AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Jeg lurer på hva dere tenker om at jeg kan få meg katt eller ikke. Jeg har veldig lyst på. Jeg er 24 år, bor alene i blokkleilighet på 60kvm. Jeg bor øverst, så katten kan ikke gå ut sånn som den vil. Jeg jobber medlever turnus, og er borte fra hjemmet i 3-4 døgn av gangen. Hva er deres meninger på dette? Har noen her erfaringer som kan være gode innspill? Anonymkode: 839d1...743
svartkatt Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 Er det noen som vil se innom katten de dagene du er borte? I såfall okei, men kanskje helst en katt som ikke trenger så mye aktivitet.
Phoenix Heart Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 Katter kan ikke være helt alene i mer enn ett døgn.
Gjest CatPerson123 Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 (endret) Hvor ofte er du borte i 3-4 dager? En innekatt synes jeg godt kan trives i en 60kvm leilighet, hvis du velger en rase tilpasset dette og stimulerer den mye mentalt og fysisk ! Derimot er jeg litt usikker på om du ikke er mye hjemme, den kan nok bli litt ensom og kjede seg. Spesielt mens den er ung ! Selv om det kommer noen og er med den litt hver dag. Kanskje hvis du adopterer en katt som er litt eldre, som har litt mindre behov for masse stimulering? Mine katter hatet å være mye alene, kjedet seg superfort, spesielt når de var under 1 og et halvt år gamle. Heldigvis hadde de hverandre, ellers hadde de hatet det! Kommer virkelig an på katten Endret 10. februar 2023 av CatPerson123
powerpuffen Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 Jeg ville ikke latt katten være alene i 3-4 dager. Om noen kan se til katten en gang om dagen, så er det ok! Hvis ikke, så ville jeg nok ikke skaffet en katt med en slik turnus. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 Nei. Lovens minimumskrav er tilsyn to ganger i døgnet… det er ikke det samme som at en nabo stikker hodet inn døren og ser at det tilsynelatende ser ok ut. Det betyr å se til ar mat og vann er ok. Sandkasse renset. At katten har det bra, får være sosial på sine premisser, får lekt og utfoldet seg. Dette er ikke kompatibelt med å dra fra katten 3-4 døgn og tro at den klarer seg selv med et lett «nabo-tilsyn» Anonymkode: 32b95...92d 1 1
Mezzosoprena Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg jobber medlever turnus, og er borte fra hjemmet i 3-4 døgn av gangen. Anonymkode: 839d1...743 Da må du jo si hva som er planen din disse 3-4 døgnene da... For du har vel ikke tenkt at katten skal være uten tilsyn da? 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 Jeg er hjemme i 7 dager når jeg har fri. Jeg er helt enig med dere. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å la en katt være alene i 3-4 døgn. Men greit å vite litt hva slags erfaringer folk har. Jeg kunne sikkert fått noen til å sjekke daglig om hvordan det går med katten, men vil ikke være avhengig av det heller. Skal man skaffe seg kjæledyr så må det være fordi JEG kan ta vare på den. Kollegaen min med lik turnus har en katt, men der er det katteluke, og han sier det går veldig fint. Ingen som stikker innom og passer på den. Anonymkode: 839d1...743
Million Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 Du kan ikke la katten være alene i 3-4 dager i slengen!? Det er jo helt vilt. Det ville jeg aldri gjort. Den må ha mat og friskt vann hver dag, dokassen må renses daglig og den må ha selskap, kos og menneskelig omgang. Jeg synes absolutt ikke du skulle skaffe deg katt med den jobben du har. 