Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt problem med woke er at de istedetfor å forsøke å forstå motargumenter og argumentere selv, så dømmer de folk og ønsker å stilne dem. Jeg tror at et samfunn der en ikke ønsker å forstå hvorfor noen mener noe annet, er et samfunn som fort blir et diktatur 

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Nå blir vel ordet woke oftest brukt om kunstig representasjon i sjangre som dataspill, tv og film, med vekt på ordet kunstig. Tror de aller fleste ikke har noe problem med Lgbt+, etnisiteter, osv., der hvor det er naturlig, eller har betydning for historien. Det folk sliter med er at underholdningsskapere synes å operere med kvoter, og representerer for å representere. Kanskje i sær når dette gjøres med kjente og kjære historier fra andre media.

Når folk ikke gidder å se/betale for å konsumere denne kunstige representasjonen så har det også vært tilfeller hvor skapere og skuespillere blir butthurt og sutrer i media, kanskje spesielt i type appropierte titler som Ghostbusters, Oceans, osv, hvor det i tillegg til å gjøre det til kvinnelige hovedpersoner bare, også er gjenomsyra av manbashing/latterliggjøring av menn. Det er jo ikke noe rart mange ikke gidder å betale for å se slikt.

Endret av Lurium
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Zeruda skrev (5 timer siden):

Jeg har lenge undret på hva problemet egentlig består av? Hvorfor er så mange folk sinte på det de kaller woke-kultur? Er det egentlig noe problem med kvinnelige superhelter i filmer og spill? At transpersoner har blitt en synlig og representert gruppe i samfunnet? At det finnes noen mennesker som ikke definerer seg hverken som mann eller kvinne? At det i framtiden kan komme en tredje kjønnskategori? At pride og LGBTQ-personer har blitt synlige og det ikke lenger eksisterer på undergrunnen? At kvinner lykkes i livet? At det har blitt mer og mer sosialt akseptabelt å ikke ville ha barn? At diskriminering på bakgrunn av hudfarge ikke er akseptabelt? At det har blitt innført et kjønnsnøytalt personlig pronomen- hen? 

Hva er egentlig problemet med det? 

Er det galt at alle grupper tas vare på og at vi har et inkluderende samfunn? 

Allerede i 2007 drømte jeg om et samfunn der homofile, lesbiske, transpersoner og ikkebinære ble sett på som ok og normalt. Og jeg drømte om at det i framtiden skulle komme en tredje kjønnskategori.
Mye bra har skjedd siden den gang. Det var mye homofobi i samfunnet den gang da og det var for eksempel forventet at heterofile menn skulle være både antifeministiske og homofobiske for å bli sett på som «skikkelige menn». Jeg er glad for at det ikke er sånn i dag. På sett og vis var det et kvelende samfunn den gang da. 

Rundt 2008 skjedde det noe. Lady Gaga debuterte med sitt første album, The Fame, og hun har hatt en enorm betydning for frigjøringen til LGBTQ-personer og kvinner. Kvinnelig seksualitet ble i mye større grad sett på som noe positivt. Kvinner fikk lov til å eie sin egen seksualitet. Det var ikke lenger slik at kvinner ble sett på som horer og menn ble sett på som erobrere. 

Barack Obama ble samme året valgt som president i USA, og han ble landets første svarte president. Han innførte reformer som har stor betydning og som folk lever godt av den dag i dag. Under hans tid som president ble Don’t Ask Don’t Tell-policyen avskaffet; noe som gjorde det mulig for åpne homofile, lesbiske og transpersoner å tjene i USAs militære. I tillegg ble det vedtatt en likekjønnet ekteskapslov over hele landet. 

Nå har det kommet en motbevegelse. 

Ordet woke er et relativt nytt ord og noen ser ut til å mene at woke betyr det samme som politisk korrekt? 

Jeg har aldri ansett meg for å være politisk korrekt. Jeg er meget skeptisk til religiøs fanatisme, og da særlig fra islam, og alle antidemokratiske krefter. Jeg (som feminist) har lenge irritert meg gul og blå på at en del feminister i vesten ser ut til å være mer opptatt av å rakke ned på strippere og poledancers enn å bry seg om den systematiske kvinneundertrykkelsen i islamske shariastyrte land som Iran og Saudi-Arabia. 

Jeg har aldri godtatt urettferdighet, kvinneundertrykkelse, homofobi og transfobi bare fordi det kom fra «en annen kultur» eller at det var en del av en religion.

Men jeg har alltid vært opptatt av å verne og beskytte utsatte gruppers rettigheter. 

Hva ordet woke betyr kan nok diskuteres i evigheten. Noen mener at det betyr politisk korrekt og andre mener at det betyr å stå opp for rettferdighet. 

Men hva er egentlig denne motstanden mot det de kaller «woke»? Hva består det i? 

Er det redsel for at samfunnet går i en retning som woke-motstanderne ikke har kontroll over? 

Er det uvilje til å tilpasse seg det moderne, vestlige samfunnet?

Er det et ønske om å gå tilbake i tid? 

Slik jeg oppfatter woke så kommet dette fra 30 årenes usa blandt afroamerikanere som en oppfordring til å ikke godta rasisme alså "stay woke"

Som et eksempel på politisk korrekthet kan en gå til Tyskland på den samme tiden der alle var politisk korrekte etter rådende politikk, svært få tenkte selv og resultatet ble deretter.

Woke har spredd seg og blitt stadig mer hårsårt så et motargument i en debatt blir at motstanderen er en hvit middelaldrende mann framført av en afroamerikansk mann.

Så blir dette snappet opp som politisk korrekthet enten det gjelder rase klima kjønn eller hva det nå måtte være.

Hva så med likhet for loven, i fjor var det to saker mot middelaldrende hvite menn som oppførte seg dårlig på byen, den ene ble dømt, den andre ikke. Begge mistet vel jobben, hva med oppsigelsesvernet?

Så da går vel woke hånd i hånd med politisk korrekthet i vår tid.

Var det meningen da🤔

• Liker 3
Skrevet (endret)
MyMichelle skrev (27 minutter siden):

Jeg synes det har gått fra det ene ekstreme: Alle hater transpersoner og de har null rettigheter. Til det andre ekstreme: Alle transpersoner er fantastiske og at i noen land skal man tilpasse språket etter dem.

Går det ikke an å se transpersoner som mennesker som kan være forskjellige fra hverandre? Noen er greie, andre er drittsekker, og alt derimellom?

Jeg tror det kan bli motsatt resultat av hva wokefolka ønsker seg. Deres sterke og til dels ekskluderende ytringer vil framprovosere en motreaksjon. 

Helt enig. Og jeg liker ikke at man automatisk er perfekt om man er trans. Med mange, hvis man sier noe negativt om personlighet osv, er man transfobisk. Dette med at hvis man ikke elsker dem og er med i pride hater man dem, liker jeg ikke. Jeg bryr meg ikke, men jeg vil ikke få det presset på meg. Og jeg vil ikke at barn skal vokse opp med å høre "å være trans er fantastisk" "hvis du er trans er du spesiell" "hvis du er lyshudet er du nesten helt sikkert rasistisk" 

Synes det er dumt at man får høre at mørkhudede er verdt mer, eller at de fortjener mer respekt. Samme med transpersoner osv. Alle er verdt like mye. ALLE. 

Alle mennesker er like, vi MÅ slutte å feire mer om en mørkhudet person vinner noe, enn om en lyshudet vinner. Det skal være NORMALT at den med mest talent vinner. 

Å være trans osv kan godt være normalt, og hvis det er målet til lgbtq+, hvorfor si det er fantastisk? Det er ikke fantastisk, det er normalt. 

Endret av CatPerson123
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Problemet er vel hovedsakelig at det brukes en sjekkliste med diversitet på kjente og kjære verk. Dette merkes spesielt med adaptasjoner av klassikere og tegneserier. Bytting av kjønn, etnisitet og legning på etablerte karakterer skyver vekk hele den etablerte kundegruppen. Resultatet blir dårlig lønnsomhet, dette skylder de på "hat grupper" som vil ha det originale verket som de er kjent med. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at grunntankene til denne kulturen i grunn ikke er problemet. Selvfølgelig skal folk få ha det kjønnsuttrykket de selv ønsker, rasisme skal bekjempes og kvinnefiendtlige tanker og holdninger skal vekk.

