Gå til innhold

Hvor skadelig er det å drikke Pepsi max?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, noen som vet hvor skadelig / ikke-skadelig det er å drikke Pepsi max (no sugar) hver dag? Tenker da mengden ca. 3 glass om dagen.

(Tenker da ikke tenner og emalje her for har alltid brukt sugerør og tannlegen sier mine tenner er flotte).

Men hva med kroppen: magen, tarmene, osv..og hva med kreftfare?

Og hva med slanking: blir man tykkere av å drikke Pepsi max? Blir man mer sulten pga. de kunstige søtstoffene?

Håper på seriøse svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pepsi Max inneholder ingen kalorier (eller 0 komma et eller annet kalorier per desiliter som er praktisk talt ingenting) og derfor legger du ikke på deg av Pepsi Max. Men noen tror at lettbrus kan føre til at man blir fortere/mer sulten og at man dermed spiser mer og det man spiser ekstra fører til vektoppgang. Så vær obs på at du kan bli mer sulten hvis du drikker lettbrus enn hvis ikke, men det er heller ikke bevist.

Noen mener at aspartam (søtstoffet i lettbrus) er kreft-fremkallende, men dette er det heller ingen beviser på. Så du får se hva du velger å tro på ;)

Skrevet

Slankemessig har det ingenting å si.l

Helsemessig har det sannsynligvis ingenting å si.

Skrevet

Da vi hadde foreldremøte i barnehagen hadde vi besøk av en lege som sa at barna kunne drikke ubegrenset mengde av lett saft og lett brus. Det var forsket mye på lett brus og helse, men det eneste de visste sikkert var hvor dårlig SUKKER var for kroppen. Derfor anbefalte de helst vann, men ellers lett produkter.

Når det gjelder slanking aner jeg ikke, kanskje du blir mer sulten av lett brus og spiser mer... Jeg drikker selv bare lett brus (har diabetes) og jeg føler ingen sterk sult følelse av den grunn...

Skrevet

Hvis pepsi max er helseskadelig, vises det snart på Rhiakath eller meg. Få har drukket så mye lettbrus gjennom tidene :ler:

Skrevet
Da vi hadde foreldremøte i barnehagen hadde vi besøk av en lege som sa at barna kunne drikke ubegrenset mengde av lett saft og lett brus. Det var forsket mye på lett brus og helse, men det eneste de visste sikkert var hvor dårlig SUKKER var for kroppen. Derfor anbefalte de helst vann, men ellers lett produkter.

Men vær obs på syren i brusen da, dette gjelder like fullt lettbrus som sukkerholdig brus (forøvrig også saft, juice og andre sure produkter (mye frukt)).

Det er helt utrolig hvor mange barn som har totalt ødelagte tenner, fordi foreldrene ikke tenker på dette. (Ei venninne av meg hadde ei jente på 3-4 år i tannlegestolen sist sommer, hun hadde bare brune stumper igjen - og i følge læreren er dette slettes ikke noe uvanlig syn disse dager)

Skrevet

For øvrig et interessant sitat fra en lege å si i retning “ Det var forsket mye på lett brus og helse, men det eneste de visste sikkert var hvor dårlig SUKKER var for kroppen.”, vil ikke det indirekte si at de ikke er sikre på hva kunstige søtningsstoffer gjør på sikt? Hadde aldri latt et barn drikke slikt, det er iverfall ingenting som er sunt i det.

Syre i seg selv er heller ikke direkte sunt med tanke på tenner. Mener og enkelte hevder at pga at det dannes et surere miljø i magen, så må kroppen bruke kalk for å balansere i magesekken, på sikt kan resultatet bli beinskjørhet. Interessant teori om ikke annet.

Så min personlige konklusjon har blitt at jeg har valgt å la vær å drikke brus, saft, og spesielt lettprodukter pga at jeg tviler på at kunstige søtningsstoffer er heldig for helsa i lengden. Nei, jeg VET ikke, men jeg er ikke interessert å finne det ut på den mer ubehagelige måten om en 10 års tid.

Skrevet

Det er jo nettopp det som er saken, forskere vet ikke hva kunstige søtstoffer gjør med kroppen ennå.

Skrevet

Ja, skummel tanke egentlig at det blir sluppet unødige ting på markedet som ingen aner konsekvensene av. “Bedre føre var enn lysegrønn om 10 år” er vel blitt et av mine livsmotto :ler:

Skrevet

Det med tenner: Jeg fikk akkurat beskjed fra tannlegen min at med mindre jeg drikker fire liter lettbrus hver dag, så er det ikke skadelig for tennene....

Ellers skal vel ikke helt små barn ha lettprodukter har jeg hørt....?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...