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 Nei, det burde du ikke skaffe deg. Anonymkode: 4b133...444 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg lurer på hva dere tenker om at jeg kan få meg katt eller ikke. Jeg har veldig lyst på. Jeg er 24 år, bor alene i blokkleilighet på 60kvm. Jeg bor øverst, så katten kan ikke gå ut sånn som den vil. Jeg jobber medlever turnus, og er borte fra hjemmet i 3-4 døgn av gangen. Hva er deres meninger på dette? Har noen her erfaringer som kan være gode innspill? Anonymkode: 839d1...743 At den ikke kan gå ut er neppe et problem - bor du i en by så kan ikke katter være ute. De aller fleste tamme katter er langt for dumme til å overleve bygater. De er avlet frem for utseende, ikke intelligens. Dersom du tenker være borte mer enn 6-8 timer så bør katter, som alle andre levende vesen, ha tilsyn og - langt viktigere - noe å gjøre. Å holde dyr i fangenskap for egen trivsels skyld er etisk betenkelig i seg selv (dog sosialt helt akseptabelt i dagens samfunn). Å holde det fanget alene uten sosialisering eller lek eller annet er etisk marginalt verre enn å bare holde det fanget. Og - viktigere - sosialt uakseptabelt. Du må altså for det flrste skaffe deg to, ikke en katt. Og for det andre eie dem sammen med noen som kan ha dem når du ikke er hjemme. Anonymkode: 36f90...082
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 Ikke gjør det! Min var alene i 12 timer av gangen og hadde det kjipt. Jeg hadde konstant dårlig samvittighet over katten som ikke hadde det bra. Gav tilslutt katten bort til et bedre hjem. Elsker katter, men skal ikke gjøre deg igjen medmindre jeg kan bo et sted hvor katten har det bra + har mere tid til den. Anonymkode: a8dbc...43c 1
Gjest CatPerson123 Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er hjemme i 7 dager når jeg har fri. Jeg er helt enig med dere. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å la en katt være alene i 3-4 døgn. Men greit å vite litt hva slags erfaringer folk har. Jeg kunne sikkert fått noen til å sjekke daglig om hvordan det går med katten, men vil ikke være avhengig av det heller. Skal man skaffe seg kjæledyr så må det være fordi JEG kan ta vare på den. Kollegaen min med lik turnus har en katt, men der er det katteluke, og han sier det går veldig fint. Ingen som stikker innom og passer på den. Anonymkode: 839d1...743 Ikke la katten din være alene i 3 dager. Ikke kollegaen din heller. Tenk om den blir syk, skader seg, og det tar 3 dager før den får noe hjelp? I tillegg kommer mange unge innekatter til å kjede seg i hjel alene uten noen aktivisering i 3 dager i strekk. Og en dokasse må renses 1 eller 2 ganger om dagen, ellers slutter i tillegg mange katter å bruke den, når den er skitten.
Curiousine Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 Absolutt ikke innafor, du kan ikke la katten være alene hjemme 3-4 dager i slengen uten tilsyn. Siden det hadde blitt en innekatt trenge den enda mer tilsyn når du er borte. Det hadde vært uansvarlig da du ikke kan ta vare på den når du er borte. 1
Mezzosoprena Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er hjemme i 7 dager når jeg har fri. Jeg er helt enig med dere. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å la en katt være alene i 3-4 døgn. Men greit å vite litt hva slags erfaringer folk har. Jeg kunne sikkert fått noen til å sjekke daglig om hvordan det går med katten, men vil ikke være avhengig av det heller. Skal man skaffe seg kjæledyr så må det være fordi JEG kan ta vare på den. Kollegaen min med lik turnus har en katt, men der er det katteluke, og han sier det går veldig fint. Ingen som stikker innom og passer på den. Anonymkode: 839d1...743 Du kunne ha vært hjemme i 3 år i strekk uten at det har noe å si hvis du er borte flere dager i strekk en eller mange perioder. Det spiller heller ingen rolle om "du hadde klart å la den være alene" - den SKAL ikke være alene i 3-4 dager i strekk. DU skal ta vare på den ja, og det kan du altså ikke, med den arbeidshverdagen du har. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #16 Skrevet 10. februar 2023 Takk for svar folkens! Da venter jeg med å skaffe meg katt til jeg får meg en annen jobb Anonymkode: 839d1...743 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #17 Skrevet 10. februar 2023 Den kan ikke være alene i 3-4 dager uten tilsyn. Har du noen som kan passe katten når du er borte? Nabo eller lignende? Jeg passer naboens katt når vedkommede reiser bort. Vi bor i leiligheter men ikke blokk så den kan gå ut og inn. Katten kjenner meg godt og trives hos meg. Håper du finner en løsning. Anonymkode: 1c917...a5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå