Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
MyMichelle skrev (3 minutter siden):

Er du nå så sikker på at det ikke er wokekulturen som vil bli ledd av? Jeg tror det går den veien. Folk som ikke har noe imot transpersoner og flere kjønn, reagerer på den ekstreme holdningen. Og akkurat som woke er en reaksjon på eksteme negative holdninger til blant annet transpersoner og homofile, kommer woke til å vekke ekstreme ideer hos andre. Reaksjon og motreaksjon.

Jeg ville aldri finne på å le av gamle filmer, eller gjøre narr av folk som levde i annen tid enn vår. De tenkte annerledes enn hva jeg gjør. Og det hadde/har de lov til.

Ja jeg er sikker 🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zeruda skrev (4 timer siden):

Nå kan ikke transkvinner føde. 
Hva er galt med at transmenn føder? I Sverige blir transmenn som føder barn juridisk far til barnet; noe jeg synes er topp! 
Det er ikke lenge siden det i Norge krevdes at transmenn måtte steriliseres før de kunne skifte kjønn kirurgisk. Dette syntes jeg var et overgrep og jeg skrev under i en underskriftskampanje at denne tvangssteriliseringen måtte stoppes! 
Selv om jeg er barnfri og står i operasjonskøen til å bli (frivillig) sterilisert. 

Fordi MENN! Personen skal jo bli sett på som en MANN. MENN kan ikke føde. Ærlig talt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
MyMichelle skrev (20 timer siden):

Det forundrer meg ikke om vi kommer til å se kanselleringer som Rowling her på berget. Uten at den kansellerte blir sitert, eller får lov å forsvare seg.

Jeg mener det må kunne være mulig å diskutere tema man er uenige i, uten at det tar helt av på grunn av følelser. Vi er alle mennesker, hvorfor skulle noen være mer verdt enn andre? Men ekstremisme bekymrerer meg, uansett retning. Og det tror jeg vi vil se mer av i USA.

Nei, woke er ikke på vei ut ennå, men har frontkollidert med den sunne fornuften. 

Men jeg har kopiert meg lenken fra den andre tråden :)

Endret av Rhodiola
for å delrydde innlegg etter sammenslåing med tilsvarende emne - Rhodiola, adm.
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er krig i Ukraina, det er inflasjon og energi krise.

Folk får mindre tolmodighet med, interesse av, interesse i tenåringsgutter som laget video av mensen smerten sine, og annen idiot oppførsel.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Helgekarjol skrev (14 timer siden):

Virker som om pendelen svinger tilbake nå. Bra, for det har vært litt for mye av det gode det siste tiåret. Fra 2011 begynte det å skje en rask endring i måten folk snakket om "sosial rettferdighet". Fagpersoner innen felt som teknologi, økonomi, utdanning, journalistikk, kunst og underholdning ble mye mer politisk radikale og stadig mer intolerante for dissens. Endringene var spesielt markante når det gjelder identitet (rase, kjønn og seksualitet, etc.).

Mye av den offentlige diskusjonen har fokusert på "følelser" og anekdoter. Nå går det mot at folk har blitt mer moderate, mindre feministiske og mindre tilbøyelige til å ville sensurere ubehagelige ytringer. Ihvertfall i USA, men det samme skjer nok også her på berget. Heldigvis.

https://compactmag.com/article/woke-ism-is-winding-down

Jeg håper og tror du har rett. Jeg føler jeg nettopp har "våknet" selv. Ser flere og flere ta til motbør på internett, særlig etter Hogwars Legacy ble sluppet. Wokenessfolka driver nå et hetsekampanje mot livestreamers og twitrer at dem er transfober, men det virker heldigvis som de bare graver sin egen grav nå. 

Jeg deltok litt i den andre tråden i går kveld, og der ble jeg fort kalt transfob, selvom jeg overhodet ikke er det. Men blir mer og mer woke-fob! 

Jeg vil dog ikke kalle det feminisme. Jeg er feminist (hvem er vel ikke det - i ordets rette betydning), og det er derfor jeg er bekymret for at transpersoner skal inn i det motsattes kjønn arenaer før operasjon. Like rettigheter skal dem selvfølgelig ha, men ikke på bekostning av andre. Jeg ser på wokebevegelsen som kvinnefiendlig og antifeministisk. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg ser at følelser kan være det som styrer de mest ekstreme woke-tilhengerne, men anti-wokerne er ikke et fnugg bedre når det kommer til sunn fornuft. 

Mange er så frekke at de kaller det de mener er riktig for «fakta». 

For eksempel så er noen så frekke at de påstår at Jordan Peterson sier «sannheten» og at det han kommer med er «fakta». 

Og at mannosfæreguruene/red-pill-guruene/pick-up-guruene kommer med «sannheten og fakta». 

Og at feminisme er basert på følelser og antifeminisme er basert på «fakta», fordi «ALLE menn er sånn» og «ALLE kvinner er sånn». 

Dette argumentet om at anti-woke er basert på «fakta» er en ren hersketeknikk som anti-wokerne bruker som et forsøk på å tie sine motstandere med. 

Synes det er synd at mennesker med ellers progressive syn på ting lar seg bruke av en gruppe reaksjonære republikanere i USA som sitter og trekker i trådene. De har som mål å innskrenke rettighetene til kvinner og LGBTQ-personer. De har allerede klart å ødelegge abortrettighetene i flere stater i USA. 

Jeg ser mange likheter med fascisme. Det å for eksempel utpeke en hovedfiende. Denne gangen er det ikke jødene som er den store samfunnstrusselen, men transpersoner. Jeg har sett et mønster med at Anti-Woke-mafiaen framstiller transpersoner som potensielle overgripere. Når en transperson en sjelden gang begår overgrep, blir det blåst opp til å bli noe gigantisk stort. Det ligner veldig på den gamle skremselspropaganda-myten om at homofile menn er pedofile. 
I tillegg får feminismen skylden for at mange menn mislykkes i livet. Og det florerer en konspirasjonsteori om at det sitter en woke-mafia og styrer verden; noe som minner veldig om den gamle myten om at jødene styrte økonomien. 

Endret av Zeruda
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Skulle ønske folk på begge sider sluttet å være så aggresive jeg da, og slutte å kalle hverandre stygge og dømmende betegnelser. Det å bruke sånne hersketeknikker er kun fordi man føler seg truet og hvor sikker er man i sin sak da? 

Det er faktisk ikke så vanskelig å forstå hverandre og hvorfor man mener det man gjør, men det er jo mye mindre krevende å bare dømme hverandre og 

sette hverandre i bås. Det krever jo ikke at man må gå ut av komfortsonen og bruke hodet til å reflektere mtp både årsak og hvorfor de andre mener som de gjør.

Syns alle bør skjerpe seg og diskutere mer saklig og konstruktivt og ikke så fordummende om jeg får si det akkurat som det fremstår.

Hadde en lengre meningsutveksling med ei i går, og vi var vidt uenige men angrep ikke eller kalte hverandre det ene og det andre. Det går fint an hvis man gidder å opparbeide seg litt respekt sånn at du ser hva den andre faktisk sier.

Endret av servitrise&suppe
  • Nyttig 3
Skrevet
servitrise&suppe skrev (7 minutter siden):

Det krever jo ikke at man må gå ut av komfortsonen og bruke hodet til å reflektere mtp både årsak og hvorfor de andre mener som de gjør.

Syns alle bør skjerpe seg og diskutere mer saklig og konstruktivt og ikke så fordummende om jeg får si det akkurat som det fremstår.

Veldig enig!

Jeg tror vi går i en felle så snart vi begynner å tillegge intensjoner til personer vi er uenige med, typ:

• "Venstrevridde ønsker å indoktrinere barn, og de som er feminister er mannshatere"
  • "Høyrevridde ønsker å undertrykke minoriteter, og de som er kritiske til moderne kjønnsteori er transfober"

Så kan man så klart mene at effekten av venstrepolitikk er indoktrinering av barn, eller at effekten av høyrepolitikk er undertrykking av minoriteter, men hvis vi klarer å koble det fra den antatte intensjonen fra den andre siden, tror jeg vi kommer lenger

• Liker 3
Skrevet (endret)
DuMåkkeKommeHer skrev (3 minutter siden):

Veldig enig!

Jeg tror vi går i en felle så snart vi begynner å tillegge intensjoner til personer vi er uenige med, typ:

• "Venstrevridde ønsker å indoktrinere barn, og de som er feminister er mannshatere"
  • "Høyrevridde ønsker å undertrykke minoriteter, og de som er kritiske til moderne kjønnsteori er transfober"

Så kan man så klart mene at effekten av venstrepolitikk er indoktrinering av barn, eller at effekten av høyrepolitikk er undertrykking av minoriteter, men hvis vi klarer å koble det fra den antatte intensjonen fra den andre siden, tror jeg vi kommer lenger

Nettopp. Det er bare angrep og ikke konstruktivt i mange tilfeller, så folk må lære seg å angripe argumentene og stille spørsmål isteden for å angripe meningsmotstander og konkludere ut av forutinntatthet. 

Endret av servitrise&suppe
  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, DuMåkkeKommeHer said:

Veldig enig!

Veldig rart at det snakkes så mye om høyrepolitikk og venstrepolitikk. 
Demokratene i USA er jo ikke akkurat  på venstresiden hvis man skal bruke europeisk målestokk. 
Men det er typisk Amerikansk at skjellsordet «kommunist» slenges ut til alle som er til venstre for republikanerne. 

• Liker 1
Skrevet
Zeruda skrev (5 minutter siden):

Demokratene i USA er jo ikke akkurat  på venstresiden hvis man skal bruke europeisk målestokk. 
Men det er typisk Amerikansk at skjellsordet «kommunist» slenges ut til alle som er til venstre for republikanerne. 

Hvorfor drar du inn hva som er typisk amerikansk? Hva relaterer du det til i kommentaren du svarer på? Det skjønte jeg ikke. Forøvrig er ikke kommunist et skjellsord. Det er en betegnelse som de bruker for å båssette.

Skrevet
Zeruda skrev (5 minutter siden):

Du har et poeng i at landskapet et ganske annerledes, særlig på hva som er realistiske mål innen fordelingspolitikk. Samtidig vil jeg påstå at deler av demokratenes politikk, særlig innenfor verdi/kulturspørsmål som vel knyttes mest til dette "woke"-begrepet, ligger plassert godt inn på venstresiden (ikke økonomisk men kulturliberalt/konservativt) i norsk sammenheng. Et eksempel er abortlover i demokratstyrte stater.

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, DuMåkkeKommeHer said:

Du har et poeng i at landskapet et ganske annerledes, særlig på hva som er realistiske mål innen fordelingspolitikk. Samtidig vil jeg påstå at deler av demokratenes politikk, særlig innenfor verdi/kulturspørsmål som vel knyttes mest til dette "woke"-begrepet, ligger plassert godt inn på venstresiden (ikke økonomisk men kulturliberalt/konservativt) i norsk sammenheng. Et eksempel er abortlover i demokratstyrte stater.

Men alle partier utenom KRF støtter vel abortloven i Norge? 

Skrevet
Zeruda skrev (6 minutter siden):

Men alle partier utenom KRF støtter vel abortloven i Norge? 

I hovedsak, venstresiden (og partiet venstre tror jeg) vil utvide den, mens partiet høyre er imot å utvide den. I flere demokratstryrte stater har man langt mer liberale abortlover enn i Norge, noen steder med selvbestemt abort frem til fødsel

• Liker 1
Skrevet
DuMåkkeKommeHer skrev (Akkurat nå):

I hovedsak, venstresiden (og partiet venstre tror jeg) vil utvide den, mens partiet høyre er imot å utvide den. I flere demokratstryrte stater har man langt mer liberale abortlover enn i Norge, noen steder med selvbestemt abort frem til fødsel

Med utvide tenker jeg på disse nemdene, men det lovverket vi har nå er nok et godt kompromiss for de fleste partiene, ja

Skrevet
7 minutter siden, DuMåkkeKommeHer said:

Fram til fødsel? Det tror jeg ikke på. 

Jeg støtter utvidelse av abortloven. I Sverige er det 18 uker. 

Skrevet
1 hour ago, servitrise&suppe said:

Hvorfor drar du inn hva som er typisk amerikansk? Hva relaterer du det til i kommentaren du svarer på? Det skjønte jeg ikke. Forøvrig er ikke kommunist et skjellsord. Det er en betegnelse som de bruker for å båssette.

Fordi woke og anti-woke opprinnelig er amerikanske begreper. 

• Liker 1
Skrevet
Zeruda skrev (15 minutter siden):

New Jersey for eksempel, ingen begrensninger utover at det skjer ved sertifisert klinikk nærme helsetjenester.

Det er en ærlig sak, men dette synspunktet hører til på venstresiden i norsk politikk, i likhet med demokratenes synspunkt på dette

• Liker 1
Skrevet
Zeruda skrev (46 minutter siden):

Fordi woke og anti-woke opprinnelig er amerikanske begreper. 

Ja, jeg vet og derfor jeg ikke skjønte, men det er mitt problem 🙂

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, Zeruda said:

... 18 uker? Har du sett et 18 uker gammelt foster? Da er de jo faktisk nær levedyktige.

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...