Gå til innhold

Hva avgjør klesvalget hos kvinner ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Menn er mye enklere i klesvalg en kvinner, og deres valg er  tradisjonelt sett i dress m/ slips til festlige anledning.  Klesgarderoben hos kvinner er jevnt over mye fyldigere, og de velger lang kjol, kort skjørt / kjole eller kanskje en buksedrakt. 

Opplever ofte at kvinner seg imellom ofte må ha noen runder med seg selve i valg kle til festlige anledninger.  Spørsmålet er hva som avgjør kvinners valg av kler i forbindelse med festlige anledninger ?

Anonymkode: e10df...cec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg velger det jeg føler meg vel i. Det varierer fra gang til gang, spørs på dagsformen.

Anonymkode: 8b201...1d9

• Liker 3
Skrevet

Komfort. Farge. 

Skrevet

Hva som får kvinnen til å føle seg vel, selvfølgelig.

Skrevet

Det er vel mye? Hva de er komfortable i, hva de føler seg fin i, om de vil vise eller skjule deler av kroppen og den klassiske det var det eneste de fant i klesskapet eller i butikken fordi klær kan være noe herk og man føler seg stygg i alt 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Utdeendepresset og kroppspresset og undertrykking. "Er jeg pen nok nå, er denne passende for anledningen, syns valkene mine nå, får jeg cameltoe, er det for mye pupp, for lite pupp, for mye ben, for konservativt, er jeg too much nå, er jeg grå mus nå, kan noen huske at jeg brukte denne for tre uker siden eller i fjor, vil de dømme meg som slutty nå, som nerd nå, som kjedelig nå"

Vanskelig å finne noe som tilfredsstiller alle og ikke skaper negativt syn på oss på den ene eller andre måten. Jeg kan ta en kjole jeg syns er pen og bli baksnakket fordi andre tror jeg er oppmerksomhetssyk og pyntet meg for mye, jeg kan ta en bukse jeg er komfortabel i og bli baksnakket for at jeg ikke har pyntet meg nok

Kvinner blir dømt og angrepet for hva vi har på oss så derfor er det ikke bare å kaste på seg et plagg sånn som menn har, menn kan det fordi de ikke er den undertrykte i et patriarkalsk samfunn

Anonymkode: bc9a5...f15

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

For meg er komfort omtrent viktigst av alt men så kommer det en hel haug både skrevne og uskrevne sosiale koder og normer i tilegg. Menn kan stort sett ikke trå feil med en dress som er nogenlunde nøytral i farger, selv med tilbehør med sprekere farger og personlige vrier. 
Kvinner derimot kan virkelig trå feil med både fargevalg, tilbehør, snitt, skjørtelengde, utringning, sko og tilogmed sesong. Kroppsfasong og alder er også ting vi må forholde oss til på en annen måte enn menn.

Mange regler er utdaterte for de fleste men kan vere grunn til skikkelig splid for andre, rød, hvit eller sort kjole i bryllup for eksempel.
Feil type antrekk til anledningen kan virkelig føre til at kvinner både sees på som mindre oppegående, direkte upassende eller vulgære.

Coctailkjole i konfirmasjon, bunad på nachspiel eller en morsom genser på jobbintervju er ting de fleste kvinner bare ikke gjør selv om de gjerne bruker de samme antrekka i riktige anledninger.

• Liker 5
Skrevet

Klær er en hobby og interesse. Jeg har også dresscode på jobb, og synes det er gøy å sette sammen antrekk. Og liker også godt å bruke tid på nett, og ikke minst i butikker på reise da jeg synes de har mye likt "her hjemme". 

Og det er jo på ingen måte slik at mannen er null interessert. Dressene er mer verdt enn de dyreste kjolene mine, og på sko matcher vi godt. Han har også enkelte plagg han er ekstra opptatt av, og har alt for mye av i ulike varianter. 

Anonymkode: f897f...a50

Skrevet

Anledning er også viktig. Det er en viss forskjell på hva jeg tar på meg i en konfirmasjon og hva jeg tar på meg om jeg skal på en hjemmefest. 

Utenom det er det hva jeg føler meg fin i, hva som fremhever det jeg liker og skjuler det jeg ikke liker. Av og til føler jeg meg stygg i alt og da kjører jeg ofte et tryggere valg. Det er kanskje i de tilfellene jeg tenker "jeg har jo ingenting å ha på meg :roll:

Akkurat da hadde det vært enklere å være mann siden man da ofte har dressen eller finbuksa og finskjorta, men prøver å ha noen kjoler eller finklær som er ganske safe også. 

Men jeg liker å pynte meg og synes det stort sett er ganske gøy også 😊

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Menn er mye enklere i klesvalg en kvinner, og deres valg er  tradisjonelt sett i dress m/ slips til festlige anledning.  Klesgarderoben hos kvinner er jevnt over mye fyldigere, og de velger lang kjol, kort skjørt / kjole eller kanskje en buksedrakt. 

Opplever ofte at kvinner seg imellom ofte må ha noen runder med seg selve i valg kle til festlige anledninger.  Spørsmålet er hva som avgjør kvinners valg av kler i forbindelse med festlige anledninger ?

Det er vel hormoner og når hun har eggløsning, som alt annet.

Anonymkode: 87664...6fe

Skrevet (endret)

Jeg er aldri i tvil om hva jeg skal ha på meg. Spør ingen, knapt meg selv, kjøper aldri noe nytt pga av en ny anledning, men bruker det jeg har i skapet som er innkjøpt pga et godt tilbud jeg snublet over eller en sjelden runde med en eiegod, men shoppinggal venninne.
Tror dette bunner i om man har god selvfølelse eller ikke, og om typiske kvinnelige kroppskomplekser «ser jeg tjukk ut i denne» . På meg virker det som en mann bare kjøper en ny dress i et nummer større, klapper seg på magen og tar en drink til, mens vi kvinner aldri, i egne øyne, blir slanke nok.

Selv husker jeg aldri hva folk hadde på seg i en sosial anledning, om de virket tjukke eller tynne osv, men jeg husker godt samtalene, om de var hyggelige, festlige, interessante eller om jeg bare fikk godhet overfor den/de jeg snakket med. 

Kvinner: Klesdrakt er bare staffasje - vennlighet, velmenenhet, utstråling, innholdet i ordene dine - det er det som betyr noe.

Endret av Hareena
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel hormoner og når hun har eggløsning, som alt annet.

Anonymkode: 87664...6fe

Det kan påvirke ja, mange kvinner veksler mellom størrelser etter hvor de er i syklusen. Noen går opp 1-2 buksestørrelser, andre må bruke ulike størrelser og typer BH etter syklusen. Begge deler påvirker igjen andre klesvalg.

De som har fått barn opplever ofte at skostørrelsen endrer seg og noen opplever at skostørrelsen går opp under svangerskap men tilbake etterpå så selv ikke sko er automatisk noe som passer med noen års mellomrom.

• Nyttig 1
Skrevet

Alltid kjole for meg

Anonymkode: f3fa7...05e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg velger det jeg føler meg vel i. Det varierer fra gang til gang, spørs på dagsformen.

Kler deg idet du føler deg vel i.  ?  Dagsformen  avgjør. ? Hva avgjør klesvalget dersm dagformen er dårleg ? 

Skrevet

Tradisjonelle klesvalg hos kinner: ? ?   Begravelse er det  Sorte klær -- Bryllaup nyttes gjerne  fotside kjoler --17 mai bunader - konformasjoner ..Bunader.---tidligere nyttet kvinner (også menn) hatter, men er gått utav mote. 

Kvinnfolk virker nokså komplexe i klesvalg, og dei fleste kvinner har ein klesgarderobe som overgår menns sin klesgarderobe.  Kvinner flest bruker jevnt over langt mer på klær, sko etc. en mann.  

Skrevet

Dette er i alle fall spørsmål som jeg stiller meg 

Hvilken årstid er det? Skal jeg gå for lysere farger slik som når det er varmere i været eller skal jeg gå for mørkere vinterfarger? Hvor varmt er det? Skal jeg gå for ull, syntetisk, eller rene pustende materialer avhengig av temperatur? 

Hvilken anledning er det? Er det bryllup og må jeg unngå kjoler med mye hvitt i seg, kjoler som kan oppfattes hvite, alarmrøde, og sorte kjoler? Er det i anledning med jobben hvor vi har dresscode? Er det bursdagen til en i venninnegjengen hvor vi pleier å pynte oss litt ekstra når vi finner på noe? Er det bursdagen til en i treningsgjengen hvor vi heller kler oss litt litt mindre opp?

Har jeg noen skrubbsår? Gidder jeg å shave leggene? Tror jeg at jeg kommer til å fryse? Kommer selve lokalet til å være iskaldt selv om det er august? Har jeg mensen og orker ikke tanken på noe som sitter tettsittende?

Er jeg for blek til å bruke hvitt? Er jeg for blek til å bruke sort? Er jeg sliten i kroppen og vil slenge på meg en litt kjedelig kjole til fordel for å heller gjøre en ekstra innsats med hår og sminke? Synes jeg at dette mønsteret som var overalt å finne for 3 år siden minner meg om tantes gardiner? 

Arrangementet er litt konservativt, passformen på disse kjolene er konservative, men fargene passer ikke årstiden eller er litt too much, hva annet kan jeg gå for? Har jeg matchende sko og veske til denne kjolen? De matchende skoene har åpen tå, det er vinter, og jeg vil ikke gå med åpen tå og strømpebukse sammen, så hva kan jeg heller velge? 

Kort oppsummert: temperatur, hagefest eller kunderepresentasjon, og hva har jeg i klesskapet 

Anonymkode: 63d5f...489

• Nyttig 3
Skrevet
1 hour ago, Nevrosererroser said:

Det kan påvirke ja, mange kvinner veksler mellom størrelser etter hvor de er i syklusen. Noen går opp 1-2 buksestørrelser, andre må bruke ulike størrelser og typer BH etter syklusen. Begge deler påvirker igjen andre klesvalg.

De som har fått barn opplever ofte at skostørrelsen endrer seg og noen opplever at skostørrelsen går opp under svangerskap men tilbake etterpå så selv ikke sko er automatisk noe som passer med noen års mellomrom.

+ oppblåsthet som kan variere i menssyklusen. Er ikke alt man kan gå i når magen blir som en ballong

Anonymkode: 8ef58...dfd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kler deg idet du føler deg vel i.  ?  Dagsformen  avgjør. ? Hva avgjør klesvalget dersm dagformen er dårleg ? 

Om dagsformen er dårlig kler jeg meg trygt, i noe jeg kan gjemme meg litt bort i. Ikke sexy, ingen sterke farger, osv. Gjerne noe anonymt, sort. Om dagsformen er fin kan jeg vise kløft, ha kort skjørt, litt mer farger osv. Jeg "tør" mer, om det gir mening. 

Og så varierer det også ut ifra anledning såklart. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

+ oppblåsthet som kan variere i menssyklusen. Er ikke alt man kan gå i når magen blir som en ballong

Anonymkode: 8ef58...dfd

Det var det jeg sikta til med å nevne at man kanskje går opp buksestørrelser😊

Mange får også ekstra god luktesans rett før mensen, samt fryser eller svetter mer så det påvirker jo også. 
Jeg føler jeg lukter uvaska om jeg så mye som tenker på å bruke jeans eller andre tettere materialer rett før mensen😅 Ikke kan jeg gå i alle BHer heller fordi jeg blir øm i brystene og får mer sensitiv hud. 

Skrevet

Det jeg føler meg vel i, er det som er avgjørende for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...