AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Ser i en annen tråd at en barnehagepedagog svarer at det må være omsorgssvikt eller diagnose når barnet slår en annen med spade. Det ble ikke forklart så grundig i tråden men jeg tror ikke det er snakk om kaldblodig hendelse med hensikt for å skade men mer å daske spaden hardt uten å tenke over hvor mye det skader kanskje? Uansett, to småbarn til en jeg kjenner bruker vold mot hverandre ofte som jeg observerer. Mor sier fy og nei, blir sint. Andre ganger reagerer hun ikke. Jeg har ikke tenkt ille om omsorgsevnen til denne moren før men jeg vet at hun sliter psykisk og vokste opp i hjem med vold fra far og omsorgsvikt fra mor. Jo mer jeg har vært sammen med henne og barna begynner jeg å lure på om hun svikter som mor, hun bruker fysisk makt og tar dem hardt i armen og har fortalt meg hvordan den ene også sloss med andre på barneskolen. Hvordan kan man vite om det handler om omsorgssvikt eller bare rakkerunger? Anonymkode: 3c271...022
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 Tja, tror ikke det er så enkelt. Mine barn slår hverandre, men vil ikke anse vår omsorg som sviktende. De ville dog ikke slått andre barn, om de da ikke ble slått først. Anonymkode: 420e4...92c 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 Jeg slo kameraten min i hodet med spade, da vi var barn. Jeg var ikke utsatt for omsorgssvikt. Anonymkode: 0a6a2...513 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, tror ikke det er så enkelt. Mine barn slår hverandre, men vil ikke anse vår omsorg som sviktende. De ville dog ikke slått andre barn, om de da ikke ble slått først. Anonymkode: 420e4...92c Er også forskjell på å tidvis slå, hvor barnet ikke klarer å styre impulsene sine om en blir lei seg f.eks, og å ha et tydelig utagerende handlingsmønster.. Anonymkode: 8647b...327 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 Virkelig ikke. Barn kan for eksempel utagere på skolen om de ikke får den hjelpen de trenger. Da hjelper det ikke med flinke foreldre hjemme. Anonymkode: 29712...cea 1 1 7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 Noen er bare drittunger uten spesiell grunn. Anonymkode: 8443c...445 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 Noen har vanskeligere for å regulere følelsene sine, og er i tillegg veldig impulsive. Er ikke nødvendigvis omsorgssvikt nei. Andre får god omsorg og blir møtt slik «vanlige» barn takker å bli møtt, men ikke slik de trenger å bli møtt. Anonymkode: e8a93...887 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 At små barn kan krangle og sloss er ganske vanlig. De øver fortsatt på språk og sosial kompetanse, så konfliktløsning med ord kan bli for vanskelig for dem når de blir sinte. Barn som utagerer ofte og uforutsigbart, mot andre barn og / eller voksne derimot er noe annet.. Barn som kanskje trenger tettere oppfølging av voksne i barnehage og skole enn det som er vanlig. Da kan det kanskje være snakk om en diagnose eller at de har vært utsatt for traumer. Vedvarende atferdsvansker, uten at det foreligger diagnose (eller andre kjente årsaker som kan trigge vanskene) er grunnlag for bekymringsmelding til barnevernet. For det er faktisk ikke helt uvanlig at omsorgssvikt utløser utagerende atferd. Anonymkode: 78ac0...e74 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 Mine barn kan også slå hverandre om stemningen blir amper mellom de. Men da er det 2 åringen som begynner. Det handler nok mest om lynne/alder. Min eldste (6 år) har alltid vært veldig rolig, balansert og slo aldri. Mens min yngste blir lettere sint. Uansett hvor mye vi prøver å snakke, forklare, ta vekk fra situasjonen så fortsetter det. Dette er noe jeg tenker kommer med alderen og er noe hun vil vokse av seg. Hun slår aldri noen andre enn sin egen søster "heldigvis". Og er ellers en veldig søt, omgjengelig, omsorgsfull og rolig jente... helt til hun har fått nokk. 🫠 skal sies at de ikke slår skikkelig hardt, og heller ikke mot ansikt. Det første jeg tenker er å være en rolle modell selv og fortelle hva som er greit og ikke greit.. Vise at man kan forholde seg rolig selv og finne løsninger sammen med barnet. Jeg håper at tilslutt vil hun lære seg å bruke denne metoden før hun blir så følsom at det tar helt overhånd. Det å ta tak i osv har jeg ikke noe tro på da dette kun skaper noe negativt. Det å skulle endre et "lynne" må gjøres over tid og praktiseres av foreldre, da nytter det ikke å vise barnet en form for "aggresjon". Anonymkode: ace6f...72e 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 Selvfølgelig ikke. Det er generelt veldig få ting som er "alltid" når det kommer til folk. Anonymkode: 1a02a...e01 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 Neida... Anonymkode: ec593...73c 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 Nei. Men det er alltid et tegn på at de ikke bør være i vanlig barnehage eller skole. Selv ikke med ekstra ressurser. Anonymkode: 53695...831 1
Maestro Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Virkelig ikke. Barn kan for eksempel utagere på skolen om de ikke får den hjelpen de trenger. Da hjelper det ikke med flinke foreldre hjemme. Anonymkode: 29712...cea AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At små barn kan krangle og sloss er ganske vanlig. De øver fortsatt på språk og sosial kompetanse, så konfliktløsning med ord kan bli for vanskelig for dem når de blir sinte. Barn som utagerer ofte og uforutsigbart, mot andre barn og / eller voksne derimot er noe annet.. Barn som kanskje trenger tettere oppfølging av voksne i barnehage og skole enn det som er vanlig. Da kan det kanskje være snakk om en diagnose eller at de har vært utsatt for traumer. Vedvarende atferdsvansker, uten at det foreligger diagnose (eller andre kjente årsaker som kan trigge vanskene) er grunnlag for bekymringsmelding til barnevernet. For det er faktisk ikke helt uvanlig at omsorgssvikt utløser utagerende atferd. Anonymkode: 78ac0...e74 Jeg spør bare. Finnes det virkelig ikke "dritunger" lenger? Er alle født snille og gode, men blir slem mot andre, av en grunn? 1
Maestro Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Men det er alltid et tegn på at de ikke bør være i vanlig barnehage eller skole. Selv ikke med ekstra ressurser. Anonymkode: 53695...831 Ja, sett alle utagerende barn og unge på samme skole.. 🙄 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #16 Skrevet 10. februar 2023 Nei, hos små barn handler det ofte om evnen til å kommunisere og evnen til å kanalisere ut følelsene sine. Ved bedre språk og veiledning på hvordan man kan regulere følelsene dine, få satt ord på det som er vanskelig, vil det ofte bli bedre. Anonymkode: 20910...2ba 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #17 Skrevet 10. februar 2023 Nei. Men det er et tankekors at mange barn som får diagnosen ADHD egentlig sliter med omsorgssvikt. Anonymkode: 78ad2...c0c 2
Loboto Skrevet 10. februar 2023 #18 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Men det er et tankekors at mange barn som får diagnosen ADHD egentlig sliter med omsorgssvikt. Anonymkode: 78ad2...c0c Vil her legge til at i mange tilfeller skjer omsorgssvikten i skolen. Finnes masser av barn med svært stabile familieforhold og trygghet i hjemmet som ytagerer kun på skolen fordi de ikke føler seg trygge, sett og ivaretatt der. 5 1
Maestro Skrevet 10. februar 2023 #19 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Men det er et tankekors at mange barn som får diagnosen ADHD egentlig sliter med omsorgssvikt. Anonymkode: 78ad2...c0c Har adhd, aldri vært utagerende. Sliter dog med og bli lett stressa og blir da kjempe frustrert. Aldri mobba noen eller vært slem for og være slem. Heller motsatt, der jeg ble grovt mobba. Ikke omsorgssvikt da jeg vokste opp hjemme. Vi med adhd mangler en produksjon av et stoff i hjernen, er det medisiner hjelper på dette. Så adhd blir man født med, ikke er det noe man får, som mange tror. 1
Kinder Skrevet 10. februar 2023 #20 Skrevet 10. februar 2023 Om folk her inne skriver at de jobber som ett eller annet, må du ikke tro på det. Det er i så fall en ekstremt uegnet barnehagepedagog. Det er flere grunner til at barn utagerer. Det er overhodet ikke slik at det nødvendigvis er omsorgssvikt eller diagnose. Og for så små barn som barnehagebarn, kan det likså gjerne handle om frustrasjon som må ut, men de mangler ordene og derfor kommer frustrasjonen ut i handling. Men som sagt, det kan være andre grunner også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå