Gå til innhold

Min historie med Herpes - og bønn om bedre opplysing

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, dette er bare et innlegg om min erfaring med Herpes type 2, genital. Min historie, som håper kan berolige noen som har fått det. Hadde jeg vært tøff nok hadde jeg delt med resten av verden uten å være anonym også, men pga. stigma og lite opplysning så tør jeg dessverre ikke. Jeg håper derimot at de som underviser unge om sex og kjønnssykdommer og formidlere kan avmystifisere denne sykdommen som noe helt forferdelig og verdens undergang :) 

jeg ble smittet for 10 år siden av min daværende partner, men fant ut først i år at det var dette jeg har. Jeg barberer meg nedentil og har trodd at det såret jeg får noen ganger i året var relatert til det. Har man googlet herpes noen gang, er hele underlivet dekket av sår - sånn er det for en liten prosent. Trodde derfor ikke det var det jeg hadde. primærutbruddet var vondere, men tenkte ikke på at det var herpes. Jeg får nå sår jeg er forkjølet eller sover lite, osv. Ca 4 ganger i året, og dette sa hun på apoteket at er hyppig (!). Det er NULL stress. Det er som en munnsår, bare at det er på tissen. ja. litt vondt, men ingen undergang. Etterhvert blir utbruddene færre og færre og.. 8 av 10 vet ikke at det er det de har engang, fordi man som meg, ser for seg noe helt annet og tenker ikke på muligheten for at det er herpes. Derfor er så mange også smittet. Håper at dette blir en vanligere allmennkunnskap og at det ikke skal være tabu. :) man er ikke spedalsk selvom man har et sår der nede en sjelden gang. de fleste får ikke flere utbrudd enn det ene engang. 

Anonymkode: bc2ee...463

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du at det er type 2 du har, har du testet? Du kan ha hsv1 i underlivet og da er forløpet annerledes enn noen som feks har 2 og kan være alvorlig langt mer plaget. 

Anonymkode: e897c...291

Skrevet

Kjenner flere som faktisk sykemeldes i perioden, går fast på medisiner for å motvirke utbrudd, og får utbrudd annenhver er uke. 

Anonymkode: 2fe18...37a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

hei, dette er bare et innlegg om min erfaring med Herpes type 2, genital. Min historie, som håper kan berolige noen som har fått det. Hadde jeg vært tøff nok hadde jeg delt med resten av verden uten å være anonym også, men pga. stigma og lite opplysning så tør jeg dessverre ikke. Jeg håper derimot at de som underviser unge om sex og kjønnssykdommer og formidlere kan avmystifisere denne sykdommen som noe helt forferdelig og verdens undergang :) 

jeg ble smittet for 10 år siden av min daværende partner, men fant ut først i år at det var dette jeg har. Jeg barberer meg nedentil og har trodd at det såret jeg får noen ganger i året var relatert til det. Har man googlet herpes noen gang, er hele underlivet dekket av sår - sånn er det for en liten prosent. Trodde derfor ikke det var det jeg hadde. primærutbruddet var vondere, men tenkte ikke på at det var herpes. Jeg får nå sår jeg er forkjølet eller sover lite, osv. Ca 4 ganger i året, og dette sa hun på apoteket at er hyppig (!). Det er NULL stress. Det er som en munnsår, bare at det er på tissen. ja. litt vondt, men ingen undergang. Etterhvert blir utbruddene færre og færre og.. 8 av 10 vet ikke at det er det de har engang, fordi man som meg, ser for seg noe helt annet og tenker ikke på muligheten for at det er herpes. Derfor er så mange også smittet. Håper at dette blir en vanligere allmennkunnskap og at det ikke skal være tabu. :) man er ikke spedalsk selvom man har et sår der nede en sjelden gang. de fleste får ikke flere utbrudd enn det ene engang. 

Anonymkode: bc2ee...463

Fint at du vil fjerne tabuer, men ikke downplay herpes! Det er MANGE som får det mye verre enn deg og altfor få tester seg for kjønnsherpes.

Jeg får helt syke og veldig smertefulle reaksjoner av den «uskyldige» munnsår-varianten (og har fått det i over 20 år!) og tar ingen sjanser på å få herpes på tissen. 

Anonymkode: 101db...3a4

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble smittet av herpes 2 for 5 år siden og har hatt tre ørsmå utbrudd siden dengang. Det første utbruddet var litt verre, men nå er det bare et ørlite sår som knapt gjør vondt og det varer bare i noen dager hvis jeg bruker krem. Det er to år siden forrige gang.

Anonymkode: ed210...5cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fint at du vil fjerne tabuer, men ikke downplay herpes! Det er MANGE som får det mye verre enn deg og altfor få tester seg for kjønnsherpes.

Jeg får helt syke og veldig smertefulle reaksjoner av den «uskyldige» munnsår-varianten (og har fått det i over 20 år!) og tar ingen sjanser på å få herpes på tissen. 

Munnsår varianten i underlivet hadde ikke vært så fremtredende og ille som på leppene, fordi den hører ikke til der nede, så den ville ikke vært så aggressiv. Derfor er det svært stor forskjell på hsv1 i underlivet og hsv2 der sistnevnte oppfører seg mot underlivet slik du beskriver din munnherpes på leppa. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Munnsår varianten i underlivet hadde ikke vært så fremtredende og ille som på leppene, fordi den hører ikke til der nede, så den ville ikke vært så aggressiv. Derfor er det svært stor forskjell på hsv1 i underlivet og hsv2 der sistnevnte oppfører seg mot underlivet slik du beskriver din munnherpes på leppa. 

Ja, vet det, men tar ikke sjansen på å få verken 1 eller 2 der nede uansett. Har vært 20+ jævlige herpes-år for min del allerede.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, vet det, men tar ikke sjansen på å få verken 1 eller 2 der nede uansett. Har vært 20+ jævlige herpes-år for min del allerede.

Har du forsøkt lysin mot munnherpes? Ser flere anbefaler det på utenlandske forum. 

Skrevet

Nå har jeg heldigvis ikke hatt munnsår, men jeg kjenner jo noen som får det til tider, og det er jo HÆLVETES vondt - så vidt jeg har forstått det, iaf..  Tror ikke du selger mange på "bare som et munnsår", men på snoppen/høna, altså..

Nå er ikke jeg noen spesialist, men det er vel slik at nærmere 50% er av Norges befolkning er smittet av av enten #1 eller #2,, eller begge,  men uten symptomer (sånn ca. ifra husk)...

Det vil likevel ikke si at man ikke burde være litt forsiktig & redd likevel, IMO :redd:  Du har itte solgt meg, jaffal 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Samme her. Har vært innlagt på sykehus to ganger på grunn av herpes 1 i ansiktet, halve ansiktet hovner opp, jeg klarer ikke å svelge ordentlig eller snakke, det brenner og verker og jeg får skikkelig nedsatt almenntilstand. Dessuten ser jeg ut som et monster. En gang spurte en hudlege om jeg trengte sykmelding på kosmetisk grunnlag - da vet man at man ser bra jævlig ut.  Jeg HATER herpes.

Anonymkode: 7cf46...846

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du forsøkt lysin mot munnherpes? Ser flere anbefaler det på utenlandske forum. 

Ja, har en diger boks her hjemme, har prøvd det meste. Ting fungerer en kort periode, og så fungerer det ikke mer. Men takk for tips :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme her. Har vært innlagt på sykehus to ganger på grunn av herpes 1 i ansiktet, halve ansiktet hovner opp, jeg klarer ikke å svelge ordentlig eller snakke, det brenner og verker og jeg får skikkelig nedsatt almenntilstand. Dessuten ser jeg ut som et monster. En gang spurte en hudlege om jeg trengte sykmelding på kosmetisk grunnlag - da vet man at man ser bra jævlig ut.  Jeg HATER herpes.

Anonymkode: 7cf46...846

Føler virkelig med deg, jeg også HATER når halve ansiktet er ebolatryne.  Jeg får det for sikkerhets skyld inni nesa også, det gjør sinnssykt vondt.

❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, har en diger boks her hjemme, har prøvd det meste. Ting fungerer en kort periode, og så fungerer det ikke mer. Men takk for tips :)

Så synd, håper det en gang finnes noe som faktisk fungerer. 

• Hjerte 1
Skrevet

Helt enig i at det burde blitt mer åpenhet og vært et mindre skambelagt tema, men synes ikke det skal bagatelliseres. Nei, det er ingen dødsdom, men det kan være en forferdelig lidelse, både fysisk og psykisk. Fire utbrudd i året er ikke mye!

Jeg har herpes type 2 (genitalia) og har vært sterkt plaget i mange år. Jeg og flere andre har skrevet om våre erfaringer i denne tråden:

Anonymkode: 9b3b5...29d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...