CatPerson123 Skrevet 11. februar 2023 #101 Skrevet 11. februar 2023 Fru Solsikke skrev (1 minutt siden): "Woke" er jo direkte kvinnefiendtlig til tider. De mest ekstreme har jo ikke noe imot at transkvinner konkurrerer mot kvinner. Og så har de en del nedverdigende uttrykk som "birth person", " chest feeder", som om kvinner kun er en rugekasse eller matdispenser. Ikke akkurat nytt mtp hvordan kvinner er blitt undertrykt historisk. Helt enig. Forstyrrer meg også at kvinner, mørkhudede, skal få yrker enklere enn hvite menn. Det viser bare at de tenker at vi kvinner og de med mørkere hud ikke er like gode, så trenger ekstra fordeler og forenklede ting. Jeg vil få en jobb fordi jeg er en av de flinkere og egnet til jobben, IKKE fordi jeg er kvinne. Nesten en fornærmelse synes jeg. 5
Hannah80 Skrevet 11. februar 2023 #102 Skrevet 11. februar 2023 CatPerson123 skrev (6 minutter siden): Nei, altså jeg hverken har eller ønsker barn. Men jeg synes det er viktig at det er biologiske forskjeller mellom menn og kvinner. Selv om jeg synes kvinner absolutt ikke skal være hjemme og passe på barna liksom, men sånn biologisk sett. Synes selvfølgelig ikke de skal tvangssteriliseres, men jeg synes at hvis man blir en mann skal man ikke bli gravid selv. Blir bare feil for meg. Jeg synes det er fint at det er forskjeller mellom menn og kvinner, fordi begge er nødvendige i samfunnet (da mener jeg biologiske forskjeller, ikke rettigheter og roller) Hva er vitsen med mann og kvinne hvis kvinner har skjegg og menn er gravide? At folk er trans, ingen problem, men de må innse at et kjønn er det man blir født som. Man kan bytte, men "egenskapene" skal være like. En trans mann synes jeg skal være lik som en cis mann, og dvs ikke bli gravid. Jeg syns også at det er veldig fint med forskjeller mellom kjønnene. Helt uforståelig for meg at det er så viktig for enkelte kvinner å endre kjønnet sitt. For så å føde barn senere, og faktisk kan kalle seg "pappa". Jeg forstår ikke den "i pose og sekk" greia. 7
Egvilværeanonym Skrevet 11. februar 2023 #103 Skrevet 11. februar 2023 Zeruda skrev (1 time siden): Det ser ut som om grunnene ikke er noe annet enn prinsipper om at «det skal ikke være sånn». Føler du deg mindre spesiell som kvinne når transmenn føder barn? Nå er jo en kvinnes rolle knyttet opp til mye mer enn det å føde barn. Det er ikke lenge siden det var sånn at de som skulle skifte kjønn ble tvangssterilisert. Dette mente jeg var et overgrep og jeg skrev under på en underskriftskampanje om at det måtte stoppes. Selv om jeg som barnfri står i operasjonskøen for å bli (frivillig) sterilisert. Skjønner du ikke at dette blir å faktisk viske ut fakta og biologi? Du sier at jeg er styrt av følelser? Men hva er ikke da de? Når de føler seg som ene eller andre - det gir ingen verdens mening. I tillegg bagatelliserer dette hva vi kvinner går gjennom når det kommer til mensen, div sykdommer som KVINNER får og ikke menn. Men dette igjen gjør jo at ‘joda nå får menn det også stfu’. Man har ingen klare grenser eller regler, alt blir blurry og i gråsoner. Man går bort fra det naturlige. Derfor er jeg imot alt dette - ikke personene i seg selv men ideologien og idéen at man plutselig kan bytte kjønn over natten og nåde deg om du sier imot. Nei jeg nekter at det skal hete nå ‘personer føder’ eller ‘personer får mensen’ fordi det er løgn, kvinner får mensen og føder. Ikke personer, ikke menn - kvinner. 9 1
Zeruda Skrevet 11. februar 2023 Forfatter #104 Skrevet 11. februar 2023 42 minutter siden, DuMåkkeKommeHer said: Det er en legitim mening, men synes ikke det er selvfølgelig. Vi kan jo generalisere prinsippet. For eksempel hvis man har litt gammeldagse interesser, liker kamferdrops og jevnt over opplever seg som 70-åring til sinns, er det da selvsagt at man bør kunne endre juridisk alder? Synes ikke det går å sammenligne. Man kan ikke bytte fødselsdato. Dette blir bare for dumt. 1
Egvilværeanonym Skrevet 11. februar 2023 #105 Skrevet 11. februar 2023 Zeruda skrev (4 minutter siden): Synes ikke det går å sammenligne. Man kan ikke bytte fødselsdato. Dette blir bare for dumt. Hvem sier det? Hvem skal få bestemme dette og det å skifte kjønn f.eks? Hvorfor blir det å skifte alder ‘for dumt’ i forhold til å skifte kjønn? Hvor går grensen her og hvem legger grensene på dette? 9 1
DuMåkkeKommeHer Skrevet 11. februar 2023 #106 Skrevet 11. februar 2023 Zeruda skrev (5 minutter siden): Synes ikke det går å sammenligne. Man kan ikke bytte fødselsdato. Dette blir bare for dumt. Jeg ser du skriver det, men gi meg en begrunnelse, da. Hva er er så vesensforskjellig mello at man ikke kan gjøre den sammenligningen? 10 1
Zeruda Skrevet 11. februar 2023 Forfatter #107 Skrevet 11. februar 2023 13 minutter siden, Egvilværeanonym said: Skjønner du ikke at dette blir å faktisk viske ut fakta og biologi? Du sier at jeg er styrt av følelser? Men hva er ikke da de? Når de føler seg som ene eller andre - det gir ingen verdens mening. I tillegg bagatelliserer dette hva vi kvinner går gjennom når det kommer til mensen, div sykdommer som KVINNER får og ikke menn. Men dette igjen gjør jo at ‘joda nå får menn det også stfu’. Man har ingen klare grenser eller regler, alt blir blurry og i gråsoner. Man går bort fra det naturlige. Derfor er jeg imot alt dette - ikke personene i seg selv men ideologien og idéen at man plutselig kan bytte kjønn over natten og nåde deg om du sier imot. Nei jeg nekter at det skal hete nå ‘personer føder’ eller ‘personer får mensen’ fordi det er løgn, kvinner får mensen og føder. Ikke personer, ikke menn - kvinner. Ja. Jeg ser at det er veldig mye i den moderne verden som oppleves som «nytt og skremmende». Snart tør vel ikke folk gå ut døra heller? Jeg kjenner flere cismenn som sier at de gjerne skulle født barn hvis de kunne, og de føler seg likevel 100% som menn. Og mannlig graviditet var jo en del av The Sims 2, der menn ble kidnappet av aliens og ble gravide med en alienbaby. Det var ingen som kom med ramaskrik om at dette var unaturlig den gang da!
Zeruda Skrevet 11. februar 2023 Forfatter #108 Skrevet 11. februar 2023 5 minutter siden, DuMåkkeKommeHer said: Jeg ser du skriver det, men gi meg en begrunnelse, da. Hva er er så vesensforskjellig mello at man ikke kan gjøre den sammenligningen? Biologisk aldring går ikke an å reversere. Og man kan ikke bytte fødselsdato i passet.
DuMåkkeKommeHer Skrevet 11. februar 2023 #109 Skrevet 11. februar 2023 Zeruda skrev (Akkurat nå): Biologisk aldring går ikke an å reversere. Ville ikke vært så sikker: https://time.com/6246864/reverse-aging-scientists-discover-milestone/ Det man derimot ikke kan endre er hvilke kromosomer man har Zeruda skrev (1 minutt siden): Og man kan ikke bytte fødselsdato i passet. Ikke per i dag, men det blir vel neste vil jeg tro. Slike antakelser har jo i hvert fall ikke stoppet oss så langt 6 2
Btw Skrevet 11. februar 2023 #110 Skrevet 11. februar 2023 (endret) 13 hours ago, Zeruda said: Ja. Jeg ser at det er veldig mye i den moderne verden som oppleves som «nytt og skremmende». Snart tør vel ikke folk gå ut døra heller? Jeg kjenner flere cismenn som sier at de gjerne skulle født barn hvis de kunne, og de føler seg likevel 100% som menn. Og mannlig graviditet var jo en del av The Sims 2, der menn ble kidnappet av aliens og ble gravide med en alienbaby. Det var ingen som kom med ramaskrik om at dette var unaturlig den gang da! Du vet at du sammenlikner virkelighet nå med Sims2 - en dataspill? Vi snakker om hvordan best løser utfordringer i samfunnet og du kommer med en datapill? Endret 12. februar 2023 av Btw 8
yamask Skrevet 11. februar 2023 #111 Skrevet 11. februar 2023 https://www.dailymail.co.uk/news/article-11461329/Writer-apologizes-JK-Rowling-finding-NO-evidence-transphobic.html Tenker dette er verdt å lese for flere her inne som fortsatt mener JK rowling er satan sjøl. https://www.themarysue.com/is-jk-rowling-racist-jk-rowling-naming-characters-explained/ Og her er en woke artikkel om hvor rasistisk og nazistisk hun er. Hele artikkelen er jo en spikersuppe ut av en annen verden, men disse meningene er nå spredt rundt i alle sosiale medier som er. Rett og slett farlig? En gamer som livestreamet Hogwarts Legacy oppdaga at han hadde blitt hetset og kalt transfob på twitter av en hel gjeng med folk. Fordi forfatteren av bøkene spillet er basert på har sagt noe så kontroversielt som at menn er menn og kvinner er kvinner? Jeg vet ikke hva den gjengen røyker, men de virker ihvertfall helt virkelighetsfjerne. Og at folk støtter dette kanselleringsgreiene er vanskelig for meg å forstå seg på. 8 1
DuMåkkeKommeHer Skrevet 11. februar 2023 #112 Skrevet 11. februar 2023 Zeruda skrev (5 minutter siden): Biologisk aldring går ikke an å reversere. Og man kan ikke bytte fødselsdato i passet. Trodde for så vidt også kjønnsidentitet var et sosialt konstrukt, og ikke noe med biologi å gjøre, så rart at vi skal bruke biologi som kriterium, men mulig jeg har misforstått. 5 1
Zeruda Skrevet 11. februar 2023 Forfatter #113 Skrevet 11. februar 2023 3 minutter siden, DuMåkkeKommeHer said: Ville ikke vært så sikker: https://time.com/6246864/reverse-aging-scientists-discover-milestone/ Det man derimot ikke kan endre er hvilke kromosomer man har Ikke per i dag, men det blir vel neste vil jeg tro. Slike antakelser har jo i hvert fall ikke stoppet oss så langt Nå er jeg ikke redd for forandringer. Det viktigste for meg er at alle er lykkelige. Om de finner opp en metode i framtiden som kan gjøre at cismenn blir gravide, er det toppen for meg. Noen mennesker ser ut til å være livredde for forandringer. 1
Fru Solsikke Skrevet 11. februar 2023 #114 Skrevet 11. februar 2023 Zeruda skrev (1 minutt siden): Ja. Jeg ser at det er veldig mye i den moderne verden som oppleves som «nytt og skremmende». Snart tør vel ikke folk gå ut døra heller? Jeg kjenner flere cismenn som sier at de gjerne skulle født barn hvis de kunne, og de føler seg likevel 100% som menn. Og mannlig graviditet var jo en del av The Sims 2, der menn ble kidnappet av aliens og ble gravide med en alienbaby. Det var ingen som kom med ramaskrik om at dette var unaturlig den gang da! Folk diskuterer med helt forskjellige utgangspunkter i denne diskusjonen. Et krav for å ha en seriøs diskusjon er å kunne definere ordet "kvinne" uten å bruke ordet "kvinne" i definisjonen. De mest ekstreme inne "woke" er heller ikke istand til å gjøre det. På engelsk har de jo også 2 ord for kjønn; "sex" og "gender". Der "sex" ofte blir brukt om biologisk kjønn, og "gender" oftere om sosialt kjønn. På norsk oversettes begge til "kjønn". Når den ene parten diskuterer kjønn som "sex" og den andre som "gender" så blir det bare krangel, selv om de i utgangspunktet er ganske enige. 3
DuMåkkeKommeHer Skrevet 11. februar 2023 #115 Skrevet 11. februar 2023 Zeruda skrev (Akkurat nå): Nå er jeg ikke redd for forandringer. Det viktigste for meg er at alle er lykkelige. Om de finner opp en metode i framtiden som kan gjøre at cismenn blir gravide, er det toppen for meg. Noen mennesker ser ut til å være livredde for forandringer. Det er fint, men jeg er skeptisk til forandringer uten å se hva den konsekvensen blir i den logiske forlengelsen. Så hvis vi her kan være enig om at da bør man kunne endre alder i passet, så da bør vel biologiske barn kjøpe sprit og kjøre bil da? 3 3
Btw Skrevet 11. februar 2023 #116 Skrevet 11. februar 2023 4 minutter siden, Zeruda said: Nå er jeg ikke redd for forandringer. Det viktigste for meg er at alle er lykkelige. Om de finner opp en metode i framtiden som kan gjøre at cismenn blir gravide, er det toppen for meg. Noen mennesker ser ut til å være livredde for forandringer. Beklager, dette er ikke mulig. Mennesker vil alltid flytte goal posten for lykke. Har du fått den perfekte kroppen så vil du ha noe annet. Jobben til å bære frem barn er allerede besatt. Dessuten så har vi inflasjon, energi, miljøgifter og andre geopolitisk utfordringer som vi allerede mangler løsning og ressurser på. 3 2
Zeruda Skrevet 11. februar 2023 Forfatter #117 Skrevet 11. februar 2023 Just now, Btw said: Beklager, dette er ikke mulig. Mennesker vil alltid flytte goal posten for lykke. Har du fått den perfekte kroppen så vil du ha noe annet. Jobben til å bære frem barn er allerede besatt. Dessuten så har vi inflasjon, energi, miljøgifter og andre geopolitisk utfordringer som vi allerede mangler løsning og ressurser på. Jeg sa ikke at jeg trodde det skulle være mulig (noe jeg ikke tror), men jeg er ikke imot det hvis det hypotetisk sett hadde vært mulig.
CatPerson123 Skrevet 11. februar 2023 #118 Skrevet 11. februar 2023 Zeruda skrev (10 minutter siden): Nå er jeg ikke redd for forandringer. Det viktigste for meg er at alle er lykkelige. Om de finner opp en metode i framtiden som kan gjøre at cismenn blir gravide, er det toppen for meg. Noen mennesker ser ut til å være livredde for forandringer. Det å være lykkelig i vårt samfunn er som en illusjon. Og cismenn skal ikke bli gravide, HVORFOR må mennesker alltid ville ha kontroll over alt? Dette er biologiske regler, å tukle med sånt er ikke sunt. Det er fint å vite at man ikke har kontroll over alt. Jeg er ikke redd for forandringer. Jeg er redd for at folk går blindt i alle retninger fordi de desperat ikke vil være redde for forandringer 5
DuMåkkeKommeHer Skrevet 11. februar 2023 #119 Skrevet 11. februar 2023 Hvis dette blir å dra det for langt har man, hvis man skal være konsekvent to muligheter: 1) Peke på hvorfor denne sammenligningen ikke er valid 2) Innse at den logiske forlengelsen av å tillate endring av juridisk kjønn, går ganske langt. Zeruda skrev (4 timer siden): Det viktigste for meg er at alle er lykkelige. Jeg synes dette oppsummerer ideologien veldig godt. Jeg har stor forståelse for at man ønsker å imøtekomme ønsker fra ulike grupper i samfunnet, og jeg er helt for at man kan gjøre som man vil så lenge det ikke går utover andre, men bør ikke unngå å se på hva som blir konsekvensen. For få år siden var neopronomener noe helt utenkelig, og folk ville ment det var latterlig. Med samme kurs, kan nok endring av alder fort bli like "selvsagt" 6
Zeruda Skrevet 11. februar 2023 Forfatter #120 Skrevet 11. februar 2023 1 minutt siden, CatPerson123 said: Det å være lykkelig i vårt samfunn er som en illusjon. Og cismenn skal ikke bli gravide, HVORFOR må mennesker alltid ville ha kontroll over alt? Dette er biologiske regler, å tukle med sånt er ikke sunt. Det er fint å vite at man ikke har kontroll over alt. Jeg er ikke redd for forandringer. Jeg er redd for at folk går blindt i alle retninger fordi de desperat ikke vil være redde for forandringer Det virker som om du er mest redd for forandringer. Hvordan skader det deg og menneskeheten at en transmann føder barn?
Anbefalte innlegg