Gå til innhold

Redd for at baby er svak i nakke/skuldre. (Magetrening)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 6 mnd, blir 7 i slutten av mnd. Hun har alltid hatet å ligge på magen å har kun holdt ut i korte økter før det er krisestemning. På 5 mnd kontroll sa helsesykepleier at vi måtte ha henne mer på magen. Har hatt henne på magen hver dag flere korte økter men det ser ikke ut til å gå fremover. Hun løfter seg ikke opp på armene eller snurrer rundt sin egen akse feks. Klarer ikke å ligge lenge å støtte seg på albuene heller før armene liksom bare sklir ut til siden å hun ligger der som en sjøstjerne. Hun prøver innimellom å løfte på rompa for å åle seg fremover. Ruller fra rygg til mage men ikke tilbake til rygg…Er det innenfor normalspekteret? 6 mnd kontrollen ble avlyst så den skal vi på neste uke rett før hun blir 7 mnd. Tenker å ta det opp med HS da men vil gjerne høre andres erfaringer…

Anonymkode: de7fa...84e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å rulle sammen et pledd eller lignende og ha under brystet? Nå er min yngre enn din, men hun blir lett frustrert over å ikke være sterk nok, men klarer mer med et teppe under så hun føler hun klarer mer. 

Anonymkode: b1b0c...613

Skrevet

Min er yngre enn din og elsker magetrening, så sammenlignbart er det ikke. Men vi har båret mye, ammet tilbakelent, lagt et rullet håndkle under brystet, latt henne ligge på kanten av bordet og sofaen så hun har mer å se på. Mest av alt har hun ligget på brystet, både når vi ligger helt flatt på gulvet og når vi halvsitter i sofaen. 

Anonymkode: 046ac...556

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har du prøvd å rulle sammen et pledd eller lignende og ha under brystet? Nå er min yngre enn din, men hun blir lett frustrert over å ikke være sterk nok, men klarer mer med et teppe under så hun føler hun klarer mer. 

Anonymkode: b1b0c...613

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min er yngre enn din og elsker magetrening, så sammenlignbart er det ikke. Men vi har båret mye, ammet tilbakelent, lagt et rullet håndkle under brystet, latt henne ligge på kanten av bordet og sofaen så hun har mer å se på. Mest av alt har hun ligget på brystet, både når vi ligger helt flatt på gulvet og når vi halvsitter i sofaen. 

Vi har prøvd alt dette uten hell… HS sa at vi skulle prøve å få magetrening naturlig inn i rutinene våre og ikke tenke at NÅ skal vi ha magetrening. Feks ved å legge henne på magen på stellebordet, eller oppe i høyden da, så hun har mer oversikt. Hater det like mye. Har prøvd å ha henne over låret mitt. Hater det. Ligge på brystet er nok nesten det verste😂 hun vil ikke ligge oppå noen av oss lenger egentlig. Vi bar henne også mye over armen vår når hun var mindre. Sånn at hun lå på magen. Alle, inkludert HS kommenterte hvor sterk hun var i nakken allerede fra hun var baby. Så har det bare gått nedover føler jeg.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har prøvd alt dette uten hell… HS sa at vi skulle prøve å få magetrening naturlig inn i rutinene våre og ikke tenke at NÅ skal vi ha magetrening. Feks ved å legge henne på magen på stellebordet, eller oppe i høyden da, så hun har mer oversikt. Hater det like mye. Har prøvd å ha henne over låret mitt. Hater det. Ligge på brystet er nok nesten det verste😂 hun vil ikke ligge oppå noen av oss lenger egentlig. Vi bar henne også mye over armen vår når hun var mindre. Sånn at hun lå på magen. Alle, inkludert HS kommenterte hvor sterk hun var i nakken allerede fra hun var baby. Så har det bare gått nedover føler jeg.

Aiaiai, da har jeg ingen tips. De aller fleste lærer jo å gå uansett heldigvis! 

Skrevet

Dette er nok ikke innenfor det normale nei. Ta det opp med hs.

Anonymkode: 8a0f5...01c

Skrevet

Kan hende hun har låsninger f.eks. Har dere fått sjekket det? Da er det typisk at de er veldig sterke i nakken fra fødsel.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er nok ikke innenfor det normale nei. Ta det opp med hs.

Hadde en ekkel mistanke om det ja….Will do!

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan hende hun har låsninger f.eks. Har dere fått sjekket det? Da er det typisk at de er veldig sterke i nakken fra fødsel.

Vi var hos manuellterapeut når hun var 4 uker for å sjekke. Ifølge han hadde hun ingen låsninger på det tidspunktet i hvertfall…

Skrevet

Ene barnet mitt hadde låsninger, magetrening var et mareritt, og han slet med å holde hodet oppe. Ikke klarte han å samle armene foran seg for å støtte seg opp heller, noe han burde ha kunnet i en alder av 5 mnd, armene lå rett ut til sidene og han klarte ikke å snu seg rundt sin egen akse. Han kunne rulle, men det var bare egentlig at han tippet over. Det tok noen behandlinger hos manuellterapeut og øvelser fra fysio og da rettet det seg i løpet av 3 måneders tid.

Fikk og høre at han var kjempesterk i nakken ved fødsel (var jo pga låsninger), men så gikk det bare nedover før helsestasjon gadd å høre på meg på 5 mnd kontrollen (legen der mente at han ikke hadde låsninger) og sendte oss videre bare for å slippe maset mitt. Eller berolige meg med at var normalt som de sa. De ble ganske stille når jeg ringte tilbake og fortalte at jeg hadde hatt rett, og de burde reagert mye tidligere, og at det skulle ikke vært nødvendig at jeg måtte mase meg til skikkelig sjekk.

Anonymkode: 29cbb...4d1

• Liker 3
Skrevet

Min har hengt en del etter motorisk. Var allerede under oppfølging av fysioterapeut da det ble tatt tak i, men helsesykepleier har lav terskel for å henvise. Vi fikk disse tipsene av fysioterapeuten:

• Sammenrullet håndkle/pledd under brystet. Prøve ulike tykkelser på rullen.
  • Ligge på magen over foreldrenes ben.
  • Ligge på magen oppå foreldrene. Over fanget eller oppå brystet, flatt liggende og med litt helning.
  • "Lure" baby til å titte oppover ved å holde en veldig spennende leke over hodet dens.
  • Variere underlaget. Rett på gulvet, på stellematte, i sofa, i seng, på gulvteppe..
  • Legge treningsmatte over gulvlist og bruke lista som støtte.
  • Dersom baby er veldig glad i å bade; ligge på magen i balje med bittelitt vann.
  • Tilrettelegge for at baby skal få titte på det mest spennende i verden. (Min syntes vaskemaskinen var dritkul og lå ofte foran den mens den var på. 🙈)
  • Bære baby med magen dens mot din underarm. Baby bruker da de samme musklene som ved mageleie for å støtte opp kroppen og hodet sitt.

Anonymkode: 02e30...5bd

Skrevet

Hva med å prøve sånn vannmatte?

Be HS om å få time hos fysioterapeut på helsestasjonen så kan du høre litt med dem ikke bare med helsesykepleier :)

Anonymkode: 5989d...5c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ene barnet mitt hadde låsninger, magetrening var et mareritt, og han slet med å holde hodet oppe. Ikke klarte han å samle armene foran seg for å støtte seg opp heller, noe han burde ha kunnet i en alder av 5 mnd, armene lå rett ut til sidene og han klarte ikke å snu seg rundt sin egen akse. Han kunne rulle, men det var bare egentlig at han tippet over. Det tok noen behandlinger hos manuellterapeut og øvelser fra fysio og da rettet det seg i løpet av 3 måneders tid.

Fikk og høre at han var kjempesterk i nakken ved fødsel (var jo pga låsninger), men så gikk det bare nedover før helsestasjon gadd å høre på meg på 5 mnd kontrollen (legen der mente at han ikke hadde låsninger) og sendte oss videre bare for å slippe maset mitt. Eller berolige meg med at var normalt som de sa. De ble ganske stille når jeg ringte tilbake og fortalte at jeg hadde hatt rett, og de burde reagert mye tidligere, og at det skulle ikke vært nødvendig at jeg måtte mase meg til skikkelig sjekk.

Anonymkode: 29cbb...4d1

Dette høres akkurat ut som min… kjempedårlig at du ikke ble tatt på alvor!

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Min har hengt en del etter motorisk. Var allerede under oppfølging av fysioterapeut da det ble tatt tak i, men helsesykepleier har lav terskel for å henvise. Vi fikk disse tipsene av fysioterapeuten:

• Sammenrullet håndkle/pledd under brystet. Prøve ulike tykkelser på rullen.
  • Ligge på magen over foreldrenes ben.
  • Ligge på magen oppå foreldrene. Over fanget eller oppå brystet, flatt liggende og med litt helning.
  • "Lure" baby til å titte oppover ved å holde en veldig spennende leke over hodet dens.
  • Variere underlaget. Rett på gulvet, på stellematte, i sofa, i seng, på gulvteppe..
  • Legge treningsmatte over gulvlist og bruke lista som støtte.
  • Dersom baby er veldig glad i å bade; ligge på magen i balje med bittelitt vann.
  • Tilrettelegge for at baby skal få titte på det mest spennende i verden. (Min syntes vaskemaskinen var dritkul og lå ofte foran den mens den var på. 🙈)
  • Bære baby med magen dens mot din underarm. Baby bruker da de samme musklene som ved mageleie for å støtte opp kroppen og hodet sitt.

Tusen takk for mange gode tips!🤩 skal prøve det vi ikke allerede har prøvd. Hun elsker å bade så skal legge henne på magen i balja i morgen.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva med å prøve sånn vannmatte?

Be HS om å få time hos fysioterapeut på helsestasjonen så kan du høre litt med dem ikke bare med helsesykepleier :)

Anonymkode: 5989d...5c8

Har tittet litt på vannmatte ja, men aldri fått bestilt den av en eller annen grunn. Skal høre om fysioterapeut ja! Har time hos legen på helsestasjonen før vi skal inn til helsesykepleier, så nevner probleme for han også

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

(...)

Tusen takk for mange gode tips!🤩 skal prøve det vi ikke allerede har prøvd. Hun elsker å bade så skal legge henne på magen i balja i morgen.

(...)

Bare hyggelig! Hvis dere ender opp med fysioterapeut, vil jeg også nevne at vår bestilte to kileputer i forskjellige høyder som er laget for å hjelpe babyer med magetrening. Tanken var å bruke begge to stablet oppå hverandre til å begynne med, så bare den høyeste og til slutt bare den laveste før han var sterk nok til å mestre det rett på gulvet. Dette får man dekket av NAV (fysioterapeuten ordner med søknad!). Jeg ville ha foreslått det om ikke vedkommende nevner det selv. :) 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at du er stressa, men med hjelp fra fysioterapeut på helsestasjonen går det seg sikkert fint til! Og veldig bra å ta tak i bekymringer når man tenker noe ikke er helt som det skal med baby. Vår baby var sent ute ved 6 mnd, hatet magetrening og brukte bare en arm. Skulle på oppfølging hos fysioterapeut, men så ordner det seg litt etter litt av seg selv, så vi slapp. Brukte nesten alle triksene nevnt i denne tråden, og så tror jeg baby fikk veldig mye ut av å delta på babysvømming hver uke, som vi begynte med ved 6 mnd alder. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...