Gå til innhold

Ikke fått utbetalt sykepenger fra arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg her? Jeg ble syk i midten av januar, og i dag fikk jeg utbetaling av lønn.

Jeg fikk kun utbetalt for timene jeg har jobbet, men fikk ingen utbetaling for sykepenger. Har vært i kontakt med NAV, og de sier at arbeidsgiver skal betale lønn de første 16 dagene dette uavhengig om jeg har fått vakt eller ikke (da de skal følge stillingsprosent jeg har på kontrakten).

Jeg har per i dag 80% stilling noe som tilsvarer 4 faste dager per uke. Så stemmer det at jeg skulle ha fått utbetalt sykelønn de to siste ukene i januar, selvom jeg ikke hadde fått utdelt skift, fordi jeg ble syk?

Anonymkode: 6c8ef...fbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan noen hjelpe meg her? Jeg ble syk i midten av januar, og i dag fikk jeg utbetaling av lønn.

Jeg fikk kun utbetalt for timene jeg har jobbet, men fikk ingen utbetaling for sykepenger. Har vært i kontakt med NAV, og de sier at arbeidsgiver skal betale lønn de første 16 dagene dette uavhengig om jeg har fått vakt eller ikke (da de skal følge stillingsprosent jeg har på kontrakten).

Jeg har per i dag 80% stilling noe som tilsvarer 4 faste dager per uke. Så stemmer det at jeg skulle ha fått utbetalt sykelønn de to siste ukene i januar, selvom jeg ikke hadde fått utdelt skift, fordi jeg ble syk?

De betaler hvis du skulle vært på jobb, så begge varianter kan være riktig alt etter som hva kontakten din sier. 

Har du faste dager og faste vakter kontraktfester så skal de såklart betale. 

Er vaktene variabel stiller det seg anderledes.

Anonymkode: 9224e...b7d

Skrevet

Selvsagt skal du ha betalt sykepenger når di har 80% fast stilling. Ta kontakt med sjefen din og spør om hvorfor du ikke har fått sykepenger.

Anonymkode: 39dab...b23

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

De betaler hvis du skulle vært på jobb, så begge varianter kan være riktig alt etter som hva kontakten din sier. 

Har du faste dager og faste vakter kontraktfester så skal de såklart betale. 

Er vaktene variabel stiller det seg anderledes.

Jeg startet i stillingen i september, og har fått utdelt 4-5 vakter fast hver uke. 

Skrevet

Du skal ha sykepenger for vaktene du i utgangspunktet skulle ha jobbet, uavhenging av hva kontrakten sier… 

Anonymkode: 8258a...51c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skal ha sykepenger for vaktene du i utgangspunktet skulle ha jobbet, uavhenging av hva kontrakten sier… 

Mm det er jo nemlig kontakten som beskriver slike forhold som hvilken faste vakter man har, stilling, avikkling av arbeid osv så kontrakten er meget sentral. Det meste man måtte lure på står nemlig beskrevet i kontrakter og arbeidsreglement o.l.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg startet i stillingen i september, og har fått utdelt 4-5 vakter fast hver uke. 

Du får nøste opp i om det skal forskutteres eller etterbetales av arbeidsgiver da :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mm det er jo nemlig kontakten som beskriver slike forhold som hvilken faste vakter man har, stilling, avikkling av arbeid osv så kontrakten er meget sentral. Det meste man måtte lure på står nemlig beskrevet i kontrakter og arbeidsreglement o.l.

Det spiller egentlig ingen rolle hvilke faste vakter hun har. Hvis hun har 80% fast men har jobbet 100% så skal hun ha 100% sykepenger. Har man ekstrahjelp- stilling så skal man uansett ha full utbetaling av sykepenger om man er satt opp på fulle uker fremover… Så her har arbeidsgiver gjort feil, uavhengig av om hun har fast stilling eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det spiller egentlig ingen rolle hvilke faste vakter hun har. Hvis hun har 80% fast men har jobbet 100% så skal hun ha 100% sykepenger. Har man ekstrahjelp- stilling så skal man uansett ha full utbetaling av sykepenger om man er satt opp på fulle uker fremover… Så her har arbeidsgiver gjort feil, uavhengig av om hun har fast stilling eller ikke. 

Det er jo selvfølgelig ikke så rett fram alltid. Finnes plenty av grunner til å ikke få ut sykepenger fra arbeidsgiver.  

Arbeidsgiveren plikter bare å betale sykepenger for de dager lønn skulle vært utbetalt. Det er ingen lovbestemt begrensning i det antall dager arbeidsgiveren er forpliktet til å betale sykepenger pr. år. " 

Arbeidsgiver kan vell teknisk om ikke det er snakk om faste vakter, flytte det slik at det ikke berører arbeidstaker. Og dermed sno seg unna :)

sykepenger utbetales vell gjerne på bakgrunn av sykepengegrunnlag. Ergo er det 80% man jobber så vil du ikke få sykepenger tilsvarende en 100% stilling selvom man påtar seg ekstra jobb i det tidsrommet man nå er sykemeldt. 

* merk tariffavtaler har mye å si her 

det kan også være snakk om sykemeldingen i dette tilfellet, og at denne bestrides. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo selvfølgelig ikke så rett fram alltid. Finnes plenty av grunner til å ikke få ut sykepenger fra arbeidsgiver.  

Arbeidsgiveren plikter bare å betale sykepenger for de dager lønn skulle vært utbetalt. Det er ingen lovbestemt begrensning i det antall dager arbeidsgiveren er forpliktet til å betale sykepenger pr. år. " 

Arbeidsgiver kan vell teknisk om ikke det er snakk om faste vakter, flytte det slik at det ikke berører arbeidstaker. Og dermed sno seg unna :)

sykepenger utbetales vell gjerne på bakgrunn av sykepengegrunnlag. Ergo er det 80% man jobber så vil du ikke få sykepenger tilsvarende en 100% stilling selvom man påtar seg ekstra jobb i det tidsrommet man nå er sykemeldt. 

* merk tariffavtaler har mye å si her 

det kan også være snakk om sykemeldingen i dette tilfellet, og at denne bestrides. 

På min arbeidsplass så legger ikke arbeidsgiver ut ny vaktplan før søndag inneværende uke, så arbeidslederen kan lett sno seg unna slik du beskriver, og si at jeg ikke har noen vakter den uken. Men skal jeg da bli «straffet» for at jeg ble syk og ikke få utbetalt sykepenger? Ts

Skrevet

TS, hva mener du med at du ikke har fått utdelt skift? Mener du at vaktlista ikke var ferdig da du ble sykemeldt?

Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

TS, hva mener du med at du ikke har fått utdelt skift? Mener du at vaktlista ikke var ferdig da du ble sykemeldt?

Ja, for sjefen legger ikke ut vaktlister uten kvelden før ny uke starter. Derfor kan jeg bare ta utgangspunkt i at jeg jobber 4 faster vakter hver uke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, for sjefen legger ikke ut vaktlister uten kvelden før ny uke starter. Derfor kan jeg bare ta utgangspunkt i at jeg jobber 4 faster vakter hver uke. 

Det er ikke lov. Den skal være klar 14 dager før… 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke lov. Den skal være klar 14 dager før… 

Ja, det har du helt rett i. Og derfor kan arbeidsgiveren sno seg unna og ikke betale sykepenger for jeg da ikke har fått noen vakter, fordi vedkommende ikke har lagt ut vaktlister. 

Skrevet

Ok, da foreslår jeg at du sender sjefen denne linken:https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/

og legger ved dette utklippet (min utheving): 

§ 10-3. Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Skrevet

Du vil nok få det utbetalt fra nav, men de er senere å betale ut.

Anonymkode: 644fd...d5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får utbetalt fra NAV fra dag 16. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Arbeidsgiverperioden er der Arbeidgiver som skal dekke, ikke nav. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men da vil det overraske meg stort om ikke TS vet dette. 

Skrevet
sicario skrev (4 minutter siden):

Men da vil det overraske meg stort om ikke TS vet dette. 

Hadde den blitt bestridt, så hadde jeg fått beskjed om det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...