AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Har ikke opplevd dette enda. Men er jo litt redd for at kjøper skal kreve tilbake pengene når jeg har solgt noe. Kjøper kan jo også lyve om at varen er ødelagt. Hva gjør man, gir tilbake pengene eller sier at kjøper ikke har rett på dette? Noen som har vært borti det? Anonymkode: 2622f...b1b
jordbær86 Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 Liebe skrev (17 timer siden): Folk er stort sett ærlige på Finn.no Ikke alle 2
Gjest FrkMjau Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 Du må ta stilling til kravet, i utgangspunktet er du vel nødt å forholde deg til angreretten, kjøpsloven med flere med mindre du har solgt noe "som det er". Er du i tvil på din egen vare så uttyp dette ved å skrive at du fraskriver deg alt ansvar ved eventuelt salg. Ellers kan Google gi bedre svar en meg 🙂
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #5 Skrevet 11. februar 2023 FrkMjau skrev (21 minutter siden): Du må ta stilling til kravet, i utgangspunktet er du vel nødt å forholde deg til angreretten, kjøpsloven med flere med mindre du har solgt noe "som det er". Er du i tvil på din egen vare så uttyp dette ved å skrive at du fraskriver deg alt ansvar ved eventuelt salg. Ellers kan Google gi bedre svar en meg 🙂 Det har ikke skjedd. Men jeg solgte en iPhone. Pent brukt og jeg vet ikke om noe feil på den. Men vet jo ikke om kjøper kan finne noe h..m er misfornøyd med. Har sendt og den har ikke kommet fram enda. Så spennende når den er mottat om jeg hører noe mer. Anonymkode: 2622f...b1b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Skrevet 11. februar 2023 FrkMjau skrev (6 timer siden): Du må ta stilling til kravet, i utgangspunktet er du vel nødt å forholde deg til angreretten, kjøpsloven med flere med mindre du har solgt noe "som det er". Er du i tvil på din egen vare så uttyp dette ved å skrive at du fraskriver deg alt ansvar ved eventuelt salg. Ellers kan Google gi bedre svar en meg 🙂 Haha hverken angrerett eller kjøpsloven gjelder for privatsalg. Anonymkode: b1b2d...af3 3
Gjest FrkMjau Skrevet 11. februar 2023 #8 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Haha hverken angrerett eller kjøpsloven gjelder for privatsalg. Anonymkode: b1b2d...af3 Kilder?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #9 Skrevet 11. februar 2023 FrkMjau skrev (9 minutter siden): Kilder? Ikke meg du spør, men angrerett gjelder ikke ved privatsalg. Anonymkode: 129c2...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #10 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Haha hverken angrerett eller kjøpsloven gjelder for privatsalg. Anonymkode: b1b2d...af3 Joda, bare Google så ser du. Ts, du ber om at varen returneres. Når du får den tilbake sender du tilbake pengene. Anonymkode: d4207...ac1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #11 Skrevet 11. februar 2023 Har solgt snart 100 ting på finn og aldri opplevd uærlige kjøpere eller noen som vil ha pengene igjen. Heller ikke den gangen en statue hadde knekt i frakt, hun sa det gikk helt fint å lime på. En gang vippset jeg tilbake 100 av 400 kr, det var fordi jeg hadde solgt en klespakke på finn og den ene blusen på bildet manglet. Jeg hadde glemt å pakke den ned rett og slett. Uansett, sender du med Norgespakke med posten så er pakken forsikret. Sender man med Helthjem er også pakken forsikret. Det som skal gjøres om en pakke er ødelagt i transport er at mottaker tar bilde av emballasjen og produktet, sender inn til fraktselskapet også skal de dekke det, ikke du. Anonymkode: dff48...794
Fjompen Skrevet 11. februar 2023 #12 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Joda, bare Google så ser du. Ts, du ber om at varen returneres. Når du får den tilbake sender du tilbake pengene. Anonymkode: d4207...ac1 Bokstavelig talt første treff på Google viser at du tar delvis feil. Det er kun kjøpsloven som gjelder. Altså ingen lovfestet angrerett, men partene kan så klart avtale en.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #13 Skrevet 11. februar 2023 https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/ Anonymkode: c558f...ade
Snublefot62 Skrevet 11. februar 2023 #14 Skrevet 11. februar 2023 FrkMjau skrev (9 minutter siden): Kilder? AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Joda, bare Google så ser du. Ts, du ber om at varen returneres. Når du får den tilbake sender du tilbake pengene. Anonymkode: d4207...ac1 Angrerettsloven finner dere her: Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven) - Lovdata Og bokstavelig talt første setning i første paragraf sier dette: Sitat Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbruker, når den næringsdrivende opptrer i næringsvirksomhet, og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler. Så nei, ved salg mellom private gjelder IKKE angrerettsloven. 1
Gjest FrkMjau Skrevet 11. februar 2023 #15 Skrevet 11. februar 2023 Snublefot62 skrev (25 minutter siden): Angrerettsloven finner dere her: Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven) - Lovdata Og bokstavelig talt første setning i første paragraf sier dette: Så nei, ved salg mellom private gjelder IKKE angrerettsloven. Kjøpsloven vs. forbrukerkjøpsloven Kjøpsloven regulerer kjøp mellom to privatpersoner, mens forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp mellom forbruker og næringsdrivende. Den mest fremtredende forskjellen på disse to lovene er at du og strykejernselgeren på Finn kan avtale dere bort fra reglene i kjøpsloven. Det kan du ikke om du kjøper strykejernet i butikken. Når selger er en privatperson er det viktig å gå igjennom avtalen grundig. Hvis du ser noen ansvarsfraskrivelse eller andre forhold du reagerer på, må du ta det opp med selger før du signerer. https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/ Kjøpsloven gjelder her!
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #16 Skrevet 11. februar 2023 FrkMjau skrev (11 minutter siden): Kjøpsloven vs. forbrukerkjøpsloven Kjøpsloven regulerer kjøp mellom to privatpersoner, mens forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp mellom forbruker og næringsdrivende. Den mest fremtredende forskjellen på disse to lovene er at du og strykejernselgeren på Finn kan avtale dere bort fra reglene i kjøpsloven. Det kan du ikke om du kjøper strykejernet i butikken. Når selger er en privatperson er det viktig å gå igjennom avtalen grundig. Hvis du ser noen ansvarsfraskrivelse eller andre forhold du reagerer på, må du ta det opp med selger før du signerer. https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/ Kjøpsloven gjelder her! Ja, kjøpsloven gjelder. Det gjør derimot ikke angrerettloven. Anonymkode: 129c2...c9c
Snublefot62 Skrevet 11. februar 2023 #17 Skrevet 11. februar 2023 FrkMjau skrev (42 minutter siden): Kjøpsloven vs. forbrukerkjøpsloven Kjøpsloven regulerer kjøp mellom to privatpersoner, mens forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp mellom forbruker og næringsdrivende. Den mest fremtredende forskjellen på disse to lovene er at du og strykejernselgeren på Finn kan avtale dere bort fra reglene i kjøpsloven. Det kan du ikke om du kjøper strykejernet i butikken. Når selger er en privatperson er det viktig å gå igjennom avtalen grundig. Hvis du ser noen ansvarsfraskrivelse eller andre forhold du reagerer på, må du ta det opp med selger før du signerer. https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/ Kjøpsloven gjelder her! Korrekt. Angrerettloven gjelder ikke. Så da er vi enige?
Gjest FrkMjau Skrevet 11. februar 2023 #18 Skrevet 11. februar 2023 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Korrekt. Angrerettloven gjelder ikke. Så da er vi enige? Jaaa daa' vi er enige! 😁
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå