Zeruda Skrevet 10. februar 2023 Forfatter #41 Skrevet 10. februar 2023 (endret) 5 minutter siden, Hannah80 said: Jeg syns akkurat dette er helt vanvittig!! Hvem blir registrert som mor da oppi dettte surret? Hvis barnet har to foreldre av motsatt kjønn, er det vel transkvinnen eller ciskvinnen som blir mor. Hvis barnet har to likekjønnede foreldre, blir det to fedre; enten to transmenn eller en transmann og en cismann. Hvis barnet derimot bare har en forelder, blir det nok ingen mor. Synes dette «surret» er kjempelett å forholde seg til. Endret 10. februar 2023 av Zeruda 2
Hank Amarillo Skrevet 10. februar 2023 #42 Skrevet 10. februar 2023 (endret) Zeruda skrev (2 minutter siden): Hvis barnet har to foreldre av motsatt kjønn, er det vel transkvinnen eller ciskvinnen. Hvis barnet har to likekjønnede foreldre, blir det to fedre; enten to transmenn eller en transmann og en cismann. Hvis barnet derimot bare har en forelder, blir det nok ingen mor. Disse hadde det vært interessant å fått en forklaring på hvordan vil gå for seg i praksis. Endret 10. februar 2023 av Hank Amarillo 2
Zeruda Skrevet 10. februar 2023 Forfatter #43 Skrevet 10. februar 2023 (endret) 1 minutt siden, Hank Amarillo said: Dette hadde det vært interessant å fått en forklaring på hvordan vil gå for seg i praksis. Du mener hvorfor ciskvinnen ikke bar fram barnet i stedet for transmannen? Det kan jo være mange grunner til at folk ikke kan få barn. Blant annet PCOS. Endret 10. februar 2023 av Zeruda 2
Hank Amarillo Skrevet 10. februar 2023 #44 Skrevet 10. februar 2023 Zeruda skrev (Akkurat nå): Du mener hvorfor ciskvinnen ikke bar fram barnet i stedet fir transmannen? Nei, hvordan 2 biologiske kvinner får produsert barn. Eller er det bare at man lar være å registrere faren? 2 1
Hannah80 Skrevet 10. februar 2023 #45 Skrevet 10. februar 2023 Zeruda skrev (2 minutter siden): Hvis barnet har to foreldre av motsatt kjønn, er det vel transkvinnen eller ciskvinnen som blir mor. Hvis barnet har to likekjønnede foreldre, blir det to fedre; enten to transmenn eller en transmann og en cismann. Hvis barnet derimot bare har en forelder, blir det nok ingen mor. Synes dette «surret» er kjempelett å forholde seg til. Det er ikke lett å forholde seg til dette. Jeg og min ekskone ( vi var altså et likekjønnet par) har et barn sammen. Vi er da mor og medmor. Enkelt å forstå. Men hvis min ekskone valgte å skifte kjønn. Og fødte barnet vårt, så syns du det er naturlig at h*n ble registrert som far, og jeg som medmor? Det er jo helt fullstendig vilt. 6
Zeruda Skrevet 10. februar 2023 Forfatter #46 Skrevet 10. februar 2023 Just now, Hank Amarillo said: Nei, hvordan 2 biologiske kvinner får produsert barn. Eller er det bare at man lar være å registrere faren? Nå vet jeg ikke så mye om prosessen rundt ivf og kunstig befruktning, siden jeg selv ikke har noen plan om å skaffe barn.
yamask Skrevet 10. februar 2023 #47 Skrevet 10. februar 2023 Zeruda skrev (7 minutter siden): Du har nok misforstått woke-begrepet. Woke handler ikke kun om transer. Og det å være Anti-Woke handler ikke bare om transfobi. Det er en diger pakke som omhandler både antifeminisme, mannosfæreideologi, homofobi, transfobi, anti-sekularisme og motstand mot ateisme, motstand mot miljøvern, motstand mot veganisme, motstand mot å ikke få barn, motstand mot karrierekvinner osv. Jeg kaller meg antiwoke og er ingen av disse tingene. Å være antiwoke handler om å støtte seg til vitenskap og fakta istedenfor følelser. Hilsen barnløs miljøverner med en haug av homofile venner som mener akkurat det samme som meg angående wokekulturen. Jeg er ateist, har lang utdannelse og tjener mer enn samboeren min. Men selvfølgelig - det er mye enklere å stenge meningsmotstandere inn i en hatefull "pakke" istedenfor å diskutere normalt med fakta. 14 5
Zeruda Skrevet 10. februar 2023 Forfatter #48 Skrevet 10. februar 2023 (endret) 16 minutter siden, Hannah80 said: Det er ikke lett å forholde seg til dette. Jeg og min ekskone ( vi var altså et likekjønnet par) har et barn sammen. Vi er da mor og medmor. Enkelt å forstå. Men hvis min ekskone valgte å skifte kjønn. Og fødte barnet vårt, så syns du det er naturlig at h*n ble registrert som far, og jeg som medmor? Det er jo helt fullstendig vilt. Dere kunne blitt registrert som far og mor hvis hun byttet kjønn. Er ikke særlig begeistret for begrepet medmor. Når en adoptivforelder (som ikke er biologisk i slekt med barnet) kan være mor, hvorfor kan ikke en medmor være mor? Er det galt at det heter mor og mor? Endret 10. februar 2023 av Zeruda 2
Hannah80 Skrevet 10. februar 2023 #49 Skrevet 10. februar 2023 (endret) Zeruda skrev (3 minutter siden): Dere kunne blitt registrert som far og mor. Men da høres det jo ut som om det er JEG som fødte barnet. Den riktige betegnelsen er jo faktisk medmor. For menn kan faktisk ikke føde. Endret 10. februar 2023 av Hannah80 5 3
Zeruda Skrevet 10. februar 2023 Forfatter #50 Skrevet 10. februar 2023 (endret) 9 minutter siden, Hannah80 said: Men da høres det jo ut som om det er JEG som fødte barnet. Den riktige betegnelsen er jo faktisk medmor. For menn kan faktisk ikke føde. Hvis hun byttet kjønn, kunne dere blitt far og mor. Spiller det egentlig noen rolle hvem som fødte barnet? Adoptivforeldre føder ikke barnet. Endret 10. februar 2023 av Zeruda 2
Zeruda Skrevet 10. februar 2023 Forfatter #51 Skrevet 10. februar 2023 (endret) 23 minutter siden, yamask said: Jeg kaller meg antiwoke og er ingen av disse tingene. Å være antiwoke handler om å støtte seg til vitenskap og fakta istedenfor følelser. Hilsen barnløs miljøverner med en haug av homofile venner som mener akkurat det samme som meg angående wokekulturen. Jeg er ateist, har lang utdannelse og tjener mer enn samboeren min. Men selvfølgelig - det er mye enklere å stenge meningsmotstandere inn i en hatefull "pakke" istedenfor å diskutere normalt med fakta. Nå sa jeg ikke at det gjaldt alle som kalte seg Anti-Woke, men jeg ser tendenser. Heldigvis er ikke alle like gærne som Ben Shapiro. Jeg forstår at det kan være en del følelser (og ikke fakta) hos de mest ekstreme woke-tilhengerne, men det er det jaggumeg hos de mest ekstreme Anti-Wokerne også! PS. Jeg kaller meg verken woke eller anti-woke. Endret 10. februar 2023 av Zeruda 1
Gjest Keikolina Skrevet 10. februar 2023 #52 Skrevet 10. februar 2023 De er jo like dømmende idioter selv, woke folka. Absolutt minus selvinnsikt!!!
yamask Skrevet 11. februar 2023 #53 Skrevet 11. februar 2023 (endret) Zeruda skrev (37 minutter siden): Nå sa jeg ikke at det gjaldt alle som kalte seg Anti-Woke, men jeg ser tendenser. Heldigvis er ikke alle like gærne som Ben Shapiro. Jeg forstår at det kan være en del følelser (og ikke fakta) hos de mest ekstreme woke-tilhengerne, men det er det jaggumeg hos de mest ekstreme Anti-Wokerne også! Ja her er vi nok enige. Ben Shapiro har jeg ikke sett så mye av, det er noe urovekkende med hele fyren. Det er synd at debatten blir så polariserende (fra begge kanter). Og være anti-woke har ingenting med Andrew Tate eller Ben Shapiro å gjøre. Ihvertfall ikke for meg. (Førstnevnte håper jeg råtner i fengsel). Men! Jeg tror det er flere og flere "vanlige" folk som begynner bli bekymret for hvor dette tar veien, og da mener jeg ikke bare transkulturen, men hele wokebevegelsen. Det redder ikke verden fra klimakatastrofer at ungdommer med lilla hår kaster maling på Skrik eller stopper folk i å dra på jobb. De burde heller ta seg en utdannelse innen det feltet de brenner for å utvikle nye måter å utvinne grønn energi på. Eventuelt kan de bli politikere. Det eneste den gjengen der har skapt er en stor misnøye mot oss andre, litt mer nøkterne, som er bekymret for miljøsaken. At mange nå ser med uro på transbevegelsen betyr ikke at vi ikke ønsker transpersoner gode, trygge og likverdige liv som resten av oss. Men de kan ha egne arenaer sånn at vi andre føler oss trygge der vi skal føle oss trygge (som i garderober og på idrettsarenaer). Det er rett og slett feminisme, og jeg er såpass breial at jeg mener woke-bevegelsen er antifeministisk. Og jeg syns det er trist at så mange ungdommer nå tror at eneste kur for deres psykiske lidelser er å stappe kroppen full av hormoner før finalen som er en lemlestelsesoperasjon uten garantier. Endret 11. februar 2023 av yamask 10 1
Andro Skrevet 11. februar 2023 #54 Skrevet 11. februar 2023 Det er ingen problemer med å være årvåken på undertrykkingsmekanismer. Selv om de som tjener på undertrykkingen finner på alle slags hersketeknikker og svertekampanjer mot dem som tar til motmæle. 1
Gjest Burkababe Skrevet 11. februar 2023 #55 Skrevet 11. februar 2023 Det er ingenting galt med woke, men det er litt uviktig i forhold til faktisk omfordelingspolitikk. IMO.
Jegern Puahate Skrevet 11. februar 2023 #56 Skrevet 11. februar 2023 Som woke-skeptiker er ikke målet mitt å bagatellisere, fornekte eller motarbeide rettigheter\aksept\trygghet for folk med annen kjønnsidentitet, legning, kjønn, hudfarge, etc enn meg. Jeg har aldri hatt noen problemer disse og ønsker de som genuint sliter alt vel. Mitt problem med woke-kulturen er derimot hvor påtrengende det er blitt, når alt fra hvite menn, Gud, Jesus og Supermann til Luke Skywalker skal omformateres vitner det mer om hensynsløs aktivisme enn rop for aksept. Noe jeg tror på sikt egentlig vil gjøre mer skade enn nytte for disse menneskene, spesielt når kvaliteten også forderves proposjonelt med tilskuddet av denne vulgære aktivismen. Ref mottagelse på nyere innslag som Velma og Blood Origins som begge ble totaltslaktet av lle andre enn bransjeshills. Normale folk vil ha god underholdning, ikke fientlig politisk reklame når de skal hygge seg. Så har vi også den totalitære fremgangsmåten hvor enhver kritikere blir stemplet som nazister, mannsjåvinister, homofobe, osv - sånn oppførsel blir det ikke mye sympati av. Nei, lag noe bra med nye interessante karakterer, uten å drite på gamle franchiser eller andre mennesker så vil nok kritikken snu. 8 2
servitrise&suppe Skrevet 11. februar 2023 #57 Skrevet 11. februar 2023 Jegern Puahate skrev (7 minutter siden): Som woke-skeptiker er ikke målet mitt å bagatellisere, fornekte eller motarbeide rettigheter\aksept\trygghet for folk med annen kjønnsidentitet, legning, kjønn, hudfarge, etc enn meg. Jeg har aldri hatt noen problemer disse og ønsker de som genuint sliter alt vel. Mitt problem med woke-kulturen er derimot hvor påtrengende det er blitt, når alt fra hvite menn, Gud, Jesus og Supermann til Luke Skywalker skal omformateres vitner det mer om hensynsløs aktivisme enn rop for aksept. Noe jeg tror på sikt egentlig vil gjøre mer skade enn nytte for disse menneskene, spesielt når kvaliteten også forderves proposjonelt med tilskuddet av denne vulgære aktivismen. Ref mottagelse på nyere innslag som Velma og Blood Origins som begge ble totaltslaktet av lle andre enn bransjeshills. Normale folk vil ha god underholdning, ikke fientlig politisk reklame når de skal hygge seg. Så har vi også den totalitære fremgangsmåten hvor enhver kritikere blir stemplet som nazister, mannsjåvinister, homofobe, osv - sånn oppførsel blir det ikke mye sympati av. Nei, lag noe bra med nye interessante karakterer, uten å drite på gamle franchiser eller andre mennesker så vil nok kritikken snu. På sikt vil det tvert i mot bli helt naturlig. Akkurat det er jeg ikke i særlig tvil om. Se på en film fra 50-tallet, og hvilke syn de presenterer på kjønn og moral. Jeg liker gamle filmer og de gjenspeiler jo samfunnet som det var, som de fleste filmer ( og også serier ) gjør. Det er ikke støtende å se på akkurat, det er mer underholdende. Le av hvordan de tenkte og behandlet hverandre. Vi vil jo se tilbake på denne perioden på den måten også. "Tenk at de protesterte sånn på wokekulturen, haha. Akkurat som at det er rart med flere kjønn?!" Akkurat sånn vil de tenke. Historien gjentar seg er ikke tull 🙂 1 1
MyMichelle Skrevet 11. februar 2023 #58 Skrevet 11. februar 2023 (endret) Det forundrer meg ikke om vi kommer til å se kanselleringer som Rowling her på berget. Uten at den kansellerte blir sitert, eller får lov å forsvare seg. Jeg mener det må kunne være mulig å diskutere tema man er uenige i, uten at det tar helt av på grunn av følelser. Vi er alle mennesker, hvorfor skulle noen være mer verdt enn andre? Men ekstremisme bekymrerer meg, uansett retning. Og det tror jeg vi vil se mer av i USA. Endret 11. februar 2023 av Rhodiola for å delrydde innlegg etter sammenslåing med tilsvarende emne - Rhodiola, adm. 5 2
Flintis Skrevet 11. februar 2023 #59 Skrevet 11. februar 2023 Det spørs litt hva som skjer. Hvor vanskelig livet blir. Om det blir dyrt å leve, lite jobber og høye renter kan det vel skje noe. Eller det blir avløst av noe annet. 2
MyMichelle Skrevet 11. februar 2023 #60 Skrevet 11. februar 2023 servitrise&suppe skrev (4 minutter siden): På sikt vil det tvert i mot bli helt naturlig. Akkurat det er jeg ikke i særlig tvil om. Se på en film fra 50-tallet, og hvilke syn de presenterer på kjønn og moral. Jeg liker gamle filmer og de gjenspeiler jo samfunnet som det var, som de fleste filmer ( og også serier ) gjør. Det er ikke støtende å se på akkurat, det er mer underholdende. Le av hvordan de tenkte og behandlet hverandre. Vi vil jo se tilbake på denne perioden på den måten også. "Tenk at de protesterte sånn på wokekulturen, haha. Akkurat som at det er rart med flere kjønn?!" Akkurat sånn vil de tenke. Historien gjentar seg er ikke tull 🙂 Er du nå så sikker på at det ikke er wokekulturen som vil bli ledd av? Jeg tror det går den veien. Folk som ikke har noe imot transpersoner og flere kjønn, reagerer på den ekstreme holdningen. Og akkurat som woke er en reaksjon på eksteme negative holdninger til blant annet transpersoner og homofile, kommer woke til å vekke ekstreme ideer hos andre. Reaksjon og motreaksjon. Jeg ville aldri finne på å le av gamle filmer, eller gjøre narr av folk som levde i annen tid enn vår. De tenkte annerledes enn hva jeg gjør. Og det hadde/har de lov til. 9
Anbefalte innlegg