Tradegy Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Ved frieri, blir det kjøpt en forlovelsesring. Plutselig er bruddet et faktum. Skal man gi ringen tilbake, ved forespørsel i etterkant? Vil høre ulike synspunkt..
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 Selvfølgelig skal den som har kjøpt forlovelsesringen beholde denne dersom det ikke blir noe bryllup. Anonymkode: db6c6...f58 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 Hvem vil ha en ring fra en som har forvandlet seg til en person en ikke vil ha eller har sveket deg ? Hiv den på havet 😝 Anonymkode: fca87...15d 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 En gave er en gave og ikke noe man kan kreve tilbake. Anonymkode: ff6ca...e49 11
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 Jeg ville gitt den tilbake om jeg ble spurt om det. Ja, det var en gave til deg, men samtidig, hva skal du bruke den til? Bedre å bli kvitt den mener jeg. Anonymkode: 23f78...cfc 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 Man får en forlovelsesring, man har den ikke på lån. Gjelder andre gaver også Kunne aldri falt meg inn å be om å få tilbake jakkene og TVen og playstation og kjedet og div jeg kjøpte til eksen Anonymkode: b59bd...2cf 5 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En gave er en gave og ikke noe man kan kreve tilbake. Anonymkode: ff6ca...e49 En forlovelsesring er ikke en gave, men et symbol. Anonymkode: db6c6...f58 4
Nevrosererroser Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 Det kommer litt an på situasjonen synes jeg. Er det arvegods synes jeg det er mest naturlig å gi den tilbake, det samme synes jeg det er om det er mottager av ringen som avbryter forlovelsen. Samtidig er forlovelsesringer gaver man får, ikke et lån så det er helt naturlig å beholde også. Skulle forlovelsen ha gått så langt at den ene parten har brukt mye tid og penger på bryllupsplanlegging og ringen er verd en god slump kan det også vere en naturlig ting at den som har brukt pengene får ringen men også det er selvsagt situasjonsavhengig. Jeg har valgt å få smelta om smykker etter brudd. Da har det ikke vert forlovelse riktignok men for min del ville jeg hverken beholde eller vite at noen andre brukte smykker med kjip historie så for meg var det naturlig å smelte om og bli kvitt smykkene slik. 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 https://jusleksikon.no/wiki/Forlovelse Anonymkode: 2fe9b...a7d 1
Hjelpsom Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 Da jeg ble separert så ba jeg om å få beholde ringen hennes. Jeg sa at hvis du har tenkte å kaste den så vil jeg gjerne ha den. Da ga hun den til meg, vet ikke om hun skulle kaste den eller ikke. Men for meg er den et minne på godt og vondt og jeg vil gjerne at ringene skal tas vare på. Hvis hun ønsker den og vil beholde den gir jeg den selvfølgelig tilbake, vi kjøpte jo ringene sammen. Vi brukte samme ringene til forlovelse og giftemål. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 Den som kjøper. Forlovelsesring er ikke en gave. Jeg ga tilbake forlovelseingen da det ble slutt ( en selvfølge) ,men ingen gaver, ikke smykker jeg hadde fått til jul/ bursdag. Anonymkode: 73e99...4d6 1
flusa Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 Tradegy skrev (59 minutter siden): Ved frieri, blir det kjøpt en forlovelsesring. Plutselig er bruddet et faktum. Skal man gi ringen tilbake, ved forespørsel i etterkant? Vil høre ulike synspunkt.. Ja,jeg hadde da gitt den tilbake. Ville uansett aldri beholdt ringen etter et brudd. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 Da vi var kommet så langt i forholdet hadde vi felles økonomi, og valgte ut denne sammen... Jeg vet faktisk ikke hva vi ville gjort. Jeg tror ingen hadde brydd seg om å eie den, eller pengene vi ville fått fra salg. Ved felles barn ville det jo vært en fin ting å spare den til dem. Men om han hadde kjøpt den og gitt den til meg ut av det blå (noe som egentlig ville vært dealbreaker for meg) så hadde jeg selvfølgelig gitt den tilbake. Oppsummert; jeg ser rett og slett ikke hvordan noen av partene ville hatt interesse av å beholde denne. Anonymkode: 9683a...7e0 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): En forlovelsesring er ikke en gave, men et symbol. Anonymkode: db6c6...f58 Juridisk sett er det en gave. Får man en ring eier man den. Anonymkode: c0b5b...333 4
Tradegy Skrevet 10. februar 2023 Forfatter #16 Skrevet 10. februar 2023 1 hour ago, Nevrosererroser said: Det kommer litt an på situasjonen synes jeg. Er det arvegods synes jeg det er mest naturlig å gi den tilbake, det samme synes jeg det er om det er mottager av ringen som avbryter forlovelsen. Samtidig er forlovelsesringer gaver man får, ikke et lån så det er helt naturlig å beholde også. Skulle forlovelsen ha gått så langt at den ene parten har brukt mye tid og penger på bryllupsplanlegging og ringen er verd en god slump kan det også vere en naturlig ting at den som har brukt pengene får ringen men også det er selvsagt situasjonsavhengig. Jeg har valgt å få smelta om smykker etter brudd. Da har det ikke vert forlovelse riktignok men for min del ville jeg hverken beholde eller vite at noen andre brukte smykker med kjip historie så for meg var det naturlig å smelte om og bli kvitt smykkene slik. Veldig fine refleksjoner her 3 1
Gjest ti10 Skrevet 10. februar 2023 #17 Skrevet 10. februar 2023 Useless skrev (58 minutter siden): Da jeg ble separert så ba jeg om å få beholde ringen hennes. Jeg sa at hvis du har tenkte å kaste den så vil jeg gjerne ha den. Da ga hun den til meg, vet ikke om hun skulle kaste den eller ikke. Men for meg er den et minne på godt og vondt og jeg vil gjerne at ringene skal tas vare på. Hvis hun ønsker den og vil beholde den gir jeg den selvfølgelig tilbake, vi kjøpte jo ringene sammen. Vi brukte samme ringene til forlovelse og giftemål. Men hva er poenget med å ta vare på et slikt minne hvis/når dere går videre i livet og sannsynligvis får nye partnere? Jeg ser for meg at det å beholde ringen som et minne vil gjøre det vanskeligere å gå videre etter et brudd, og man kan jo gå ut fra at en ny potensiell partner vil reagere negativt på at den man dater/blir kjæreste med, beholder ringer fra eksen som et minne. Jeg hadde i hvert fall vært skeptisk.
Hjelpsom Skrevet 10. februar 2023 #18 Skrevet 10. februar 2023 (endret) 11 minutter siden, ti10 said: Men hva er poenget med å ta vare på et slikt minne hvis/når dere går videre i livet og sannsynligvis får nye partnere? Jeg ser for meg at det å beholde ringen som et minne vil gjøre det vanskeligere å gå videre etter et brudd, og man kan jo gå ut fra at en ny potensiell partner vil reagere negativt på at den man dater/blir kjæreste med, beholder ringer fra eksen som et minne. Jeg hadde i hvert fall vært skeptisk. Det har ikke ny partner noe med. Dessuten skal ringene gå i arv til min sønn. Og minner er minner. Jeg har stort sett bare gode minner fra min tid med eksen, selv om det ikke bestandig var en dans på roser. Hvis ny kjæreste ikke kan akseptere at man tar vare på minner selv om man har brutt, så vet jeg ikke om jeg vil ha henne. Min far tok vare på sin ring som han fikk av ekskona som han hatet mer en pesten. Det var ikke noe problem for mamma. Endret 10. februar 2023 av Useless 1
Gjest ti10 Skrevet 10. februar 2023 #19 Skrevet 10. februar 2023 Useless skrev (2 timer siden): Det har ikke ny partner noe med. Dessuten skal ringene gå i arv til min sønn. Og minner er minner. Jeg har stort sett bare gode minner fra min tid med eksen, selv om det ikke bestandig var en dans på roser. Hvis ny kjæreste ikke kan akseptere at man tar vare på minner selv om man har brutt, så vet jeg ikke om jeg vil ha henne. Min far tok vare på sin ring som han fikk av ekskona som han hatet mer en pesten. Det var ikke noe problem for mamma. Det blir noe annet, å oppbevare noe for et barn. Men det med faren din, å ta vare på noe som minner deg om en person/ting/opplevelse du hater, hva er poenget med det? Jeg skjønner det bare ikke, med mindre det har en spesiell funksjon, skal advare deg mot å gjenta samme feil eller noe i den dur.
Hjelpsom Skrevet 10. februar 2023 #20 Skrevet 10. februar 2023 4 minutter siden, ti10 said: Det blir noe annet, å oppbevare noe for et barn. Men det med faren din, å ta vare på noe som minner deg om en person/ting/opplevelse du hater, hva er poenget med det? Jeg skjønner det bare ikke, med mindre det har en spesiell funksjon, skal advare deg mot å gjenta samme feil eller noe i den dur. Det er godt mulig det. Men uansett så er det jo ikon på hva man har opplevd og hva som har vært. Akkurat nå har jeg flyttet min ring til den andre hånden og en annen finger for å minne meg på hva jeg har tapt og hvor dum jeg har vært. Når jeg er klar til å gå videre med livet mitt og er ferdig med de endringene jeg trenger å gjøre tar jeg den av å legger den i en skuff sammen med ringen hennes og så kan de gå videre til vår sønn når han blir gammel nok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå