AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Merker dere at mensen blir mindre når vekten går nedover? Jeg lurer på om dette har en sammenheng. Anonymkode: 976bd...d79
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 Nei. Jeg klarer fint å blø gjennom alt som er, også i perioder med BMI på 18, altså undervektig. Anonymkode: 513c7...eb6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 Man blør ikke mindre om man er mindre. Men man får lettere blodmangel av kraftige blødninger. Anonymkode: 01df5...b37
Grüner Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 Bortfall av mensen ved hard trening eller tøff slanking er ikke uvanlig, men et tegn på at kroppen ikke har det bra, så i så fall bør du slanke deg litt mindre drastisk enn i dag.
aquata Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 Nope. Blir bare verre med årene uavhengig av vekt 😥
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 Mensen ble mer regelmessig med vektnedgangen, ja. Så tydelig at kroppen min ikke hadde en god hormonbalanse da jeg var overvektig. Anonymkode: c61af...c4a 3
stødig Skrevet 12. februar 2023 #7 Skrevet 12. februar 2023 Mer regelmessig. Den har ikke blitt mindre, heller mer og lengre. 🙄
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #8 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 19.13): Mensen ble mer regelmessig med vektnedgangen, ja. Så tydelig at kroppen min ikke hadde en god hormonbalanse da jeg var overvektig. Anonymkode: c61af...c4a Samme her Har aldri hatt regelmessig før. Anonymkode: 13e70...b60
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #10 Skrevet 14. februar 2023 Jeg mistet mensen når jeg gikk for lavt i kalori inntak og høyt i trening… etter 2 mnd skjønte jeg sammenhengen og spiste mer og trente mindre - da kom den tilbake ❤️ Anonymkode: 7661e...dca
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #11 Skrevet 14. februar 2023 Man får ikke mindre mens av å gå ned i vekt, med mindre man går alt for lavt ned i vekt, eller ligger i alt for drastisk underskudd. Jeg har fått forstyrrelser i syklusen, og i en periode mistet mensen helt, men det var med alt for mye trening, alt for lite mat, og alt for lite fett på kroppen. Anonymkode: 2c7cc...682
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #12 Skrevet 14. februar 2023 TS: jeg har fått en lettere menstruasjon etter vektnedgang (fra BMI 35 til 19). Ikke bortfall altså, regelmessig som en klokke - men en del lettere blødning. I motsetning til hva andre svarer, så tror jeg det absolutt har en sammenheng! Har nemlig googla en del siden jeg lurte på det samme, og fant mange artikler som sa noe om motsatt: at folk som går kraftig opp i vekt kan få større blødninger, og mer uregelmessig mens. Det var medisinske forklaringer på det, men husker ikke helt og orker ikke finne kilde. Folk får tro hva de vil 😅 Anonymkode: 29fe2...575 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #13 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS: jeg har fått en lettere menstruasjon etter vektnedgang (fra BMI 35 til 19). Ikke bortfall altså, regelmessig som en klokke - men en del lettere blødning. I motsetning til hva andre svarer, så tror jeg det absolutt har en sammenheng! Har nemlig googla en del siden jeg lurte på det samme, og fant mange artikler som sa noe om motsatt: at folk som går kraftig opp i vekt kan få større blødninger, og mer uregelmessig mens. Det var medisinske forklaringer på det, men husker ikke helt og orker ikke finne kilde. Folk får tro hva de vil 😅 Anonymkode: 29fe2...575 Du får følge litt med på det. Hvis du mister mensen bør du nok gå litt opp i vekt. BMI på 19 er for lavt for menstruasjon for mange kvinner. Mange må opp på 21-22 for å opprettholde mens. Anonymkode: f2ec3...c01
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #14 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS: jeg har fått en lettere menstruasjon etter vektnedgang (fra BMI 35 til 19). Ikke bortfall altså, regelmessig som en klokke - men en del lettere blødning. I motsetning til hva andre svarer, så tror jeg det absolutt har en sammenheng! Har nemlig googla en del siden jeg lurte på det samme, og fant mange artikler som sa noe om motsatt: at folk som går kraftig opp i vekt kan få større blødninger, og mer uregelmessig mens. Det var medisinske forklaringer på det, men husker ikke helt og orker ikke finne kilde. Folk får tro hva de vil 😅 Anonymkode: 29fe2...575 Hvorfor har du gått helt ned til en BMI på 19? Fra fedme til øvre del av normalvekt git større helsemessig gevinst, og større sjans for å klare å holde deg stabil. Beklager avsporing, men ser virkelig ikke poenget med å ligge på grensen til undervekt. Anonymkode: c61af...c4a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #15 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor har du gått helt ned til en BMI på 19? Fra fedme til øvre del av normalvekt git større helsemessig gevinst, og større sjans for å klare å holde deg stabil. Beklager avsporing, men ser virkelig ikke poenget med å ligge på grensen til undervekt. Anonymkode: c61af...c4a Bmi på 19 er ikke på grensen til undervekt. Det er helt normalt slank vekt. Anonymkode: 7e558...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #16 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor har du gått helt ned til en BMI på 19? Fra fedme til øvre del av normalvekt git større helsemessig gevinst, og større sjans for å klare å holde deg stabil. Beklager avsporing, men ser virkelig ikke poenget med å ligge på grensen til undervekt. Anonymkode: c61af...c4a Joda, og jeg var vel egentlig fornøyd når jeg lå på grensa til normalvekt - og denne vekta er ikke en planlagt, logisk og rasjonell avgjørelse. Men poenget mitt var at vektnedgang kan føre til mindre blødning. For mitt tilfelle skjedde det før jeg kom så langt ned, men husket ikke helt. Anonymkode: 29fe2...575
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #17 Skrevet 16. februar 2023 Jeg mistet ikke mensen før bmi var under 16. Anonymkode: 73b4a...72b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #18 Skrevet 17. februar 2023 Nei. Jeg har nesten mindre mens siden jeg ble «overvektig»… men jeg ble overvektig da jeg var 17. så det kan ha hatt med hormonendringer pga pubertet også. Anonymkode: d1d75...31a
Sitron123 Skrevet 17. februar 2023 #19 Skrevet 17. februar 2023 (endret) Hei TS! På sikt er nok en (dersom man er overvektig) vektnedgang positivt for hormonell balanse generelt (gitt at BMI ikke er for lav, generelt fint å være i øvre skifte av normal BMI og ikke i grenseland til undervekt, med tanke på hormonell helse og fertilitet), men selve prosessen av å gå ned i vekt vil jo ofte oppleves krevende for systemet mens man holder på med det. Derfor har nok ikke din menstruasjonsmengde noe å gjøre med at vekten din blir lavere i seg selv (men det kan jo som nevnt over her påvirkes av alle mulige tilstander og endringer i vekt, men viktig å påpeke at det da er knyttet til eggløsning og syklus som helhet, og ha ulike årsaker). Men i dette tilfellet til TS tenker jeg at lavere mengde menstruasjonsblod kan ha med å gjøre at det kan være utfordrende for kroppen å få til en eggløsning/få til en «sterk» eggløsning mens man ligger i kaloriunderskudd. Menstruasjon er en direkte konsekvens av eggløsning. Dermed kan en mindre mengde blod under menstruasjon (gitt at man ikke fra før har unormalt store mengder) bety at man har hatt en svakere eggløsning denne syklusen/syklusene (med forbehold her om at det også kan ha andre årsaker selvfølgelig). Og det kan nok ofte være tilfelle når man går ned i vekt fordi man er i et underskudd. Kroppen trenger næring for å få til en solid eggløsning. Sørg for å få nok hvile, og næringsrik mat (til tross for underskudd) også under vektnedgang, så vil det potensielt kunne bidra til å støtte opp under eggløsning. Viktig å nevne også at for lav vekt for din kropp også vil kunne påvirke eggløsning og menstruasjon. Endret 17. februar 2023 av Sitron123
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #20 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 5.55): Bmi på 19 er ikke på grensen til undervekt. Det er helt normalt slank vekt. Anonymkode: 7e558...cf0 Det er en vekt som ligger helt i nedre del av normalområdet som er ok for noen kvinner og utilstrekkelig for andre. Mange kvinner greier ikke opprettholde mens på den vekten og da er den for lav for de det gjelder. Anonymkode: f2ec3...c01 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå