Gå til innhold

Igangsetting uke 37 - erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er blitt bestemt at jeg skal igangsettes i uke 37 grunnet svangerskapsforgiftning og jeg er livredd. Er det noen med gode erfaringer rundt dette? Har slitt skikkelig med fødselsangst men klart å jobbe meg gjennom det, men når de forteller at igangsetting ofte ender med vakuum/tang/keisersnitt/vondere fødsler osv kommer angsten igjen. Har lyst å be om keisersnitt men vet ikke om det går. Noen erfaringer? 

Anonymkode: f770c...917

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt igangsatt 2 ganger grunnet svangerskapsforgiftning i uke 36 og 37. Begge gangene gikk veldig bra uten noe form for komplikasjoner. 

Første gangen ble jeg igangsatt med ballong, den ga null resultat. Så man gikk videre på noen tabletter i sjeden. Dette satte igang saker å ting. Fikk rier rundt 17.00 og fødte rundt 23.00. Fikk epidural (dette var forhåndsbestemt pga blodtrykket). 

Andre gang ble jeg også satt igang med ballong, hadde null tro på fødsel siden det ikke fungerte med ballong første gang. Da de tok ut ballongen hadde jeg 5-6 cm åpning, ble mildt sagt overrasket siden jeg ikke hadde merket noe. Da tok de vannet, og riene kom ganske umiddelbart. Fødde 1,5 time etter. Fødselen var litt intens siden det gikk så raskt, men alt i alt så gikk det veldig bra. 

Forsøk å senk skuldrene og tenk positivt, at dette vil gå bra. Fokuser på at du snart skal treffe babyen din og unngå å tenke på alle mulig skrekk scenarioer. Lykke til!

Anonymkode: e0128...bea

Skrevet

Ble igangsatt med ballong i uke 38. Var da helt umoden. Det tok nesten 2 døgn før fødsel startet, men det var jeg forberedt på og syntes det var helt greit. Aktiv fødsel i 6 timer, endte med et klipp, men helt udramatisk. Egentlig en kjempefin opplevelse :) Igangsetting trenger ikke å være ille! Masse lykke til!

Anonymkode: d0a51...46e

Skrevet

Igangsatt 37+2, baby kom med ks 38+0. Tok tid. 😅 Var også pga. svangerskapsforgiftning.

Anonymkode: eb327...7ee

Skrevet

Hei du. Jeg synes at du skal spørre spesifikt om risiko. At noen sier at "det ofte ender med tang/vakuum/blabla" hjelper deg null og nix. Hva er "ofte", liksom? Om det er derimot er typ 10? 20?30? eller noe, prosent som gjør det, det er kanskje lettere å forholde seg til?

Jeg kan si at min igangsatte fødsel endte med vakuum, klipp og diverse, men det har jo ikke noe å si for din fødsel og din risiko. Min svigerinne ble igangsatt og fødte uten noe styr som helst. Så... anekdoter på et forum gir bare nettopp det :) 

Anonymkode: cddae...9d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...