AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Del Skrevet 10. februar 2023 Jeg trente regelmessig (5-7x i uken, tung styrke med fokus på muskelbygging) i cirka 1.5-2 år før corona stengte ned alt av sentre, noe som trigget underliggende psykiske lidelser hos meg. Tråden skal ikke handle om det, men det er relevant å nevne at det gjaldt rusmisbruk og spiseforstyrrelser, noe som påvirket den fysiske helsen min enormt. Uansett, jeg har jobbet hardt for å bli frisk de siste mnd og jeg har nå kommet til et punkt hvor jeg tenker at det er forsvarlig å komme meg tilbake på senteret. Jeg er i aktivitet og får i meg tilstrekkelig næring, men det er altså denne spesifikke typen trening som er min hobby og interesse i livet, så jeg lengter virkelig etter det. Er det noen andre som har startet å trene igjen etter en pause på 1++ år? Jeg er vel å anse som nybegynner fysisk, men samtidig så sitter jeg jo på en god del erfaring og kunnskaper som skiller meg fra andre som skal begynne å trene for første gang. Jeg var på senteret tidligere denne uken bare for å føle meg litt frem og det føltes helt naturlig for meg å være tilbake - alt av øvelser, form og teknikk satt enda godt i hukommelsen. Jeg må jo begynne helt fra scratch igjen med vektene, men gjelder det samme for alt annet også? Jeg vet jo allerede hvilke øvelser som fungerer for min kropp, jeg har peiling på form og teknikk og jeg vet hvordan jeg skal presse meg selv uten å skade meg, så jeg føler det blir dumt å starte et helt nytt "nybegynner-opplegg" om dere skjønner? Anonymkode: 4753c...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Del Skrevet 10. februar 2023 Vektmessig må du nok begynne på nybegynnervekt. Kroppen har mistet styrken. Men, og dette er et stort men: Musklene har hukommelse. Dvs at du vil ikke bruke like lang tid på å bygge opp muskelstyrke/størrelse som du brukte i første omgang. Anonymkode: b875c...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Del Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vektmessig må du nok begynne på nybegynnervekt. Kroppen har mistet styrken. Men, og dette er et stort men: Musklene har hukommelse. Dvs at du vil ikke bruke like lang tid på å bygge opp muskelstyrke/størrelse som du brukte i første omgang. Anonymkode: b875c...c41 Ok, takk! Var litt usikker på om dette med muscle memory gjaldt når jeg har tatt såpass lang tid borte fra gymmet. Men så lenge jeg lytter til kroppen og går ned i vektene, kan jeg mer eller mindre trene som før? Tenker mest i forhold til valg av øvelser, jeg har pleid å sentrere øktene mine rundt baseløft også finpusser jeg med isolasjonsøvelser heller. Anonymkode: 4753c...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 10. februar 2023 #4 Del Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, takk! Var litt usikker på om dette med muscle memory gjaldt når jeg har tatt såpass lang tid borte fra gymmet. Men så lenge jeg lytter til kroppen og går ned i vektene, kan jeg mer eller mindre trene som før? Tenker mest i forhold til valg av øvelser, jeg har pleid å sentrere øktene mine rundt baseløft også finpusser jeg med isolasjonsøvelser heller. Anonymkode: 4753c...6e8 Du kan helt klart trene som før, men jobb deg inn i treningsvolumet igjen. Ikke start like hardt på. Jeg har av ulike grunner vært gjennom et treningsopphold på 2 år, så har en sammenlignbar historie. Som nybegynner tok jeg vel 40 kg i benkpress. Over mange år med av og på trening, perioder med veldig seriøsitet og perioder uten jobbet jeg meg opp til 2 reps på 105 kg. Akseptabelt nivå, og var fortsatt i fremgang. Men så skjer livet og greier. To år senere prøvde jeg 1RM. Den var 80 kg. Jeg måtte trene på 65 kg. 5 reps klarte jeg da. Fire uker etter tok jeg 9 reps på 77,5 kg. Nå var jeg aldri borti rus eller spiseforstyrrelser, men dette her kommer til å gå seg til raskere enn du tror! 😊👍 Stå på, du er rå! 😎 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Del Skrevet 10. februar 2023 Da jeg begynte å trene igjen i 2012 var jeg en tynn mann med lite styrke. Etter to-tre år med regelmessig styrketrening hadde jeg blitt temmelig svær. Deretter fulgte år med kun sporadisk trening, ofte ganske usunt kosthold, uregelmessig søvn og altfor mye alkohol. Så begynte jeg å trene igjen, og var fortsatt veldig mye sterkere enn jeg hadde vært i 2012. Jeg opplevde likevel enorm fremgang de første par månedene, selv om jeg samtidig gikk i kaloriunderskudd og hadde rundet 40 år. Men jeg måtte være mer forsiktig av hensyn til leddene, og fikk noen plager som tennisalbue. Dette hadde jeg opplevd før, men siste gangen var det mye verre. Når man begynner å trene igjen har man noen store fordeler sammenlignet med da man var i sin "egentlige" nybegynnerfase. Jeg tenker på kunnskap, erfaring og muskelminne. Men for min del var det også ekstra viktig å starte forsiktig og å lytte til kroppen. Anonymkode: 0997c...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Del Skrevet 10. februar 2023 Hvor mye form og muskler kommer veldig an på. Jeg begynte å trene styrke for 2 år siden sammen med en venninne. Vi hadde på papiret samme utgangspunkt: utrente og ca samme vekt. Men merket raskt at jeg var mye sterkere enn henne. Hvorfor? Sannsynligvis fordi jeg har holdt musklene i gang med ting som jeg ikke har sett på som trening. Først og fremst fordi jeg bar rundt på et barn (hun har ikke barn) og ting som at jeg bærer handlekurg i butikken, ikke handlevogn, eller at jeg har hage og pusler fysisk der (klipper også plenen old-school style 😄) Så det kommer an på hvor hverdagsaktiv du har vært i pausen mer enn de 1,5 årene du trente. Anonymkode: fac28...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #7 Del Skrevet 10. februar 2023 Sandum.PT skrev (58 minutter siden): Du kan helt klart trene som før, men jobb deg inn i treningsvolumet igjen. Ikke start like hardt på. Jeg har av ulike grunner vært gjennom et treningsopphold på 2 år, så har en sammenlignbar historie. Som nybegynner tok jeg vel 40 kg i benkpress. Over mange år med av og på trening, perioder med veldig seriøsitet og perioder uten jobbet jeg meg opp til 2 reps på 105 kg. Akseptabelt nivå, og var fortsatt i fremgang. Men så skjer livet og greier. To år senere prøvde jeg 1RM. Den var 80 kg. Jeg måtte trene på 65 kg. 5 reps klarte jeg da. Fire uker etter tok jeg 9 reps på 77,5 kg. Nå var jeg aldri borti rus eller spiseforstyrrelser, men dette her kommer til å gå seg til raskere enn du tror! 😊👍 Stå på, du er rå! 😎 Flott, tusen takk! Jeg stresser ikke med å få resultater fort, men jeg vil heller ikke ødelegge for fremgang ved å kjøre meg for hardt i begynnelsen. AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Når man begynner å trene igjen har man noen store fordeler sammenlignet med da man var i sin "egentlige" nybegynnerfase. Jeg tenker på kunnskap, erfaring og muskelminne. Men for min del var det også ekstra viktig å starte forsiktig og å lytte til kroppen. Var dette jeg tenkte og håpet! Kommer til å lytte til kroppen og fokusere på å få nok av både søvn og næring. Anonymkode: 4753c...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå