Gå til innhold

Bruke «barnets» penger på å betale boliglån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn på 3 år har 60 000kr på sin sparekonto. Pengene er hovedsakelig barnetrygd som vi har spart opp siden barnet ble født (50 000kr) og penger som barnet har fått av mine foreldre (10 000kr). Nå vurderer vi å betale 100 000kr ned på boliglånet, da vil 60000kr være «barnets» penger. Min mann som også er barnets far, sier det er helt greit. Barnetrygden er tross alt ment som ekstra støtte til foreldre for å få det til å gå rundt, mener mannen. Jeg er litt mer usikker, 100 000kr mindre i boliglån er veldig greit med tanke på familieøkonomien, men samtidig så føler jeg at det blir litt dumt å tømme kontoen til barnet helt. Det er helt greit for mine foreldre at vi bruker pengene de ga til barnet vårt på å betale ned boliglån. 

Må legge til at vi rent økonomisk ikke lider noen nød, selvom vi kjenner at boligrenta øker, merker også matprisene og økte bensinutgifter. Både jeg og mannen har faste jobber og tjener greit, det går fint rundt, selvom vi ikke er rike på noen måte. 

Hva er riktig å gjøre her? 

Anonymkode: 7ca09...f8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville betalt ned på boliglån. Om dere ikke setter de pengene i fond vil de jo tape seg i verdi. Om dere er gjeldsfrie når barnet blir student eller rett etter endte studier kan dere bidra økonomisk da, de pengene vil sannsynligvis ha høyere verdi. 

Anonymkode: 11153...2b8

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville betalt ned på boliglån. Om dere ikke setter de pengene i fond vil de jo tape seg i verdi. Om dere er gjeldsfrie når barnet blir student eller rett etter endte studier kan dere bidra økonomisk da, de pengene vil sannsynligvis ha høyere verdi. 

Det er akkurat det min mann sier også. 

Skrevet

Jeg hadde gjort det i deres situasjon. Dere har jo satt penger på konto og merket de med barnets navn. De kunne like gjerne vært øremerket "bolig". Selvsagt unntatt de pengene besteforeldre ga. Tror kanskje jeg hadde latt de 10 stå. Så sto det litt igjen. De var jo ment til barnet. De andre pengene har jo dere spart.

Anonymkode: 119ea...c7b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett 10.000 på fond (siden dette jo er barnets penger) og bruk resten på boliglånet. 

Anonymkode: 9aa6b...876

• Liker 10
Skrevet

Kan bare svare for meg selv her.. Barnetrygden her i huset har gått rett til husholdningen. Men penger gitt i gave av f.eks. besteforeldrene (med renter) ville jeg uansett ansett som barnets sine, og latt stå. Om ikke skulle det virkelig stått om vi kunne hatt mat på bordet e.l. om å gjøre 🙃 Men det er mine tanker om det 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: a6ee2...f9e

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette

Anonymkode: 88e58...65c

Skrevet

De 10.000 ungen har fått fra besteforeldrene ville ikke jeg tatt med mindre det var tvingende nødvendig.

Anonymkode: 6bbd4...8e2

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere kan ta 50000, de resterende 10 000 hadde jeg ikke tatt. Det er jo penger barnet har fått. Sett barnet sine penger i fond 👍

Anonymkode: 2ad2d...99c

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ha latt pengene stå på barnet konto (evt. sette de i fond) med mindre det er slik at familieøkonomien ikke går rundt med mindre dere bruker disse pengene. Livssituasjonen endrer seg og det er slett ikke sikkert at dere kan betale tilbake (gavesummen)/gi barnet tilsvarende sum (det dere selv har spart til barnet) ved en senere anledning.

Det blir bare tøffere og tøffere å komme seg inn på boligmarkedet, og enhver mulighet til å hjelpe barnet inn nør dere holde hardt på. 

Anonymkode: b8cd9...c24

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vårt barn på 3 år har 60 000kr på sin sparekonto. Pengene er hovedsakelig barnetrygd som vi har spart opp siden barnet ble født (50 000kr) og penger som barnet har fått av mine foreldre (10 000kr). Nå vurderer vi å betale 100 000kr ned på boliglånet, da vil 60000kr være «barnets» penger. Min mann som også er barnets far, sier det er helt greit. Barnetrygden er tross alt ment som ekstra støtte til foreldre for å få det til å gå rundt, mener mannen. Jeg er litt mer usikker, 100 000kr mindre i boliglån er veldig greit med tanke på familieøkonomien, men samtidig så føler jeg at det blir litt dumt å tømme kontoen til barnet helt. Det er helt greit for mine foreldre at vi bruker pengene de ga til barnet vårt på å betale ned boliglån. 

Må legge til at vi rent økonomisk ikke lider noen nød, selvom vi kjenner at boligrenta øker, merker også matprisene og økte bensinutgifter. Både jeg og mannen har faste jobber og tjener greit, det går fint rundt, selvom vi ikke er rike på noen måte. 

Hva er riktig å gjøre her? 

Barnetrygden kan dere bruke på familieøkonomien, herunder lån hvis det er til familien som helhet sitt beste. Men de pengene som barna har fått fra besteforeldrene, synes jeg ikke det er riktig å bruke! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville ikke gjort det selv. Er stadig tøffere å komme seg inn på boligmarkedet så ungen trenger mest sannsynlig de pengene selv når det er på tide å flytte hjemmefra.

Anonymkode: 6a604...7e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville ikke gjort det selv. Er stadig tøffere å komme seg inn på boligmarkedet så ungen trenger mest sannsynlig de pengene selv når det er på tide å flytte hjemmefra.

Men de pengene kan jo barnet få ved at ts og mannen kausjonerer med deres etterhvert nedbetalte bolig. Det er ikke noen motsetning her. 

Anonymkode: 1adf1...325

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde satt de 10.000 i et indeksfond, brukt resten til boliglånet. Pengene vil nok vokse seg til en god sum til konfirmasjon/egenkapital om 10-15 år (om de får stå i fred).

Anonymkode: 355aa...7df

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

En gave er en gave. Å ta den tilbake er å stjele. 

Anonymkode: 85e99...c98

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er mer lønnsomt å bruke pengene på å betale ned lån med 4% rente enn å ha de på en konto der de får 1%. Jo bedre økonomi familien har, jo bedre vil barnet være stilt når foreldrene skal hjelpe barnet inn på boligmarkedet.

Anonymkode: 1b226...e7f

• Liker 6
Skrevet

Hèlt ok å bruke disse. Det er en klok investering, og med begge i faste jobber og barnetrygd som fortsatt tikker, så finnes muligheter om noe skulle oppstå :nikke: 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville kanskje latt de 10 tusen fra foreldrene dine stå igjen? Mtp at de var gave?

Vårt barn har også mye penger, har spart alt av gavepenger og barnetrygd. Samboer mener de skal stå urørt, mens jeg synes vi burde bruke det på mer dyre ting vi ønsker å kjøpe til barnet som iPad, evnt sykkel når den tid kommer, smartklokke og telefon når barnet blir mye eldre. Det å bruke det på boliglån har jeg hørt er lurt, fordi det vil gagne barnet senere. Så fremt dere er obs på dette når den tid kommer da, men det er jo trossalt deres penger og ikke barnets.

Anonymkode: 3ec91...86e

Skrevet

Hadde ikke tatt de 10k som barnet fikk,de var jo en gave til barnet, men de 50k som er barnetrygd er det nok mer økonomisk å bruke på boliglån enn å stå på konto. Vi bruker barnetrygden til utgifter og tenker vi "sparer" til barnet ved å sikre egen økonomi og høy eierandel i bolig. 

Alle gaver til vårt barn settes på deres egen konto.

Anonymkode: 76b1d...91c

• Liker 1
Skrevet

Pengegave barna har fått synes jeg ikke skal røres, såsant det ikke omtrent står om livet.

Men de 50 000 i barnetrygd, de kan dere godt bruke.

Anonymkode: 03cfc...ea4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...