Gå til innhold

Dere som går ned i vekt- spiser dere mye det samme hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er lurt å ha noen faste retter som man holder seg til? Jeg er typen som fort kan skli ut om jeg ikke har rutiner. Synes det er vanskelig å tenke ut sunne middagsretter, har på toppen av det hele kresne unger som ikke liker mye..

Anonymkode: 6542b...040

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser ikke det samme hver dag. Men spiser mye av det samme ukentlig med forskjellige retter hver dag. Er ofte slik at jeg lager mye og fryser det ned i porsjoner.

Også skriver jeg på hver rett hva kaloriene er. For da har jeg regnet det ut ferdig - og det blir også lettere å planlegge ukesmeny utfra hva man har i fryseren 🙂

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer på om det er lurt å ha noen faste retter som man holder seg til? Jeg er typen som fort kan skli ut om jeg ikke har rutiner. Synes det er vanskelig å tenke ut sunne middagsretter, har på toppen av det hele kresne unger som ikke liker mye..

Anonymkode: 6542b...040

Prøver å variere så mye som mulig for å være sikker på at jeg får i meg nok med alle mikronutrienter. Det er vanskeligere i underskudd. Men klart jeg har noen ting jeg jevnlig spiser som egg, kylling, laks og salat. Barna får velge mellom maten mannen min spiser eller det jeg spiser. Det finnes ikke noen tredje alternativ. Vi har alltid spist forskjellig mat bortsett fra 1-2 middager i uka. Men faste retter har vel alle? Er vel ikke sånn at man finner på noe nytt til middag HVER dag? Det hørtes slitsomt ut. 

Anonymkode: 11c2a...24e

• Liker 1
Skrevet

Spiser mye proteiner og lite karbohydrater. En typisk middag er fisk eller kjøtt med grønnsaker. Sjelden potet/ris/pasta.

Frokost: Havregrøt eller fiber balance knekkebrød med egg og kaviar eller spekeskinke/ost. Og grønnsaker. 

Lunsj: omelett, salat eller middagsrester. 

Spiser sen middag så ingen kveldsmat, men tar yoghurt eller litt frukt/grønt eller nøtter innimellom. 
Har alltid vært slank og det skyldes kostholdet

Anonymkode: 1d0a6...eab

Skrevet

Jeg tror at å ha noen faste retter man alltids kan lage eller har ferdig er lurt. Til lunsj så varierer jeg som regel mellom eggerøre med salat, kokt egg på frøknekkebrød eller frøknekkebrød/proteinbrød med proteinrikt pålegg (skinke, ost eller salami).b

Middagene så har vi noen som vi rullerer på, og innimellom tester vi litt nytt. Har også små barn, så det hender at jeg lager middag til dem og spiser en salat selv senere. Eller en pizza om jeg føler for det 🙈

De middagsrettene vi ofte er gjennom ila en to-ukers periode er disse:

Ørret med salat og mango, pasta til ungene (lages når mannen jobber kveld).

Pasta med kjøttsaus (karbonadedeig og hakkede tomater, fullkornspasta og 10% ost på toppen) - kan gjerne serveres med en salat ved siden av. 

Taco - bruker drømmelett og lefser (eller spiser selv tacosalat), mager ost og masse grønnsaker

Kylling tandoori, serveres enten med salat (og ris) eller brokkoli (da velger jeg ofte å ikke spise ris). 

Panert fisk med pommes frittes (til ungene og mannen - lager ofte grønnsaker i airfryeren til meg selv) og erter. 

Har nok flere som jeg ikke kommer på nå, men vi lager som oftest middagsplan for uka i helgen og handler enten på oda med levering mandag (har da middag til mandagen i hus) eller så handler mannen om han har fri. Det gjør at det er lettere å alltid ha noe i hus vi kan lage fornuftig middag og lunsj ut av.

Ved å bruke litt tid en kveld til å skjære opp grønnsaker er det også lett å kjøpe seg litt tid ved å gi ungene litt oppskjært frukt eller grønt når man kommer hjem og trenger noen minutter til å tenke om ikke alt er planlagt. Noen ganger er det greit uansett så man får litt tid til å lage maten også.

Anonymkode: 90f30...2ec

Skrevet

Jeg spiser det samme hver dag. Mye lettere å holde vekta når mat er så rutine at man ikke tenker på det,

Anonymkode: 087b2...d9c

Skrevet

Jeg måtte ha faste rutiner for å kunne gå ned i vekt, men jeg holdt meg til vanlig hverdagsmat noe som gjorde at jeg holdt meg der etterpå også.

Frokost - kjøleskapsgrøt, med ulik topping. Lagde 3-4 stk i slengen så ble det mye enklere enn å lage mye annet.

Lunsj - alltid medbrakt, to brødskiver med forskjellig pålegg. Spiste mye egg i en periode!

Middag - spiste det vanlige men lagde alltid ekstra grønnsaker. Fulgte tallerkenmodellen hvor 50% er grønnsaker osv. Hvis jeg var veldig sulten så tok jeg ekstra grønnsaker, og når jeg kjente antydning til metthet så stoppet jeg uansett om det var halvparten igjen eller bare èn bit.

Mellommåltider - jeg prøvde å ikke spise så mye mellom måltidene, og lærte at ofte så var jeg egentlig ikke sulten en gang. Det kunne være at jeg kjedet meg eller var tørst, da hjalp det ofte med tyggis og masse drikke. Spiste frukt eller yoghurt om jeg ble sulten. Spiste en banan etter trening om jeg kjente behov for det.

Så var jeg veldig opptatt av å få inn 10 tusen skritt per dag. Jeg gikk tur/retur jobb når tiden strakk til. Jogget de gangene jeg følte for det, og syklet på sommeren. På fridager gikk jeg alltid en tur i nærområdet.

Jeg spiste 1-2 sjokoladebiter hver kveld, og i helgene spiste jeg alltid godteri men med kontrollert inntak. Hvis jeg hadde lyst på noe midt i uka så tillot jeg meg å spise litt, fordi jeg ikke ønsket et slavisk opplegg som ikke passer i dagliglivet.

Når jeg nådde målet så var dette en rutine. Ja jeg kunne spise mye mer godteri en dag enn når jeg var underveis i prosjektet men vekta holdt seg stabil. 

Og grunnen til at jeg snakker i fortid er fordi jeg er gravid, så vekta går bare oppover. Får ikke trent så mye, men jeg spiser det samme noe jeg tror har innvirkning på at vekta ikke øker like drastisk som den gjorde ved forrige svangerskap. 

Anonymkode: a2446...e8b

Skrevet

Nei. Spiser det samme som da jeg ikke prøvde å gå ned i vekt, men mindre porsjoner og mer protein. Jeg fokuserer på at vektnedgangsperioden ikke skal bli for ensidig og kjedelig, da er det lettere for meg å sprekke oftere enn planlagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...