Gå til innhold

Skjønner DU forskjellen på skattetrekk og skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir rent ut skremt over det lave økonomiske kunnskapsnivået hos enkelte her inne...

Anonymkode: 1fb38...37e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig. 

Anonymkode: 9fb57...afb

Skrevet

Selvfølgelig gjør jeg det, jeg har skattet i av inntekt eller trygd i mange år og har da selvfølgelig satt meg inn i dette.

Skrevet

Ja, det er skremmende når folk ikke forstår skatt. Faktisk.

Anonymkode: 1a484...ca4

• Liker 2
Skrevet

Nei.

Anonymkode: bc153...0a5

Skrevet

Her må folk utdype, sånn at jeg og andre som ikke forstår, kan justere skattetrekket så nøyaktig at vi får igjen 1 krone på skatten.

Anonymkode: bd780...baf

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg jobber i skatteetaten og vet selvsagt forskjell på skattetrekk og utlignet skatt.

Anonymkode: 63a0d...cd7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her må folk utdype, sånn at jeg og andre som ikke forstår, kan justere skattetrekket så nøyaktig at vi får igjen 1 krone på skatten.

Hva er poenget med det? Du bør heller gå for å få 99 kr i restskatt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med den uttalelsen der viser du jo at du skjønner forskjellen. Endring på skattetrekket gjør man ved å logge seg inn hos skatteetaten og endre skattekortet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Forskjellen utgjør ingen ting for deg, annet enn at du forstår at det er snakk om to forskjellige prosent satser. Der en er reell skatt du faktisk betaler, den andre er den folk snakker om når de sier de betaler " 30 - 45 % skatt på inntekt" noe de ikke gjør etter som de snakker om feil sats. 

I Norge betaler de aller fleste mellom 20 - 30% skatt.

Anonymkode: fdfb3...319

• Liker 1
Skrevet

Ja. Har ikke økonomi til å «spare» i statskassa. 

Anonymkode: 29682...ae0

Skrevet

Selvsagt vet jeg det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med den uttalelsen der viser du jo at du skjønner forskjellen. Endring på skattetrekket gjør man ved å logge seg inn hos skatteetaten og endre skattekortet.

Klart det, men jeg vet ikke hvor mye jeg vil få igjen på skatten, det står det ingenting om. Hva jeg får igjen varierer med 2-3 tusen hvert år, selv om jeg har samme skatteprosent. 99 kroner i restskatt hadde vært greit det også, men justering av rentefradrag blir jo rett og slett gambling fra min side.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Klart det, men jeg vet ikke hvor mye jeg vil få igjen på skatten, det står det ingenting om. Hva jeg får igjen varierer med 2-3 tusen hvert år, selv om jeg har samme skatteprosent. 99 kroner i restskatt hadde vært greit det også, men justering av rentefradrag blir jo rett og slett gambling fra min side.

Du setter jo inn all informasjon og får opp hvor mye du skal betale i skatt og trekkprosenten.(evt hvilken tabell). 

99 kr i restskatt er det ideelle, siden man slipper betale inn beløp under 100 kr. 

Man trenger ikke nødvendigvis ende opp på det i løpet av skatteåret, men kan betale inn restskatten (bortsett fra 99 kr) før slutten av mai året etter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du setter jo inn all informasjon og får opp hvor mye du skal betale i skatt og trekkprosenten.(evt hvilken tabell). 

99 kr i restskatt er det ideelle, siden man slipper betale inn beløp under 100 kr. 

Man trenger ikke nødvendigvis ende opp på det i løpet av skatteåret, men kan betale inn restskatten (bortsett fra 99 kr) før slutten av mai året etter.

Har gjort dette i alle år, finregnet på hva jeg skal betale i renter for nåværende år, hva boligen er verdt osv. Og i alle år, så får jeg igjen 10-12.000 på skatten. Vil heller ha en tusenlapp mer å rutte med i måneden.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har gjort dette i alle år, finregnet på hva jeg skal betale i renter for nåværende år, hva boligen er verdt osv. Og i alle år, så får jeg igjen 10-12.000 på skatten. Vil heller ha en tusenlapp mer å rutte med i måneden.

Det må være noen opplysninger som er feil når du får igjen så mye. 

Anonymkode: 63a0d...cd7

Skrevet

Klart jeg gjør det.

Skrevet

Ja, jeg forstår det, men har blitt beskyldt for det motsatte. Hvis jeg skriver i en tråd at jeg tjener 450 000 i året og får 20 000 utbetalt, så tror folk at jeg bare har satt skattetrekket alt for høyt. Ingen klarer visst å se for seg at lavtlønnede kan få høy skatt. 

Anonymkode: 56c24...b13

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg forstår det, men har blitt beskyldt for det motsatte. Hvis jeg skriver i en tråd at jeg tjener 450 000 i året og får 20 000 utbetalt, så tror folk at jeg bare har satt skattetrekket alt for høyt. Ingen klarer visst å se for seg at lavtlønnede kan få høy skatt. 

Anonymkode: 56c24...b13

Med over 100.000 i året mer enn meg, så er vel å kalle det lavlønnet litt drøyt?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Med over 100.000 i året mer enn meg, så er vel å kalle det lavlønnet litt drøyt?

Medianlønna lå i 2021 på 550 000 og snittlønna på 610 000.

Man kan være lavtlønnet selv om du har lavere lønn enn dette. Nå vet ikke jeg hvilke grenser man setter da for å være regnet som lavtlønna, men ab du svarer kan fort være regnet som lavtlønnet.

Anonymkode: cf129...df7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...