Gå til innhold

Pleier dere å sende barn og deres venner på rommet/loftstue o.l.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når våre barn har besøk, vil besøket av en eller annen grunn alltid være i stua "oppå" oss. Det blir en del støy og styr, så jeg forsøker å spørre om de ikke kan ta en tur på loftstua eller rommet og leke. Så tar det 5 minutter, så er de tilbake igjen. 

Hva er egentlig OK og ikke når det gjelder dette?

Anonymkode: 74191...050

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når våre barn har besøk, vil besøket av en eller annen grunn alltid være i stua "oppå" oss. Det blir en del støy og styr, så jeg forsøker å spørre om de ikke kan ta en tur på loftstua eller rommet og leke. Så tar det 5 minutter, så er de tilbake igjen. 

Hva er egentlig OK og ikke når det gjelder dette?

Anonymkode: 74191...050

Hvor store er barna? Helt innafor å sende på rommet/loftstua, foretrekker nok også det når blir litt større. 

Anonymkode: 8eacb...5c4

Skrevet

Mine barn er ikke så store enda, men da jeg var liten så var vi enten på rommet eller kjeller-/loftstue.

Observerer de gangene jeg er hos søsteren min at når 9-åringen spør om hele gjengen får bli med inn at hun svarer "Ja, hvis dere er nede". De kommer selvfølgelig for å hente drikke og sånt, men de henger jo ikke over oss som da sitter på kjøkkenet eller i stua.

Anonymkode: df9ba...83e

• Liker 5
Skrevet

Rolig lek (tegning osv) kan foregå i stua. Alt annet skjer ute eller på rommet. 

Anonymkode: 71b7b...4c9

• Liker 2
Skrevet

Jeg sender dem på rommet, ja. Jentungen har (tilfeldigvis pga planløsningen) til overmål egen stue ifbm rommet så det er absolutt ingen grunn til at de skal sitte oppå meg. Det er jentungen som har besøk, ikke jeg.

Anonymkode: 94da8...fc6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei , de får selvsagt være på stuen om de vil

Anonymkode: cbc96...2fe

• Liker 1
Skrevet

De har et rom for at det skal brukes og de får leke der eller ute. Stuen er for avslappning og ro. 

Har ungene også et soverom på 70 kvadratmeter så de har bedre plass det enn stua.

Anonymkode: a6fb8...50a

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig var på lyder, så jeg pleier å si at de må være nede på rommet eller spillrommet når han har besøk. :)

• Liker 2
Skrevet

De får være i stua, men her er det ikke lov til å bråke. Besøk eller ei, så skal stua, og andre fellesarealer,  være hyggelig å oppholde seg i for alle, og da kan man ikke bråke. Da må de gå på rommet eller i kjellerstua.

Anonymkode: 4c6d6...d60

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Fellesstue er for hele familien, ikke bare barna. Herjing og bråk, særlig med flere venner på besøk, bør skje ute, på soverom eller et rom tilpasset barna, som kjellerstue eller loftstue.

Jeg kan aldri huske at jeg brukte å sitte i stua hos mine venner da jeg var barn. Var alltid på rommet til vennen eller på loft-/kjellerstue. 

Skrevet

Vi aksepterer ikke lek i stua. De kan sitte å tegne ved kjøkkenbordet eller drive med andre rolige aktiviteter. Stua den er for alle huset beboere. Ungene har en hel etasje de kan boltre seg i. De blir bedt om å gå opp og det har aldri vært noe problem. Frøkna på 10 har en loftstue og to soverom + en lekestue på 12 kvm. Ingen grunn til at hun skal sitte oppå oss. 

Anonymkode: 1e2af...d92

• Liker 1
Skrevet

Fra barna var sånn 6 år så synes jeg at de kan leke på rommet når de har besøk. Eller være ute🙂 Vi har veldig liten stue, og ingen annen plass vi kan gjøre av oss egentlig. Så mye hyl og spetakkel i lek, det orker vi ikke. Kanskje fordi stuen her er 30-35 kvadrat.

Anonymkode: 8739d...24f

Skrevet

Barna mine er for små til den problemstillingen foreløpig, men husker fra jeg var liten: de fleste stedene fikk vi lov å være i stua, men det var ikke lov å dra med leker dit, så det ble naturlig til at vi var på rommet/kjellerstue/loftstue med mindre vi skulle tegne eller tilsvarende. 
Det ene huset der vi ikke fikk lov å være i stua var det greit å holde seg på rommet. Der var det en trykka stemning. Har skjønt i ettertid at det var mye som ikke var så bra der. 

Anonymkode: d29af...4d8

Skrevet

Jeg synes det er rart å nekte sine egne barn å leke i stua, det er tross alt deres hjem også, men jeg mener at de selvfølgelig må rydde etter seg og ta hensyn til andre som er i samme rom. Barna våre og vennene deres kan være hvor de vil unntatt vårt soverom. Begge guttene velger alltid å være i kjellerstua med vennene sine mens yngstemann og hennes venninner gjerne er litt overalt alt etter hva de driver med. 

Skrevet
Arkana skrev (36 minutter siden):

Jeg synes det er rart å nekte sine egne barn å leke i stua, det er tross alt deres hjem også, men jeg mener at de selvfølgelig må rydde etter seg og ta hensyn til andre som er i samme rom. Barna våre og vennene deres kan være hvor de vil unntatt vårt soverom. Begge guttene velger alltid å være i kjellerstua med vennene sine mens yngstemann og hennes venninner gjerne er litt overalt alt etter hva de driver med. 

Hva med barna som har besøk og barna bruker utestemme inne? Brøler, hopper opp og ned, etc? Har du disse i stua?

Hva er konsekvensen dersom de ikke klarer å roe ned? Da er konsekvensen at de må gå ett annet sted.

Barnehagen har samme regler. Ikke utestemme inne, ikke lov å løpe etc..

Skrevet

De sendes på loftstua de eldste, de yngste får være i lag med oss i rolig lek

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva med barna som har besøk og barna bruker utestemme inne? Brøler, hopper opp og ned, etc? Har du disse i stua?

Hva er konsekvensen dersom de ikke klarer å roe ned? Da er konsekvensen at de må gå ett annet sted.

Barnehagen har samme regler. Ikke utestemme inne, ikke lov å løpe etc..

Ja, selvsagt. Hvis de ikke klarer å ta hensyn til andre som er i stua så er konsekvensen at de må være et annet sted, men det er noe annet enn å ha en regel om at barna aldri får være i stua med vennene sine, helt uavhengig om de bråker eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...