Gå til innhold

Ny i arbeidslivet og deprimert..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skriver her i håp om at noen kanskje har noen råd eller har vært i en lignende situasjon. Saken er den at jeg er relativt fersk i jobben min. Startet rett på etter studier. Gråt hver dag etter jobb og orket ingenting etter et par måneder. Tenkte at det bare skyldtes at jeg var sliten og at det var mye nytt på en gang. Begynte å gå til psykolog, og har fått konstatert depresjon. Han mener jeg bør sykemeldes, men jeg er akkurat ferdig med prøveperioden og ser på det som ganske uaktuelt.. Er ikke jobben som er problemet, det er jeg veldig sikker på. Har et tvangsmessig tankekjør angående forholdet mitt eller andre relasjoner og problemer, jeg ønsker ikke å ha disse tankene. Psykologen mener jeg holder på med dette fordi jeg er sliten og at det da er lett for å ha negative tanker og være urolig. Har merket at tankene letter med en gang jeg har helg og får hentet meg litt inn. Så kommer uken igjen og jeg er helt nedbrutt hver dag.. Kommer meg så vidt gjennom det. Så ser jo at en sykemelding kanskje er løsningen, men er så skuffet over meg selv som tydeligvis ikke takler arbeidslivet som normale mennesker. Har jo så vidt begynt.. Vet ikke om jeg bare har veldig problemer med overgangen til arbeidslivet kombinert med tøffe studier uten en pause før arbeidslivet eller hva som egentlig plager meg.. Alt jeg vet er at jeg savner å være den livsglade jenta jeg en gang var :( Noen som har noen tips eller råd, eventuelt noen som har vært i en lignende situasjon?❤️ 

Anonymkode: a1399...5b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør på psykologen. Bruk tiden godt til å jobbe med deg selv, så vil du nok takle arbeidslivet bedre etterhvert. Mye bedre det enn å gå rett på veggen og bruke år på å klare å fungere igjen. 

Anonymkode: c2ee1...10d

Skrevet

Enig, hør på psykologen.

Her er to ting du skal tenke på:

1) Arbeidslivet er langt, og du er bedre tjent med å være sykemeldt ved behov for å ta vare på din egen helse og være arbeidsfør i årene som kommer etter dette. Presser du deg og lytter ikke til kroppen, kan du bli syk lenge.

2) Arbeidslivet er kynisk, du må være kynisk tilbake. Ikke tenke på arbeidsplassen, den dagen du ikke er verdifull lenger for dem så tenker de ikke på deg. Ikke tenk på at du er ny og må bevise noe. Du må først og fremst ta vare på deg sjølv!

Skrevet

Tusen takk for at dere svarer meg ❤️ Jeg er enig i poengene, jeg bare sliter med å forstå hvordan det skal gå hvis jeg blir sykemeldt så tidlig.. Arbeidslivet er jo så langt og folk jobber lenge før de eventuelt må sykemeldes. Skjønner ikke hvordan det skal gå hvis jeg allerede ikke klarer det :( 

Anonymkode: a1399...5b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...