Gå til innhold

Dere med barn, som selv har et usunt forhold til brus/pepsi max og snop, hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite barn, som snart kommer til å begynne mer og mer å si "jeg vil også ha" hva enn jeg har. Men det siste jeg vil er å overføre mitt eget anstrengte forhold til mat, sukker, og spising til det. 

Jeg har gått i behandling for spiseforstyrrelser og har et godt forhold til egen kropp, og hvordan fokus man kan ha på kropp for å ikke gi det til barn. Men det er dette med det snopet jeg enda ikke greier å gi helt slipp på. Har sluttet med oppkast og overspising, og andre metoder, men drikker Pepsi Max hver dag, og selv om jeg prøver å slutte så går det skeis hver gang. Og jeg spiser vel sjokolade og annet snop 2-3 ganger i uka. Er stabil med dette, og har for en periode fokus på å bare la det være sånn, og ikke drive med å slutte noe mer (før jeg kan prøve igjen om noen år). Men jeg ser ingen grunn til at barnet skal ta etter dette. 

Hva gjør dere andre? 

Anonymkode: 1bebe...0c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er vel vanskelig, men du bør jo gå foran med et godt eksempel. Kanskje du greier å dele det du kjøper, og dermed spiser mindre.. Eller at dere greier nøye dere med en eller to dager sammen. Kanskje spise nøtter, fruktbiter og bær den ene kvelden.

I tilfelle noen vil foreslå å spise etter barnets leggetid, så tenker jeg det er en dårlig ide. Det blir skjul, hemmeligheter, løgner og fare for skam og brudd på tillit. 

Endret av svartkatt
Skrevet
svartkatt skrev (5 minutter siden):

Det er vel vanskelig, men du bør jo gå foran med et godt eksempel. Kanskje du greier å dele det du kjøper, og dermed spiser mindre.. Eller at dere greier nøye dere med en eller to dager sammen. Kanskje spise nøtter, fruktbiter og bær den ene kvelden.

I tilfelle noen vil foreslå å spise etter barnets leggetid, så tenker jeg det er en dårlig ide. Det blir skjul, hemmeligheter, løgner og fare for skam og brudd på tillit. 

Ja, har tenkt litt det samme, at da blir det lært at sukker er noe man gjør i skjul og hvilke signaler gir det. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er forskjell på voksne og barn, og at du koser deg med litt etter at ungen er lagt et par kvelder i uken i tillegg til lørdag er helt innafor. Unger spiser mindre sukker nå enn tidligere, og det er ingen grunn til å bli hysterisk. 

Pepsi Max sidestiller jeg med kaffe, så to-tre glass om dagen ser jeg ikke som et problem. 

Men det er klar, det er totalen totalt som gjelder. Røyk daglig kombinert med snus + en vinflaske på fredager, noen øl lørdag og søndag, pluss jevn flyt av godteri og brus og null initiativ til fysisk aktivitet er jo veldig dumt... Men for min del trener jeg flere ganger i uka, går ofte istedenfor å kjøre bil, drikker ikke alkohol (kanskje en gang i året), røyker ikke, snuser ikke, spiser sunt, og er glad i litt godteri av og til og litt Pepsi Max hver dag. Og for min del er det helt innafor. 

Anonymkode: 3d620...f6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker det er forskjell på voksne og barn, og at du koser deg med litt etter at ungen er lagt et par kvelder i uken i tillegg til lørdag er helt innafor. Unger spiser mindre sukker nå enn tidligere, og det er ingen grunn til å bli hysterisk. 

Pepsi Max sidestiller jeg med kaffe, så to-tre glass om dagen ser jeg ikke som et problem. 

Men det er klar, det er totalen totalt som gjelder. Røyk daglig kombinert med snus + en vinflaske på fredager, noen øl lørdag og søndag, pluss jevn flyt av godteri og brus og null initiativ til fysisk aktivitet er jo veldig dumt... Men for min del trener jeg flere ganger i uka, går ofte istedenfor å kjøre bil, drikker ikke alkohol (kanskje en gang i året), røyker ikke, snuser ikke, spiser sunt, og er glad i litt godteri av og til og litt Pepsi Max hver dag. Og for min del er det helt innafor. 

Takk for at du gir meg litt perspektiv. Her er det ingen røyk, snus, men en vinflaske på deling en gang i måneden. Og vi har ellers en aktiv livsstil, med og uten barnet. 

Jeg tror jeg noier over dette fordi jeg selv fikk et skikkelig dårlig forhold til mat, kropp og spising som barn og ikke vil gi det til barna mine. Og jeg føler jo på at pepsi max-en har et grep om meg og samme med snopet, at det er vanskelig å gi avkall, og at jeg nå har slått meg mer til ro med å heller fokusere på de andre tingene, mer aktivitet, mindre rødt kjøtt osv. enn kampen mot Pepsi Max og sjokolade som jeg taper hver gang. Og det at jeg føler jeg ikke helt får til å gi avkall der, gjør vel at jeg tenker at kanskje det overføres til barnet. Men jeg får stole på at min balanse vil bli det mest tydelige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for at du gir meg litt perspektiv. Her er det ingen røyk, snus, men en vinflaske på deling en gang i måneden. Og vi har ellers en aktiv livsstil, med og uten barnet. 