Problemet blir, i mine øyne, at mange av de som kaller seg «woke» tar på seg en slags vetorett til sine meninger, og ingen andre kan mene noe annet enn dem. Mener du at det kun finnes to biologiske kjønn, er du en jævla transfob. Mener du at hvite kvinner også kan ha krøllete hår og store lepper, da er du rasist. Og er du en hvit mann? Vel, fuck you! 

Jeg føler at mange som er «woke» nekter å ta innover seg nyanser, og å diskutere med folk som ikke deler akkurat deres syn på verden, samfunnet og politikk. Du blir stemplet som rasist, transfob eller kvinnehater dersom du beveger deg enn millimeter utenfor deres menings-sfære. Hva skjedde med å sette seg ned og ha en sunn og naturlig diskusjon? 

Også føler jeg at man stadig skal belæres. Veldig. Hvis du kjøper en klokke på salg på Bjørklund, støtter du den jævla kapitalismen og er med på å underbetale arbeidere i den tredje verden og alle vil sulte og dø på grunn av deg

😮💨

Woke er og blir ekstremistisk i mine øyne. Dessverre.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
Magnifique skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at grunntankene til denne kulturen i grunn ikke er problemet. Selvfølgelig skal folk få ha det kjønnsuttrykket de selv ønsker, rasisme skal bekjempes og kvinnefiendtlige tanker og holdninger skal vekk.

Problemet blir, i mine øyne, at mange av de som kaller seg «woke» tar på seg en slags vetorett til sine meninger, og ingen andre kan mene noe annet enn dem. Mener du at det kun finnes to biologiske kjønn, er du en jævla transfob. Mener du at hvite kvinner også kan ha krøllete hår og store lepper, da er du rasist. Og er du en hvit mann? Vel, fuck you! 

Jeg føler at mange som er «woke» nekter å ta innover seg nyanser, og å diskutere med folk som ikke deler akkurat deres syn på verden, samfunnet og politikk. Du blir stemplet som rasist, transfob eller kvinnehater dersom du beveger deg enn millimeter utenfor deres menings-sfære. Hva skjedde med å sette seg ned og ha en sunn og naturlig diskusjon? 

Også føler jeg at man stadig skal belæres. Veldig. Hvis du kjøper en klokke på salg på Bjørklund, støtter du den jævla kapitalismen og er med på å underbetale arbeidere i den tredje verden og alle vil sulte og dø på grunn av deg

😮💨

Woke er og blir ekstremistisk i mine øyne. Dessverre.

Her fikk du sagt det jeg tenker på en veldig god måte, synes jeg.

Det er den unyanserte ekstremismen i 'woke' som er problemet, ikke nødvendigvis holdningene eller tanken bak. Ekstremisme skremmer meg, enten det handler om religion, kosthold eller inkludering.

• Liker 8
Skrevet

Virker som om pendelen svinger tilbake nå. Bra, for det har vært litt for mye av det gode det siste tiåret. Fra 2011 begynte det å skje en rask endring i måten folk snakket om "sosial rettferdighet". Fagpersoner innen felt som teknologi, økonomi, utdanning, journalistikk, kunst og underholdning ble mye mer politisk radikale og stadig mer intolerante for dissens. Endringene var spesielt markante når det gjelder identitet (rase, kjønn og seksualitet, etc.).

Mye av den offentlige diskusjonen har fokusert på "følelser" og anekdoter. Nå går det mot at folk har blitt mer moderate, mindre feministiske og mindre tilbøyelige til å ville sensurere ubehagelige ytringer. Ihvertfall i USA, men det samme skjer nok også her på berget. Heldigvis.

https://compactmag.com/article/woke-ism-is-winding-down

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
charactouy skrev (2 timer siden):

Her fikk du sagt det jeg tenker på en veldig god måte, synes jeg.

