Frk Doodad Skrevet 22. desember 2005 #1 Skrevet 22. desember 2005 (endret) Hei Jeg prøvde meg på å lage pinnekjøtt her om dagen. (Både jeg og sambo synes det er så godt, men ingen av forelrene våre pleier å lage det så da måtte vi spise det før jul ) Men så ante jeg ikke om det ar best med røkt eller urøkt. Kjøpte røkt til slutt. Det var jo godt, men litt rar ettersmak... Hva synes dere er best da? Pleier dere å ha kjøttet litt i stekeovnen etter koking? Hvol lenge, hvor varmt? Frk Doodad med ambisjoner om å bli super pinnekjøtt-kokk Endret 22. desember 2005 av Frk Doodad
just_c Skrevet 31. desember 2005 #2 Skrevet 31. desember 2005 jeg er vokst opp med salta pinnekjøtt jeg da,, og synest helt klart det er best:) tradisjonen hos oss er at man damper pinnekjøttet og servere det som det som det er uten å ha det i oven,,så kan desverre ikke hjelpe deg med hvor lenge og gradene man skal ha det i ovnen.,. vi synest da at pinnekjøtt fra vestlandet som er lufttørka er best.. Får man tak i pinnekjøtt fra voss er det stor jubel i heimen var kanskje ikke så mange svar du fikk her da,,men var da et svar godt nyttår...
SissiB Skrevet 31. desember 2005 #3 Skrevet 31. desember 2005 Det er en smaksak. Jeg synes tørket er helt klart best. Jeg dampkoker det først, og deretter har jeg det i ovnen. Under grillen, 220-250 grader i tre minutter. Da får det en sprø fin skorpe.
kallamilla Skrevet 31. desember 2005 #4 Skrevet 31. desember 2005 Jeg er vant til røykt pinnekjøtt, og synes dette er det beste. Far min pleier å skjerpe det litt i ovnen rett før servering. 225 grader og bare i noen minutter. Tror han setter langpanna høyt i ovnen.
Gjest Hilde Skrevet 31. desember 2005 #5 Skrevet 31. desember 2005 Vi bruker aldri røkt pinnekjøtt - jeg liker ikke den røkte smaken. Pinnekjøtt er absolutt best når det er saltet og tørket. Men jeg tar det også noen minutter i i grillen før servering - det er kjempegodt.
Majka Skrevet 31. desember 2005 #6 Skrevet 31. desember 2005 Salta kjøtt er abosultt best synes jeg. Her har vi også pinnekjøttet inn i ovnen noen minutter etter damping. Det største trikset med pinnekjøtt er jo å lage den perfekte kålrabistappen. Potetene og kjøttet lager seg selv Åhh....nå fikk jeg lyst på pinnekjøtt, men blir nok kalkun i dag
Saeria Skrevet 1. januar 2006 #7 Skrevet 1. januar 2006 Urøkt er den varianten jeg er mest vant til. Liker begge typene, men den urøkte best.
Gjest 1111 Skrevet 1. januar 2006 #8 Skrevet 1. januar 2006 Jeg syns røkt er best etter å ha smakt begge deler. Men pinnekjøttet må ha vært et par minutter i ovnen på høy varme eller grill før det serveres, ellers så smaker det "kokt".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå