Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
yamask skrev (29 minutter siden):

Men har du prøvd å ta et skritt tilbake å se på begge sider utenifra? 

Jeg føler nemlig debatten går sånn her: 

Woke: Alle kan få kalle seg hva de vil. Føler man seg som kvinne er det nok til å være kvinne. 

Ikke woke: Uenig, kvinner er kvinner, menn er menn. Noen er transpersoner og det skal de selvfølgelig få lov til, men vi trenger strenge grenser på når transkvinner kan innta kvinners arenaer (feks kun etter operasjon). Ikke fordi transkvinner driver å voldtar kvinner i garderoben, men fordi en kvinnegarderobe er nettopp det - en kvinnegarderobe der vi kler oss nakne og er sårbare. 

Woke: Du er en hatefull TERF og transfob og nå skal vi sørge for at du blir hengt ut på internett. 

En av de største trans-influenserne på tiktok har dokumentert hele transformasjonen sin med serien "day X of being a girl", og vi får blant annet være med når hen kjøper tamponger for første gang. Hen sitter i bilen og er helt amazed over at den svære greia der skal inn i kroppen. "Where does that go omg". En annen transkvinne har tatt på seg oppgaven med folkeopplysning angående menstruasjon. Hen fikk til og med en lukrativ avtale med et tampongselskap, og tjente seg rik på at vi som faktisk menstruerer MÅ kjøpe produktene hen ble sponset av. 

https://vm.tiktok.com/ZMYMqjwYA/ Dette er nok den største profilen. Vakker transkvinne, og ikke den verste. Har snakket om penisen sin flere ganger tidligere. 

https://vm.tiktok.com/ZMYMqmu4F/ Ja, hvor går tampongen? 

https://vm.tiktok.com/ZMYMqoF7q/ Dette er den verste profilen, og en jeg vil definere som groomer. Dette er i mine øyne en mann som nå har funnet en ny måte å undertrykke kvinner på. I samme setning som hen sier at hen vil fjerne stigmaet rundt mensen fortsetter hen med å kalle mensen gross, disgusting og en joke. Aldri har jeg møtt på en mann i voksen alder si at mensen er ekkelt og disgusting, og ihvertfall ikke en vits. 

Men jeg er glad de har det morsomt med tamponger og mensen, og lager underholdning av dette 😊 For all del, you do you. Men kall deg transkvinne, hvis ikke føler jeg at "you do me". 

Jeg forstår at disse transkvinnene er en liten promille av transpersoner, men de er litt av grunnen til at mange nå reagerer med sjokk og vantro på utviklingen. I manges øyne approprierer de kvinner, og tror at kjoler, sminke og et feminint uttrykk er det som gjør oss kvinner. Men det er det ikke. Vi har tross alt en månedslang syklus hvor kropp og hormoner oppfører seg forskjellig fra uke til uke. Ingen transkvinner må lære seg å følge kalenderen på samme måte som oss som er født kvinne. 

Hvem kjenner seg ikke igjen i dette: Du blir plutselig rørt til tårer fordi du ser en video av en hund og en katt som leker, du er skamkåt men samtidig oppblåst og gassy. Korsryggen verker og du kjenner en hodepine brygge. Mensen er på vei. Første dagen med mensen er vi alt annet enn det transkvinner ser på som kvinnelig når vi sitter på do (if you know you know). At du blør ut av vagina er bare en liten del av å ha mensen. 

Svar: Menn og transkvinner. 

(Det er selvfølgelig individuelt, men det er de vanligste symptomene for mensen). 

I seksualundervisningen lærer guttene at det er sunt for gutter å runke masse og hvordan bruke kondom, mens vi jentene lærer om kjønnsykdommer, syklus, mensen, graviditet og p-piller. 

Som jeg har sagt mange ganger i denne tråden - transpersoner fortjener gode lykkelige og trygge liv, men ikke på bekostning av andre. Hvorfor er det så viktig at vi annerkjenner dem som kvinner og menn, men våre følelser om temaet blir sablet ned som hatprat? Noe som er særlig absurd iom at disse følelsene baserer seg på vitenskapen. 

Når jeg kjenner på en genuin urolighet angående dette så blir jeg ikke hørt. Hvorfor skal vi ta hensyn til en liten promille av befolkningen når de ikke er i stand til å høre på oss? 

Hvordan skal vi imøtegå dette uten å bli kalt hatefull? 

Du skriver jo selv at det er en liten promille av dem som er sånn. Dermed handler det om noen få personer og langt fra flertallet! 

Skal vi holde på å ta et lite fåtall til inntekt for et syn og holdninger så kommer vi aldri noen vei noen gang. Det går igjen mye her på forumet : kvinner er sånn, menn er sånn, uføre er sånn og utlendinger er sånn. Det må da være mulig å ikke legge alt på egne erfaringer og synsing utfra det lille negative en har hengt seg opp i ut fra hva en selv mener å ha sett og hørt? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
8 hours ago, servitrise&suppe said:

De er nok så opptatte av "å annonsere følelsene sine" fordi andre er så narsissistiske at de ignorerer dem og undertrykker dem fordi de ikke vil at de skal få mer oppmerksomhet enn seg selv? Bare sånn for å snu på det og se det fra et annet perspektiv. 

Du skriver det vel egentlig rett ut også at "ukjente mennesker gir faen i hva de føler seg som." Hadde ukjente mennesker gitt mindre faen så kanskje de som blir hetset, latterligjort og kritisert hadde sluppet å "annonsere" - hvilket de ikke gjør for moro skyld. De forventer den samme aksept som andre og det får de helt åpenbart ikke. 

Grunnen til at "andre" dealer med sine problemer er vel fordi de selv har ansvar for dem da, og ikke har problemer fordi andre diskriminerer dem? Ikke vet jeg hvordan du og hvorfor du ser på noen som en byrde fordi de vil bli likestilt med andre heller. 

Hvordan kan man ignorerer og undertrykker noen samtidig? Det ikke narsissistisk å passe sine egne saker. Det er normalt folkeskikk og oppførsel. 

Går du bort på gata til fremmed person hverdag og spør hva de føler seg som og deres identitet og deretter gi dem en klem? Er det slik du lever? Den verden jeg lever i så sitter man ikke ved siden av noen på bussen hvis det er en ledig dobbelt sete et sted. Man er også opplært til å ikke stirre på folk man ikke kjenner. Dette er ikke for å være narsissistisk og for å undertrykke noen kan jeg garantere deg.  

Ja, det er normalt å ta ansvar for sitt liv. Hvordan kan du vite at andre ikke bli diskriminert bare fordi de ikke annonserere det? De fleste jeg kjenner har ikke behov for å lage grine tiktok videoer hver gang de blir diskriminert inkludert meg selv. 

Likestilt? Ikkebinære /mann/kvinner/ukjent - folk som identifiserer seg som kenguruer har rett til å stemme, studere,  jobbe og kjøpe bolig, sitte med hvite folk på restauranter som alle de andre. Hvilken rettigheter er det de ikke har som vi alle de andre har? 

Hets? Tror du virkelig at hets er forebeholdt kun disse "jeg er så spesiell at jeg må finne opp et eget kjønnkategori" gjengen?  Eh...nei, ingen bryr seg. De fleste har nok med sitt eget liv! Gjør hva du vil bare slutt og syt og kalle oss andre alle slags mulig fober. Vi er dritt lei. 

Endret av Btw
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
Btw skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan man ignorerer og undertrykker noe samtidig? Det ikke narsissistisk å passe sine egne saker. Det er normalt folkeskikk og oppførsel. 

Går du bort på gata til fremmed person hverdag og spør hva de føler seg som og deres identitet og deretter gi dem en klem? Er det slik du lever? Den verden jeg lever i så sette mann ikke ved siden noen på bussen hvis det er en ledig dobbelt sete et sted. Man er også opplært til å ikke stirre på folk man ikke kjenner. Dette er ikke for å narsissistisk og undertrykker noen kan jeg garantere deg.  

Ja, det er normalt å ta ansvar for sitt liv. Hvordan kan du vite at andre ikke bli diskriminert bare fordi de ikke annonserere det? De fleste jeg kjenner har ikke behov for å lage grine tiktok videoer hver gang de blir diskriminert inkludert meg selv. 

Likestilt? Ikkebinære /mann/kvinner/ukjent - folk som identifiserer seg som kenguruer har rett til å stemme, jobbe og kjøpe bolig, gå sitte med hvite folk på restauranter some alle de andre. Hvilken rettigheter er det de ikke har som vi alle de andre har? 

Hets? Tror du virkelig at hets er forebeholdt kun disse "jeg er så spesielt at jeg må finne opp et eget kjønnkategori" gjengen?  Eh...nei, ingen bryr seg. Gjør hva du vil bare slutt og syt og kalle andre alle slags mulig fober. Vi er drit lei. 

Å ignorere noen går faktisk under hersketeknikk. Den i seg selv kan helt fint være nettopp undertrykkende! 

Hvis andre blir diskriminert så er det fint om de står fram. Som regel skal det mot til, og det er jammen lett å forstå når en ser hvordan de som står frem blir møtt. 

Ellers kan du kanskje også oppdatere deg på mer seriøse plattformer enn tiktok. Jeg ser at du ikke forholder deg til bakgrunnen for denne bevegelsen, og at du ignorerer den også. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, servitrise&suppe said:

Å ignorere noen går faktisk under hersketeknikk. Den i seg selv kan helt fint være nettopp undertrykkende! 

Hvis andre blir diskriminert så er det fint om de står fram. Som regel skal det mot til, og det er jammen lett å forstå når en ser hvordan de som står frem blir møtt. 

Ellers kan du kanskje også oppdatere deg på mer seriøse plattformer enn tiktok. Jeg ser at du ikke forholder deg til bakgrunnen for denne bevegelsen, og at du ignorerer den også. 

Sant det, alt er jo hersketeknikk i disse dager. Er ikke opptatt av det og holde meg unna folk som er belest på det fordi de ENTEN bruker det selv og skal tolke alt du gjør som hersketeknikk. Igjen, normale folk passer sine egne saker om noen tolker det som ignorering/hersketeknikk så foreslår jeg terapi. 

Nei, de fleste trenger ikke å bli hylles for å ha mot eller ønsker oppmerksomhet. De liker å fokusere på å løse egne problemer. 

Har ikke Tiktok. Men likevel det går ikke ann å unngå å vite slik. Jeg bryr meg lite om noe som hels form for bevegelser som omhandler syting.

Endret av Btw
  • Liker 4
Skrevet
Btw skrev (Akkurat nå):

Sant det, alt er jo hersketeknikk i disse dager. Er ikke opptatt av det og holde meg unna folk er belest på det fordi de ENTEN bruker det selv og skal tolke alt du gjør som hersketeknikk. Igjen, normale folk passer sine egne saker om noen tolker det som ignorering/hersketeknikk så foreslår jeg terapi. 

Har ikke Tiktok. Men likevel det går ikke ann å unngå å vite slik. Jeg bryr meg lite om noe som hels form for bevegelser som omhandler syting.

Det har alltid vært hersketeknikk 🤐 det er bare satt ord på det. Jeg tror nok ikke normale folk bare passer sine egne saker, det hadde tatt seg ut. Det er veldig mange som støtter andre på ulike områder og takk for det. 

Sorry, jeg trodde du refererte til TikTok i fin forrige kommentar. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, servitrise&suppe said:

Det har alltid vært hersketeknikk 🤐 det er bare satt ord på det. Jeg tror nok ikke normale folk bare passer sine egne saker, det hadde tatt seg ut. Det er veldig mange som støtter andre på ulike områder og takk for det. 

Sorry, jeg trodde du refererte til TikTok i fin forrige kommentar. 

Ord har jo begynt å miste sin mening ala. "Hva er en kvinne". Så hva er poenget med hele greia da egentlig? 

Andelen av normale folk har nok gått ned betraktelig fordi det er så stort fokus på å være "spesiell" og mye hylling for å  være åpen om sin egen mental helse. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår at for mange transkvinner kan det å være hun som har tamponger å gi bort til ei som uventet har fått mensen være en god kilde til identitetsbekreftelse, og at mange transkvinner legger noe positivt i å kjøpe og bruke menstruasjonsprodukter har jeg ingen problemer med å forstå. 

Utfordringen kommer når de legger egen begrensede erfaring med å leve i kvinnekropp offentlig i sosiale medier som en 'fasit' for hvordan det er å leve som kvinne. Det er ingen som har fasiten på hvordan det er å leve som kvinne all den tid det finnes like mange erfaringer med det som det finnes kvinner i verden.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest FrkMjau
Skrevet

Til informasjon så omtales ikke transpersoner som "transer". 

"transer" er transvestitter i flertalsform. 

Transvestitter er ikke nødvendigvis trans. 

Skrevet

'Plutselig penis' er definitivt en uønsket situasjon ja, uavhengig av om den sitter på en transkvinne i garderoben eller en halvkåt radd på nattbussen. Absolutt ingen innvendinger der! Løsningen vet jeg ikke hva er - kanskje at flere garderober bygges med avlukker, siden mange kvinner (og menn) føler det ubehagelig å være naken sammen med mange også med samme kjønnsuttrykk?

Når det kommer til idrett, vet jeg ikke om ett eneste bekreftet tilfelle der transkvinner har deltatt i kvinneklasser, tvert imot virker den gjengse oppfatning å være - også blant transkvinner - at dette ville gitt en urimelig fordel all den tid en kropp født mann har andre idrettslige forutsetninger enn en kropp født kvinne. 

Når det gjelder å 'føle seg som kvinne' blir dette så subjektivt at det er tilnærmet umulig å diskutere det på generell basis. Jeg for min del synes det er vanskelig å sette meg inn i hva du mener med at å føle seg som kvinne henger sammen med å leve med en syklus. Jeg synes også det er vanskelig å sette meg inn i hva det vil si å føle seg som kvinne på generell basis. Jeg føler meg som meg og føler meg hjemme i den kroppen jeg har, uten at jeg kan knytte det til spesifikke deler av kroppen eller det den gjør. Jeg hadde neppe følt meg hjemme i en kropp med penis på samme måte - men det vet jeg jo ikke.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
charactouy skrev (4 minutter siden):

'Plutselig penis' er definitivt en uønsket situasjon ja, uavhengig av om den sitter på en transkvinne i garderoben eller en halvkåt radd på nattbussen. Absolutt ingen innvendinger der! Løsningen vet jeg ikke hva er - kanskje at flere garderober bygges med avlukker, siden mange kvinner (og menn) føler det ubehagelig å være naken sammen med mange også med samme kjønnsuttrykk?

Når det kommer til idrett, vet jeg ikke om ett eneste bekreftet tilfelle der transkvinner har deltatt i kvinneklasser, tvert imot virker den gjengse oppfatning å være - også blant transkvinner - at dette ville gitt en urimelig fordel all den tid en kropp født mann har andre idrettslige forutsetninger enn en kropp født kvinne. 

Når det gjelder å 'føle seg som kvinne' blir dette så subjektivt at det er tilnærmet umulig å diskutere det på generell basis. Jeg for min del synes det er vanskelig å sette meg inn i hva du mener med at å føle seg som kvinne henger sammen med å leve med en syklus. Jeg synes også det er vanskelig å sette meg inn i hva det vil si å føle seg som kvinne på generell basis. Jeg føler meg som meg og føler meg hjemme i den kroppen jeg har, uten at jeg kan knytte det til spesifikke deler av kroppen eller det den gjør. Jeg hadde neppe følt meg hjemme i en kropp med penis på samme måte - men det vet jeg jo ikke.

Garderober med avlukker er definitivt en god løsning. 

Det finnes dessverre allerede eksempler på transkvinner i kvinneklasser.  

Det beste hadde jo vært om de fikk egne klasser, men det er dem nok for få til. Da ser jeg faktisk at eneste mulighet er å ekskludere disse menneskene fra sporten sånn at cis-kvinner faktisk har en sjanse, og uten at de risikerer å bli drept i MMA-ringen. 

Og ja, det er en subjektiv og kompleks diskusjon, for ingen kan vite hva andre føler. Jeg tenker at syklusen vår, særlig de første 5-10 årene er så hormonelle at det er umulig for en som er født mann å sette seg inn i. Hormonene styrer tankene våre til en viss grad, og særlig når man er tenåring og kanskje ikke skjønner helt sammenhengene eller hva som skjer. Jeg syns det blir litt "underdrivelse" av våre ekte utfordringer når menn tar på kjole og identifiserer seg som kvinne fordi de er litt feminine, hvis du skjønner. 

Samtidig så ønsker jeg selvfølgelig å vise hensyn til transpersoner og deres følelser, men jeg syns ikke nødvendigvis wokebevegelsen viser samme hensyn tilbake. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
charactouy skrev (39 minutter siden):

Jeg forstår at for mange transkvinner kan det å være hun som har tamponger å gi bort til ei som uventet har fått mensen være en god kilde til identitetsbekreftelse, og at mange transkvinner legger noe positivt i å kjøpe og bruke menstruasjonsprodukter har jeg ingen problemer med å forstå. 

Utfordringen kommer når de legger egen begrensede erfaring med å leve i kvinnekropp offentlig i sosiale medier som en 'fasit' for hvordan det er å leve som kvinne. Det er ingen som har fasiten på hvordan det er å leve som kvinne all den tid det finnes like mange erfaringer med det som det finnes kvinner i verden.

De legger vel ut hvordan det er å være transkvinne? Snakker de på våre vegne og i såfall hvordan? 

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, innlegg kun bestående av videolenker, avsporing og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Skrevet
Flintis skrev (På 10.2.2023 den 19.42):

Når det gjelder garderobespørsmålet er vel løsningen kjønnsnøytrale garderober.

Hvordan? Bygge nye dyre transgarderober overalt som så ca aldri blir brukt? Eller at en hel skole skal tilpasse seg med fellesgarderober fordi det kanskje kommer en transidentifiserende elev hvert tredje år? (Som like gjerne kan være en kødd som digger å se sine medelevers "mugger") Hvor fort faller da sympatien for de som "tvang" jenter å skifte med gutter? La alle som vil skifte på do og dusje hjemme, det fungerte i min klasse som hadde et par "oversjenerte" jenter.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
5 hours ago, CatPerson123 said:

Ja, er jo det. Men mente at kvinner og menn, eller de to forskjellige individene,  har forskjellige roller. Også for at det skal bli en slags balanse. Og det nå være en grunn til det.

Bryr meg ikke om en mann heter han eller hun, men en mann er ikke født med egenskapen til å bli gravid. Hvorfor skal han bli det da? 

Hvorfor skal en transmann måtte bruke surrogatmor eller adoptere (en vanskelig prosess) hvis de vil ha barn? 

Tror mange cismenn hadde født barn om de hadde hatt muligheten til det? Hvorfor skal transmenn fratas muligheten til å kunne føde barn bare fordi «menn føder ikke barn»? 
Dette er jo bare konservatisme og redsel for det ukjente. 

Og å tro at morsrollen til ciskvinner blir ødelagt av at transmenn får barn er jo bare tull. Nå er jo ikke det å være kvinne det samme som det å være mor. 

Det er en gammel myte at en ciskvinne som ikke blir mor i løpet av livet ikke er en fullstendig kvinne. 

Jeg er en barnfri ciskvinne og jeg føler meg ikke mindre som kvinne av den grunn. 

• Liker 1
Skrevet
Charlie Amberson skrev (8 minutter siden):

Hvordan? Bygge nye dyre transgarderober overalt som så ca aldri blir brukt? Eller at en hel skole skal tilpasse seg med fellesgarderober fordi det kanskje kommer en transidentifiserende elev hvert tredje år? (Som like gjerne kan være en kødd som digger å se sine medelevers "mugger") Hvor fort faller da sympatien for de som "tvang" jenter å skifte med gutter? La alle som vil skifte på do og dusje hjemme, det fungerte i min klasse som hadde et par "oversjenerte" jenter.

Jeg forstår ikke helt hva du mener? Hvem skal dusje hjemme? Jenter som ikke føler seg tilpass med transkvinner i garderoben, eller transpersonene som allerede føler seg stigmatisert og utilpass? Noen bor jo milevis unna skolen. 

En kjønnsnøytral garderobe trenger ikke være dyr. Holder nok i massevis med et rom med dusj, toalett og vask. 

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, CatPerson123 said:

Er jo ikke det jeg mener ! Jeg kaller det mann og kvinne fordi det er begreper som brukes, ikke fordi jeg ønsker det! 

Det du siterte i starten, var mitt svar på at noen sa cis menn gjerne bør kunne bli gravide. Og jeg synes da det er merkelig, fordi det er de med livmor som skal kunne føde. Og de er i vårt samfunn nesten alltid det vi kaller kvinner. Jeg skjønner ikke hvorfor de uten livmor skal kunne føde, altså menn.

Nei, jeg sa ikke at cismenn BØR kunne føde. Det tror jeg aldri blir mulig uansett. 
Men det jeg sa er at om det hadde vært mulig, hadde jeg ikke vært imot det. 
Det hadde ikke rokket ved noen usikkerhet i mitt fundament og min opplevelse som kvinne. 

• Liker 3
Skrevet
servitrise&suppe skrev (10 timer siden):

Du må jo tenke konsekvenser. Hvis en bytter kjønn så har eller bør du få alle rettigheter til det kjønnet du ønsker å være i den forstand at det er forskjellige rettigheter.

Så hva tenker du om en som er 16 år men føler seg som 20 skal ha rettigheter til? Stemme ved valg, kjøpe sprit på polet, gifte seg? Og så videre. Skal en som er 60 år men føler seg som 14 gå på ungdomskolen igjen? Ha et forhold til en på 15 uten å at loven betyr noe? Skal han eller hun kunne gifte seg med en på 16 som føler seg som 20? 

Aldersgrenser er der for en grunn og det har mange uønskede og også umulige konsekvenser om folk skal kunne bestemme sin egen alder. Det er ikke så vanskelig å forstå. 

Men du tenker at det et barn i barneskole alder eller til og med bhg skal vite at en er født i feil kropp og dermed begynne på medisiner som er livsforvandlende og irreversible? For det er jo også det det er snakk om mtp transebevegelsen. At barn skal få begynne tidlig på medisin og pubertetsblokkere… Så hvis de er ‘moden nok’ til å vite hvilket kjønn de er/født i feil kropp, hvorfor kan vi da ikke bare si at de da også er moden nok til å bestemme selv når de vil ha sex? Ja altså leenge før de er 16år.

Når voksne mener barn vet best om de er født i feil kropp eller ikke; så vet de vel også jammen meg når de er klar for sex og ikke.

For øvrig mener jeg at det burde være minst 21års grense før evt medisin og operasjoner. 

• Liker 6
Skrevet
Egvilværeanonym skrev (1 minutt siden):

Men du tenker at det et barn i barneskole alder eller til og med bhg skal vite at en er født i feil kropp og dermed begynne på medisiner som er livsforvandlende og irreversible? For det er jo også det det er snakk om mtp transebevegelsen. At barn skal få begynne tidlig på medisin og pubertetsblokkere… Så hvis de er ‘moden nok’ til å vite hvilket kjønn de er/født i feil kropp, hvorfor kan vi da ikke bare si at de da også er moden nok til å bestemme selv når de vil ha sex? Ja altså leenge før de er 16år.

Når voksne mener barn vet best om de er født i feil kropp eller ikke; så vet de vel også jammen meg når de er klar for sex og ikke.

For øvrig mener jeg at det burde være minst 21års grense før evt medisin og operasjoner. 

Selv om jeg absolutt støtter bevegelsen, så er jeg ikke enig i alt. Hvorfor tror du det? Jeg vet ikke hva jeg mener om når man skal begynne med prosessen, men fra mitt ståsted nå så syns jeg det virker alt for tidlig i bhg - alder. Jeg vet ikke nok om det, så den meningen har jeg nok til jeg eventuelt blir overbevist om noe annet. 

• Liker 1
Skrevet
Egvilværeanonym skrev (3 timer siden):

21 års aldersgrense, når myndighetsalderen er 18? 🤔

Jeg ser ikke noe problem med at barn i barneskolealder begynner med pubertetsblokkere. Et barn på ti år gammel er jo stor nok til å snakke, tenke og føle. 

Og er det virkelig et problem at barn har sex med andre barn? Hva er problemet? De fleste barn eksperimenterer jo seksuelt. 

Rart at folk synes det er rart at et barn på 10-12 begynner på pubertetsblokkere, men de reagerer ikke på at religiøse foreldre kjønnslemlester (omskjærer) en baby. Eller at intersex-babyer som før ble kalt tvekjønnede, blir operert mot sin vilje fordi «de må jo selvfølgelig ha et kjønn». Babyen har jo ingenting den skulle sagt. 

Skrevet
Zeruda skrev (7 minutter siden):

21 års aldersgrense, når myndighetsalderen er 18? 🤔

Jeg ser ikke noe problem med at barn i barneskolealder begynner med pubertetsblokkere. Et barn på ti år gammel er jo stor nok til å snakke, tenke og føle. 

Og er det virkelig et problem at barn har sex med andre barn? Hva er problemet? De fleste barn eksperimenterer jo seksuelt. 

1) Det er 21-årsgrense på alkohol over en viss prosent, selvom myndighetsalderen er 18. Det går helt fint med aldersgrenser over myndighetsalder så lenge det finnes gode grunner for det. 

2) Nei, her tar du jo rett og slett helt feil. Barn mangler en rekke forutsetninger for å ta slike ekstreme valg. De har ingen mulighet til å forstå konsekvensene av å begynne på medisiner som skal forandre kroppens biologi, og de har ikke engang begynt å kjenne seg selv. Mange gutter og jenter går gjennom en fase der de prøver ut litt forskjellig, men ender opp som CIS. 

3) Det er ikke barn som eksperimenterer med barn som er grunnen til at vi har en seksuell lavalder. Ingen 13-åringer havner i fengsel for å ha sex med andre 13-åringer. Seksuell lavalder er til for å beskytte barn. 

Jeg syns det er skremmende at mange mener vi bare kan kjøre på med eksperimentell, irreversibel hormonbehandling på små barn før de i det hele tatt har fått en sjanse til å finne ut av seg selv på egenhånd. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...