Det er den unyanserte ekstremismen i 'woke' som er problemet, ikke nødvendigvis holdningene eller tanken bak. Ekstremisme skremmer meg, enten det handler om religion, kosthold eller inkludering.

Takk :) Og helt enig - ekstremisme er skummelt, uansett hva den omhandler. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Motstanden er en en konservativ konstruksjon som du gjerne finner blant ekstreme religiøse og høyre radikale. I USA brukes det mye penger på kampanjer betalt av disse folkene for å bevare tradisjonelle familieverdier og et heteronormativt samfunn. Republikanere bruker gender ideologi osv for alt det er verdt når det gjelder å skulle skape frykt. Republikanere er nesten-facister som hater alt "woke" står for.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Skrevet
Btw skrev (4 timer siden):

Problemet med woke: 

1. Frakobling av virkelighet - transproblematikken feks. 

Dette er jo problemet med anti-woke.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Btw said:

Problemet med woke: 

1. Frakobling av virkelighet - transproblematikken feks. 

2. Snikinnføring av kommunisme og truer ytringsfrihet - alle skal feks mene at de finnes flere kjønn. Ingen kan ikke mene noe annet enn dette. 

3. Dobbelt moralskhet - deres målet er mangfold og inkludering men hvis man ikke har woke-mening så er man utestengt, kansellert og uthengt.  

4. Truer kvalitet, kompetanse og utvikling - vil du kjører på  bruer bygd av den mest kvalifiserte eller den som har riktig hudfarge/kjønn? 

5. Woke folk vil ikke lenger ha sosial aksept, men spesial behandling. Har en vennine som er jordmor i UK, og der har de brukt masse ressurser på bytte ut ordet "mor/kvinne" med "birthing person" fordi de er redd at andelen transebefolkningen som er 0,001% som har lyst på barn skal få sammenbrudd hvis vedkommende ser ordet "mor". Tviler at de fleste trans faktisk bryr seg,men 99,99% av befolkning har jo ikke lyst å miste levebrødet sitt pga. transaktivister som er da sikkert 10% de 0,001%. Kult å leve i dette selvprodusert hysteriet i tillegg til krig, energikrise, og klimakrise. 

6. Promoterer offermentalitet og er falsk. Dersom Greta Thunberg virkelig bryr seg om klimaet så kan hun ta seg en utdanning hvor hun lærer seg å bygge effektive strømgenerator som ikke skader miljøet. Men hva gjør hun? Hun har blitt rik på å være verdens mest kjente martyr mens folk med mindre ressurser fryser i Romania og UK.  

7. Den bidrar ikke til løsninger på reelle problemer. Grunnen vi har energimangelen er Tyskland ville være den fremste land i EU som er "grønt". Veldig bra jobbet. Hvordan ville krigen Ukraina vs. Putin ha vært om EU var energi uavhengige? Det er ingenting som har endret seg etter et år. Det er fordi vi har en tafatt woke-elite. Har de talent i krigsføring og energibygging? Nope. Phd. i moralisering vil neppe hjelpe oss ut av dette hullet som de har gravd for oss. 

8. Er i overkant naive, slitsomme og sinte folk med mangel på nyttig talent. Hva kan de, bortsett fra å hive tomatsuppe, maling og melk og finne opp ord/identitet for seg selv og uten samtykke kalle oss andre for "cis"?. I et fritt demokrati; skal ikke vi kunne stemme over dette? 

9. Overseksualiseringen generelt og av barn (hvorfor trenger barn dragshow hvor pengersedler blir puttet ned i trusa til draqueens?) . De fleste har passert det punktet og har nok med sine egne problemer at de bryr seg om folk seksuelle preferanser eller identitet.

10. Vrir betydning av ord og ødelegger språket. Hørt om pronom-mafiaen? I canada kan du bli straffet for å ikke bruke foretrukket pronom. 

11. Undertrykkelse av familien. En far i Canada har mistet retten til sitt barn fordi han ikke vil underkaste seg for pronom-mafiaet. 

Det verste med woke-kultur er at det er ikke PK å kalle noen lettere mentalt forvirret, gi dem behandling, eller la dem være i fred, fordi det er ansett som "stigmatiserende". Det som er "riktig" er å la dem organisere samfunnet, gi dem makt til å fortelle oss andre hvordan vi skal leve og tale. 

2. Snikinnføring av kommunisme
Er det kommunisme at alle mennesker skal ha rett til å leve livet sitt uten hets, trakassering og fordommer? 
Nå kan jeg ikke akkurat si at kommunistisk styrte diktaturer var særlig LGBTQ-vennlige. Homofili var forbudt i de fleste østblokkland. Cuba har ikke vært særlig homovennlige. Homofili ble sett på som en «Amerikansk mote fra USA». Det er først nå i det siste at de har vedtatt en likekjønnet ekteskapslov. 

• Liker 2
Skrevet
jabx skrev (2 minutter siden):

Dette er jo problemet med anti-woke.

Hvorfor er det et problem at man er imot frakobling fra virkeligheten?

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Velvia said:

Motstanden er en en konservativ konstruksjon som du gjerne finner blant ekstreme religiøse og høyre radikale. I USA brukes det mye penger på kampanjer betalt av disse folkene for å bevare tradisjonelle familieverdier og et heteronormativt samfunn. Republikanere bruker gender ideologi osv for alt det er verdt når det gjelder å skulle skape frykt. Republikanere er nesten-facister som hater alt "woke" står for.

Jeg har sett det. 

Ben Shapiro er en medieperson som er sterkt anti-woke. 
Han er ikke bare imot transseksuelle, men imot mye annet i det moderne, vestlige samfunnet. 
Han har blant annet sagt at homofili burde bli definert som en mental sykdom. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Zeruda said:

2. Snikinnføring av kommunisme
Er det kommunisme at alle mennesker skal ha rett til å leve livet sitt uten hets, trakassering og fordommer? 
Nå kan jeg ikke akkurat si at kommunistisk styrte diktaturer var særlig LGBTQ-vennlige. Homofili var forbudt i de fleste østblokkland. Cuba har ikke vært særlig homovennlige. Homofili ble sett på som en «Amerikansk mote fra USA». Det er først nå i det siste at de har vedtatt en likekjønnet ekteskapslov. 

Da utfordrer jeg deg til å sette ned lunsjpausen på arbeidplassen din og si at menn ikke kan bli kvinne og motsatt og se hvordan folk reagerer. 

Skrevet
2 minutter siden, Zeruda said:

Jeg har sett det. 

Ben Shapiro er en medieperson som er sterkt anti-woke. 
Han er ikke bare imot transseksuelle, men imot mye annet i det moderne, vestlige samfunnet. 
Han har blant annet sagt at homofili burde bli definert som en mental sykdom. 

Ja, dette handler om bevare makt og man bruker grupper som syndebukker for å beholde makt. På vegen så kriminaliserer de folk. Skremmende likt mye av det som skjedde i nazi-tyskland.

https://progressive.org/magazine/antisemitism-meets-transphobia-greenesmith-lorber/

Skrevet
4 hours ago, Egvilværeanonym said:

Yup, dette ☝🏻

I tillegg er det så «up in your face» hele tiden og overalt. Jeg driter da faen i hvem som vil ha sex med hvem og hvordan folk identifiserer seg … 🙃

En annen ting er f.eks at dette med transebevegelsen gjør at ting blir snudd på hodet - plutselig skal menn kunne bli gravid og føde, kalles mamma og være lesbisk….. Nei vet du hva. Jeg kommer aldri til å se på en transmann som mann og transkvinne som en kvinne - aldri. 

Nå kan ikke transkvinner føde. 
Hva er galt med at transmenn føder? I Sverige blir transmenn som føder barn juridisk far til barnet; noe jeg synes er topp! 
Det er ikke lenge siden det i Norge krevdes at transmenn måtte steriliseres før de kunne skifte kjønn kirurgisk. Dette syntes jeg var et overgrep og jeg skrev under i en underskriftskampanje at denne tvangssteriliseringen måtte stoppes! 
Selv om jeg er barnfri og står i operasjonskøen til å bli (frivillig) sterilisert. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Velvia skrev (14 minutter siden):

Du må nesten vise til de studiene du snakker om når det kommer til at  transpersoner tar livet etter operasjon. Gjør du ikke det blir det ikke noe annet en ubegrunnede påstånder som resten av innlegget ditt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3043071/ 

Conclusions

Persons with transsexualism, after sex reassignment, have considerably higher risks for mortality, suicidal behaviour, and psychiatric morbidity than the general population. Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism, and should inspire improved psychiatric and somatic care after sex reassignment for this patient group.

Velvia skrev (15 minutter siden):

Det er blank løgn at arbeidsgivere blir kontaktet for at folk hevder det finnes biologisk kjønn, men det er den retorikken du og dine likesinnede bruker mot transpersoner. Når du følger opp med idrett og garderober så blir det dessverre svært forutsigbart i transfobisk retning. At sånne som deg gjentar det til det kjedsommelige gjør det ikke mer sant.

Nei, det er da ikke blank løgn. Det finnes mange eksempler på dette. Her er bare første jeg fant i en lang lang liste. 

https://news.sky.com/story/maya-forstater-woman-who-lost-job-over-transgender-views-warns-of-scary-precedent-if-her-tribunal-appeal-fails-12285218 

Helt absurd at man nå mister jobben fordi man støtter seg på vitenskap og ikke følelser. 

Og det du driver med der er jo akkurat det som er problemet med hele opplegget. Jeg får ikke lov til å FØLE en bekymring for at menn nå skal inn i våre garderober og idretter uten å bli kalt transfob???

Hvorfor er deres følelser så mye mer viktig enn mine? Jeg hater dem ikke, ønsker dem alt godt, men det må da gå ann snakke om problematikk rundt det uten å bli stempla som noe man ikke er? 

At du syns det er helt ok å skifte i samme garderobe som en transkvinne så er det fint for deg. For mange føles det utrygt. Og da snakker jeg før operasjon, men hvor går grensa? 

https://m.youtube.com/watch?v=E6sxC-tG-8M

(Sorry for alle de forskjellige fontene og størrelsene her, men skriver fra mobil og den lever sitt eget liv). 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Zeruda skrev (10 minutter siden):

Nå kan ikke transkvinner føde. 
Hva er galt med at transmenn føder? I Sverige blir transmenn som føder barn juridisk far til barnet; noe jeg synes er topp! 
Det er ikke lenge siden det i Norge krevdes at transmenn måtte steriliseres før de kunne skifte kjønn kirurgisk. Dette syntes jeg var et overgrep og jeg skrev under i en underskriftskampanje at denne tvangssteriliseringen måtte stoppes! 
Selv om jeg er barnfri og står i operasjonskøen til å bli (frivillig) sterilisert. 

Jeg syns akkurat dette er helt vanvittig!! Hvem blir registrert som mor da oppi dettte surret? 

• Liker 8
Skrevet
4 hours ago, Duraton said:

Føler du blander woke og feminisme her og der.

Woke er kun om transer, har ikke noe med kvinner (eller menn) å gjøre i det heletatt. 
Woke handler om at en person kan si at dem er en kvinne og forvente og bli likestilt med biologiske kvinner. 
Dem skal ha samme råd ifra legen som om at dem var en kvinne. Dem skal ha samme tilbud som om at dem var en kvinne. 
Så hvis legen ikke opplyser om at disse medikamentene kan du ikke ta mens du er gravid eller lignende, så kan legen bli saksøkt for hatkriminalitet og diskriminering. 
Det har du Woke, og det er idiotisk.

Du har nok misforstått woke-begrepet. Woke handler ikke kun om transer. Og det å være Anti-Woke handler ikke bare om transfobi. Det er en diger pakke som omhandler både antifeminisme, mannosfæreideologi, homofobi, transfobi, anti-sekularisme og motstand mot ateisme, motstand mot miljøvern, motstand mot veganisme, motstand mot å ikke få barn, motstand mot karrierekvinner osv. 

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...