Jeg tror jeg noier over dette fordi jeg selv fikk et skikkelig dårlig forhold til mat, kropp og spising som barn og ikke vil gi det til barna mine. Og jeg føler jo på at pepsi max-en har et grep om meg og samme med snopet, at det er vanskelig å gi avkall, og at jeg nå har slått meg mer til ro med å heller fokusere på de andre tingene, mer aktivitet, mindre rødt kjøtt osv. enn kampen mot Pepsi Max og sjokolade som jeg taper hver gang. Og det at jeg føler jeg ikke helt får til å gi avkall der, gjør vel at jeg tenker at kanskje det overføres til barnet. Men jeg får stole på at min balanse vil bli det mest tydelige. 

Hvorfor tror du selv at du fikk et dårlig forhold til dette? Var det fordi dine foreldre gjorde som du beskriver at du selv gjør (med brus og godteri)?

Det kan hende du med din bakgrunn er strengere med deg selv enn hva du trenger å være. Det aller viktigste er tross alt å lære barnet å være fornøyd med seg selv og akseptere seg selv, både sterke og svake sider. Da er det viktig at du går foran med et godt eksempel på nettopp det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tror du selv at du fikk et dårlig forhold til dette? Var det fordi dine foreldre gjorde som du beskriver at du selv gjør (med brus og godteri)?

Det kan hende du med din bakgrunn er strengere med deg selv enn hva du trenger å være. Det aller viktigste er tross alt å lære barnet å være fornøyd med seg selv og akseptere seg selv, både sterke og svake sider. Da er det viktig at du går foran med et godt eksempel på nettopp det. 

Nei, det er jo ikke det. Absolutt ikke! Godt poeng. For det var jo ganske annerledes. Og det er ting som ikke er sånn, i nærheten en gang. 

Puh, sukka letta nå. Du åpne øynene mine litt her nå ja! 

TS

Skrevet

Alle jeg kjenner, inkludert meg selv, spiser godteri i smug for barna. Det er HELT vanlig! Kjøkkenviften på før man tar en liten sjokoladebit så barnet ikke hører😇 Men barnet får lørdagsgodteri og jeg snakker aldri negativt om søtsaker. Kun at vi holder det til lørdag så vi ikke får hull i tennene. Pepsimax er en annen sak, jeg har også et overforbruk av dette (henger igjen fra min tid med anoreksi). Personlig er det mye «grounding» i et glass brus, og det holder angst og nummenhet litt unna for meg. Noen laster får man ha, og jeg hverken røyker, snuser, drikker alkohol. Jeg er normalvektig og mosjonerer og er flink økonomisk. Jeg har faktisk forklart mine barn at mamma dessverre er litt avhengig av denne brusen, men at jeg vil passe på at ikke de blir det. De får litt brus i helgene. Før drakk jeg det i smug fra kaffekopp men når de ble større skjønte de det jo. Vi ler litt av meg og den brusen, også er det som det er. Hvis dette er den lasten de tar med seg hjemmefra så tror jeg nok det går bra:) Man får ikke spiseforstyrrelse av slikt altså. Min anoreksi handlet om store traumer og det er en alvorlig psykisk lidelse for å klare å leve. Jeg fikk ikke anoreksi fordi mamma gjemte potetgullet sitt i skapet så vi små ikke skulle ta. Det er bare sunt å være litt opptatt av barnas kosthold.

Anonymkode: e4f2a...f78

• Liker 2
Skrevet

Hvis dette er dine eneste laster, er det et ikke-problem. Pepsi eller kaffe, med en sjokoladebit til kaffekoppen... Det er innafor 👍

Anonymkode: afcff...402

Skrevet

Tenker at det er ganske viktig at barna får en sunn vane med at godteri ikke er en ting man spiser til hverdags, så får en håpe at de tar med seg den vanen når de flytter ut (å være hysterisk på sukker tror jeg fort slår andre veien når de blir store og bestemmer helt selv).

At du som voksen, med ansvar for deg selv, spiser godteri «i skjul» tenker jeg er mye bedre enn åpent 😂 derfor gjør jeg det. Tenker at i den grad jeg ikke klarer å la være - eller velger - så skal jeg iallefall ikke overføre dette til barna. Vi har lørdagsgodt, vanligvis ikke ellers!

Selv tenåringen min har ikke begrep på hva mamman spiser når han ikke er der 🤷‍♀️

Anonymkode: a9af9...e4b

• Liker 2
Skrevet

Jeg drikker ikke selv brus, men gubben drikker hver dag, men han gjør det etter ungene er lagt, mens jeg spiser sjokolade 😅 (ikke hver dag såklart, vel brus blir det hver dag på han) 

Når ungene blir større og sitter lenger oppe så må det jo kuttes ut.. kan ikke nekte ungene noe mens vi sitter å kose oss foran de..

Anonymkode: 832b9...6cb

Skrevet

Jeg ville brukt dette som tidenes motivasjon til å endre egne vaner. Det beste for ditt barn, og ikke minst deg. 

Er vokst opp med en mor som stadig var på slankeren. Det var pulver og kurer. Når jeg ble eldre forstod jeg jo også at det var småspising fra kjøleskap og skuffer, og jeg fant sjokoladepapir på badet. 

Jeg syntes bare alt det der virket styrete. Og fikk selv et helt normalt forhold til mat. Og har ikke minst alltid vært bevisst på å kvitte meg med uvaner før de blir satt. 

Mamma døde brått i relativt ung alder, livsstilsrelaterte sykdommer. Så det største "traumet" hennes uvaner med sukker ga meg var at jeg ikke får hatt henne i livet mitt store deler av det. 

Anonymkode: 9530f...42d

• Liker 2
Skrevet

Jeg drikker også pepsi max på linje som andre drikker kaffe. 

har 4 barn fra 3-12 år. De er vant til at jeg drikker pepsi max, og at de får i helgene. Så de spør sjeldent om å få, annet enn fredag og lørdag kveld:) er helt naturlig for dem. 

jeg får mindre søtsug av å drikke pepsi max, det er min «kos». Har prøvd å slutte, da fikk jeg mye hodepine og et sinnsykt søtsug

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 18.39):

Jeg har et lite barn, som snart kommer til å begynne mer og mer å si "jeg vil også ha" hva enn jeg har. Men det siste jeg vil er å overføre mitt eget anstrengte forhold til mat, sukker, og spising til det. 

Jeg har gått i behandling for spiseforstyrrelser og har et godt forhold til egen kropp, og hvordan fokus man kan ha på kropp for å ikke gi det til barn. Men det er dette med det snopet jeg enda ikke greier å gi helt slipp på. Har sluttet med oppkast og overspising, og andre metoder, men drikker Pepsi Max hver dag, og selv om jeg prøver å slutte så går det skeis hver gang. Og jeg spiser vel sjokolade og annet snop 2-3 ganger i uka. Er stabil med dette, og har for en periode fokus på å bare la det være sånn, og ikke drive med å slutte noe mer (før jeg kan prøve igjen om noen år). Men jeg ser ingen grunn til at barnet skal ta etter dette. 

Hva gjør dere andre? 

Jeg har alt gjemt i et skap, og tar frem på kvelden etter barnet er lagt seg :) Pepsi drikker jeg fra kaffekopp 😝

Har egen «snopeskuff» til barnet med tørket frukt, litt sunnere kjeks osv. Har alltid masse god frukt og bær i kjøleskapet, som vi skjærer opp å spiser etter middag , til snacks osv. 

Anonymkode: dc080...3f1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt spiseforstyrrelse, fra jeg var barn. Hadde bulimi i mange år. Men klarte å slutte med det da barna var små. Men sliter med overspising I perioder er det bra, i perioder ikke bra. Men jeg spiser i skjul, enten når de har lagt seg, eller i bilen.

Nå er jeg litt heldig, for jeg liker ikke brus, drikker kun te, kaffe og vann. Og foretrekker sunn mat. Og blir jeg veldig fysen på noe da barna var våkne, så lagde jeg smoothie eller lignende. Nå er det bare ene barnet som bor hjemme, og han er 16, og er mye på rommet sitt. Så nå kan jeg fint ta en sjokolade på dagtid. Begge barna har et veldig naturlig forhold til mat og godteri, og er begge normalvektige. 

Anonymkode: 83a83...47c

Skrevet

Angående PM: min ene forelder var stordrikker av dette i barndommen, gikk fort i 2 store flasker om dagen og det stod alltid kald PM i kjøleskapet. Jeg har aldri likt PM, så jeg drakk det ikke. Så det kommer jo an på barnet også.

Anonymkode: 3a6f4...fdd

Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 18.39):

Hva gjør dere andre? 

Dette er ikke vanskelig i det hele tatt, slutt å kjøp svineriet...finnes det ikke i huset blir det ikke spist heller..

Skrevet
Automagisk skrev (12 timer siden):

Dette er ikke vanskelig i det hele tatt, slutt å kjøp svineriet...finnes det ikke i huset blir det ikke spist heller..

Tror helt ærlig barnet mitt har det bedre med en mor som drikker Pepsi max og spiser snop enn med noen som tror at alle andre erfarer livet som seg selv, og at ting man sliter med er det bare å skjerpe seg fra. Sånn du tenker om alle psykiske vansker? 

• Liker 1
Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror helt ærlig barnet mitt har det bedre med en mor som drikker Pepsi max og spiser snop enn med noen som tror at alle andre erfarer livet som seg selv, og at ting man sliter med er det bare å skjerpe seg fra. Sånn du tenker om alle psykiske vansker? 

Kan ingenting om psykiske vansker jeg...Men jeg vet dette : vil en slutte å spise/ drikke usunn mat/drikke er det bare å ikke ha det i huset, funker hver gang det..

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Om du har laget deg et såpass tett nett av unnskyldninger at du forklarer det med at du blir en dårligere mor av å ikke drikke Pepsi Max... Da er det virkelig på tide å begynne å jobbe med deg selv. 

Anonymkode: 9530f...42d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...