AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Jeg skriver dette fordi jeg synes det er litt morsomt, og bare lurer på om andres kjærester er like som min. 😅 Han er en veldig omsorgsfull og fin fyr, men et litt morsomt "trekk" han har - er at han alltid blir syk når jeg er syk, eller rett etter. Jeg ble innlagt på sykehus i fjor med skiveprolaps. Dagen jeg kom hjem ble han forkjøla og veldig uggen. Og bruker mye tid på å klage over det. 😅 Jeg hadde Covid i september. Da jeg var oppegående igjen ble han syk (ikke covid) og forkjøla og veldig uggen. 😅 Jeg falt på isen og fikk hjernerystelse i desember. Da jeg var friskmeldt ble han forkjøla og veldig uggen. Og bruker mye tid på å klage over det. 😅 I forrige uke ble jeg dårlig med en infeksjon og lagt inn på sykehus. Jeg ble utskrevet i går. I dag er han syk og forkjøla og veldig uggen. Og bruker mye tid på å klage over det. 😅 Så nå står jeg her og tar vare på han, pleier, lager mat og styrer på - selvom jeg egentlig burde være den som tok det rolig en stund til. History repeats itself. Dette har skjedd hver gang jeg har vært dårlig, av og på, i de seks årene vi har vært sammen. 😅 Jeg blir syk eller det skjer noe med meg - dagen etter jeg er frisk igjen, så blir han veldig forkjøla og dårlig i formen. (Og egentlig uten noen særlige symptomer på gjeldende forkjølelse.) Også varer det en dag eller to, også er han plutselig frisk igjen. Jeg vet ikke om han bruker opp all energien sin ved å ta vare på meg når jeg trenger det, så mye at han konker ut når jeg er frisk igjen. Eller om det er en slags måte å be om omsorg på istedenfor bare å si han er sliten og "det er hans tur". Men det har begynt å bli en litt morsom greie jeg omtrent kan stille klokka etter. Er det noen andre som opplever noe lignende? Manflu er jo en velkjent greie - men at den skal komme som bestilt hver gang jeg har vært dårlig - har jeg aldri hørt om før. Anonymkode: 7e7d3...40c 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 Kjæresten min er litt sånn men ikke konstant. Han tuller og sier han puster meg i nakken, og prøver å bli sykere enn meg 🤣 Anonymkode: 6a1c8...5b0
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 Tja mannen min kan ofte kjenne på noe når jeg er syk. Da er han såååå dårlig i ryggen, har sovet sååååå dårlig, har såååå vondt i halsen osv. Nesten som at han må bevise at alt er verre for ham😂 Hvis jeg sier noe om at jeg har vondt et sted eller føler meg dårlig, så skal han liksom overgå det med å ha såååå mye vondere selv. Ganske komisk når man ser mønsteret. Anonymkode: 2f796...24e 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjæresten min er litt sånn men ikke konstant. Han tuller og sier han puster meg i nakken, og prøver å bli sykere enn meg 🤣 Anonymkode: 6a1c8...5b0 TS her. Kjæresten min er veldig lite syk altså, så det er ikke det at det er så ofte. For det meste bare rett etter jeg har vært det. 😅 Anonymkode: 7e7d3...40c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja mannen min kan ofte kjenne på noe når jeg er syk. Da er han såååå dårlig i ryggen, har sovet sååååå dårlig, har såååå vondt i halsen osv. Nesten som at han må bevise at alt er verre for ham😂 Hvis jeg sier noe om at jeg har vondt et sted eller føler meg dårlig, så skal han liksom overgå det med å ha såååå mye vondere selv. Ganske komisk når man ser mønsteret. Anonymkode: 2f796...24e TS her. Det er som å høre min det egentlig. Føles ut som han skal bevise noe ved å bli veldig dårlig etter jeg har vært dårlig. Tenkte ikke over det i starten, men etter ganske mange år sammen blir man ganske bevisst på det. 😅 Anonymkode: 7e7d3...40c
Linya Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 (endret) Hmm, dette var interessant! Kaster ut noen flere årsaker jeg tror kan være: 1. At det er litt som du tror, at det er en slags måte å be om gjensidig omsorg på, siden han har gitt det til deg da du var dårlig, så vil han ha det "tilbake". 2. Mulig det er noe litt "feilplassert" empati med det? At han ikke vil at du skal føle deg dårlig alene, og at han ubevisst scanner seg litt dårligere enn han egentlig er for at du ikke skal være alene om å være dårlig. 3. At han rett og slett blir mye mer bevisst på symptomer når du er dårlig, og scanner kroppen litt for godt. Da kan man ofte føle på at man føler seg litt uggen, hvis man leter etter det, selvom man er ok 😅 4. Forventning om å bli dårlig selv, spesielt ved forkjølelse! En slags placebo forkjølelse. 5. At han hadde manglende/overdreven omsorg i barndommen da han var syk. At det er en følelse han lengter etter. At han blir mint på den lengselen når du er syk, og dermed blir "syk" selv i ettertid for å få fylt den lengselen. Endret: Er han flink til å vise omsorg til deg? Kanskje han ubevisst leter etter inspirasjon til hvordan han selv kan vise omsorg. Jeg vet ikke, men har samme lignende erfaring med mannfolk og sykdom! 😅 Endret 10. februar 2023 av Linya 4
Adrenalina1 Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 Mannfolk er søren meg noen komplekse og merkelige skapninger☺️ 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 Så han er mye forkjøla. Har han dårlig immunforsvar? Eller mener du at han faker? Anonymkode: ed243...3c6 1
Minmorsbarn Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 Min er også slik, virker som det er begrenset hvor lenge han kan klare at kona får mer oppmerksomhet enn han. Toppet seg når jeg gikk gravid og mannen klaget over trøtthet og smerter i korsryggen! 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Så nå står jeg her og tar vare på han, pleier, lager mat og styrer på - selvom jeg egentlig burde være den som tok det rolig en stund til. Det er jo ditt valg. Du velger å ikke prioritere din helse, men heller sette deg selv i en offerrolle og opptre passivt aggressivt overfor din partner. Er det veien til et lykkelig samliv? Er det veien til et lykkelig liv? Anonymkode: 4eb68...7fe 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 På den ene sida skriver du at du tror at han kanskje har brukt opp all energien din på deg når du trenger det, på den andre sida skriver du at du ender opp med å ta deg av han når du egentlig trenger å komme deg selv. Dette er faktisk ganske relevant; klarer han å sette deg først? Eller er han sånn som absolutt skal ha hovedrollen samme hva? Du skriver at dette er sjarmerende, jeg lurer litt på hvor stas du synes det er hvis du ender opp med alvorlig sykdom og han bare fokuserer på seg selv etter de første dagene. Og attpåtil krever omsorg. Anonymkode: 3964c...287 4 1
Linya Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 Alternativt så lurer jeg på om det har noe med at det blir sett på som en relativt feminin handling å gi omsorg, og at menn rett og slett elsker følelsen av å bli gitt omsorg. Mulig han kanskje blir litt sjalu når du er syk, siden han har lyst på omsorgen selv. Og siden mange menn har ganske dårlig kontakt med de feminine følelsene i seg selv, kan det muligens være litt vanskelig for dem å gi god omsorg utad. Og resultatet av det er at det blir et ubevisst klønete rart reaksjonsmønster rundt hele greia. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 Huff er så turn off med voksne som "må bli tatt vare på" når de er syke med noe så vanlig som forkjølelse. Ser ikke helt hvorfor det er morsomt. Er jo bare stusselig og flaut Anonymkode: 85a0c...033 2
Linya Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Huff er så turn off med voksne som "må bli tatt vare på" når de er syke med noe så vanlig som forkjølelse. Ser ikke helt hvorfor det er morsomt. Er jo bare stusselig og flaut Anonymkode: 85a0c...033 Det syns jeg personlig bare er koselig, det skaper nærhet og trygghet og kjærlig følelser at noen bryr seg litt om deg når du er syk. Vi er bare mennesker og livet er hva det er, så det å skape fine gode følelser der vi kan står jeg ihvertfall for! Handler vel ikke nødvendigvis om "å bli tatt vare på", men at man blir tatt litt ekstra hensyn til når man er syk. Så føler vi oss sett 😊 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #16 Skrevet 10. februar 2023 Minmorsbarn skrev (2 timer siden): Min er også slik, virker som det er begrenset hvor lenge han kan klare at kona får mer oppmerksomhet enn han. Toppet seg når jeg gikk gravid og mannen klaget over trøtthet og smerter i korsryggen! Det er jo ikke usannsynlig at det i et par på 30+ er både graviditet og ryggvondt samtidig. Her hadde vi i fjor både ryggvondt/prolaps på meg og nakkesmerter på ham. Ingen kamp om oppmerksomhet, vi viser gjensidig empati. Her i huset døde faktisk tom mødrene våre med få mnd mellomrom, og heller enn å konkurrere i sorg, sørget vi sammen. Anonymkode: ed243...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #17 Skrevet 11. februar 2023 Min X var 100% slik, og når barna ble syke.. Selv når de var babyer og ingen andre fikk det samme som de. Det skal sies at han faktisk sjelden var syk, men løy om feber og kvalme masse, til og med migrene , men null problem å game hele natten og sove hele dagen. Løy til og med at han hadde kastet opp. Når jeg fikk armbrudd så ble han og "akuttsyk," Og la seg klokke 19.00 den dagen, så jeg satt i stua uten å fått spist noe mat siden frokost med store smerter. Ble og syk etter 2 operasjon jeg tok. Min pappa er likedan ihht til mamma. Mamma sliter endel med dårlig helse, men pappa faker for det meste, når er noe han virkelig vil være med på så blir han spontant helt frisk... Min nye kjæreste synes ekstremt synd på seg selv, og er totalt rammet av manflu, men blir ofte 100%frisk dagen etter, om ikke etter allerede noen timer... han er og veldig sjeldent syk, men har hatt forkjølelse ved disse episodene.. Anonymkode: 3404c...f8d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #18 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min X var 100% slik, og når barna ble syke.. Selv når de var babyer og ingen andre fikk det samme som de. Det skal sies at han faktisk sjelden var syk, men løy om feber og kvalme masse, til og med migrene , men null problem å game hele natten og sove hele dagen. Løy til og med at han hadde kastet opp. Når jeg fikk armbrudd så ble han og "akuttsyk," Og la seg klokke 19.00 den dagen, så jeg satt i stua uten å fått spist noe mat siden frokost med store smerter. Ble og syk etter 2 operasjon jeg tok. Min pappa er likedan ihht til mamma. Mamma sliter endel med dårlig helse, men pappa faker for det meste, når er noe han virkelig vil være med på så blir han spontant helt frisk... Min nye kjæreste synes ekstremt synd på seg selv, og er totalt rammet av manflu, men blir ofte 100%frisk dagen etter, om ikke etter allerede noen timer... han er og veldig sjeldent syk, men har hatt forkjølelse ved disse episodene.. Anonymkode: 3404c...f8d På denne måten oppnådde min X å slippe å hjelpe til/bidra når jeg selv var syk, eller barna. Og han skulket jobben masse. Gamet natten lang da. Stor grunn til at ble slutt var pga dette. Jeg fikk kronisk sykdom og han brukte denne både for å slippe militær tjenester, og skulke jobben... Jeg ba han ikke om det, og var 0 ekstra hjelp han var hjemme kontra borte... Og jeg var heller ikke så syk at jeg ikke klarte ta vare på meg selv Anonymkode: 3404c...f8d 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #19 Skrevet 11. februar 2023 Hvis dere virkelig tror eller vet at kjæresten faker masse sykdom, altså regelmessig lyver og unndrar seg ansvar, så er det ikke så lurt å fortsette forholdet. Anonymkode: ed243...3c6 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #20 Skrevet 11. februar 2023 Min eks kjenner alltid etter, han er dermed alltid på kanten av forkjølelse, halsbetennelse eller prolaps. Og om jeg finner på å være syk, var han alltid verre. Jeg tror ikke han ser det selv i det hele tatt, men det er ganske slitsomt å hele tiden bli utsatt for noen man liksom skal synes synd på, men så blir det aldri noe mer. Og enda verre blir det når man er syk selv. Anonymkode: bc160...665
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå