AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Som overskriften sier, hvor ofte er dere med mindre barn ute og leker med dem? Anonymkode: e3836...bfe
Kirchoffs Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 I helger og fridager er vi ute noen timer hver dag om vi ikke har planlagt noe annet, men da er vi gjerne hos besteforeldre/venner med barn/svømmehall/biblioteket slik at de får noe innhold i dagen. Vi er innendørs en hel dag bare hvis det er skikkelig ruskevær eller noen er syke, og kanskje en dag i romjula fordi det kan være kos. Men personlig synes jeg barna er myyye enklere å være med ute enn inne. Det er mindre krangling, mindre ting som blir ødelagt og de virker mer tilfreds. Begge begynte i bhg når de var 10 måneder, så fra den alderen har vi vært mye ute for at de skal henge med på utelek i bhg. Før 10 måneder var det jo daglige trilleturer i forbindelse med soving, og etterhvert dro vi i parker og på lekeplass kanskje et par ganger i uka, men var oftere inne med barna på dagtid. Det er ikke så gøy å være i en isete sandkasse med barn som ikke kan gå selv, samtidig som jeg tror de får mye positiv motorisk trening og inntrykk av å være ute i mindre doser. Hva med deg? Vet ikke helt hva som er normalt med de aller minste selv, husker jeg lurte mye på det med førstemann. Andremann måtte liksom bare være med🤪
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 Stort sett ute 2 ganger om dagen med barnet som er hjemme (15mnd), og barnet som er i barnehage 1 gang om dagen (5år). Anonymkode: 1d47a...f9b
Gipetto Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 Våre barn er ett år og tre år, på vinterstid synes jeg det er litt vanskelig å være ute med dem - helt ærlig. Vi bor veldig usentralt så har ingen lekeplass f.eks å gå til, ingen små stikkveier vi kan gå langs etc. Vi er nabo med hovedveien... På vår, sommer og høst derimot er vi ute hver dag i helgene da det er litt mer å gjøre for de små da og enklere å bevege seg. Vi bor i nord og har gjerne en meter med snø 🤷♀️ 3
Heln Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 Hver helg, men ikke hver dag i helgen. Han er snart 3 år. Det kommer helt an på været, vi går ikke ut i sidelengs regn og vind liksom.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 Ikke så ofte etter barnehagen når været er dårlig. Men prøver å få til en gang hver dag når vi har fri og i helger og sånn. Hender vi drar i svømmehall eller åpen hall eller noe istedenfor. Jeg er lite glad å være ute i sludd og kuling. Barnet er tre år Anonymkode: e0946...111
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Stort sett ute 2 ganger om dagen med barnet som er hjemme (15mnd), og barnet som er i barnehage 1 gang om dagen (5år). Anonymkode: 1d47a...f9b Så dere er ute hver dag etter barnehagen? Ts Anonymkode: e3836...bfe
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så dere er ute hver dag etter barnehagen? Ts Anonymkode: e3836...bfe Ja, barnet ønsker dette selv. Vi kommer hjem, spiser middag også går vi ut en tur før leggetid. Vi bor veldig sentralt da med flere parker og lekeplasser i umiddelbar nærhet. Vi drar gjerne til en lekeplass. På sommeren/våren så sykler vi gjerne i parken. Anonymkode: 1d47a...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 Kirchoffs skrev (53 minutter siden): I helger og fridager er vi ute noen timer hver dag om vi ikke har planlagt noe annet, men da er vi gjerne hos besteforeldre/venner med barn/svømmehall/biblioteket slik at de får noe innhold i dagen. Vi er innendørs en hel dag bare hvis det er skikkelig ruskevær eller noen er syke, og kanskje en dag i romjula fordi det kan være kos. Men personlig synes jeg barna er myyye enklere å være med ute enn inne. Det er mindre krangling, mindre ting som blir ødelagt og de virker mer tilfreds. Begge begynte i bhg når de var 10 måneder, så fra den alderen har vi vært mye ute for at de skal henge med på utelek i bhg. Før 10 måneder var det jo daglige trilleturer i forbindelse med soving, og etterhvert dro vi i parker og på lekeplass kanskje et par ganger i uka, men var oftere inne med barna på dagtid. Det er ikke så gøy å være i en isete sandkasse med barn som ikke kan gå selv, samtidig som jeg tror de får mye positiv motorisk trening og inntrykk av å være ute i mindre doser. Hva med deg? Vet ikke helt hva som er normalt med de aller minste selv, husker jeg lurte mye på det med førstemann. Andremann måtte liksom bare være med🤪 Vi er veldig lite ute og leker nå som han går i bhg. Hadde han hjemme til han var 3 år, da var vi ute nesten hver dag. Nå blir en tur ut ofte at vi går til butikken, eller at vi finner på andre ting på fridager. Kino, svømmehallen o.l. Hverken jeg eller pappaen er særlig utemennesker, så vi er nok litt dårlige der. Jeg synes knapt det finnes noe som er kjedeligere enn å være ute og leke med barn 😅 Men tvang meg til det når han var hjemme. Ts Anonymkode: e3836...bfe
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, barnet ønsker dette selv. Vi kommer hjem, spiser middag også går vi ut en tur før leggetid. Vi bor veldig sentralt da med flere parker og lekeplasser i umiddelbar nærhet. Vi drar gjerne til en lekeplass. På sommeren/våren så sykler vi gjerne i parken. Anonymkode: 1d47a...f9b Ok, dette har kanskje litt å si. Vi bor et stykke unna nærmeste lekeplass, så det blir litt tiltak å komme seg ut. Ikke så mye å gjøre rett utenfor her vi bor. Bor også i nærheten av hovedvei. Skal heldigvis flytte etterhvert. Barnet spør lite om å gå ut etter barnehagen, så regner med det er greit. Ts Anonymkode: e3836...bfe
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 Om sommeren pleier jeg/mannen å være ute med barna en liten halvtime/time før leggetid. Sykkeltur (med 3-åringen i sykkelvogn), en lekeplass-runde (vi har mange i nabolaget) eller liknende. Om vinteren har barna mye større søvnbehov, og legger seg derfor tidligere. Da rekker vi ikke den turen ut i hverdagen. I helger og ferier er vi ute hver dag. Vi er en "søndagstur"-familie, mens lørdager kan vi gjøre andre ting, som bading, museum osv. men vi gjør ikke det hver helg. Bor heldigvis et sted hvor det har vært (og pleier å være) fine snømengder gjennom vinteren, så vi aker mye og går på ski innimellom. Det skjer aldri (annet enn ved sykdom) at vi er inne en hel dag. Vi har heldigvis økonomisk mulighet til å prioritere at hele familien har godt utetøy til alle årstider og værtyper. Anonymkode: 68f4d...445
Kirchoffs Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi er veldig lite ute og leker nå som han går i bhg. Hadde han hjemme til han var 3 år, da var vi ute nesten hver dag. Nå blir en tur ut ofte at vi går til butikken, eller at vi finner på andre ting på fridager. Kino, svømmehallen o.l. Hverken jeg eller pappaen er særlig utemennesker, så vi er nok litt dårlige der. Jeg synes knapt det finnes noe som er kjedeligere enn å være ute og leke med barn 😅 Men tvang meg til det når han var hjemme. Ts Anonymkode: e3836...bfe Haha joda jeg er jo litt enig at ute kan være kjedelig i blant, men går på veggen inne😂 Hvis det er hyggelig å være inne så er jo det en god ting, og de får utbytte av lek både inne og ute. Det er jo fordeler med å være ute, som man ikke får ved å være inne, men tror ikke man må ut hver dag for å lære seg at vi har sesonger og at man blir kald hvis man blir våt for eks. Jeg må ta meg sammen for å sette meg ned å leke med dukker eller Lego, for det synes jeg et vanskelig. Tror vi slle Jar våre sterke og svale sider😊
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 Om vinteren er vi kun ute om ettermiddagen etter bhg om det er snø og akeføre, noe som er sjelden her vi bor. Er det ikke snø, er det mørkt og vått og ekkelt ute (og som regel mye vind og nedbør.. Ah, sjarmen med Vestlandet...). Og da VIL heldigvis ikke ungene ut... I helgene om vinteren, kommer det litt an på været.. Minstemann på 2 hater å være ute når det er stygt vær. Han bare sutrer og griner. Så vi er kanskje ute en time maks, med eldstemann. Om sommeren er vi mye mer ute. Da er vi som regel ute hver dag det er nogenlunde finvær etter bhg, og masse ute i helgene. Men igjen: mer ute når det er finvær enn når det er horisontalt regn.. Jeg føler ikke noe behov for å tvinge oss ut om ingen av oss faktisk vil. Problemet er jo at ungene går på veggene inne og trenger å få ut energi, men samtidig så blir de bare sutrete og grinete ute når de ikke liker været. Anonymkode: 8fb8d...075 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 Hver dag om det ikke er veldig kaldt Anonymkode: dc82d...7d5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #16 Skrevet 10. februar 2023 Kirchoffs skrev (1 time siden): Haha joda jeg er jo litt enig at ute kan være kjedelig i blant, men går på veggen inne😂 Hvis det er hyggelig å være inne så er jo det en god ting, og de får utbytte av lek både inne og ute. Det er jo fordeler med å være ute, som man ikke får ved å være inne, men tror ikke man må ut hver dag for å lære seg at vi har sesonger og at man blir kald hvis man blir våt for eks. Jeg må ta meg sammen for å sette meg ned å leke med dukker eller Lego, for det synes jeg et vanskelig. Tror vi slle Jar våre sterke og svale sider😊 Ja, blir litt leking på gulv her, men barnet er heldigvis flink til å leke selvstendig, så jeg trenger ikke leke med han hele tiden. Kan gjøre litt husarbeid osv innimellom mens hans holder på ☺️ Ts Anonymkode: e3836...bfe
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #17 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om vinteren er vi kun ute om ettermiddagen etter bhg om det er snø og akeføre, noe som er sjelden her vi bor. Er det ikke snø, er det mørkt og vått og ekkelt ute (og som regel mye vind og nedbør.. Ah, sjarmen med Vestlandet...). Og da VIL heldigvis ikke ungene ut... I helgene om vinteren, kommer det litt an på været.. Minstemann på 2 hater å være ute når det er stygt vær. Han bare sutrer og griner. Så vi er kanskje ute en time maks, med eldstemann. Om sommeren er vi mye mer ute. Da er vi som regel ute hver dag det er nogenlunde finvær etter bhg, og masse ute i helgene. Men igjen: mer ute når det er finvær enn når det er horisontalt regn.. Jeg føler ikke noe behov for å tvinge oss ut om ingen av oss faktisk vil. Problemet er jo at ungene går på veggene inne og trenger å få ut energi, men samtidig så blir de bare sutrete og grinete ute når de ikke liker været. Anonymkode: 8fb8d...075 Mye mer ute om sommeren vi også. Trives bedre ute da. Jeg har ikke den erfaringen at ungen må ut etter barnehagen for å få ut energi. Han er fornøyd med å leke med duplo, tegne, danse inne osv. Som regel sliten etter barnehagen, og fornøyd med ganske rolige aktivitet. Også herjer han jo en del selv. Elsker å danse til musikk 😅 Ts Anonymkode: e3836...bfe
Peterpan91 Skrevet 10. februar 2023 #18 Skrevet 10. februar 2023 Det blir ikke så mye om ukedagene, fordi da er vi seint hjemme og har som regelt ikke tid. Men vi er ute og leker sammen hver helg og i ferier og fridager osv. Vi er nok ute i hagen rundt fire timer hver lørdag og søndag. Synes det er koselig å leke ute jeg. I jula var vi ute mange timer hver eneste dag.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #19 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som overskriften sier, hvor ofte er dere med mindre barn ute og leker med dem? Anonymkode: e3836...bfe Hver dag Anonymkode: 5b04c...f5f
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #20 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok, dette har kanskje litt å si. Vi bor et stykke unna nærmeste lekeplass, så det blir litt tiltak å komme seg ut. Ikke så mye å gjøre rett utenfor her vi bor. Bor også i nærheten av hovedvei. Skal heldigvis flytte etterhvert. Barnet spør lite om å gå ut etter barnehagen, så regner med det er greit. Ts Anonymkode: e3836...bfe Spør barnet ditt om å få pusse tenna? Om gulrøtter? Om å få dusje? Anonymkode: 2d477...b86 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå