Gå til innhold

Mangel av vitaminer i kroppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått påvist lavt  B12 og veldig lavt vit D i tillegg lavt kalsium som legen tenker har en sammen heng med D vit mangel. 
Har fått medisiner jeg startet på i dag. 
Hvor lang tid tar det før jeg merker bedring? 
Noen som har opplevd samme? 
Jeg er 39 år og aldri hatt noe slikt før. 

takker for svar 

Anonymkode: 55fdd...9c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet

Ca tre måneder 

Anonymkode: a2e8f...b4f

Skrevet

Men b12-sprøyter kan gi raskere effekt

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men b12-sprøyter kan gi raskere effekt

Nei

Sprøyter er idag avleggs. Effekten av reseptbelagt b-12 er myyye større. De fleste leger er gått vekk fra sprøyter og gir nå b-12 i pillerform. Om ikke er det utdaterte leger.

Anonymkode: de3a0...9e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei

Sprøyter er idag avleggs. Effekten av reseptbelagt b-12 er myyye større. De fleste leger er gått vekk fra sprøyter og gir nå b-12 i pillerform. Om ikke er det utdaterte leger.

Anonymkode: de3a0...9e6

Den bør du dokumentere.

B12-injeksjoner er vanlig, og mange bruker det. 

Anonymkode: 8e922...af6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har fått påvist lavt  B12 og veldig lavt vit D i tillegg lavt kalsium som legen tenker har en sammen heng med D vit mangel. 
Har fått medisiner jeg startet på i dag. 
Hvor lang tid tar det før jeg merker bedring? 
Noen som har opplevd samme? 
Jeg er 39 år og aldri hatt noe slikt før. 

takker for svar 

B12 tar relativt raskt å få opp, mens d-vitamin og kalsium vil ta lenger tid, og avhenger også veldig av dosene du har fått. Og ikke minst hvor lave verdiene dine er. 

D vitamin mangel er veldig vanlig. Jeg hadde alvorlig mangel og fikk veldig høye doser av både dette, og kalsium på resept. Man kan ha lave verdier av d-vitamin uten at det vises på blodprøver, men man bør fortsatt ta tilskudd. Grunnen til dette er at kroppen er avhengig av d vitamin for å ta opp kalsium i tarmen. 

I tillegg er magnesium viktig for bruk av d vitamin i kroppen, og k2 for å å frakte kalsium dit det skal slik at kroppen klarer å bruke det riktig. K2 er det vanskelig å få nok av via kosten, så det er kanskje en ide å ta tilskudd av dette også.
Jeg tar d vitamin kombinert med k2, samt magnesium og kalsium kombinert. Merker helt klart stor forskjell på å ta magnesium i tillegg til d vitamin, enn bare d vitamin. Å gå i seg nok biotilgjengelig magnesium i kosten, kan også være vanskelig. 

Anonymkode: 993a1...b25

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

B12 tar relativt raskt å få opp, mens d-vitamin og kalsium vil ta lenger tid, og avhenger også veldig av dosene du har fått. Og ikke minst hvor lave verdiene dine er. 

D vitamin mangel er veldig vanlig. Jeg hadde alvorlig mangel og fikk veldig høye doser av både dette, og kalsium på resept. Man kan ha lave verdier av d-vitamin uten at det vises på blodprøver, men man bør fortsatt ta tilskudd. Grunnen til dette er at kroppen er avhengig av d vitamin for å ta opp kalsium i tarmen. 

I tillegg er magnesium viktig for bruk av d vitamin i kroppen, og k2 for å å frakte kalsium dit det skal slik at kroppen klarer å bruke det riktig. K2 er det vanskelig å få nok av via kosten, så det er kanskje en ide å ta tilskudd av dette også.
Jeg tar d vitamin kombinert med k2, samt magnesium og kalsium kombinert. Merker helt klart stor forskjell på å ta magnesium i tillegg til d vitamin, enn bare d vitamin. Å gå i seg nok biotilgjengelig magnesium i kosten, kan også være vanskelig. 

Det kan være lurt å ta tilskudd med magnesium og kalsium til forskjellige tider. Hvis du tar de to samtidig, kan magnesium havne bak i køen og bli med ut i do før kroppen rekker å ta det opp fra fordøyelsen.

En alternativ måte å tilføre kroppen magnesium, er (fot)bad med et par never dødehavssalt i badevannet. Hvis kroppen mangler mineraler, tar den det gjerne til seg gjennom huden og dødehavssalt inneholder mye magnesium som er lett tilgjengelig for opptak. Salt fra Dødehavet inneholder 21 mineraler som kroppen har bruk for. 

Du kan bokstavelig talt se at kroppen tar opp mineraler gjennom huden hvis du smører gul jod-tinktur på huden. Hvis du har jodmangel, forsvinner gulfargen i løpet av noen timer fordi huden absorberer mineralet. Hvis fargen ikke har forsvunnet innen et døgn, har ikke kroppen bruk for å ta opp mer jod.

https://caluna.no/siste/nar-var-sist-legen-malte-ditt-jod-slik-gjor-du-det-selv-2/

Skrevet
Lonehill skrev (17 minutter siden):

Det kan være lurt å ta tilskudd med magnesium og kalsium til forskjellige tider. Hvis du tar de to samtidig, kan magnesium havne bak i køen og bli med ut i do før kroppen rekker å ta det opp fra fordøyelsen.

Ja har faktisk lest dette. Undrer meg hvorfor de selges kombinert da? 

Skrevet

Merket bedring på d-vitaminer etter ca 4 uker. Husk å ta de sammen med måltid. 

Anonymkode: f47d7...177

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja har faktisk lest dette. Undrer meg hvorfor de selges kombinert da? 

Vitaminer og mineraler i kombi-piller selger som hakka møkk. Fordi folk etterspør multivitaminer. Det er selvsagt enklere å ta en pille med 12 tilskudd, istedenfor å ha 12 pilleglass i skapet og stappe i seg 12 piller hver dag. Det kan jeg forstå.

Hvis vi leser innholdsfortegnelsen på multivitaminer, vil vi se at multivitaminer sjelden inneholder anbefalt dagsinntak av alle tilskuddene den inneholder. Det er det rett og slett ikke plass til i en tablett.

En multi-pille med anbefalt dagsinntak av både magnesium og kalsium vil bli så diger at den er vanskelig å svelge. Mineraler tar plass.

Ifølge Kosttilskuddsforskriften, kan et produkt inneholde så lite som 12% av anbefalt dagsinntak kalsium pr. dose og likevel selges som kalsiumtilskudd.

Det er mange som spiser multivitaminer uten å vite at de bare får litt av alt. Men for all del; litt er bedre enn ingenting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den bør du dokumentere.

B12-injeksjoner er vanlig, og mange bruker det. 

Anonymkode: 8e922...af6

De går mer og mer bort fra B12 sprøytene fordi nivået vil være mer svingende sammenlignet med tabeletter som gir jevn dosering av B12. Færre og færre leger forskriver B12 sprøyter til nye pasienter. 

Anonymkode: 533d4...72d

Skrevet
Lonehill skrev (1 time siden):

Vitaminer og mineraler i kombi-piller selger som hakka møkk. Fordi folk etterspør multivitaminer. Det er selvsagt enklere å ta en pille med 12 tilskudd, istedenfor å ha 12 pilleglass i skapet og stappe i seg 12 piller hver dag. Det kan jeg forstå.

Hvis vi leser innholdsfortegnelsen på multivitaminer, vil vi se at multivitaminer sjelden inneholder anbefalt dagsinntak av alle tilskuddene den inneholder. Det er det rett og slett ikke plass til i en tablett.

En multi-pille med anbefalt dagsinntak av både magnesium og kalsium vil bli så diger at den er vanskelig å svelge. Mineraler tar plass.

Ifølge Kosttilskuddsforskriften, kan et produkt inneholde så lite som 12% av anbefalt dagsinntak kalsium pr. dose og likevel selges som kalsiumtilskudd.

Det er mange som spiser multivitaminer uten å vite at de bare får litt av alt. Men for all del; litt er bedre enn ingenting.

Ja helt klart enklere, og billigere. Jeg tar dog ikke multivitaminer pga det du skriver her, at dosene for hver enkelt vitamin er for små. Jeg tar heller ikke mye tilskudd, kun disse 4. Jeg tror disse er det folk ofte trenger mer av, resten er enklere å få i seg via kost. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 17.44):

Merket bedring på d-vitaminer etter ca 4 uker. Husk å ta de sammen med måltid. 

Anonymkode: f47d7...177

Kommer sikkert til å merke det etter første dagen «placebo» ser så frem til å begynne i morgen. 

Skrevet

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kommer sikkert til å merke det etter første dagen «placebo» ser så frem til å begynne i morgen. 

Ikke hold pusten mens du venter.

Figur-1.jpg.b501b72f1b8b84925cf2afc7b2f6b414.jpg

Denne grafen er fra en vitenskapelig studie som tester virkningen fra D-vitamintilskudd. Den loddrette aksen beskriver D-vitaminnivå i blodet. Den vannrette aksen beskriver dager. 25(OH)D er den kjemiske betegnelsen på D-vitamin som sirkulerer i blodet.

Den nederste kurven viser responsen fra null D-vitamintilskudd. Den nest nederste viser responsen fra anbefalt dose på 10 mikrogram.

De to øverste kurvene beskriver D-vitamin-nivå i blodet som ble målt fra D-vitamindoser vi ikke diskuterer her på forumet.

Avstanden mellom de to nederste kurvene sier kanskje nok? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...