AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Hei Jeg har en sønn på snart 2 år. For litt over en mnd siden kom det MASSE frisk blod i bleien hans når han hadde bæsjet, så mye blod at det var godt smurt utover hele rumpa, avføringen hans var helt som vanlig og verken for stor eller hard. Jeg løp på legevakten med han, men der konkluderte de med muligens en liten rift som hadde blødd litt (!?!!). I går skjedde det igjen i barnehagen, personalet ringte meg og var helt fortvilt fordi de aldri hadde sett så mye blod før og kunne ikke relatere til at det skulle komme så mye blod av en liten rift, de undersøkte det lille de kunne og fant ikke noe,de sendte også bildet av sønnen min og bleia for at jeg skulle vise til legen. Jeg henta han kjapt etter og var innom legevakten igjen, men også denne gang mente de det var en rift. I dag var vi hos fastlegen som også konkluderte med rift og at det sjeldent var farlig så lenge det var snakk om friskt rødt blod og at jeg bare skulle følge med videre. Jeg er helt fortvilt, jeg klarer ikke å slå meg til ro med at det kan være bare en rift. Gutten min virker ikke plaget av det og har ikke vondt, men det var inni granskauen mye blod.. Har flere opplevd slikt? Burde jeg purre på legen om skikkelig undersøkelse? Noen som kansje vet hva det kan være? Anonymkode: 50931...ef9 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 På så små barn så synes jeg man skal undersøke skikkelig, jeg hadde nok gått privat slik at jeg hadde fått roen selv. Anonymkode: 5029a...6f1 18 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: På så små barn så synes jeg man skal undersøke skikkelig, jeg hadde nok gått privat slik at jeg hadde fått roen selv. Anonymkode: 5029a...6f1 Ja det er nok lurt! Takk for svar ☺️ Anonymkode: 50931...ef9
Gjest Anonyme-meg Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 Ta med barnet til Volvat eller andre private steder.
Peterpan91 Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 Da hadde jeg dratt ned på legekontoret og krevd at de sjekket han. Hadde sagt tydelig ifra om at du krever at de sjekker barnet nøye og hvis ikke så går du til avisen og lager et helvete. Hadde jeg vært deg så hadde jeg nektet å dra før de sjekket barnet. Dette skal du ikke finne deg i. 8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 9 minutter siden, Peterpan91 said: Da hadde jeg dratt ned på legekontoret og krevd at de sjekket han. Hadde sagt tydelig ifra om at du krever at de sjekker barnet nøye og hvis ikke så går du til avisen og lager et helvete. Hadde jeg vært deg så hadde jeg nektet å dra før de sjekket barnet. Dette skal du ikke finne deg i. Tenker jeg heller går privat. Dersom Volvat sier det helt klart må sjekkes bytter vi fastlege! Anonymkode: 50931...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 Jeg dro på legekontoret å fikk sjekk , av 2 leger med en gang. Barnet var da 1 år… var ikke mye blod, men nok til at jeg ringte lege. Syns du skal kreve at de sjekker! Har han andre plager ? Forstoppelse, diare, eksem, tette luftveier eller noe andre tegn på sykdom? 👀 Anonymkode: e3be2...082
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 40 minutter siden, Peterpan91 said: Da hadde jeg dratt ned på legekontoret og krevd at de sjekket han. Hadde sagt tydelig ifra om at du krever at de sjekker barnet nøye og hvis ikke så går du til avisen og lager et helvete. Hadde jeg vært deg så hadde jeg nektet å dra før de sjekket barnet. Dette skal du ikke finne deg i. Du hadde utlevert ungen i avisa? Ærlig talt... Det finnes andre muligheter. Vi har også opplevd blod etter avføring. Etter undersøkelser mistenkte de at han hadde en innvendig blodåre som lå utsatt til. Det gikk over av seg selv. Vi var hos barnelege to ganger, han var ikke bekymret fordi han ellers var frisk. Spiste godt, ok vekt etc Anonymkode: 545f1...e85 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 Dette er jo ofte standarden på alle mennesker. Friskt blod i avføringen pleier ikke å være farlig. Jeg hadde sett det litt an. Vil du at barnet skal undersøkes i rektum?? Inn med kamera? Jeg hadde avventet og sett det litt an. Er det rift, så kommer det ofte igjen fort etter, fordi det rives opp igjen. Anonymkode: 7af0a...172 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dette er jo ofte standarden på alle mennesker. Friskt blod i avføringen pleier ikke å være farlig. Jeg hadde sett det litt an. Vil du at barnet skal undersøkes i rektum?? Inn med kamera? Jeg hadde avventet og sett det litt an. Er det rift, så kommer det ofte igjen fort etter, fordi det rives opp igjen. Anonymkode: 7af0a...172 Det tenker jeg også. Så lenge barnet ellers er friskt og ikke har noen tegn til sykdom. Evnt kunne jeg ønsket en utvidet blodprøve for å se om alle målinger var normale. En undersøkelse med kamera i rektum er ikke noe jeg ville krevd hvis legen mente det var unødvendig. Anonymkode: 872ca...07c 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 Peterpan91 skrev (1 time siden): Da hadde jeg dratt ned på legekontoret og krevd at de sjekket han. Hadde sagt tydelig ifra om at du krever at de sjekker barnet nøye og hvis ikke så går du til avisen og lager et helvete. Hadde jeg vært deg så hadde jeg nektet å dra før de sjekket barnet. Dette skal du ikke finne deg i. Ah, elsker at folk som trenger hjelp, går fram på en sånn måte 🙄 Sånne som deg, er et helvete. Å være saklig og ydmyk, er det du kommer videre med. TS: Leit at du opplevde å ikke få bekymringene dine tatt på alvor. Samtidig vet nok legen hva vedkommende snakker om, og hadde gjort videre undersøkelser om nødvendig. Ofte virker det feil for pårørende, at både det ene og det andre ikke blir gjort, men det ligger alltid en vurdering bak. Du kan selvsagt ta kontakt med legevakt, men jeg tipper nok at de ber deg se situasjonen an og kontakte fastlege på mandag. Følg med gjennom helgen, og ikke nøle med å kontakte legevakt for råd dersom dette skjer igjen. Foreldres bekymringer skal man alltid ta alvorlig. Anonymkode: 91941...bcd 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 Peterpan91 skrev (1 time siden): Da hadde jeg dratt ned på legekontoret og krevd at de sjekket han. Hadde sagt tydelig ifra om at du krever at de sjekker barnet nøye og hvis ikke så går du til avisen og lager et helvete. Hadde jeg vært deg så hadde jeg nektet å dra før de sjekket barnet. Dette skal du ikke finne deg i. Du kommer ingen vei med å true. Du vil mest sannsynlig bli fjernet fra fastlegelisten. Anonymkode: 8cea3...5f5 1 4
Peterpan91 Skrevet 14. februar 2023 #13 Skrevet 14. februar 2023 On 2/10/2023 at 11:33 AM, AnonymBruker said: Ah, elsker at folk som trenger hjelp, går fram på en sånn måte 🙄 Sånne som deg, er et helvete. Å være saklig og ydmyk, er det du kommer videre med. TS: Leit at du opplevde å ikke få bekymringene dine tatt på alvor. Samtidig vet nok legen hva vedkommende snakker om, og hadde gjort videre undersøkelser om nødvendig. Ofte virker det feil for pårørende, at både det ene og det andre ikke blir gjort, men det ligger alltid en vurdering bak. Du kan selvsagt ta kontakt med legevakt, men jeg tipper nok at de ber deg se situasjonen an og kontakte fastlege på mandag. Følg med gjennom helgen, og ikke nøle med å kontakte legevakt for råd dersom dette skjer igjen. Foreldres bekymringer skal man alltid ta alvorlig. Anonymkode: 91941...bcd Helt uenig. Opplever at å være saklig og ydmyk funker veldig dårlig på arrogante leger og helsesekretærer🙄 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #14 Skrevet 14. februar 2023 Blod kan se veldig mye ut selvom det ikke nødvendigvis er så mye, ikke det at jeg ikke har forståelse for din bekymring altså, men friskt blid er sjeldent farlig. Som noen sier her er undersøkelsene ganske heftige og ikke noe man vil utsette ett barn for hvis man ikke absolutt må. De fleste barn som trenger slike undersøkelser legges i narkose, og det er ingen spøk. Dette vet jo legene som undersøkte han, men det burde selvfølgelig h blitt forklart deg bedre! En blodprøve bør jo taes, så kan man se om han har noen avvik der før man begynner med drastiske tilkall. Jeg ville krevd en blodprøve ihvertfall. hilsen sykepleier Anonymkode: 2b435...3cb 8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #15 Skrevet 14. februar 2023 Peterpan91 skrev (28 minutter siden): Helt uenig. Opplever at å være saklig og ydmyk funker veldig dårlig på arrogante leger og helsesekretærer🙄 De som mener at leger og helsesekretærer er arrogante, er som regel de som har lite å fare med, og absolutt IKKE trenger øyeblikkelig hjelp. Men som likevel forsøker å presse seg inn ved å være frekke og uærlige. Det er meg, meg, meg som gjelder. Selvsagt finnes det enkelte mennesker som ikke har gode evner i mellommenneskelige relasjoner, men det gjelder selvsagt ikke flertallet. Nå er det pasientene selv som liksom vet best, ikke fagfolkene 🙄 Anonymkode: 91941...bcd 2
RockyRose Skrevet 14. februar 2023 #16 Skrevet 14. februar 2023 Friskt rødt blod utanpå avføring er det ein ser på som ufarlig, og kjem oftast av rift/hemoroider. Når fleire legar har konkludert med at det nok kjem av ei rift, guten er elles frisk og ingen plagar med dette, ville eg og sett det an. Ofte kan det sjå ut som mykje blod pga det er blanda med t.d. urin, då kan små dråpar sjå ut som det fyller ei toalettskål feks. 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #17 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 17.47): Dette er jo ofte standarden på alle mennesker. Friskt blod i avføringen pleier ikke å være farlig. Jeg hadde sett det litt an. Vil du at barnet skal undersøkes i rektum?? Inn med kamera? Jeg hadde avventet og sett det litt an. Er det rift, så kommer det ofte igjen fort etter, fordi det rives opp igjen. Anonymkode: 7af0a...172 Men SÅ mye blod for en rift? Barnehagene er jo ganske vant til rifter og såre stumper. De har sett en million flere bleier enn fastlegen vil jeg tro. Anonymkode: 34e95...99c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #18 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men SÅ mye blod for en rift? Barnehagene er jo ganske vant til rifter og såre stumper. De har sett en million flere bleier enn fastlegen vil jeg tro. Anonymkode: 34e95...99c Kanskje en stor rift. Anonymkode: 8934d...25f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #19 Skrevet 14. februar 2023 Vi dro på Volvat en gang for en annen sak. Og selv om det ikke var noe farlig, var det så verdt det, for barnelegen der tok seg tid til å roe oss også. Jeg vil jo si det er absolutt en viktig del av jobben til en lege når de mener det er ting som ikke trenger videre sjekk. Anonymkode: cc6d8...d93 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #20 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De som mener at leger og helsesekretærer er arrogante, er som regel de som har lite å fare med, og absolutt IKKE trenger øyeblikkelig hjelp. Men som likevel forsøker å presse seg inn ved å være frekke og uærlige. Det er meg, meg, meg som gjelder. Selvsagt finnes det enkelte mennesker som ikke har gode evner i mellommenneskelige relasjoner, men det gjelder selvsagt ikke flertallet. Nå er det pasientene selv som liksom vet best, ikke fagfolkene 🙄 Anonymkode: 91941...bcd Vil anbefale at du leser denne saken fra Bergen om du har så klokketro på fagfolks kompetanse: en AMK-operatør bad en tenåring med blodpropp i lungene om å ta taxi til legevakten i Bergen i 2020, der legevakten videre hevdet problemet hennes var rus, sendte henne til feil sykehus som så intuberte henne i spiserøret når hun fikk hjertestans, der hun var død når hun endelig kom på Haukeland sykehus der hun skulle vært sendt med det samme. Venninnen som var sammen med henne når hun ble dårlig fikk heller ikke bli med henne, så hun hadde ikke engang noen hos seg. https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/02/10/hennie-19-ble-bedt-om-a-ta-taxi-til-legevakten-to-timer-senere-var-hun-dod/ Når sånne ting kan skje, er det gjerne greit å ta en 2 åring som blør masse ut anus til en ekstra legesjekk, privat, om man har midler. Anonymkode: 805d8...dd9 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå