Gå til innhold

Hvor er det finest å bo i Troms og Finnmark?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en trønder som vurderer å prøve ut Finnmark (eller Troms). Jeg tror dette er steder som passer meg veldig godt med tanke på interesser og personlighet. Livet mitt handler for det meste om hund. Jeg driver med redningshund og diverse andre hundeaktiviteter.  Fritiden brukes på trening eller på tur. Ellers kunne jeg tenke meg å starte med både jakt og fiske. Jeg bor gjerne "grisgrendt"! Jeg har bodd en kort periode på Røros noe som passet meg veldig perfekt. 

Når folk snakker om disse stedene er det veldig enten/eller har jeg inntrykk av - enten elsker du Finnmark, eller så hater du Finnmark. Jeg vil gjerne høre litt fra deg som har hatt erfaring med å bo der. 

Anonymkode: 2c6f9...4fa

Skrevet

Er oppvokst i Finnmark (Alta), men har aldri følt at jeg hører hjemme der. Har slitt med mørketidsdepresjoner hele livet, og det var bare slitsomt. Skolen og fritidsaktivitetene holdt et jevnt over lavt nivå, og menneskene var lite sjarmerende. Naturopplevelsene var ikke noe for meg, jeg liker fjell og skog, ikke vidde.

Flyttet derifra for over 20 år siden, har aldri vært der siden og har ikke kontakt med en sjel derifra.

Anonymkode: 465b3...90f

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Godt svar på hvor det er finest 😆

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har venner i Vardø (tilflyttere) som trives veldig godt! Hva vil du jobbe som? Avstandene er store, og det er ikke barebare å pendle til jobb. Jeg har bodd i Lakselv og i Tana, trivdes begge steder, men best i Tana :)

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler Alta, det er også aktiv NRH-gruppe i Alta og flere andre steder i Finnmark. 

Anonymkode: 095bb...203

Skrevet

Tromsø eller alta om du har behov for by føleles, men lett tilgang på naturen. Om du liker små plasser med mye vær men hyggelige folk, så er det nesten bare å velge seg uten en liten bygd som har de fasiliteter og jobb som du søker.

Anonymkode: 233ae...16c

• Liker 1
Skrevet

Hammerfest 😊 

Anonymkode: 1a751...ad2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er født i Oslo, men vokste opp og bodde 40 år i Tromsø før jeg flyttet fra Norge. Jeg har også bodd et halvt år i Kautokeino og et halvt år i Hammerfest (vikariat som lærer)

Jeg tror det beste er enten Tromsø eller Bodø. Grunnen er at det blir sørgelig om vinteren på små isolerte steder. Jeg bodde helt  nord på tromsøya, i boligfeltet stakkevollan. Det er antagelig der du får mest for pengene om du skal bo i tromsø. Men siden du er hundemann, så vet jeg at flere som driver med det bor på kvaløya eller i ramfjorden, dvs over brua i andre retningen. Hvis du bor i kaldfjord på kvaløya, eller ikke langt fra eide handel ville du ha litt frihet med hundene dine, og også komme til veterinær eller lege om det trengtes. Det er buss til sentrum og du kan bestille pizza  og likevel ha litt rom rundt deg.

Jeg har aldri vært i bodø, men det er en like god by som Tromsø, blir det sagt, og med mange av de samme mulighetene.

Endret av Michaelhe
Skrevet
Michaelhe skrev (9 timer siden):

Jeg tror det beste er enten Tromsø eller Bodø.

Bodø er ikke i  Troms eller Finnmark.

Michaelhe skrev (9 timer siden):

Jeg bodde helt  nord på tromsøya, i boligfeltet stakkevollan. Det er antagelig der du får mest for pengene om du skal bo i tromsø.

Stakkevollan er en ghetto, så det er ikke rart det er billig der.

Anonymkode: 1f3af...405

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Anbefaler indre Troms, Bardu eller Målselv 😊

Anonymkode: e7f21...a63

• Liker 3
Skrevet

Broren min bodde på Stakkevollan i noen år.  Greit for å spare opp egenkapital da boligprisene i Tromsø steg helt sinnsykt, men ikke noe fint sted å bo. Tar en halvtime å komme seg til sentrum, og for de fleste også så lenge å komme seg til jobb. Ikke veldig fine turområder rett i nærheten heller.

Jeg flyttet til Vadsø med mann og barn for nesten ti år siden, her fikk vi et stort og fint hus for overskuddet etter å ha solgt liten leilighet i Oslo 😆 Har skisporet rett utenfor døra, og bruker 20 til fots på å komme meg til jobb i sentrum. Fine gangstier for barna når de skal noe, masse forskjellige fritidsaktiviteter for voksne og barn, det er ofte teater og konserter her. Vi er faktisk oftere ute på kulturelle ting nå enn da vi bodde i Oslo :) 

Ganske lang vinter og kort sommer da, men vi har flyplass og det tar bare to timer til Oslo med flyet, er man litt «på» går det greit å finne billige billetter. Og lærerne her skjønner at man trenger sol, så det er aldri noe stress å ta ut ungene et par uker på vinteren.

Anonymkode: 6cfd2...a10

Skrevet

Vadsø. Det er underlig pent der. Men det er veldig langt unna alt

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville gått for kyst-strøk, og gjerne til et mer etablert samfunn med folk og "fremtid". Siden du etterspør Finnmark så blir det naturlig å si Hammerfest-området da. Alternativt Vadsø hvis du vil leve enda mer urbant. 

Ellers er Harstad-området fint, lokalisert i Troms, i grensetraktene mot Nordland. Her kan du velge mellom ulike bymiljøer, grendestrøk, natur, fjell, opplevelser og muligheter da alt er et "steinkast" unna. Midt mellom Tromsø, Bardu, Ofoten, Vesterålen, Lofoten, Riksgrensen og Bodø, med Harstad/Narvik storflyplass rett ved med direkteforbindelser. 

Men greit å ta med i beregningen at du ikke får Finnmarksfradrag på skatten i Harstad-området. Det gjør du forsåvidt heller ikke i Tromsø og Bardu. Du må lenger nord enn det. 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vil si at det kommer an på hvilken type natur du liker. Ser mange nevner Vadsø, og Hammerfest er også nevnt, men dette er noen av de siste stedene i Finnmark jeg ville bosatt meg. Jeg liker å ha trær og skog i nærheten for å si det slik. Selv om skogene i Finnmark som regel ikke er av den helt storslagne sorten, så er det vel knapt et tre å spore de nevnte stedene. Når det er sagt så vil du finne plasser i de nevnte kommunene som ser mye bedre ut enn selve byene. Jeg har selv jobbet i en nydelig liten bygd i Hammerfest kommune, ca. 1,5 times kjøring fra byen. Anbefaler gjerne folk å bo der og kan da garantere at du blir godt inkludert i den tryggeste bygda i hele Norge tror jeg (Kokelv). Jeg mener helt oppriktig at man må såpass langt unna Hammerfest for å finne en grei plass å bo 😂

I Alta området vil du få mulighet til å drive med alt du nevner. Det fine med Alta er at du finner ulik type skog f.eks. og at det er mange mindre steder i områder som er nydelige. I Tverrelvdalen f.eks. vil du kanskje føle at du bor mer ute på bygda, samtidig som naturen er veldig nær. Jeg har alltid syntes at området i Rafsbotn også ser så fint ut! Jakt og fiskemulighetene er gode, det samme gjelder mulighetene for sanking på høsten. 

Porsanger kommune har flere mindre bygder. Naturen der varierer også veldig. Verdens nordligste furuskog finner du i Stabbursdalen. Det å være på tur i det området er et eventyr! Mulighetene for å sanke sopp og bær er særdeles gode i der. Det er svært gode muligheter for å drive med jakt og fiske hele året. Porsanger hundeklubb er en veldig aktiv hundeklubb med et svært godt miljø og god kompetanse. Å trene redningshund kan kanskje være utfordrende der, men jeg tror det er noen som gjør det. Tror at du må inn til Alta en del uansett. Om du bor i Olderfjord-området, vil du faktisk bo omtrent midt mellom alle tettstedene/byene i vest-finnmark med 1-1,5 times kjøring hver vei. 

Jeg vet ikke om det er hundekjøring du driver med, men det som er fint mange steder i Finnmark, er at du kan kjøre etter scooterløyper. Du kan faktisk starte fra gårdsplassen din.

Jeg ville dessverre styrt unna indre Finnmark. Det er mye kameraderi disse stedene blir det sagt. Dessverre er det også slik at man lett føler seg oversett og lite inkludert i disse områdene dersom man ikke kan samisk. Vet om mange som har flyttet fra Karasjok spesielt på bakgrunn av dette. 

Lykke til med valget! Jeg anbefaler Finnmark på det varmeste. Jeg håper du finner et sted du blir fornøyd med ☺

Anonymkode: ec847...ee9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bodø er ikke i  Troms eller Finnmark.

Stakkevollan er en ghetto, så det er ikke rart det er billig der.

Anonymkode: 1f3af...405

Gå opp på varden  eller på toppen av utsikten eller rundvannet. Gå inn i en leilighet, se ut stuevinduet på fjorden. Hvor i Norge får du en slik utsikt til den husleien? Standarden inne er helt grei, og det er ingen kriminalitet overhodet. Ergo, hva er det som gjør det til en ghetto?

• Hjerte 1
Annonse
Skrevet

Porsanger. Der har du alt! Fjell og vidde, skog og sjø, med den nest-fineste skjærgården i landet. Somrene er varmere enn på kysten, men mindre mygg enn på vidda. Banak lufthavn har Norges femtelengste rullebane, så når det er ruskevær andre steder, kan likevel fly lande her. Det er direkterute til Oslo to ganger i uken, tre i enkelte perioder. Det er skuterløyper, skiløyper, mange fine fiskevann, ryper og hare og sopp og bær.

Men vil du ha bypreg, og samtidig ok somrer, så må det bli Alta.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har bodd i, og anbefaler Vadsø (og resten av Varanger) på det varmeste. Helt fantastisk natur og turterreng - viddelandskap, fjord og Varangerhalvøya nasjonalpark. Turmulighetene er flotte uavhengig av om man skal på en times ettermiddagstur, eller vil legge ut over Varangerhalvøya - både på ski og til fots. Ellers er det flere lakseelver og gode fiskevann. Masse muligheter for småviltjakt i Varanger, ikke for langt til storviltterreng i indre strøk heller. 

I Vadsø er det også veldig mye som skjer, mange innflyttere og lett å komme i kontakt med folk. Mener også det er ganske gode miljøer innenfor både hund og jakt- og fiske (uten at jeg har full oversikt over hva som er Vadsø og hva som er mer regionalt). 

Jeg er en søring som elsker Finnmark. Fraværet av kø og trafikk, menneskene og de ekstremt gode friluftsmuleghetene. Det varierer, men jeg hadde ingen problemer med mørketiden (synes det er mye dystrere i sør på samme tid, hvor det er bare grått og skodde). 

Skrevet

Alta eller Kirkenes👍

Anonymkode: 775ed...f00

Skrevet

Tromsø helt klart. En by man ikke kjeder seg i. 

Anonymkode: 715b7...6b1

Skrevet

Rolvsøya ❤️

Anonymkode: 5a53c...011

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...