023 #1 Del Skrevet 11. februar 2023 Det er tydeligvis nødvendig med en kraftig oppstrammer hva gjelder rettskrivning og grammatikk. For det første. Det er 10årig obligatorisk grunnskole med norsk skriftlig og muntlig her i landet. Hvordan har det seg da at det er så mange som tar seg friheten til å grammatisk voldta det norske skriftspråket ved å for eksempel sløyfe ord, unnlate seg dobble konsonanter, blande presens og pluskvamperfektum/inperfektum med mere? Jeg opplever det som helt forferdelig lesning hvor fokuset blir revet vekk fra sakens natur og inn i måten det er skrevet på. Mister intressen å blir irritert, ofte blir det fullstendig uleselig. Dette er ikke for å være vrang å sur, noen skrifeil er helt innafor å ha med seg og det er ikke slik at alt automatisk blir korrigert heller, den er grei den, men altsa det er neppe skolesystemet som har skylden. Nå er det 15 år siden jeg gikk ut fra ungdomskolen og jeg har ingen videre utdanning, men det meste sitter fortsatt. Generasjon prestasjon burde komme seg tilbake på skolebenken og repetere norsk faget. Tanker om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 11. februar 2023 #2 Del Skrevet 11. februar 2023 Syns folk på min egen alder er verstingene. (I førtiårene og oppover) I forrige uke så mottok jeg en sms som jeg fremdeles må fnise litt av. "Ynnskyld" og "veninde" ble faktisk skrevet. Nei, vedkommende har ikke dysleksi;) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 11. februar 2023 #3 Del Skrevet 11. februar 2023 FrkMjau skrev (15 minutter siden): Det er tydeligvis nødvendig med en kraftig oppstrammer hva gjelder rettskrivning og grammatikk. For det første. Det er 10årig obligatorisk grunnskole med norsk skriftlig og muntlig her i landet. Hvordan har det seg da at det er så mange som tar seg friheten til å grammatisk voldta det norske skriftspråket ved å for eksempel sløyfe ord, unnlate seg dobble konsonanter, blande presens og pluskvamperfektum/inperfektum med mere? Jeg opplever det som helt forferdelig lesning hvor fokuset blir revet vekk fra sakens natur og inn i måten det er skrevet på. Mister intressen å blir irritert, ofte blir det fullstendig uleselig. Dette er ikke for å være vrang å sur, noen skrifeil er helt innafor å ha med seg og det er ikke slik at alt automatisk blir korrigert heller, den er grei den, men altsa det er neppe skolesystemet som har skylden. Nå er det 15 år siden jeg gikk ut fra ungdomskolen og jeg har ingen videre utdanning, men det meste sitter fortsatt. Generasjon prestasjon burde komme seg tilbake på skolebenken og repetere norsk faget. Tanker om dette? Ups. ..OG blir irritert... Å være vrang OG sur.. Rettet litt på noe av det du skrev 🙃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 11. februar 2023 #4 Del Skrevet 11. februar 2023 servitrise&suppe skrev (7 minutter siden): Ups. ..OG blir irritert... Å være vrang OG sur.. Rettet litt på noe av det du skrev 🙃 En utilgivelig feil. Kan ikke slurve med og/å reglene😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 11. februar 2023 #5 Del Skrevet 11. februar 2023 (endret) Hannah80 skrev (4 minutter siden): En utilgivelig feil. Kan ikke slurve med og/å reglene😂 To. Var kanskje litt morsomt etter det innlegget. Så sinna for at andre skriver feil blir jo rart all den tid hun selv gjør det. Endret 11. februar 2023 av servitrise&suppe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Del Skrevet 11. februar 2023 Pluskvamperfektum - ordet brukes ikke lenger. Inperfektum - iMperfektum. Dobble - kun en d i doble. Anonymkode: d76fa...3c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 11. februar 2023 #7 Del Skrevet 11. februar 2023 servitrise&suppe skrev (1 minutt siden): To. Var kanskje litt ironisk etter det innlegget. Så sinna for at andre skriver feil blir jo rart all den tid hun selv gjør det. Det var veldig ironisk. Og morsomt😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 11. februar 2023 #8 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pluskvamperfektum - ordet brukes ikke lenger. Inperfektum - iMperfektum. Dobble - kun en d i doble. Anonymkode: d76fa...3c4 Og norskfaget skrives i ett ord. Ikke norsk faget, slik ts skrev det😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #9 Del Skrevet 11. februar 2023 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Og norskfaget skrives i ett ord. Ikke norsk faget, slik ts skrev det😁 Jepp. I tillegg til altså med å på slutten og ikke a. Rettskriving uten ekstra n etter v også. Anonymkode: d76fa...3c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FrkMjau Skrevet 11. februar 2023 #10 Del Skrevet 11. februar 2023 (endret) Haha! Jeg ler meg ihjææl!! 😁 Endret 11. februar 2023 av FrkMjau Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #11 Del Skrevet 11. februar 2023 Videreutdanning, ikke videre utdanning. (Spørs hvordan du sier det). Det verste og hyppigste jeg ser er særskrivingsfeil. Det er overalt. Jeg kan virkelig ikke fatte hvorfor akkurat det er så vanskelig. Anonymkode: e3b81...cb6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #12 Del Skrevet 11. februar 2023 Som en vestlending som har 6 i både nynorsk ,sidemål og engelsk kan jeg si at det begynner å bli vanskelig. I det man begynner å praktisere engelsk med engelskspråkelige hver dag så mister man reglamentet i norsk. Norsk er tungt. Jeg har begynt å slurve med muntlig norsk etter jeg begynte å snakke mest engelsk. Det er mer dialekt riktignok. Anonymkode: c8187...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 11. februar 2023 #13 Del Skrevet 11. februar 2023 FrkMjau skrev (1 minutt siden): Haha! Jeg ler meg ihjææl!! 😁 Bra du har selvironi 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FrkMjau Skrevet 11. februar 2023 #14 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Pluskvamperfektum - ordet brukes ikke lenger. Inperfektum - iMperfektum. Dobble - kun en d i doble. Anonymkode: d76fa...3c4 Dette var jeg faktisk klar over, men jeg aksepterer ikke endringen! 😝 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 11. februar 2023 #15 Del Skrevet 11. februar 2023 FrkMjau skrev (2 minutter siden): Haha! Jeg ler meg ihjææl!! 😁 Syns du vi er slemme med deg nå? 😂 Ikke vondt ment🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FrkMjau Skrevet 11. februar 2023 #16 Del Skrevet 11. februar 2023 Neida! Elsker å være politisk ukorrekt og små hyklersk 😈 Litt mer seriøst, ikke engang VG, Dagbladet eller nrk klarer å skrive riktig. Å en ting til som går igjen, ord som som gjentar seg seg av og til sånn ca midt i i artikkelen 🤯 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 11. februar 2023 #17 Del Skrevet 11. februar 2023 (endret) FrkMjau skrev (51 minutter siden): Det er tydeligvis nødvendig med en kraftig oppstrammer hva gjelder rettskrivning og grammatikk. For det første.Her skal det være komma og liten d, For det første er ikke en full setning. Det er 10årig obligatorisk grunnskole med norsk skriftlig og muntlig her i landet. Hvordan har det seg da at det er så mange som tar seg friheten til å grammatisk voldta det norske skriftspråket ved å for eksempel sløyfe ord, unnlate seg dobble doble med en b konsonanter, blande presens og pluskvamperfektum/inperfektum imperfektum skrives med m med mere? Jeg opplever det som helt forferdelig lesning hvor fokuset blir revet vekk fra sakens natur og inn i måten det er skrevet på. Mister intressen interessen å her skal det være og blir irritert, ofte blir det fullstendig uleselig. Dette er ikke for å være vrang å her skal det være og sur, noen skrifeil skrivefeil er helt innafor å ha med seg og det er ikke slik at alt automatisk blir korrigert heller, den er grei den, men altsa altså det er neppe skolesystemet som har skylden. Nå er det 15 år siden jeg gikk ut fra ungdomskolen ungdomsskolen og jeg har ingen videre utdanning, men det meste sitter fortsatt. Generasjon prestasjon burde komme seg tilbake på skolebenken og repetere norsk faget. Tanker om dette? Unnskyld for at jeg har vært slem og rettet teksten din med rødblyanten. Jeg skriver sikkert like mye feil selv, spesielt når jeg klafser med de store fingrene mine på skjermtastaturet 😂. Jeg gjorde det bare siden du selv pirket litt på andre. Noen feil lyser opp og irriterer, men se heller forbi. God natt 😴 Endret 11. februar 2023 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #18 Del Skrevet 11. februar 2023 FrkMjau skrev (1 time siden): Neida! Elsker å være politisk ukorrekt og små hyklersk 😈 Litt mer seriøst, ikke engang VG, Dagbladet eller nrk klarer å skrive riktig. Å en ting til som går igjen, ord som som gjentar seg seg av og til sånn ca midt i i artikkelen 🤯 Folk sniker dialekt og sjargong inn i skriftspråk. Hater det. Anonymkode: c8187...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FrkMjau Skrevet 11. februar 2023 #19 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk sniker dialekt og sjargong inn i skriftspråk. Hater det. Anonymkode: c8187...6eb Sånn som adobyen over her med klafse? 😂 klafse Forklåring "søle" med mat, ete med kraftig "slafselyd" Døme Små unga líke å klafse mæ matæ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 11. februar 2023 #20 Del Skrevet 11. februar 2023 FrkMjau skrev (1 minutt siden): Sånn som adobyen over her med klafse? 😂 klafse Forklåring "søle" med mat, ete med kraftig "slafselyd" Døme Små unga líke å klafse mæ matæ. Se der ja 😂 neste gang får jeg kanskje skrive klaske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå